Nieuwe banden caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Ed.1

Nieuwe banden caravan

Bericht door Ed.1 » ma 6 jun 2022 21:20

Hoi beste leden

Ik heb een vraag aan jullie, wij moeten weer 2x nieuwe banden (bedrijfs autobanden)voor onze caravan aanschaffen de 6 jaar zijn om. Nou is mijn vraag wat voor merk hebben jullie eronder?

We hebben nu Contivancontact 100 185R 14C 102/ 100Q 8PR eronder.
De banden zijn met stikstof gevuld en staan op 4,1 bar

Maar ik denk zelf dat de zeikant van de Contivancontact (de wang) erg soepel is, en denk nu eraan om Bridgestone Duravis of Hangkook Ventra aan te schaffen. Wie heeft ervaring met deze banden.

Gegevens caravan
Leeg gewicht 1075kg
Max geladen 1500kg
Lengte 715m
Breedte 230

Hoor graag van jullie!!
Laatst gewijzigd door Ed.1 op ma 6 jun 2022 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door deusjevo » ma 6 jun 2022 21:24

Hankook Vantra LT ! knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door Chris » ma 6 jun 2022 21:26

Ik heb nu ook nog de Contivancontact 100.
Maar volgend jaar moet er ook nieuw rubber onder.
Zonder twijfel..
Hankook Vantra LT.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » ma 6 jun 2022 21:37

De Contivancontact is een "commercial" band, dus heeft juist een relatief stugge zijkant denk ik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door eurotrotter » ma 6 jun 2022 21:45

Zwart en rond,met dezelfde specificaties die je nu hebt,altijd goed. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door sailor wim » di 7 jun 2022 07:24

Screenshot_20220607-072111_Samsung Internet.jpg
Wat betreft energie label is Conti en Hancook hetzelfde.
Maar Contivancontact heeft een voorziening ter voorkoming van steentjes tussen de lengte groeven.
Ik ga van Barum naar Hancook vanwege het betere energie label.
Maar als er nog na 6 jaar voldoende loopvlak onder de Contivancontact zit zou ik twijfelen om naar Hancook te gaan.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

TFJ

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door TFJ » di 7 jun 2022 07:48

Ed.1 schreef:
ma 6 jun 2022 21:20
Maar ik denk zelf dat de zeikant van de Contivancontact (de wang) erg soepel is
Waarom denk je dat de Contivancontact een erg soepele wang heeft?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » di 7 jun 2022 08:10

Los daar van: je merkt met de caravan achter jouw auto geen moer verschil qua rijgedrag of je nu band A of B onder jouw caravan hebt.

Mocht dat wel het geval zijn, dan zit de combinatie cadavan/auto/Belading blijkbaar op het technische randje (halve forum weer boos - never mind). Ik heb op een en dezelfde caravan Vredenstein reinforced banden gehad, honkitonk Aziatische banden, en nu kleber commercial banden met een maximale belasting van 1800 kg per paar.

Merk geen enkel verschil in rijgedrag. Wel zie ik bij de kleber dat de wang minder bol is.

Rond, zwart, voldoen aan belastingsindex en maximale leeftijd van 10 jaar. De rest is caravan forum Blackmagic.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door workel » di 7 jun 2022 12:55

[re.gif]
@dieseltijger,

Totaal niet mee eens dat je geen verschil merkt tussen band A of B en je conclusie dat de combi dan op het technische randje zit is al helemaal kolderiek.

Wel eens gehoord of gelezen dat de wang van de band doorslaggevend is voor de stabiliteit?

Onze Hobby 440 en 495 zaten goedkope banden onder en die heb ik beiden vervangen door Hankook Vantra LT, wat een verschil lag een stuk rustiger achter de auto. Beide caravans waren leeg, na aflevering dealer naar de Profile tyre-center en banden vervangen, daarna 10 km snelweg naar de hal. Met 3 zaken zand in de dissel. Dat verschil merk je zeer zeker.

