Adria Unica met stapelbed of hefbed
Adria Unica met stapelbed of hefbed
Ik vraag me af of iemand mij kan adviseren m.b.t. een hefbed of stapelbed. De Adria Unica lijkt mij op zich ideaal, omdat er een tot tweepersoons dwarsbed om te bouwen treinzit in zit aan de ene zijde en aan de andere zijde in de breedte een treinzit en daarboven een hefbed, die 2m lamg zijn. Ik zoek bedden waar de kinderen Zo lang mogelijk op kunnen slapen, dus in principe bedden die ook voor twee volwassenen geschikt zouden zijn. Is een hefbed nog tr verstevigen, Odat het bv 80kg aankan? En zo niet, zijn vaste stapelbedden dan wel geschikt voor meer gewicht?
Of dan toch beter een treinzit om te bouwen tot dubbel bed, aan beide kanten van de caravan? Moet hierbij wel vermeden, dat we beladen niet meer dan 1.000kg kunnen trekken. Alvast bedankt voor de reacties!
Of dan toch beter een treinzit om te bouwen tot dubbel bed, aan beide kanten van de caravan? Moet hierbij wel vermeden, dat we beladen niet meer dan 1.000kg kunnen trekken. Alvast bedankt voor de reacties!
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
niet meer dan 1000kg voor een caravan geeft niet veel ruimte in keuze nav hetgeen je zoekt.
ik zou altijd een stapelbed verkiezen boven een hefbed. constructie van hefbed maakt het zwaar en praktich gezien lijkt mij een hefbed niet handig. bijvoorbeeld wanneer er op geslapen moet worden, wat is er voor ruimte onder nog vrij om te zitten ?
ik zou altijd een stapelbed verkiezen boven een hefbed. constructie van hefbed maakt het zwaar en praktich gezien lijkt mij een hefbed niet handig. bijvoorbeeld wanneer er op geslapen moet worden, wat is er voor ruimte onder nog vrij om te zitten ?
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
Wat bedoel jij met hefbed? Heb je daar een voorbeeld van?
Een Eriba Feeling kun je bijvoorbeeld uitrusten met een slaap-hefdak en kan voldoende gewicht aan, maar dan zit je toch al aan minimaal 1200 kg totaalgewicht. Dit is dan nog een van de kleinere en lichtere caravans. Die 1000 kg is erg lastig met jouw wensen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
Zoveel mensen zoveel wensen. Ik heb er echt geen ervaring mee, maar ik vind een stapelbed niet handig; zéker niet in een wat kleinere caravan (max 1000kg). Probleem van een stapelbed is namelijk dat deze altijd ruimte inneemt; deze kun je nooit als zitruimte gebruiken dus lijkt mij persoonlijk minder flexibel. Of je moet daar geen behoefte aan hebben, dan maakt het natuurlijk niet uit. Het voordeel van zo'n hefbed lijkt me dat je dan dus flexibeler bent met hoe je spaarzame ruimte gebruikt. Wij hebben daarom expres gekozen voor een caravan met een rondzit; die kun je flexibeler gebruiken; óf tweepersoonbed óf comfortabele zit voor de hele familie.
Maar ik moet wel zeggen; Ik heb helemaal geen ervaring met hefbedden. Is daar een beperkt maximaal gewicht voor?
Maar ik moet wel zeggen; Ik heb helemaal geen ervaring met hefbedden. Is daar een beperkt maximaal gewicht voor?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
Bedankt voor de reacties! Ik heb hier een voorbeeld gevonden van wat ik bedoel: https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... -stapelbed
Het lijkt mij een soort hoogslaper en niet echt een hefbed (dus een uitklapbaar stapelbed), waaronder dus nog een zit is. Mogelijk kan dit bed dus meer gewicht hebben dan een uitklapbaar stapelbed (bovendeel), maar dat weet ik niet zeker. Met gezin van 4 ben ik juist op zoek naar de meeste flexibiliteit. Die zou een vast stapelbed niet bieden, maar een optie tot een zitje eronder (deels) wel. Liever een hefbed boven het zitje, wat weer in te klappen is, maar ik betwijfel of zoiets lang genoeg zou zijn voor een tiener en of zo'n soort bed het gewicht dan nog zou houden van een groot kind of volwassene.
