Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » di 7 jun 2022 16:18

Afgelopen weekend waren we met de hut op pad. Savonds wilde ik nog even licht in de toiletruimte aan doen toen opeens *pats* alles uit ging. Niks op 12V werkte nog. Daar ter plekke me nog prima gered, en nu bij thuiskomst even kijken; omvormer kapot? Gewoon een zekering?

Maar niets van dat alles. Ik kan alleen een 12V 15A steekzekering vinden, maar die is niet kapot. In de omvormer zélf kan ik geen zekering ontdekken.

Maar wat schetst mijn verbazing; ik zet de stroom er weer op en alles werkt gewoon goed. De omvormer doet het alsof hij nooit stuk is geweest!

Nu ben ik wat in dubio; de omvormer is denk ik gewoon uit 1998, is dit een voorbode voor ellende? Ik twijfel eigenlijk óf en zo ja; wát ik moet doen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2699
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door BertJan » di 7 jun 2022 20:56

deze omvormers gaan regelmatig kapot (maar meestal het lichtere model de zig7/x70) en misschien was het eenmalig, als je een mover hebt kan je de accu aankoppelen aan deze omvormer als deze omvormer defect gaat tijdens je vakantie en dan werkt de 12 v op je accu

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Chris » di 7 jun 2022 21:38

Als de ZIG 8 stuk is... en dat kan natuurlijk...hij is de jongste niet meer.
Dan zou ik niet de ZIG repareren maar vervangen voor een Schaudt CSV300.
Werkelijk ideaal ding voor ons caravanners, kan de zekeringautomaat ook ingebouwd worden, speciale plek daarvoor.
Heeft 5 gezekerde uitgangen en een omschakelrelais intern..
Maakt 12 volt DC.... dus LED kan er zo op... en is 25 ampere...
Topding.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » di 7 jun 2022 21:45

Ik had precies hetzelfde in mijn caravan met precies dezelfde omvormer. Na een tijdje werkte alles weer, en als alles dan werkte ging het weer uit, ik heb destijds de omvormer vervangen voor het type wat Chris aangeeft ( op zijn aangeven) werkt perfect en ik heb nu alle 12v die op een uitgang zaten verdeeld over 3.

Edit:

Volgens mij heb ik nog foto’s ervan, zal zo even kijken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » di 7 jun 2022 23:44

Hm misschien toch eens oriënteren op iets anders dan. Ik zal me eens gaan inlezen. Mochten er foto’s boven water komen dan heel graag! De aansluitingen snap ik nog niet helemaal, want op de huidige zitten meer kabels dan ik begrijp. Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » wo 8 jun 2022 08:55

dit is zijn de meest duidelijke foto's die ik heb met de kleuren die op de oude omvormer zaten en daarna op de nieuwe
Bijlagen
IMG_0552.JPG
IMG_0491.JPG
IMG_0490.JPG
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » wo 8 jun 2022 09:02

verkeerde volgorde maar mooie chaos foto's, zoals je kan zien is het allemaal weer netjes geordend.

voor zover ik me kan herinneren ( ik heb dit namelijk gedaan met digitale hulp van Chris) was rood de plus draad van de auto (voeding schakelt automatisch van om naar de 12v van de auto) , 1 van de oranjes de plus van o.a. lampen de ander van o.a. waterpomp de zwarte de mindraden hier van. de dikke zwarte is 230v. ik kwam er achter dat de draden van het vorige bericht op de omvormer een soort computer voeding stekker ingingen en daar van 1 naar meerdere draden ging deze waren bij mij lang genoeg om rechtstreeks verdeeld op de voeding te komen vandaar dat de kleur anders word.
Bijlagen
RRFQ5285.JPG
QOPJ1297.JPG
JTHV4615.JPG
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » wo 8 jun 2022 09:07

op de bovenkap van de nieuwe omvormer staat duidelijk aangegeven wat plus, min en plus van de auto is.

als ik jouw foto bekijk ga ik uit van: -4,-3 minpolen (minus kreis nieuwe voeding) 2+1+ plus polen(+kreis nieuwe voeding) en auto power de 12v vanaf de auto (+Kfz nieuwe voeding).
Bijlagen
ANGJ9448.JPG
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » wo 8 jun 2022 09:41

[re.gif]

Ah top, dank!! dit verduidelijkt mij wel wat. Ik heb met jouw foto's bij de hand nog eens weer in de caravan gekeken en volgens mij wordt het me duidelijk. Het lijkt er dus op dat ik 2 aparte 12V circuits in de hut heb. Die stekkers kan ik gewoon over pluggen. de 12V vanuit de auto krijgt op een andere omvormer ook weer zijn eigen plekje.