De vorige Knaus had al Hankook banden en onze nieuwe Fendt word na de RDW keuring voorzien van Hankook Vantra slofjes.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door deusjevo » di 7 jun 2022 13:02

[re.gif]

Correct, ik ging van GT Radial Maxmilers naar Vantra’s en was zeer positief verrast en nog steeds tevreden
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » di 7 jun 2022 13:15

Ik kan het echt niet helpen hoor: nu zitten er zeer stevige commercial banden onder met dito stugge zijwangen van een gerenommeerd merk (kleber, zelfde fabriek als Michelin, enz, enz) ik merk geen verschil.

Wat ik wel trouw doe is de spanning van mijn autobanden verhogen als er een caravan aan hangt. Dat doe ik altijd.

De constante factor is de caravan (kip shuttle 44) de variatie zit in de auto's (1x Carina, 3 x Avensis). Hoe ik ook mijn best doe: geen verschil in gewiebel of gehobbel merkbaar. Terwijl ik nu een sedan met iets meer overhang (afstand trekhaak - achteras) heb. En de auto's zijn allemaal op leeftijd (minimaal 7 jaar oud - deze gaat naar de 14), dus de rubbers van de ophanging zullen ook niet te strak zitten.

De Avensis mag 1500 kilo trekken, dus het is ook niet superruim bemeten met een caravan van max 1300 kg.

Enfin, het zal wel aan de goede kwaliteit van de Toyota wielophanging liggen, of aan de zenuwuiteinden in mijn derriere.

Verder vindt TS de zijwangen van de huidige commercial banden te gering. (...) Ik wijs er op dat er moord en brand geroepen werd omdat ik het in mijn hoofd haalde om commercial banden te monteren in plaats van de gebruikelijke reinforced banden. Dit illustreert de subjectiviteit van onze beleving vrees ik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » di 7 jun 2022 13:26

Ik vindt vooral de omschrijving die conti meegeeft op het artikel gepost door @salor Wim bijzonder

Door de wijziging blijven steentjes minder goed zitten Oké
Een hogere weerstand dus langere levensduur Minder oké

Een hogere weerstand geeft een hoger brandstofverbruik en meestal ook meer slijtage (rubbercompound is dan meestal zachter en slijt dus harder)

Maar conti claimt het tegenover gestelde
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » di 7 jun 2022 13:41

Die rolweerstand valt in het niet bij de luchtweerstand bovendien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door Baukie84 » di 7 jun 2022 14:26

Even een vraag tussendoor. Moet ik de banden elke 6 jaar vervangen? De dotcode zegt 2016 maar ze zien er nog zo goed uit.
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » di 7 jun 2022 14:31

Michelin geeft aan: 10 jaar. Controleer op haarscheurtjes en bulten na 6 jaar, en zet de banden goed op spanning als alles in de stalling gaat.

Die 6 jaar werd gehanteerd door sommige verzekeraars (neem je een ander), en enkele forummers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door Ron » di 7 jun 2022 18:46

[re.gif]
En de ANWB.
Ik heb zelf gewoon 10 jaar aangehouden.
Dat waren goodyears gewone auto banden.
Met de juiste index.
Iets anders hadden ze niet in Frankrijk.

Er zal best wat verschil te merken zijn als je een zware caravan hebt.
Ik rij al 20 jaar met een auto die leeg lichter is als beladen caravan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door deusjevo » di 7 jun 2022 18:53

Ik hou tegenwoordig ook termijn van 10 jaar aan, Tempo 100 en verzekering heb ik sowieso niet.
Natuurlijk wel elk jaar even goed (laten) bekijken en goed op spanning houden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door Ron » di 7 jun 2022 19:08

Uiteraard controle.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door refram » di 7 jun 2022 19:11

Merk is niet zo belangrijk, belangrijker is een band te nemen met een (veel) hogere laadindex en deze altijd goed op spanning te houden.
Een band met versterkte zijflanken is altijd beter, soms wordt weleens een borduurtje mee genomen en deze kunnen er toch iets beter tegen.
De kans op een klapband wordt hierdoor beduidend verminderd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » di 7 jun 2022 19:17

