Caravan importeren uit Duitsland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
RideWithUz
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 jan 2018 10:11

Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door RideWithUz » ma 6 jun 2022 17:22

Hoi,

Ik ben van plan een nieuwe Dethleffs cgo 495 qsk te kopen en importeren uit Duitsland.

Nu staat op mobile.de een bruto en netto prijs
Afbeelding

Bij informatie betreft de bruto prijs staat dat er bpm betaald moet worden als je hem naar Nederland willen importeren

[image]https://ibb.co/qdb6jyn[/image]

Klopt dat en moet je als Nederlander de bruto prijs
Bij de dealer afrekenen?
Hobby de luxe edition 495 kmf ‘2019’ getrokken door Opel Insignia sports tourer

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door princewv » ma 6 jun 2022 17:30

Hoi,

Als Nederlander kun je gewoon de prijs inclusief BTW (19%) betalen. BPM is niet van toepassing op caravans.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door Morgoth » di 7 jun 2022 09:28

Sterker nog, als particulier MOET je de prijs inclusief BTW betalen. Het maakt niet uit waar je vandaan komt. Wanneer er een bedrag exclusief BTW staat, betekend dat dit een BTW caravan is en niet een zg 'marge' caravan. De vorige eigenaar/eigenaren was/waren dus bedrijven ipv particulieren. BPM betaal je idd alleen voor voertuigen en niet voor caravans. Het wordt genoemd bij mobile.de vanwege het standaard website format wat ze gebruiken.
Is het wellicht een caravan uit de verhuur geweest?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

workel

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door workel » di 7 jun 2022 11:49

Ik heb in september 2021 een nieuwe Fendt besteld bij een duitse dealer en die is 30 mei jl. geleverd.

Caravan gekocht op de Caravan Salon in Dusseldorf toen was er veel ruimte voor onderhandelen. Denk dat je op de adviesprijs die in de duitse prijslijst staat zeker 10% moet kunnen krijgen. Dat is een kwestie van onderhandelen, dat zou ik wel aan tafel doen en niet met mail, zijn de duitsers wat terughoudende in.

Zorg dat je een COC verklaring erbij krijgt, dat is volgens mij standaard in Dld heb je nodig voor bij de RDW.

Ik hem de caravan tot aan de NL-grens met de witte plaat gereden en daarna een 1 dags kenteken erop gezet. Verzekeren via het chasisnummer. Afspraak gepland bij RDW daar rij ik naartoe met een nieuw 1 dags kenteken die voeren check uit en verwacht 1,2 dagen daarna het kenteken thuis te ontvangen per post. Nummerplaat laten maken monteren en klaar.

Je betaald geen BPM, BTW verschil ook niet alleen kosten voor invoeren en nieuwe nummerplaats, schat ronde de € 150 totaal.

LET OP: wachttijd bij de RDW voor een keuringsafspraak is nu rond de 6 weken, je kunt er niet naar toe zonder afspraak.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door AlexvK » di 14 jun 2022 15:24

Verhaal van Workel kan ik helemaal bevestigen. Alleen ik ben op het export kenteken doorgereden de grens over naar huis.
Op de site van RDW staat dat het 1 dags kenteken alleen bedoelt is voor de RDW keuring.

Mijn inziens loop je maar een beperkt risico. Het trekkende voertuig is verzekerd en aansprakelijk is hiermee geregeld.
De caravan zelf op het chassisnummer.

Dus behoorlijk dicht getimmerd en denk dat je wel een heel vervelende agent moet hebben die moeilijk gaat doen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door Gemineye » di 14 jun 2022 15:40

Maar euh ik lees "met witte plaat naar de grens gereden"? Je bedoelt een duits kenteken? Nee toch? Of bedoel je een witte plaat met jouw auto kenteken erop?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

TFJ

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door TFJ » di 14 jun 2022 16:13

Witte plaat met kenteken van de trekkende auto.
Die je ook gebruikt voor een fietsendrager of een kleine aanhanger.

workel

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door workel » di 14 jun 2022 17:48

[re.gif]

Klopt die witte plaat bedoel ik, knipoog.gif

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door nonblond » di 14 jun 2022 18:44

In Duitsland krijg je toch een eigen tijdelijk kenteken met een verzekering erbij. Of is dat inmiddels veranderd. De witte plaat mag alleen als de caravan minder dan 750 kg weegt. In Nederland indertijd met het Duitse kenteken naar huis gereden, maar volgens mij zijn de regels inmiddels veranderd en mag dat niet meer en dient de caravan bij het passeren van de grens van een tijdelijk Nederlands kenteken te worden voorzien. Je kunt het zo regelen dat je gelijk door kan naar de keuring.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door Gemineye » di 14 jun 2022 19:53

Ja inderdaad; Duits kenteken mag inderdaad niet!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door AlexvK » wo 15 jun 2022 13:24

nonblond schreef:
di 14 jun 2022 18:44
In Duitsland krijg je toch een eigen tijdelijk kenteken met een verzekering erbij. Of is dat inmiddels veranderd. De witte plaat mag alleen als de caravan minder dan 750 kg weegt. In Nederland indertijd met het Duitse kenteken naar huis gereden, maar volgens mij zijn de regels inmiddels veranderd en mag dat niet meer en dient de caravan bij het passeren van de grens van een tijdelijk Nederlands kenteken te worden voorzien. Je kunt het zo regelen dat je gelijk door kan naar de keuring.
Dat valt allemaal niet mee om gelijk naar de keuring te gaan. Want dan moet je het wel heel goed plannen.

