lawaai en vibraties freshwell 3000

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Tabbertman54 » do 2 jun 2022 08:40

Hallo, allemaal.
Ik ben benieuwd of er mede caravanners zijn die ook last hebben van herrie en vibraties van de airco/ verwarmings unit Freshwell 3000.

Wij hebben 3 weken geleden onze nieuwe Knaus E-power in gebruik genomen en alles uitgeprobeerd op een mooie camping in Noord Brabant.
Het was lekker warm dus we wilden de airco testen. Wij zijn enorm geschrokken van de herrie van het aanslaan van de compressor (schakelingen van de thermostaat, denk ik). Maar ook was er veel gebrom en trillingen. Tafel, vloer, wand en de bank waaronder de unit is gemonteerd, trilden behoorlijk. Je moest wat harder praten dan normaal, om elkaar te kunnen verstaan.
Ik heb nu wat mensen gesproken en de meningen waren verdeeld. Zo van, dat heb ik ook en dat is normaal en IK heb nergens last van!
Onze dealer beweert dat hij met al de kennis die er is, het brommen altijd aanwezig zal zijn.

Graag reacties of ervaringen van caravanners die dit ook hebben(meegemaakt).
Hartelijke groet, Hans.
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door 4Motion » do 2 jun 2022 09:56

[re.gif]
Je gaat het niet graag horen E-powerfull maar ik vrees dat je hiermee zal moeten leren leven. Elke airco maakt in meer of mindere mate lawaai.
Om die reden vind ik de E-Power reeks van Knaus een zuivere "zomer" caravan. Leuk in het zuiden, niet prettig in tussenseizoen. Winterseizoen mag je helemaal overslaan wegens niet geschikt. Ik hoop dat jullie dealer daarin duidelijk geweest is bij de aanschaf?
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door ArnoM » do 2 jun 2022 09:57

Probeer eens om een beetje te spelen met het stellen van je caravan.
Kan zo maar eens een stuk rustiger zijn.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door El1989 » do 2 jun 2022 10:02

Er zijn hier meerdere mensen die de bankairco hebben bekleed met isolatie platen erom heen volgens mij was het bedrijf iets van easy noise control . Ook een isolatie plaat onder de bankairco plaatsen scheelt heel veel trillingen. Ik weet ook niet als ze buiten en binnen dempers geplaatst hebben dat scheelt dan ook weer. Hij is dus wel een stuk stiller te krijgen maar geluid zou je altijd houden met dit systeem
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Tabbertman54 » zo 5 jun 2022 17:41

Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Ik vind het jammer dat , als je zoveel geld neertelt voor een caravan, zelf moet gaan klussen.
Afgelopen vrijdag hebben wij een goed gesprek gehad met de dealer. Hij gaf meteen toe dat de airco niet stil te krijgen is.
Wij hebben een goede deal kunnen sluiten en de Knaus ingeruild. Iedereen blij! Nog even wachten op het rijklaar maken van de nieuwe caravan en dan maar weer ouderwets verder met een gasgestookte caravan!
Voor iedereen een fijne vakantie gewenst!



Hartelijke groet, Hans
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door princewv » zo 5 jun 2022 18:14

Zo dat zijn drastische maatregelen!
Fijn dat het opgelost is in ieder geval!
Wat wordt de nieuwe?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Chris » zo 5 jun 2022 19:01

Oef.. dat is drastisch idd...

Maar... helaas... constatering...
Er is geen enkele caravan airco stil.
Allemaal zijn ze echt "aanwezig".

Ga je nu verder zonder de koeling ???... of komt er weer een airco..????

Ik had al gehoord dat het nieuwe systeem van verwarmen en koelen wel wat issue's heeft.
Totaal nieuwe techniek..... en dan....