Een andere oplossing is natuurlijk een tweede treinzit, die is om te bouwen tot een tweepersoonsbed, maar het nadeel daarvan is, zeker met nog twee kleinere kinderen, dat ze elkaar wakker gaan houden als ze naast elkaar liggen...
Ik hoor graag jullie meningen hierover en hopelijk weet er iemand (bij benadering) hoeveel gewicht het stapelbed in het voorbeeld hierboven kan houden en hoeveel een 'echt' hefbed (uit- en inklapbaar) kan hebben. Nogmaals bedankt!
Het lijkt mij een soort hoogslaper en niet echt een hefbed (dus een uitklapbaar stapelbed), waaronder dus nog een zit is. Mogelijk kan dit bed dus meer gewicht hebben dan een uitklapbaar stapelbed (bovendeel), maar dat weet ik niet zeker. Met gezin van 4 ben ik juist op zoek naar de meeste flexibiliteit. Die zou een vast stapelbed niet bieden, maar een optie tot een zitje eronder (deels) wel. Liever een hefbed boven het zitje, wat weer in te klappen is, maar ik betwijfel of zoiets lang genoeg zou zijn voor een tiener en of zo'n soort bed het gewicht dan nog zou houden van een groot kind of volwassene.
Een andere oplossing is natuurlijk een tweede treinzit, die is om te bouwen tot een tweepersoonsbed, maar het nadeel daarvan is, zeker met nog twee kleinere kinderen, dat ze elkaar wakker gaan houden als ze naast elkaar liggen...
Ik hoor graag jullie meningen hierover en hopelijk weet er iemand (bij benadering) hoeveel gewicht het stapelbed in het voorbeeld hierboven kan houden en hoeveel een 'echt' hefbed (uit- en inklapbaar) kan hebben. Nogmaals bedankt!
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
@Groot,
Heb je überhaupt ervaring met het ombouwen van en slapen op een treinzit?
Zo niet dan is een x huren van zoiets misschien een optie, velen zijn je voorgegaan en maar een paar vinden het slapen op een omgebouwde treinzit of rondzit een groot succes.
En om dat allemaal beneden 1000 kg MTM te laten blijven?
Zeker wetende dat oudere caravans haast allemaal veel zwaarder zijn dan aangegeven in de advertentie gaat dat moeilijk worden.
Het zou mij niets verbazen als de caravan uit de advertentie met de accessoires (fietsenrek, luifel, koelkast, WC) op een weegbrug rijklaar (gasfles, beetje water, stroomkabel) al een heel eind richting jullie max 1000 kg gaat.
En dan moeten er nog kleren in voor 4 personen....
Veel succes met jullie zoektocht!
Heb je überhaupt ervaring met het ombouwen van en slapen op een treinzit?
Zo niet dan is een x huren van zoiets misschien een optie, velen zijn je voorgegaan en maar een paar vinden het slapen op een omgebouwde treinzit of rondzit een groot succes.
En om dat allemaal beneden 1000 kg MTM te laten blijven?
Zeker wetende dat oudere caravans haast allemaal veel zwaarder zijn dan aangegeven in de advertentie gaat dat moeilijk worden.
Het zou mij niets verbazen als de caravan uit de advertentie met de accessoires (fietsenrek, luifel, koelkast, WC) op een weegbrug rijklaar (gasfles, beetje water, stroomkabel) al een heel eind richting jullie max 1000 kg gaat.
En dan moeten er nog kleren in voor 4 personen....
Veel succes met jullie zoektocht!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
Opnieuw bedankt voor de reacties! @ArnoM: je stipt inderdaad een goed punt aan mbt het gewicht. Ik las alleen, dat dit vooral speelt met de nog oudere caravans, dwz van voor 1993 oid. Is er dat je weet een jaartal, dat mbt het gewicht "veiliger" is, zodat er geen verrassingen zijn op de weegbrug? Heeft een caravan van bv na 2001 wel een betrouwbare maximale gewichtsaanduiding, omdat een koelkast e.d. toen al behoorden tot de standaard inhoud? Ik hoop hier meer informatie over te verzamelen :)
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
De Adria op marktplaats lijkt mij toch een vast stapelbed te hebben.... ben niet 100% zeker maar trapje lijkt vast en er is geen foto van het ingeklapte bovenbed.
