Windkracht voor Torino-luifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door A3jaan » za 4 jun 2022 22:14

Vandaag wilden we de Torino-luifel opzetten (omloopmaat 14). Met windkracht 5 die recht op de luifel stond viel dat niet mee. Om eventuele schade of gedoe te voorkomen zijn we er maar mee gestopt.
Het riep wel bij mij de vraag op welke windkracht de Torino kan hebben als de wind er recht op staat en de Torino vast staat met de extra staander en een stormband. Wie heeft hier ervaringen mee?
176E9752-DFB9-4AE0-8C79-0D3393A6E6A0.jpeg
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Volvodriver

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door Volvodriver » za 4 jun 2022 22:40

Een stormband is overdone. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een Torino met de wind er vol op (7 Baufort) met middenstaander (wel de sjorband gebruiken) en de andere sjorbanden geborgd met Peggy Peg XL alumium en 3 dakliggers zonder schade heeft doorstaan. Wel heb ik de poten ook extra gezekerd met ogen (eigen fabrikaat) waardoorheen ook Peggy Pegs waren gedraaid. Dus 7 Baufort kan. Opzetten tijdens zware wind >5 Baufort is altijd af te raden

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door PMT » zo 5 jun 2022 16:27

Ik denk dat dat afhankelijk is van de maat van de Torino. Ik heb maar een maat 10 met één dakligger.
Heeft al een paar keer windkracht 8 met de wind recht van voren makkelijk doorstaan. Uit voorzorg zet ik dan wel aan weerszijde van de middelste spanband 2 extra spanbandjes erbij. Ik heb overigens geen middenstaander, zoals ik wel bij sommige zie.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door Chris » zo 5 jun 2022 16:35

Mijn Torino ( maat 12) heeft ook een keertje 8 op de kop gekregen.
Nu heb ik wel 3 dakliggers en ik heb een extra middenpoot gefabriekt, die in een bus gezet kan worden.
Mocht te poot opwippen komt ie toch weer exact op dezelfde plek neer.... en schiet niet weg.
Want dan is het mis...
Ik had toen alleen een extra lijn aan de middenpoot gemaakt..
En een flink stevig setje haringen gebruik.... beetje voorbereid, dat wel.
Die bewuste bus..en de harinkies.. ( met harpjes ondertussen)

p.s.
Als het me te hard waait om hem zelf vast te kunnen houden dan komt het morgen wel.
Ik wil niet het risico lopen dat er wat stuk gaat, hoorde toevallig hoe lang een boogstok reparatie duurt bij Bax.... te lang voor leuk.. whistle.gif
.
pootbus.jpg
Haring met harpje2.jpg
haring 40 cm 1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door mark m » zo 5 jun 2022 22:14

Wij staan momenteel op Texel met afgelopen dagen een fikse wind (6bft, gemeten op de camping), ook recht op de kop, maar ik vind het toch niet alles... weenie.gif

Het zit waarschijnlijk puur tussen de oren, maar de luifel zit maar op 5 plekjes vast, waarvan er 3 echt toen doen... En die Haringen houden het wel, ik ben er eerder bang voor dat 1 van de gespen het begeeft...

Vannacht en morgen zou de wind verder toenemen en we hebben vanmorgen de luifel er toch maar afgehaald (hoewel de windverwachting inmiddels wat is afgezwakt). Ik denk dat het vertrouwen wellicht gewoon wat moet groeien. Met de 6 bft geeft de luifel overigens geen krimp, amper beweging.
Bij mij staat ie aan de voorkant, uiteraard met middenstaander, met 3 Peggy XL alu Haringen vast en de twee punten bij de caravan met de normale Haringen.

