inkorten uitval Thule cassette luifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
qup
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 jul 2013 15:48

inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door qup » zo 5 jun 2022 15:30

Op mijn Dethleffs caravan is een Thule cassette-luifel tegen de zijwand gemonteerd (Type Omnistor 8000). Aangezien ik sinds Corona niet meer naar Frankrijk ga, waar deze luifel prima voldeed, wil ik in Nederland graag een voortent plaatsen. Maar de Thule luifelkast dekt de tentrail af of hangt hier vermoedelijk zelfs aan; dit is niet goed zichtbaar, maar het effect is dat ik geen voortent in de rail kan plaatsen. Een extra tentrail onder de luifelkast monteren kan wel, maar dan is de aanbouwhoogte slechts 230 cm, en daarvoor zijn geen (gedeeltelijke) voortenten op de markt.

Dus dan maar een losse voorwand (Queen type 430) en twee zijwanden (Queen type 8000L/R) voor de luifel kopen bij Obelink. Maar voor een luifel van 4,5 m lang en een uitval van 2,75 m zijn zowel de voor- als de zijwanden niet meer leverbaar. De Thule variant is niet alleen veel kostbaarder, maar evenmin geschikt voor een aanbouwhoogte van 230 cm.

Dus bedacht, dat het probleem van de (te) grote uitval wellicht opgelost kan worden door de luifel minder ver uit te draaien, tot bv 250 cm. Daarvoor zijn wel zijwanden leverbaar. En een voorwand van 450 cm is vermoedelijk wel zelf samen te stellen uit twee/drie kleinere delen.

Dan nu mijn vraag:
Op de voorbalk van de luifel zitten twee beugels. die ik een kwartslag moet draaien om bij uitgerold doek het doek/de luifel strak te kunnen spannen, een soort rem dus. Volgens de Thule instructie kan je deze beugels verplaatsen, maar nergens staat of je daarmee ook de uitval met 25 cm kunt inkorten.
Want die rem wil ik wel graag handhaven.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoor het graag,
qup

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door Chris » zo 5 jun 2022 16:26

Op je luifelvraag heb ik geen antwoord, ik heb deze Thule niet.
Maar....
Is de Thule niet op het dak te monteren, en de rail eronder daardoor vrij te krijgen??

Nogmaals..... ik ken deze luifel niet, misschien sla ik wel wartaal uit dus.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door blazoen » zo 5 jun 2022 16:53

Die spanarmen die is onder een hoek moet uitklappen om de kniearmen te fixeren kun je wel een stukje opschuiven in de voorbalk. Ik denk echter dat je daarmee niet de beoogde uitval kunt realiseren omdat er maar een kleine strook met inkepingen zit op die knikarmen, daar waar de spanarm in vastgezet moet worden. Je zou het natuurlijk gewoon los kunnen halen na schuiven kijken of het toch nog lukt.
Echter als je bijvoorbeeld Thule rainblockers voor 250 cm uitval zou kopen dan zitten daar extra stangen bij. Die moet je middels bevestigingsblokjes aan de voorbalk en op de hoofdrail bevestigen. Dan draai je het doek weer in tot de stangen vast zitten en de luifel strak. Daarmee lijkt het probleem opgelost. Ik zou echter zeker goed vragen welke versie je precies moet hebben want er zijn verschillende uitvoeringen (Hoogte en uitval)

qup
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 jul 2013 15:48

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door qup » ma 6 jun 2022 15:09

De opmerking van Chris: deze luifel is alleen geschikt voor wandmontage. Overigens zou bij het verwijderen de luifel, die gelijmd en geboord is, de zijwand waarschijnlijk met schade achterblijven. Ik heb nog wel overwogen, de luifel te laten zakken tot onder de rail, waardoor hij over mogelijke gaten en schade heen wordt herplaatst, maar ik zie dat voorlopig als uiterste mogelijkheid, want dan komt-ie zo laag, dat er problemen kunnen ontstaan met de deur en wordt de aanbouwhoogte nog een stuk kleiner.

De suggestie van Blazoen met betrekking tot de thule rainblockers is op zich helder en heeft mij op het volgende idee gebracht:
Ik bezit al een set Thule rainblockers; omdat die veel ruimte aan de zijkant (bij caravanwand) en de onderkant open laten, dus niet geschikt als zijwand voor de gewenste voortent. Maar daar zitten wel rafters bij, compleet met bevestigingsblokjes voor in de luifelkast en voorbalk. Alleen zijn die rafters dus ook 275 cm. Ik ga binnenkort die dingen eens goed bekijken, want als ik het mij goed herinner, wordt de afstelling op 275 cm bereikt door een stangetje dwars door de buis, die een veer op de juiste afstand blokkeert. Dat stangetje kan je natuurlijk verplaatsen naar een kleinere afstand, bv 250 cm. En wat rigoureuzer: ik kan ook de rafter op de gewenste afstand afzagen. Die rafters kan ik dan voor zijwanden van 250 cm gebruiken.
Binnenkort ga ik weer naar de stalling, kijken of e.e.a. haalbaar is. Maar ik ga dan voordat ik de rafter wijzig eerst proberen of de luifel met alleen de rafters, dus zonder de "rembeugels" op de voorbalk, ook op spanning blijft. Als dat allemaal lukt is mijn probleem opgelost.

Gebruikersavatar
corina
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 12 apr 2021 13:49

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door corina » di 5 jul 2022 03:45

Maar voor een luifel van 4,5 m lang en een uitval van 2,75 m zijn zowel de voor- als de zijwanden niet meer leverbaar.