Nog even een vraag voor de elektriciens onder ons; maakt het uit op welke uitgang van de Schaudt ik de MIN kabels plug? met andere woorden; moet ik uit zien te vogelen bij welk circuit de MIN en de PLUS horen? Of kunnen die op een willekeurige plek op die rail?

Dan nog een vraag; ik meen op internet te zien dat de Schaudt zónder netkabel wordt geleverd. Die kan ik in principe natuurlijk wel overzetten vanuit de oude omvormer. Ik zie op jouw foto's zo'n tang; heb je op die 230V kabel van die hulzen geklemd?

Ik ga maar gewoon zo'n omvormer bestellen, dan is het maar weer goed voor mekaar voor de zomervakantie.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » wo 8 jun 2022 12:38

Re:

2 vragen haal ik er tussen uit, de eerste is nee dat schijnt niet uit te maken ik heb ze voor de zekerheid wel 2 aan 2 geplaatst en de 2 is ja die heb ik er aan geknepen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » do 9 jun 2022 10:43

Ik geloof jullie adviezen direct mrgreen.gif

Ik heb een Schaudt CSV300 besteld, Als hij er is dan zal ik hem proberen in te bouwen. Ik hou jullie op de hoogte, en als ik nog meer vragen heb dan weet ik jullie te vinden! whistle.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Chris » do 9 jun 2022 12:59

[re.gif]

Ten overvloede, maar misschien handig....Erwin had het al volledig goed gemeld..

Ik heb wel eens gemeten op de klemmen van de Schaudt..
Alle minnen zitten doorverbonden. ( Minus kreis / KFZ)
Alle plussen zitten ook doorverbonden maar elke heeft een aparte zekering. ( + Kreis)

De volgorde van aansluiten maakt dus niets uit... mixen is geen probleem.
Kijk alleen dat je voor de pompjes b.v. niet met 15 ampere gaat zekeren... da's teveel.. 3 of 5 is zat.

+ KFZ is de draad die nu van de JAEGER 13 polig op de dissel komt.
De Constante plus uit de auto dus... die automatisch omschakelt.
Die heet op de huidige Zig omvormer: AUTO POWER.

De min uit de auto zit voor 100% zeker al ergens aan een hele dikke knoop met alle minnen....
Daar hoef je je niet druk om te maken.... zit vast vast... mrgreen.gif

Goed ding gekocht thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » do 9 jun 2022 15:44

[re.gif]

Dus de samenvatting wordt; de +kabels zet op het +kreiz, de -kabels zet ik op het -kreiz, en de "Auto power" zet ik op KFZ. dat gaat me lukken. Ik denk dat ik de rest van de bedrading liefst intact laat, dus dat zou betekenen dat ik twee groepen laat bestaan zoals ze zijn. Er zit nu 1 steekzekering van 15A, maar zoals ik het zie zit die op de invoerende kabel vanuit de auto (rode kabel). Dat zou betekenen dat de Zig een geintegreerde zekering zou moeten hebben (misschien zelfs een automatische?; dat dát de reden is dat het even duurt voordat hij weer werkt?)

Ik heb in mijn beroemde caravan rommelbakje meerdere steekzekeringen liggen, maar ik neem inderdaad wel een wat kleinere. Er zit volgens mij alleen wat COB LEDs op en een waterpompje, meer niet. (Geen idee wat dan op welke "groep" zit, trouwens.)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door iemand » do 9 jun 2022 15:55

Mooi die foto van het deksel.