Blij dat het schip nu een andere koers gaat varen....voor jullie opgelost.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Tabbertman54 » ma 6 jun 2022 11:33

Hallo, Chris.
Inderdaad. Wij konden geen compromis sluiten wat betreft het lawaai van de Freshwell. Omdat mijn vrouw enkele vervelende gezondheidsproblemen heeft is de herrie niet te verdragen voor haar. Wij gaan nu "aircoloos" verder met een Tabbert da Vinci 495 HE.
Tot nu toe nooit airco (nodig) gehad. Maar omdat die in een pakket van de Knaus zat, dacht ik dát is leuk meegenomen.
Ik laat weten hoe die bevalt. Dat gaat nog wel even duren want die wordt 20 juli afgeleverd.
Tot later!
Groetjes, E-Powerfull
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door moyzo » ma 6 jun 2022 14:35

Mooie switch daar zul je geen spijt van hebben. Over de airco: wij hebben in vorige caravan ( Knaus 2021) een dometic freshjet220 gehad. Wat een herrie had die ook ik moest oorstopjes in en dan nog die boink elke keer als hij aan sloeg. Vreselijk
Nu in onze tabbert de truma en die draait al anderhalve week de hele nacht op nachtstand zonder dat het hinderlijk is. We slapen zalig. Hij koelt ook supersnel.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Ron » ma 6 jun 2022 17:10

Mooie switch hoor daar niet van.
Maar als je het zonder airco kan stellen.
Laat je hem toch uit wanneer je naar bed gaat ? scratch.gif
Dan gebruik je hem om voor te koelen als je nog lekker buiten bent.
Of gebruik hem alleen wanneer het echt veel te heet is.

Je hebt hem al ingeruild dus je kan niet meer terug.
En het is fijn dat het kan.
Gefeliciteerd met de tabbert.
Ook niet verkeerd thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door dieseltijger » ma 6 jun 2022 18:11

Wij hebben dan de stillere variant (Truma comfort). Het aanslaan gaat niet met een bonk gepaard - maar je voelt/hoort wel een licht dreunend geluid, dat ruim overstemd wordt door het gesuis van de lucht uit de uitblaasopeningen. Het gesuis kent 4 standen: "Klere herrie" - "herrie" - en "duidelijk aanwezig". Dit laatste wordt de slaapstand genoemd. En je hebt nog een auto stand, die gebruiken we nooit omdat dan het uitblaasgeruis nogal varieert.

Mijn zwager met een "stille telair dakairco op zijn caravan: herrie en het dak werkt een beetje als klankkast.

Nog een aandachtspunt: er wordt gedurende 0,15 seconde 20A getrokken, en daarna 4A. Dus als de camping een klasse C uitschakelautomaat gebruikt gata het prima. Een 4A slow blow zekering brandt door.

"We verdragen het" is een juiste typering voor de beleving van een caravan airco. Ik slaap er prima doorheen, mijn eega minder. Samengevat: het bezigen van de typering "fluisterairco" is volgens mij ronduit misleiding. Je gaat gewoon geen stille vinden. Sterker: geen enkele fabrikant durft het aantal dBa's op 1 meter afstand van de uitblaasopening te specificeren.

Airco is herrie. Bij het slapen kan je oordoppen gebruiken, die schuimgevallen zijn uiterst gerieflijk. Next best: bovenop het dekbed slapen en een kleine laagtoerige ventilator gebruiken. Het koelt de lucht niet af, maar wel jouw huidoppervlak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Tabbertman54 » wo 8 jun 2022 13:07

Dank voor de reacties. Fijn om te zien dat niet alleen wij zo'n herrie ervaren.
In mijn werkzame leven gingen we in april/ mei en in september/ oktober met de caravan op pad. Meestal zuid Duitsland of Oostenrijk. Op 800 tot 1300 meter hoogte had je geen airco nodig. Het koelde dan behoorlijk af. En overdag waren we aan de wandel.
s'Avonds moesten we een beetje verwarmen. Met de ultra heat van Truma was dat geen probleem en lekker stil. Ik denk dat de freshwell meer herrie maakt.

Nu, in deze rare wereld, willen we tóch nog wel eens naar Oostenrijk of Zwitserland . Maar waarschijnlijk een paar keer per jaar in Nederland zal ook geen straf zijn, hoop ik.

