12 volt koelkast
12 volt koelkast
De vorige gebruiker van mijn auto heeft er een trekhaak onder laten zetten. Echter heeft hij ervoor gekozen een bepaalde module niet te nemen waardoor bijvoorbeeld de koelkast geen stroom krijgt. Ik heb mij laten vertellen dat deze module meer dan €250 kost ex montage. Vind ik toch wat veel voor een auto dat niet mijn eigendom is over en 3 jaar moet worden ingeleverd.
Ik zag wel dat op het moment dat de caravan op de auto is aangesloten en de motor loopt het waterpompje wel werkt en het lampje boven het keukenblokje het doet.
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de elektra voor het lampje te gebruiken voor de koelkast. Hebben jullie daar ideeën over?
Bedankt alvast.
Ik zag wel dat op het moment dat de caravan op de auto is aangesloten en de motor loopt het waterpompje wel werkt en het lampje boven het keukenblokje het doet.
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de elektra voor het lampje te gebruiken voor de koelkast. Hebben jullie daar ideeën over?
Bedankt alvast.
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium
Re: 12 volt koelkast
Ja en nee..
Je zou een bypass kunnen maken op de constante 12 volt die wel beschikbaar is.
Doorverbinding in de Jaeger..kan en kost niks.
Maar 2 andere dingen...
1e je loop het risico om je accu dan leeg te trekken bij een langere stop.
De kk zuipt nl stroom...zomaar 10 ampere op 12 volt.
En....
Door spanningsverliezen in een systeem wat toch al kritisch is zal de kk werking minimaal zijn.
Je zou ook nog een dikke draad vanaf de accu mbv een relais naar de Jaeger kunnen leggen..minder spanningsverlies en daardoor iets betere kk prestaties..
Je zou een bypass kunnen maken op de constante 12 volt die wel beschikbaar is.
Doorverbinding in de Jaeger..kan en kost niks.
Maar 2 andere dingen...
1e je loop het risico om je accu dan leeg te trekken bij een langere stop.
De kk zuipt nl stroom...zomaar 10 ampere op 12 volt.
En....
Door spanningsverliezen in een systeem wat toch al kritisch is zal de kk werking minimaal zijn.
Je zou ook nog een dikke draad vanaf de accu mbv een relais naar de Jaeger kunnen leggen..minder spanningsverlies en daardoor iets betere kk prestaties..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12 volt koelkast
Ik begrijp dit gepruts nooit zo goed. Kapitalen uitgeven om een systeem te krijgen wat nooit goed gaat werken.
Zet die koelkast gewoon op gas!
Zet die koelkast gewoon op gas!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: 12 volt koelkast
Investeer in een duo of monocontrol met crashsensor en je bent nooit meer afhankelijk van de auto voor de 12V op de koelkast. Werkt ook nog eens beter.
Wil je dit ook niet, koel de koelkast goed voor vertrek, doe een paar bevroren pakken sap of water in de koelkast en de hele rit heb je een koude koelkast en koude drankjes.
Wil je dit ook niet, koel de koelkast goed voor vertrek, doe een paar bevroren pakken sap of water in de koelkast en de hele rit heb je een koude koelkast en koude drankjes.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: 12 volt koelkast
DE oplossing!
Van alle caravans die wij tot nu toe hebben gehad werkte de KK wel op 12V van de auto maar niet zoals het hoort.
Nu voor het eerst die crashsensor en dus de KK op gas tijdens het rijden.
Nooit meer anders.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20
Re: 12 volt koelkast
Ook ik doe het al jaren met een duo control met twee crashsensors. 12 Volt zou ook moeten kunnen maar dat wil ik niet eens proberen.
Bijkomend voordeel: 's-winters zet ik een paar uur voor aankomst op de camping de verwarming ook aan zodat de boel vast op kan warmen.
Bijkomend voordeel: 's-winters zet ik een paar uur voor aankomst op de camping de verwarming ook aan zodat de boel vast op kan warmen.
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Re: 12 volt koelkast
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik was eigenlijk alleen benieuwd of mijn idee kon. Het gaat namelijk zonder nu ook prima hoor. Maar als het kan leek het mij een leuk klusje om te doen, mijn schoonvader is nogal handig op elektra gebied, en doet de kk het tenminste ook op 12volt. Hoe slecht dan ook, maar hij hoeft van mij dan ook niet van 25+ naar 4 graden te koelen. Als ie de temp maar enigszins vasthoudt onderweg.
Daarom hoef ik ook niet perse een crashsensor. In principe ben ik nu al tevreden. En in de winter ga ik er toch niet mee op vakantie.
Ik was eigenlijk alleen benieuwd of mijn idee kon. Het gaat namelijk zonder nu ook prima hoor. Maar als het kan leek het mij een leuk klusje om te doen, mijn schoonvader is nogal handig op elektra gebied, en doet de kk het tenminste ook op 12volt. Hoe slecht dan ook, maar hij hoeft van mij dan ook niet van 25+ naar 4 graden te koelen. Als ie de temp maar enigszins vasthoudt onderweg.