Straks ook graag even foto's van de nieuwe CSV en ook van de sticker bovenop.
Inwendige etc...
Dan zijn we allemaal weer bij met de info en ..

ook gewoon leuk; informatie delen met elkaar op het forum thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » do 9 jun 2022 17:25

Gemineye schreef:[re.gif]

Dus de samenvatting wordt; de +kabels zet op het +kreiz, de -kabels zet ik op het -kreiz, en de "Auto power" zet ik op KFZ. dat gaat me lukken. Ik denk dat ik de rest van de bedrading liefst intact laat, dus dat zou betekenen dat ik twee groepen laat bestaan zoals ze zijn. Er zit nu 1 steekzekering van 15A, maar zoals ik het zie zit die op de invoerende kabel vanuit de auto (rode kabel). Dat zou betekenen dat de Zig een geintegreerde zekering zou moeten hebben (misschien zelfs een automatische?; dat dát de reden is dat het even duurt voordat hij weer werkt?)

Ik heb in mijn beroemde caravan rommelbakje meerdere steekzekeringen liggen, maar ik neem inderdaad wel een wat kleinere. Er zit volgens mij alleen wat COB LEDs op en een waterpompje, meer niet. (Geen idee wat dan op welke "groep" zit, trouwens.)
Ik zou als het allemaal werkt het ook gewoon laten zo als het is, bij mij werden er nog wat dingetjes toegevoegd en ik kon mooi alles opdelen anders had ik het ook gewoon gelaten zo als het zat.

Re:

Als dezelfde omvormer als de mijne word gebruikt zal het er van binnen uitzien als bovenstaande foto’s.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Chris » do 9 jun 2022 21:25

Gemineye schreef:
do 9 jun 2022 15:44
[re.gif]

Dus de samenvatting wordt; de +kabels zet op het +kreiz, de -kabels zet ik op het -kreiz, en de "Auto power" zet ik op KFZ. dat gaat me lukken. Ik denk dat ik de rest van de bedrading liefst intact laat, dus dat zou betekenen dat ik twee groepen laat bestaan zoals ze zijn. Er zit nu 1 steekzekering van 15A, maar zoals ik het zie zit die op de invoerende kabel vanuit de auto (rode kabel). Dat zou betekenen dat de Zig een geintegreerde zekering zou moeten hebben (misschien zelfs een automatische?; dat dát de reden is dat het even duurt voordat hij weer werkt?)

Ik heb in mijn beroemde caravan rommelbakje meerdere steekzekeringen liggen, maar ik neem inderdaad wel een wat kleinere. Er zit volgens mij alleen wat COB LEDs op en een waterpompje, meer niet. (Geen idee wat dan op welke "groep" zit, trouwens.)
Ik heb geen idee hoe nu de hoofdzekering aq aardlek schakelaar er nu uitziet in jou Homecar.
Maar daarvoor is in de Schaudt ook een speciale plek voorzien.
Dat vlakke, wat diep liggende deel in de blauwe kap, daar zit DE plek om die hoofdschakelaar event. bij te plaatsen.
Binnenin zitten 3 mooie strips om de 230 volt netjes te verdelen.

Echt een topding die Schaudt.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » do 9 jun 2022 22:12

Voor 230V heb ik een speciaal kastje in de hangkast. Daarin zit de aardlekschakelaar en de zekering. Onder het bed zit alleen 12V (ja, en een wcd voor de omvormer dus…) dat wil ik maar ongemoeid laten geloof ik.

Voor wat betreft het afzekeren; het is niet helemaal zoals ik eerder zei. Er lopen 2 +kabels de caravan in. 1 gaat rechtstreeks naar het pompje en de andere verdwijnt achter de keukenkast. Ik verwacht dat achter die laatste dus de verlichting en dergelijke hangt. Het vreemde is; alléén de rode draad (richting pompje) loopt via een 15A zekering. De bruin/roze draad lijkt niet (extra?) gezekerd.

In de schaudt zou deze sowieso gezekerd worden zoals ik het meende te zien, dus geen probleem. Ik neem bovendien aan dat twee zekeringen achter elkaar geen kwaad kunnen? Anders moet ik die extra steekzekering nog verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Chris » do 9 jun 2022 22:17

2 zekeringen.... is niet nodig.
Als het eenvoudig is om die 2e te laten vervallen.... doen.
In de Schaudt zit alles kant en klaar.