In september gaan we hem uitproberen. Eerder heb ik geen tijd vanwege mijn bijbaantje. En ook in het hoogseizoen gaan we liever niet weg.

Ik laat jullie weten hoe de Tabbert ons bevalt!
Hartelijke groet, Hans
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door evr66 » wo 29 jun 2022 15:26

4Motion schreef:
do 2 jun 2022 09:56
...niet prettig in tussenseizoen. Winterseizoen mag je helemaal overslaan wegens niet geschikt...
Euh, gewoon uit nieuwsgierigheid, hoezo dit?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Ron » wo 29 jun 2022 15:49

De freshwell verwarmt niet meer bij een temperatuur onder het vriespunt.
En het is de enige verwarming in de Knaus E- power
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door dieseltijger » wo 29 jun 2022 16:05

De Ultraheat werkt prima. En wat ik nog het meest waardeer is de vermogensregeling: 500, 1000, 2000 Wat vermogen. Zo kan je ook bij campings met een Micky Mouse aansluiting de boel in het voor- en naseizoen eenvoudig op temperatuur houden. Als de stroom is inbegrepen, of het tarief schappelijk is scheelt het ook nog eens wast gewissel van gasflessen. Wij gebruiken in het naseizoen (zeg maar: temperaturen boven het vriespunt) vaak de 500W stand. In combinatie et de ringverwarming resulteert dit in een gelijkmatige temperatuur.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat je door zowel leveranciers als (sorry) medeforummers af en toe op het verkeerde been wordt gezet. Bij de term: "fluister airco" had jij je vermoedelijk iets anders voorgesteld. En ook als forummers zeggen dat airco X "heerlijk" is (ja, vast - maar wel ten koste van wat decibellen): even doorvragen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Chris » wo 29 jun 2022 16:28

E-powerfull schreef:
ma 6 jun 2022 11:33
Hallo, Chris.
Inderdaad. Wij konden geen compromis sluiten wat betreft het lawaai van de Freshwell. Omdat mijn vrouw enkele vervelende gezondheidsproblemen heeft is de herrie niet te verdragen voor haar. Wij gaan nu "aircoloos" verder met een Tabbert da Vinci 495 HE.
Tot nu toe nooit airco (nodig) gehad. Maar omdat die in een pakket van de Knaus zat, dacht ik dát is leuk meegenomen.
Ik laat weten hoe die bevalt. Dat gaat nog wel even duren want die wordt 20 juli afgeleverd.
Tot later!
Groetjes, E-Powerfull
Dat is een heel mooie stap vooruit zeg..
Pfff...echt wel.
Toevallig heb ik afgelopen zaterdag in een Da Vinci allerlei dimmers voor de led verlichting ingebouwd....dus diep in de Da Vinci gedoken.
Mooie caravans...degelijk
Ik vind de dak constructie wel heel erg mooi...en stil..
Moyzo...goede bekenden van ons, hebben de Pucinni...ook dat geweldige dak...superstil ook bij harde regen.
Zij hebben ook de Seitz S7 ramen...de topper..
Mja..
Past niet in mijn portemonnee ..ik ben superblij met mijn Sudwind Silver Selection 500EU.
Top hut voor ons.

Hoop dat jullie Tabbert snel voor de deur staat..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Edammerkaas

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Edammerkaas » ma 4 jul 2022 15:10

Wij hebben ook in juni een nieuwe Knaus E power gekocht en deze maakt heel veel herrie als het om verwarmen gaat bij koelen maakt hij minder lawaai (redelijk) maar wij vinden het niet fijn.
Groeten Jan Edam

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Tabbertman54 » vr 22 jul 2022 08:38

Goedemorgen, lotgenoten!
Ik zou jullie laten weten wanneer wij de Tabbert zouden ophalen. Welnu, eergisteren was het zover! Wij hebben hem alleen maar opgehaald, dus nog geen echte ervaringen. Maar het voelt als "thuiskomen" net als in de Eriba die wij hadden voor de Knaus. Ligt super achter de auto, fijne wegligging. Nu gaan we hem een beetje inrichten en alles een plaatsje geven. Over 4 weken gaan we er mee weg om alles in het "echt" uit te proberen. Wordt vervolgd, dus!
Fijne dag en hartelijke groet, Hans
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Jaap van Duijn » vr 22 jul 2022 10:51

