Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Gebruikersavatar
Hugozer
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 28 aug 2020 09:07

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Hugozer » vr 10 jun 2022 09:38

Zeer interessant verhaal. Eind van het jaar is mijn lease-Insignia aan vervanging toe en moet ik een EV kiezen (ICE is verboden ;-) ) . Ik zit/zat serieus in mijn maag met de overstap, was al aan het kijken naar opties (zoals geen lease meer maar zelf een auto kopen, auto van mijn vrouw inruilen voor een caravantrekker ) maar als ik dit verhaal lees is het zeker niet kansloos om met een EV + caravan op reis te gaan. Aan- en afkoppelen kan inderdaad lastig zijn en ben dan ook wel benieuwd hoe dat gaat in het hoogseizoen. Van de andere kant, dit jaar nog met de Insignia, volgend jaar naar USA dus ff geen lange caravanreis en in 2024 zijn er vast veel meer laadpalen , en mss ook wel geschikt voor aanhangers. En dan denk ik dat onze jongste niet meer meegaat dus is voorseizoen ook een optie. Dank voor de bijdrage!
Opel Insignia Tourer 1.5 Turbo 2019 - Dethleffs Camper 395 2007

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Gerrie » vr 10 jun 2022 10:57

Je loopt alleen het risico dat je partner met het vliegtuig naar huis gaat 😂.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Conradi » vr 10 jun 2022 12:35

Hugozer schreef:… maar als ik dit verhaal lees is het zeker niet kansloos om met een EV + caravan op reis te gaan.
Dat is ook afhankelijk van je leasebudget en gewenste bijtelling en natuurlijk het gewicht van je caravan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 12:40

Of ... je schaft hem zelf 2e hands (of nieuw) aan. Ik doe het tzt op basis van een spaarpot die mede gevuld wordt door het mobiliteitsbudget.

Maar deze bijdrage heeft mij over de streep getrokken, en mijn weerstand weggenomen. Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Rene_13 » vr 10 jun 2022 12:52

Er zijn hier, helaas, ook forumleden die geen dikke bakken kunnen leasen en gewoon de auto zelf moeten aanschaffen.
Misschien is dat wel een meerderheid en dan lijkt me het het elektrisch rijden nog ver weg. weenie.gif
Maar laat ik voor mezelf praten. ik moet nog even sparen. knipoog.gif
Conradi schreef:
vr 10 jun 2022 12:35
Hugozer schreef:… maar als ik dit verhaal lees is het zeker niet kansloos om met een EV + caravan op reis te gaan.
Dat is ook afhankelijk van je leasebudget en gewenste bijtelling en natuurlijk het gewicht van je caravan.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Vadervan3 » vr 10 jun 2022 14:09

[re.gif]

Had je maar een ander beroep moeten kiezen.

Aldus mijn even zinloze toevoeging aan dit topic als je eigen bijdrage.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Philmar » vr 10 jun 2022 17:39

Vanmiddag stond hier een Fransman klaar om te vertrekken met een EV Volvo XC 40 gekoppeld aan een Eriba Feelings met hefdak. Hij woont in Perpignan en gaat richting Denemarken. Hij kan gemakkelijk tussen de 200 á 250 km afleggen. Snelheid aanpassen en relax rijden is het nieuwe combi rijden, aldus zijn verhaal.

Philmar

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 18:07

Dus plat gezegd: Waar hebben we het nog over? En reken maar dat er op dit forum het eerst gepiept gaat worden als er wachtrijen voor een laadstation staan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Rene_13 » vr 10 jun 2022 19:16

zeer zinloos zelfs...
Vadervan3 schreef:
vr 10 jun 2022 14:09
[re.gif]

Had je maar een ander beroep moeten kiezen.

Aldus mijn even zinloze toevoeging aan dit topic als je eigen bijdrage.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 10 jun 2022 22:18

Helaas denken veel automerken er ook zo over, dd meeste ev worden geleast dus het maakt niet uit dat het wat duurder is de baas betaald toch

En de bijtelling tja kun je moeilijk over doen maar het is een percentage van de prijs wat bij je inkomen opgeteld wordt en daarover betaal je dan een percentage inkomensbelasting en misschien een eigen bijdrage per maand als je hem ook prive mag rijden.

Voor dat geld kan ik geen ev kopen en al helemaal niet elke 3 jaar een nieuwe ook niet via private lease
En die 3 jaar oude ev die is particulier ook niet aan te schaffen want nog steeds duur of al uitgevoerd..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Conradi » vr 10 jun 2022 22:41

Paul Vingerhoets schreef:
vr 10 jun 2022 22:18
Helaas denken veel automerken er ook zo over, dd meeste ev worden geleast dus het maakt niet uit dat het wat duurder is de baas betaald toch
Zo werkt dat niet, 'de baas' kijkt heel scherp naar de kosten. Dat kan iedereen hier - die een leasebudget toegewezen krijgt - wel beamen. Autofabrikanten en -importeurs weten dat ook heel goed en doen er alles aan om binnen leasenormen van grote klanten te blijven.

Ik ben het direct met je eens dat een nieuwe auto, en dus ook een nieuwe EV, voor een particulier nauwelijks nog te betalen is. Daarom komen fabrikanten ook met andere vormen van autobezit en -gebruikt zoals privé-lease of de abonnentneten die Volvo en Link & Co toepassen en al best succesvol zijn. Uiteindelijk - daar wordt achter de schermen hard aan gewerkt - gaan we naar een betaal-per-km tarief.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 22:52

Gezellige reacties. TS zal nog eens de tijd nemen om een uitvoerige bijdrage te maken.