De aardlek en zekeringautomaat mogen ook blijven waar ze nu zitten hoor.
De Schaudt bied alleen die mogelijkheid.... maar hoeft niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » za 11 jun 2022 12:08

Afbeelding


Nou ik ben aan de puzzel geweest. Ik dacht dit is een makkie; kabeltjes om pluggen en klaar! Maar nee dus.

Wat ik heb gedaan; 230V kabel er aan gemaakt, en de vier 12V kabels er in geplugd (-3 en -4 op -kreis en +1 en +2 op +kreis) Maar het werkt niet zoals ik verwacht!

Niets van het 12V circuit werkt, behalve het buitenlampje (???).

Wat ik heb gemeten; 240V ingaande spanning.
13V over plus en min uitgaand.
Als ik de mover accu aansluit via mijn eigen 13p stekker om de 12V van de auto te simuleren, dan krijg ik plm 14V op de KFZ. Volgens mij allemaal zoals zou moeten.

Echter; bijna niets werkt vervolgens, dus ik verder meten.

Als ik die extra steekzekering die er nu nog in zit doormeet, dan staat daar 0V overheen, waar ik 13V zou verwachten volgens mij.
Ik heb (losgekoppeld van omvormer) de weerstand gemeten tussen de 12V + en - kabels van de caravan, en hier meet ik een oneindige weerstand.

Óók als ik de omvormer uitschakel en alleen op de mover accu draai, dan werkt alleen de buitenlamp. Geen pompje en binnenverlichting.

Ik moet nu even wat anders doen, dus ik leg het maar weer even weg voor vandaag. Maar als iemand geniale ideeen heeft dan hoor ik het graag.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » za 11 jun 2022 12:18

Is de zekering niet kapot?
En meet je wel 12v als je op plus en min van de omvormer direct meet?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Erwin1987 op za 11 jun 2022 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Home-car racer 48

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door iemand » za 11 jun 2022 12:18

Aha heel mooi iets werkt er al, nu de rest nog.

Er is ergens iets onderbroken in plus- en min-leiding

Meet met een voltmeter eerst op de voeding....

bv een min pen en ga meten

heb je daar 12 v op 1... 5.

ga dan verderop meten

ik heb in de auto een 12 volt spanningszoeker, ideaal voor dit soort zoekklusjes.
MAAR PAS OP zo'n ding nooit op netspanning gebruiken [aschrik.gif]
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » za 11 jun 2022 12:37

Erwin1987 schreef:Is de zekering niet kapot?
En meet je wel 12v als je op plus en min van de omvormer direct meet?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank voor je reactie! Nee de zekering is niet kapot, en ik heb ook de spanning óver die zekering gemeten, en die is 0V waar die denk ik ook 12-14V zou moeten zijn.

De spanning op de omvormer zélf is wél goed.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Erwin1987 » za 11 jun 2022 12:39

En als je die extra zekering er tussen weghaalt en de kabel rechtstreeks op de gezekerde pluspool van de omvormer zet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » za 11 jun 2022 12:39

iemand schreef:Aha heel mooi iets werkt er al, nu de rest nog.

Er is ergens iets onderbroken in plus- en min-leiding

Meet met een voltmeter eerst op de voeding....

bv een min pen en ga meten

heb je daar 12 v op 1... 5.

ga dan verderop meten

ik heb in de auto een 12 volt spanningszoeker, ideaal voor dit soort zoekklusjes.
MAAR PAS OP zo'n ding nooit op netspanning gebruiken [aschrik.gif]
Ik ga morgen of later deze week wel weer een keer verder prutsen. Ik dacht dit is een zaterdag ochtend klusje maar duurt iets langer dan ik dacht.

Ik heb een multimeter hier, en daarmee gemeten. Ik zal volgende keer even iets verderop in het circuit meten.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4047
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Zig X-8 omvormer reset zichzelf?

Bericht door Gemineye » za 11 jun 2022 12:40

Erwin1987 schreef:En als je die extra zekering er tussen weghaalt en de kabel rechtstreeks op de gezekerde pluspool van de omvormer zet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dát kan ik nog wel even proberen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”