Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door Ruud » di 7 jun 2022 21:27

Hallo allemaal,

In onze caravan loopt de afvoer van de wasbak in de slaapkamer niet goed door, het water blijft er een tijdje instaan en loopt heel langzaam weg. Is er een manier om dit op te lossen?
Zelf dacht ik aan een stuk ijzerdraad en een schroefboormachine, en dan rond laten gaan nadat de draad ver in de afvoer is gefrummeld.
Ook heb ik aan een ontstopper gedacht maar voor beide ideeen weet ik niet of het te agressief is voor het pijpje.
Morgen ben ik vrij en ga ik eerst eens onder de caravan kijken of daar de afvoerleidingen te zien zijn....

Hulp en suggesties zijn welkom in deze.....

Greetzzzzz Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door EricS » di 7 jun 2022 21:57

Vorig jaar zelfde gehad...ook wasbakje in de 'badkamer' verstopt.... ik heb een vermoeden door wie...en ik was het niet mrgreen.gif

Van alles geprobeerd, eerst azijn erdoor, dan zeefje eruit...dan sifon schoonmaken, daarna met heel flexibele trekveer voorzichtig afvoerbuis doorgehaald. Ik merkte dat weerstand minder werd maar liep nog niet snel weg. Toen de grote gok...klein beetje vloeibare ontstopper. Leiding werd beetje warm maar vrijwel direkt resultaat.
Wasbaje liep weer snel leeg !
Direkt met heel veel water na laten spoelen door beide kranen tegelijk open te zetten......
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door CeesZ » di 7 jun 2022 22:00

Herkenbaar, bij mij was (is) het een combinatie van tandpasta en zeep. Ik hou de boel gangbaar door er zo nu en dan een scheutje onverdund afwasmiddel in te gieten gevolgd door een keteltje goed heet water. In mijn geval bestaat de afvoer uit hetzelfde materiaal als de keukenafvoer en die heeft ook al jaren het afgieten van aardappels overleefd en dus geen probleem. Even vooraf controleren dus.

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door Ruud » di 7 jun 2022 23:24

Heren Ceesz en Erics,

Beiden bedankt voor de reacties en suggesties, ik heb de caravan voor de deur staan dus ik ga er morgen gelijk mee aan de gang.

Grtn Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door WillyL » di 7 jun 2022 23:55

Bij mij was het de keukenlavabo die heel slecht afliep tijdens de afgelopen uitstap. Ik heb er ook een flinke scheut ontstopper in gegoten (zwarte afvoer buizen), even laten weken en dan doorgespoeld met (deels) warm water. Na een tijdje vlotte doorvoer.
De afvoer was buiten via een flexiebele buis aangesloten op het rioolnetwerk van de campîng. Dus geen verspilling naast de opvangtank.
Opgelet, heel soms zijn de verbindingen van de afvoerbuizen niet 100% waterdicht. Dit kan lekkagedruppels geven onder de caravan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

koning

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door koning » wo 8 jun 2022 10:54

Soda en warm water.

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door Tabbertman54 » wo 8 jun 2022 17:33

Wij hadden in onze Eriba hetzelfde probleem. Maar bij de Eriba zat bij het gootsteentje een extra houdertje voor het stop je van het gootsteentje. Als dat stopje daar weghaalde, kreeg je extra belichting van het afvoersysteem en het werkte als een tierelier.
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door Ab » wo 8 jun 2022 18:46

Ik had Dinsdag net voor vertrek hetzelfde..
Gewoon effe zo'n zuignap erop gezet, en een paar keer fiks gejutterd. Probleem over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door freekvo » wo 8 jun 2022 19:32

Ik heb hetzelfde probleem. Eigenlijk al een paar jaar........ Dit topic spoorde me aan om er eindelijk iets aan te doen.
Ik heb een beetje ontstopper bij de campingeigenaresse geleend...... beetje heet water....... direct flink naspoelen et voila....... de wastafel loopt eindelijk weer goed door blij.gif

NB Ik had natuurlijk ook ontstopper kunnen kopen maar dan bleef ik weer met een bijna volle fles zitten.....
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door Chrisje113 » do 9 jun 2022 10:09

Gooi er een waterkoker heet water doorheen. Vaak is het probleem zeep en/of tandpasta.
Dit is voor thuis ook een idee om te doen scheelt ook verstoppingen.
Ontstopper werkt ook maar kan de leidingen weer aantasten met alle gevolgen van dien
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: Afvoer wasbak loopt niet lekker door

Bericht door Ruud » do 9 jun 2022 18:47

Tadaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De verstopping is.............opgelost.......

Het was een stukje beluchtingspijp dat vol met ellende zat, heb de boel schoon gemaakt en het wastafeltje loopt nu met een draaikolk en af en toe geslurp razendsnel leeg.....dussss bedankt iedereen voor alle reacties...

Groeten Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”