Opzetten met veel wind is inderdaad lastig. Meestal wachten wij dan gewoon een dag als het fors waait (5 bft of hoger), wachten op een windluwe avond of ochtend
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door Jan van Vijven » ma 6 jun 2022 01:08

Windkracht 8 vol er op lees ik, denk het niet.
Dan is tie echt weg!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door WillyL » ma 6 jun 2022 09:25

8 Beaufort = 62 - 74 km/h & twijgen breken van bomen, voortbewegen zeer moeilijk. Dan zou ik de luifel zeker voordien opbergen.
Zelfs een vederlichte caravan begint het moeilijk te krijgen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door Ferdi » ma 6 jun 2022 09:37

Met dergelijke windkrachten zit of lig ik niet meer rustig in de caravan. Ik ben blij dat ik het ding niet meer heb (1 seizoen gehad) met de cassette luifel zorg ik dat deze ingedraaid is als het flink kan gaan waaien. 2 minuten werk. Slaapt een stuk beter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door VIP » ma 6 jun 2022 10:09

Ferdi schreef:
ma 6 jun 2022 09:37
Met dergelijke windkrachten zit of lig ik niet meer rustig in de caravan. Ik ben blij dat ik het ding niet meer heb (1 seizoen gehad) met de cassette luifel zorg ik dat deze ingedraaid is als het flink kan gaan waaien. 2 minuten werk. Slaapt een stuk beter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hier afgelopen nacht ook de cassette ingedraaid, waarom….. omdat het rustiger slaapt thumbup.gif
Porsche + Tabbert

TFJ

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door TFJ » ma 6 jun 2022 10:17

Tot wat voor windkracht kun je eigenlijk nog veilig de Torino luifel afbreken?

Want ik kan me zo voorstellen dat er situaties zijn waarin je beter de boel kunt laten staan, en het beste ervan hopen, dan beginnen met afbreken omdat je dan helemaal geen grip meer op e.e.a. hebt?

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door sindaco » ma 6 jun 2022 10:29

onze torino maat 14 met 3 dakliggers en middenpoot staat bijna 4 maanden onafgebroken in de winter.

wind recht van voren is gelukkig een bijna niet voorkomen op de plek waar we staan, maar zijwind van 50-65 km is er wel eens.

wij halen dan alleen de zijstukken weg ( 2 minuten werk ) en de 3 verankerings punten aan de voorkant staan goed vast net als de booguiteinden waar ik een L profiel omheen heb zitten voor het verschuiven.

al met al zijn we zeer tevreden en moeten even afkloppen met het recht van voren krijgen van stormwind.
Bijlagen
thumbnail_20201202_095927_HDR.jpg
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door Thornwood » ma 6 jun 2022 11:17

Afbeelding

Mijn vader had hem vannacht ook beter in kunnen draaien.. Afbeelding
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door A3jaan » ma 6 jun 2022 16:08

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
De sjorband gebruiken wij voor het opzetten nooit en mede daarom had ik er nog niet aan gedacht om die juist met harde wind er bij te zetten. Overigens denk ik dat ook ik niet lekker slaap als er een windkracht 6 of meer vol op de luifel staat. Dan lijkt me het toch beter om de luifel er even af te halen. Zoveel moeite is dat nou ook weer niet.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door Chris » ma 6 jun 2022 16:46

[re.gif]
Is het ook niet...

Effe de spanning van de 2 voorste sjorbanden af en je ritst het ding zo los bij de boog..... ideaal.
Valt de boog op de grond en het doek fladderd alleen nog maar....simpel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Windkracht voor Torino-luifel

Bericht door mark m » ma 6 jun 2022 18:24

[re.gif]

Dat is alleen niet effe scratch.gif . Het was toch best een 'uitdaging' om de torino met die wind (op de kop) veilig af te breken. De twee buitenste sjorbanden moeten als eerst los, anders staat teveel spanning op de rits en dan hangt ook direct het doek slap.
Met zoveel wind moet je met z'n tweeën zijn en goed overleggen hoe aan te pakken. Voor je het weet slaat ie anders over het dak heen, want het is toch een hele lap stof.

Zodra je begint te ritsen, direct het hoekpunt naar de grond begeleiden en dan kan andere persoon verder ritsen. De middelste sjorband moet uiteindelijk ook los, anders krijg je het doek niet los van de boog. De boog van de caravan af leggen, dat komt later wel en het doek uit.

Ook met het uithalen van het doek uit de rail en het opvouwen moet je aandacht voor de wind houden.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”