Juist die optie is een kenmerk als hij dat zou hebben.
Ik weet wel dat er caravans bestaan waar het bovenbed opgeklapt kan worden waardoor er een kleine maar zeker bruikbare dinette ontstaat.
Knaus heeft/had zoiets ook.....een 400 *** ( geen idee welk type)
Wij hebben 4 jaar lang een kleinere Hobby gehad, een 420KB, stapelbed ( vast) en pa/ma op de omgebouwde tafel..
Dat sliep voor geen meter... een plank letterlijk.
Een van de redenen dat deze hut maar kort mocht blijven... goed slapen is voor ons van enorm belang.
Net als wat Arno al aanhaalt...
1000Kg is wel een heel groot struikelblok ondertussen.
Zulke lichtgewichten zijn er ondertussen niet heel veel meer.
Merken als Caravelair en Sterckeman, De Adria series ( van MP) daar moet je het denk ik in gaan zoeken.
Hobby, Knaus, Dethleffs etc etc ....allemaal te zwaar vrees ik.
Juist die optie is een kenmerk als hij dat zou hebben.
Ik weet wel dat er caravans bestaan waar het bovenbed opgeklapt kan worden waardoor er een kleine maar zeker bruikbare dinette ontstaat.
Knaus heeft/had zoiets ook.....een 400 *** ( geen idee welk type)
Wij hebben 4 jaar lang een kleinere Hobby gehad, een 420KB, stapelbed ( vast) en pa/ma op de omgebouwde tafel..
Dat sliep voor geen meter... een plank letterlijk.
Een van de redenen dat deze hut maar kort mocht blijven... goed slapen is voor ons van enorm belang.
Net als wat Arno al aanhaalt...
1000Kg is wel een heel groot struikelblok ondertussen.
Zulke lichtgewichten zijn er ondertussen niet heel veel meer.
Merken als Caravelair en Sterckeman, De Adria series ( van MP) daar moet je het denk ik in gaan zoeken.
Hobby, Knaus, Dethleffs etc etc ....allemaal te zwaar vrees ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Adria Unica met stapelbed of hefbed
Ik weet niet precies vanaf welk bouwjaar de gewichten gestandaardiseerd zijn, maar er zijn hier op het forum best leden die dat uit hun hoofd weten!Groot schreef: ↑vr 3 jun 2022 10:40Opnieuw bedankt voor de reacties! @ArnoM: je stipt inderdaad een goed punt aan mbt het gewicht. Ik las alleen, dat dit vooral speelt met de nog oudere caravans, dwz van voor 1993 oid. Is er dat je weet een jaartal, dat mbt het gewicht "veiliger" is, zodat er geen verrassingen zijn op de weegbrug? Heeft een caravan van bv na 2001 wel een betrouwbare maximale gewichtsaanduiding, omdat een koelkast e.d. toen al behoorden tot de standaard inhoud? Ik hoop hier meer informatie over te verzamelen :)
Mijn tip: als je een caravan hebt gevonden naar je zin kun je in het contract laten opnemen dat je hem gewogen wilt hebben.
En dan voor jezelf nagaan hoeveel kg aan laadvermogen jij vind dat je nodig hebt en dat laten vastleggen in het contract.
Is de caravan ledig (maar wel met de accessoires erop die erbij verkocht worden) te zwaar naar je zin dan gaat de koop niet door.
Er zijn al zoveel mensen geweest die pas na de koop doorkrijgen dat hun aangeschafte caravan ongeladen nog maar 40 of 50 kg og zelfs geen laadvermogen over houd!
Nu kun je natuurlijk veel in een auto laden maar als ik lees dat je max 1000kg wilt trekken ga ik er van uit dat je auto niet meer mag trekken dan die 1000kg.
Dus is je auto ook niet de grootste en dus kun je daar ook niet veel in kwijt.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.