Klinkt gek... Maar... Schud eens jouw auto heen-en weer. Pomp jouw AUTO banden harder op tot de aanbevolen spanning bij hoge belasting. Schud nog een keer. Je merkt in het tweede geval dat jouw auto minder wiebelt. Niet onbelangrijk gezien veel klachten over onrustig gedrag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Lupo
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 9 mei 2022 19:54

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door Lupo » di 7 jun 2022 19:34

De rolweerstand speelt bij een aanhanger een ondergeschikte rol, dus die kan je laten voor wat het is. Of je maakt heel veel krappe bochten want dan is de band met de meeste weerstand het eerste versleten. En dan nog, in principe heb je geen zijdelingse krachten als je draait. Een auto heeft daar wel mee te maken, immers als je stuurt zet je het wiel scheef in de rijrichting, daar komt dan een vertraging en de auto gaat de richting op die jij hebt gekozen (hoop ik).

De leeftijd, voor Tempo 100 is 6 jaar een vereiste en anders is 8-10 jaar echt de max. Er komen dan vanzelf haarscheurtjes en dat heb je liever niet.
En waar hebben we het over? Een bak aan je haak van 20k of meer en een tientje per band verschil?
Kies waar je je goed bij voelt, er is geen beste of mooiste. Ze zijn zwart en rond en hebben een loadindex die moet passen bij je bak. Daar heb je bij Pingpong de grootste kans een miskoop te doen. Je kunt als fabrikant vrij makkelijk een getal in je mal zetten, of die band het dan houdt? Kijk maar naar de regeringsvoertuigen van Rusland ..... het was wel goedkoper!

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door Baukie84 » zo 12 jun 2022 10:35

dieseltijger schreef:
di 7 jun 2022 14:31
Michelin geeft aan: 10 jaar. Controleer op haarscheurtjes en bulten na 6 jaar, en zet de banden goed op spanning als alles in de stalling gaat.

Die 6 jaar werd gehanteerd door sommige verzekeraars (neem je een ander), en enkele forummers.
Dank! Wat is een juiste spanning?
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » zo 12 jun 2022 10:44

Dat staat in de handleiding van jouw caravan benoemd / internet is your best friend. En wellicht kan je (als je de tijd neemt) het onovertroffen rekenmodel van mede-forummer Jadatis gebruiken.

Nog een tip: neem stalen ventielen. Verouderen niet zo snel als de reguliere uitvoering, en ze zijn bestand tegen de middelpuntvliedende kracht van een toekomstige TPMS sensor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door dieseltijger » zo 12 jun 2022 10:45

Dat staat in de handleiding van jouw caravan benoemd / internet is your best friend. En wellicht kan je (als je de tijd neemt) het onovertroffen rekenmodel van mede-forummer Jadatis gebruiken.

Nog een tip: neem stalen ventielen. Ze kosten geen godsvermogen, en verouderen niet zo snel als de reguliere uitvoering, en ze zijn bestand tegen de middelpuntvliedende kracht van een toekomstige TPMS sensor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Nieuwe banden caravan

Bericht door mrbullmastiff » zo 12 jun 2022 17:12

dieseltijger schreef:Los daar van: je merkt met de caravan achter jouw auto geen moer verschil qua rijgedrag of je nu band A of B onder jouw caravan hebt.
Met je eens, ik heb nu de Hankook Vantra onder de caravan daarvoor had ik de originele banden onder de caravan met hetzelfde draagvermogen. Voor wat betreft rijgedrag en stabiliteit merk ik totaal geen verschil. Wat me opvalt is dat de Hankook minder bol staat op de wang. Het draagvermogen is wel hetzelfde. Tijdens het rijden liep de druk van de Hankook gemeten op de druksensoren wel veel verder op dan bij mijn originele banden de naaf en de velg was niet warm.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”