In Duitsland een tijdelijk kentekenplaat geregeld door de dealer. Met die plaat gewoon doorgereden naar huis. Zoals gezegd verzekerd voor eigen schade en aansprakelijk is gedekt en dat is het meest belangrijk mijn inziens.

workel

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door workel » wo 15 jun 2022 15:35

[re.gif]
RDW heeft lange doorlooptijd, zal nu een week of 4 zijn, dat valt natuurlijk te plannen met het ophalen van de caravan kun je in 1 keer door.

Die keuze heb ik niet gemaakt, aflevering caravan was 14 dagen na levering vanuit de fabriek, hij heeft bij mij in de Hal gestaan 14 dagen, mooie tijd om de accessoires te monteren. Met eendaags kenteken naar RDW gegaan, keuren en volgende dag kenteken binnen.

Het betreft bij mij een nieuwe caravan die ik op chassisnummer all-risk kon verzekeren, na keuring kenteken doorgegeven.

Moraal van het verhaal ik zou het zo weer doen als het nodig is.

TFJ

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door TFJ » wo 15 jun 2022 17:01

nonblond schreef:
di 14 jun 2022 18:44
In Duitsland krijg je toch een eigen tijdelijk kenteken met een verzekering erbij.
Zo'n kenteken krijg je niet, maar moet je kopen en is ook weer een hoop geregel. Die witte plaat mag officieel niet maar plak je er zo op, maar misschien loop je de kans op een boete.
Mijn motto, wie benauwd leeft, gaat benauwd dood. knipoog.gif

workel

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door workel » wo 15 jun 2022 20:08

[re.gif]

Goed motto TFJ.

Ik zeg altijd vaak ben je te bang. knipoog.gif

Ruudje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jun 2022 11:50

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door Ruudje » ma 27 jun 2022 22:22

Even hardop denkend:
Als je iets exporteert, betaal je toch geen BTW ??
Dat doet men in de autohandel toch ook niet.
Iemand die hier een auto koopt en deze exporteert naar b.v. Roemenië betaald NIET de BTW.
Of zit er verschil in de regeling tussen auto's en caravans misschien.

Er bestaat iets over teruggave van BTW....
Lees ook wel eens over BTW fraudes met goederen die de EU rond gaan. :oops:

Hoe zit het nu precies, want het scheelt nogal !!!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door Jan van Vijven » ma 27 jun 2022 22:26

Het gaat over importeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door nonblond » ma 27 jun 2022 23:19

Als Nederlandse particulier betaal je voor een caravan in Duitsland de Duitse BTW en in Nederland geen BTW.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5741
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door Morgoth » wo 29 jun 2022 22:56

Voor de duidelijkheid: een nieuwe Duitse caravan heeft helemaal geen kenteken. Hij heeft wel een Fahrzeugbrief. Een kenteken haalt een Duitser met de Fahrzeugbrief bij het Verkehrsamt in zijn Landkreis. De eerste letters staan voor het Landkreis, de rest mag je zelf verzinnen binnen de bepaalde richtlijnen.

Je kunt als buitenlander een tijdelijk kenteken kopen. Dan zit er een geel vlak op je nummerplaat met daarin de datum tot wanneer de plaat geldig is. Met deze plaat mag je NIET de grens over (officieel).
Hobby 420 De Luxe uit 1988

workel

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door workel » do 30 jun 2022 16:58

[re.gif]
Klopt die Fahrzeugbrief zit samen met een COC verklaring bij onze nieuwe Fendt die in Dld is gekocht.

Die Fahrzeugbrief en COC zijn bij het RDW voldoende om een kenteken af te geven, dag later ligt de pasje met kentekennummer in de bus. Nummerplaat laten maken en klaar.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan importeren uit Duitsland

Bericht door nonblond » do 30 jun 2022 21:51

De Fahrzeugbrief en het kenteken zijn allemaal door de duitse dealer geregeld en zat bij de aankoopprijs in. Maar het is al een hele tijd geleden. Weet wel dat ik indertijd mee moest met de dealer om voor het kenteken wat handtekeningen te zetten en daarna de tijdelijke kentekenplaat meekreeg.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”