Ook niet voor een Thule 6900 met 2.75 uitval ?
Fendt Diamant 560 SG 2019 Sevilla leer,E&P 6 Level Systeem met afstandbediening,Truma XT mover,Electrische Thule Luifel 9200 5m ,Thule Panorama,Aventa Comfort Dakairco, Electrische schotel Oyster 85 vision III SKEW,Truma Combi 6E,Alko ATC....

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door moyzo » di 5 jul 2022 09:06

Bij monteren van de Thule Residence moet je juist de arm een slag terug draaien als de rafter er in zit maar ik weet niet hoe het effect gaat zijn als de arm erg geknikt is (met die extra 25 cm)

maar: Ik zie hem nu op mp staan voor de 8000 luifel en ook nog in 450 breed:
een koopje: https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... 8000-nieuw
Nieuw zijn ze ook leverbaar :

https://www.obelink.nl/thule-residence- ... 0-xxl.html
https://www.obelink.nl/thule-residence- ... l-450.html

Wij zijn met onze residence uitermate tevreden, Staat als een huis en alles blijft keurig droog omdat het doek vastgemaakt wordt in de speciale rafter.
Queen hebben wij ooit gehad maar dat is echt zonde geld, bij een beetje regen is alles zijknat aan de zijkanten, eventuele clips helpen daar niet tegen en het materiaal is echt niet te vergelijken.
Misschien leuk als tijdelijk wandje voor een weekend maar als degelijke voortent heben wij dit allerminst ervaren dus snel verkocht.

Er is hier een topic over krassen die de Residence zijwanden zouden veroorzaken maar wij hebben daar geen last van, heb wel uit voorzorg transparant tafelzeil in stroken van breedte 30 cm gekocht om onze vlakke ramen te beschermen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

qup
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 jul 2013 15:48

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door qup » di 5 jul 2022 15:54

Bericht van qup Corina:
Dank voor het meedenken.
Volgens Obelink-internet is er momenteel voor geen enkele luifel met een uitval van 2,75 m een zijwand leverbaar. Dus ook niet voor de een Thule 6900 met 2.75 uitval.

Bericht van qup aan moyzo:
Dank voor het meedenken.
Ik wil juist de queen gaan gebruiken tijdens weekends in Nederland. Het opzetten en afbreken van de Residence lijkt me voor een kort verblijf toch best een klus. De queen lijkt me voor mijn gebruik een redelijk alternatief. En natuurlijk is elke kwaliteit gerelateerd aan de kostprijs. Als hij echt niet meer leverbaar wordt en het inkorten van de luifel niet lukt, hou ik het bij de Thule rainblockers die ik al bezit. Die heb ik ooit al eens verlengd met een slibrand.

De advertentie op MP biedt weliswaar een Residence aan met de geschikte lengte en uitval, maar de aanbouwhoogte is volgens foto 6 (MP) en leveranciersinfo 2,60-275 m. Op foto 6 wordt dus niet de uitval, maar de aanbouwhoogte weergegeven. En mijn aanbouwhoogte is 2,30 m. Dus zelfs als ik zou willen lukt het niet.

Terzijde: in mijn laatste bericht heb ik aangegeven, dat ik de rafters van mijn Thule rainblockers eens goed zou bekijken; inderdaad wordt de afstelling op 275 cm bereikt door een stangetje dwars door de buis, die een veer op de juiste afstand blokkeert. Dat stangetje kan je dus verplaatsen naar een kleinere afstand, bv 250 cm. Als het lukt om het doek "op de rem" te zetten door met die kortere rafters de luifel in te rollen totdat hij wordt geblokkeerd door de rafter, kan ik dus ook zijwanden van 250 cm gebruiken. En op een video-instructie van de Residence heb ik inderdaad, zoals moyzo aangeeft, gezien dat dat zo lijkt te werken.
Ga ik dus nog (over een paar weken) uitproberen.

HuubM
Berichten: 23
Lid geworden op: do 14 sep 2017 18:27

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door HuubM » di 26 jul 2022 15:54

Wij hebben ook een dethleffs maar dan met een omnistore 5002 luifel. Deze hing in de rail maar is verplaatst om de rail vrij te krijgen. Daar zie je niets van. Ook geen problemen met de hoogte en ik heb er bij Obelink een set zijwanden en voorwand voor gekocht. Verplaatsen van de luifel is wel een optie.

HuubM
Berichten: 23
Lid geworden op: do 14 sep 2017 18:27

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door HuubM » di 26 jul 2022 15:57

Hierbij een foto
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
Gps68
Berichten: 84
Lid geworden op: di 9 aug 2022 12:41
Locatie: 070
Contacteer:

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door Gps68 » di 13 sep 2022 02:16

Ik heb denk ik een vergelijkbaar systeem. Die blokkeernokjes die vallen over een schroef heen fixeren dan de arm op de positie van het schroefje. 2 parkertjes in de voorkant op de gewenste positie zouden bij mij het truukje moeten doen. Je hoeft dan niet je luifel volledig uit te draaien en kan de armen eerder vast zetten.
Novice op caravan gebied maar ik leer graag. Als het zachtjes gaat is de schade beperkt

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door SjefGS » di 13 sep 2022 15:21

Heb niet genoeg ruimte boven de luifel?
Kijkend naar de foto zou je denken dat je gewoon een voortent door de pees kan trekken en kan de luifel gewoon blijven zitten
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: inkorten uitval Thule cassette luifel

Bericht door Paul Vingerhoets » di 13 sep 2022 16:11

Foto is niet van topic starter
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”