Is het wellicht een idee om te droef-toeteren in een ander - reeds voorgesteld draadje?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Rene_13 » vr 10 jun 2022 22:54

[re.gif] [re.gif]

Dat dus...
Er zijn veel mensen die geen dikke E-bak kunnen veroorloven.
En dat dikke heb je op dit moment wel nodig om met een caravan en een E-auto te reizen.
Dan kan je roepen dat je een andere job moet zoeken, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Uiteindelijk zal het gat wel kleiner worden maar voorlopig is het voor velen (helaas) nog niet weggelegd.
Maar de TS laat zien dat er mogelijkheden komen en dat is het begin.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Ron » vr 10 jun 2022 23:20

Heren.
Laten we de reacties on-topic houden.
TS geeft een uitvoerig verslag met voors en tegens hoe zij het rijden met de EV en caravan naar Kroatië ervaren heeft.
Ik mag hopen dat er nog meer van zulke verslagen komen.
Daar hebben wij allemaal wat aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Jan van Vijven » za 11 jun 2022 08:56

Kampeergekkie schreef:
ArnoM schreef:
do 9 jun 2022 07:00
Interessante bijdrage, nog ff niets voor mij maar zeker leerzaam!
Persoonlijk zou ik dan iets dichter bij huis blijven denk ik.
27 vakantie weken per jaar..., dat kan normaal gezien alleen in een tijd voor tijd systeem zoals gebruikelijk in de offshore of scheepvaart.
Klopt. Binnenvaart. Piz Dolf. Dan weet je het wel denk ik…
Ik “maar” 26 weken, waar komt die extra week vandaan??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door ArnoM » za 11 jun 2022 12:35

[re.gif]
Er zijn al rederijen die 1 extra vrije week of zelfs een hele torn aanbieden in het 14-14 schema.
Dat was al heel lang gebruikelijk (verplicht in CAO) in een week-week systeem als 25/27 of zelfs 24/28 weken verdeling, maar ook in 14-14 schema komt het nu een beetje op gang.
Ik weet niet of Fluvia nu 25-27 aan bied of dat het een schrijffout is van Kampeergekkie.....
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1811
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door EricS » za 11 jun 2022 14:42

[re.gif] en [re.gif] [re.gif]
Jan en Arno, na de oproep van Ronk om weer on topic te gaan/blijven gaan jullie het weer hebben over vakantiedagen/weken.... scratch.gif

TS heeft mooi en interessant stuk geschreven...ik wil graag bijdrage doen om straks mijn ervaringen te delen...EV met de hut, .heb er zin in !
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Conradi » za 11 jun 2022 15:20

[re.gif]

Eric, we hebben ook een draadje over caravan trekken met een EV, dat wordt gemodereerd en off-topic reacties verwijderd.

Kijk overigens uit naar jouw ervaringen!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door dieseltijger » za 11 jun 2022 15:26

Ben echt benieuwd. Want dit is de toekomst!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

perry79
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 okt 2021 08:52

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door perry79 » zo 12 jun 2022 07:51

Mooi verhaal hoor echt maar als ik het goed lees (misschien lees ik het niet goed) scratch.gif
Vond ts de schrijfster dus van het verhaal het allemaal maar spannend.
Dan ga je toch niet gerust op pad lijkt mij ?
Maar wou echt mooie duidelijke uitleg en het laat zien als je geen haast heb het echt wel goed te doen is.
Ik hou het voorlopig nog wel bij me benzine auto maar de toekomst ziet er goed uit. thumbup.gif
Ford Smax 1.5 200paardjes. Adria Altea 462pk haphop.gif

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door de reiziger » zo 12 jun 2022 20:47

Dit verhaal werkt inderdaad drempelverlagend om er ook voor te gaan. Hartelijk dank.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Gerrie » zo 12 jun 2022 22:44

Ik begrijp de (positieve ) reacties niet zo goed of ik heb het niet goed gelezen. Volgens mij was het laden onderweg af en toe best een gedoe . Twee keer de caravan af moeten koppelen om te laden. Voor mevrouw was de reis zo stress vol dat ze de terugweg niet meer mee is gegaan maar met het vliegtuig is terug gegaan.
Misschien zijn er hier vele die dat fijn vinden om de terugreis alleen te doen. Wij gaan toch liever ook samen weer terug.
Het zal zeker die kant op gaan maar ik hoop dat het allemaal nog wel wat beter gaat worden.
Zodat je zonder (laad) stress op pad kan met de caravan en wij gezellig de hele vakantie samen op reis kunnen gaan. Hoe sneller het zo ver is des te beter. Ik hoop dat het over een jaar of twee zo ver is.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Conradi » zo 12 jun 2022 22:50

Gerrie, reacties zijn zoals een glas wijn: half vol of half leeg afhankelijk hoe je er naar kijkt :wink:

Wat je schets willen we allemaal, en niemand die weet hoe lang dat (nog) duurt. Persoonlijk vind ik ‘t hele jaar elektrisch rijden zo fijn, dat ik het ongemak er wel straks wel voor over wil hebben….
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Met Elektrische auto en caravan naar Kroatië.

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 13 jun 2022 20:22

Het lijkt me dat afkoppelen om te kunnen laden geen onoverkomelijk probleem hoeft te zijn , zolang er in de directe omgeving van het laadpunt een plek is om de caravan neer te zetten
Even de pootjes aan de grond en lekker een bakkie koffie aan tafel of in de stoel of een lunch

Al zou een set automatische steunen dan wel een gemakkelijke toevoeging worden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”