@E-powefull,

Vreemde forum naam maar ok :).
Alles gaat goed komen, al langer kamperen begrijp ik, toch zou ik, wie ben ik, een proef weekeinde inlassen of toch een overnachting, dan weet je wat je te kort of te veel mee hebt.
Dan niet als je eenmaal op reis bent en er achter komen "shit" hebben we niet.

Fijne mooie en gezonde reizen en groet Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door deusjevo » vr 22 jul 2022 10:57

E-powerfull schreef:
vr 22 jul 2022 08:38
Goedemorgen, lotgenoten!
Ik zou jullie laten weten wanneer wij de Tabbert zouden ophalen. Welnu, eergisteren was het zover! Wij hebben hem alleen maar opgehaald, dus nog geen echte ervaringen. Maar het voelt als "thuiskomen" net als in de Eriba die wij hadden voor de Knaus. Ligt super achter de auto, fijne wegligging. Nu gaan we hem een beetje inrichten en alles een plaatsje geven. Over 4 weken gaan we er mee weg om alles in het "echt" uit te proberen. Wordt vervolgd, dus!
Fijne dag en hartelijke groet, Hans
Gefeliciteerd!
Wat voor Tabbert is het geworden en wij houden erg van foto’s hè knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Ab » vr 22 jul 2022 15:44

Misschien ben ik een persoon die zich niet gauw stoort aan geluid.. Zo best eens kunnen, ik heb heel veel lawaai moeten verdragen in mijn werkzame leven..en alles went.
Maar als mijn airco aanstaat, hoor ik 'm amper.
Buiten zittend vraag ik wel eens of hij wel aan is.
Binnen blaast ie. Dat hoor ik, net als in de auto als ik de ventilator aan zet voor koelen of verwarmen.
Op de laagste stand van de blower slapen wij prima.
Wij hebben een Dometic.
Het ding maakte nogal veel herrie toen ik 'm net overgebouwd had. Soms schaamde ik mij voor de buren overdag, en 's avonds zette ik 'm uit.
Ik heb de kap eraf gehaald, en ben er een tijdje naast gaan zitten op het dak.
Bij herrie overal eens op geduwd en gedrukt.
Het bleek, dat een bosje draad ergens kort tegenaan zat.
Dat ging trillen, tegen een onderdeel van de airco aan.
Dat verholpen, door er wat schuimrubber tussen te drukken.
Een wereld van verschil..niks meer te horen.
Kleine oorzaken kunnen grote gevolgen hebben..

Neem niet te snel herrie voor lief.
Een airco kan best werken zonder al teveel herrie.
Als herrie normaal zou zijn wilde niemand zo'n ding.
Dat weten airco fabrikanten ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door moyzo » vr 22 jul 2022 16:11

Jaap van Duijn schreef:
vr 22 jul 2022 10:51
Alles gaat goed komen, al langer kamperen begrijp ik, toch zou ik, wie ben ik, een proef weekeinde inlassen of toch een overnachting, dan weet je wat je te kort of te veel mee hebt.
Dan niet als je eenmaal op reis bent en er achter komen "shit" hebben we niet.

Fijne mooie en gezonde reizen en groet Jaap van Duijn.
Proficiat zou ook mijn tip zijn, ik weet niet welke tabbert je hebt( ook wel benieuwd naar serie en type) maar wij hebben best wel paar weekenden nodig gehad om alles ons eigen te maken, hoop nieuwe Electronika aan boord, de verlichting dimmers etc. Ook wij hadden een Eriba en toen Knaus dus snap je thuiskom gevoel wel.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lawaai en vibraties freshwell 3000

Bericht door Chris » vr 22 jul 2022 22:48

Al eerder wat verstopt geschreven..
TS heeft nu een Tabbert da Vinci 495 HE
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”