Daarom hoef ik ook niet perse een crashsensor. In principe ben ik nu al tevreden. En in de winter ga ik er toch niet mee op vakantie.
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: 12 volt koelkast
Een kabel bij zetten is geen groot werk daarvoor hoeft er geen nieuwe module geplaatst worden.
Maar de verlichting nu werkt die alleen als de motor loopt of altijd ?
Maar de verlichting nu werkt die alleen als de motor loopt of altijd ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: 12 volt koelkast
Nee zodra de motor uit is gaat na een paar minuten ook de verlichting binnen uit en werkt het pompje ook niet meer.
Dus ik hoef niet bang te zijn voor een lege accu
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium
Re: 12 volt koelkast
Bij sommige moderne auto's is de permanente leiding (voor lampjes ed.) niet echt permanent. De autocomputer stopt de stroom dan na enige tijd. Die kan je dus ook gebruiken zonder angst om zonder startstroom te vallen indien die uitschakeltijd niet overdreven lang is.
Meestal is de wattage ook OK voor de koelkast (180W). Dat kan je misschien in je autohandleiding vinden).
Meestal is de wattage ook OK voor de koelkast (180W). Dat kan je misschien in je autohandleiding vinden).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: 12 volt koelkast
Dat klopt. Er is iets ergers waar je bang voor moet zijn met dit soort plannen. Je weet niet welke draaddikte gebruikt is voor pen 9. (de constante stroom) Ik voel een beetje aan mijn water dat dat slechts 2,5 kwadraat is. Een grote verbruiker als een koelkast daarbij zetten betekent dat er een grote verbruiker op te lichte kabels aangesloten wordt. En dan kan je er achter komen dat 12v helemaal niet zo onschuldig is. Een autobrand is niet uit te sluiten. Dus ik zou de aangedragen tips maar eens ter harte nemen en daar een passende uit kiezen. Waarbij de tip van de drukregelaar met crashsensor ook mijn voorkeur geniet. Je kan het gratis willen doen maar dat lukt meestal niet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: 12 volt koelkast
Bedankt voor de reactie, dat ga ik zeker eerst controleren dan. En mochten het 2.5 kwadraat kabels zijn dan laat ik het lekker zo.
Zoals gezegd vind ik het nu ook al prima zo en voel ik niet de behoefte een gascontrol te kopen. Maar had leuk geweest als het wel had gekund zoals ik het bedacht had.
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium
Re: 12 volt koelkast
Dat is zeker niet meer dan 2,5 mm2...
Heel simpel omdat er in de Jaegerstekkers niet een dikkere draad past.
Ik ben met mijn vorige caravan ook erg in de weer geweest om de KK op 12 volt naar behoren werkend te krijgen in de hut.
Zoveel spanningverlies ... dat de koelkast op de aansluiting op zijn achterkant nog geen 11 volt overhield..
En geloof me... die ontdooide gewoon onderweg... 11 volt is echt te weinig.
ooraak?
Te dunne bekabeling, teveel verbindingen, te grote afstand tussen bron ( dynamo) en de kk.
Je houd het dus niet eens zeker koel..... ik niet tenminste.... ( balamge voor een techneut dus.... over op gas onderweg...)
Heel simpel omdat er in de Jaegerstekkers niet een dikkere draad past.
Ik ben met mijn vorige caravan ook erg in de weer geweest om de KK op 12 volt naar behoren werkend te krijgen in de hut.
Zoveel spanningverlies ... dat de koelkast op de aansluiting op zijn achterkant nog geen 11 volt overhield..
En geloof me... die ontdooide gewoon onderweg... 11 volt is echt te weinig.
ooraak?
Te dunne bekabeling, teveel verbindingen, te grote afstand tussen bron ( dynamo) en de kk.
Je houd het dus niet eens zeker koel..... ik niet tenminste.... ( balamge voor een techneut dus.... over op gas onderweg...)
Laatst gewijzigd door Chris op za 4 jun 2022 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12 volt koelkast
In een vorige moderne auto hand de eigenaar voor ons wel een dikke 12 volt kabel extra getrokken.
Gaf bij onze auto problemen, het moderne spannings controle systeem van de auto constateerde een te grote spanning afname.
Was niet in computer controle systeem ingeprogrammeerd.
En gaf storingsmeldingen.
Gaf bij onze auto problemen, het moderne spannings controle systeem van de auto constateerde een te grote spanning afname.
Was niet in computer controle systeem ingeprogrammeerd.
En gaf storingsmeldingen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: 12 volt koelkast
Nou als ik het zo allemaal lees laat ik het maar lekker zo.
Bedankt voor de reacties allemaal.
Bedankt voor de reacties allemaal.
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium