max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Hoi,
Een auto mag 1600 kg trekken, caravan mag max tot 1700 kg beladen worden.
Mag ik deze caravan trekken als ik hem tot 1600 kg beladen heb of moet ik hem terug laten zetten op kenteken naar 1600 kg.
Zijn de regels in het buitenland (Frankrijk, Spanje etc.) hetzelfde?
Een auto mag 1600 kg trekken, caravan mag max tot 1700 kg beladen worden.
Mag ik deze caravan trekken als ik hem tot 1600 kg beladen heb of moet ik hem terug laten zetten op kenteken naar 1600 kg.
Zijn de regels in het buitenland (Frankrijk, Spanje etc.) hetzelfde?
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Ja dat mag
Ja de regels zijn in Frankrijk, Spanje etc hetzelfde.
Ja de regels zijn in Frankrijk, Spanje etc hetzelfde.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Als de auto 1600 kg mag trekken .
Mag de max belading waarschijnlijk ook meer zijn dan 1800 kg.
Je komt dan boven de 3500kg voor het span en dan is BE nodig
Mag de max belading waarschijnlijk ook meer zijn dan 1800 kg.
Je komt dan boven de 3500kg voor het span en dan is BE nodig
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Klopt maar BE is aanwezig, begreep dat ze in Nederland de kogeldruk ervan af trekken dus alleen de asdruk meten, is dat ook zo in het buitenland?
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
In Duitsland niet heb ik ooit eens begrepen. Was een reportage op TV ooit.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Ja, alleen de assen worden gewogen. Langs de weg kan dat niet anders. Ook van de auto.
Echter, als het heel erg uit de hand loopt met gewichtsoverschrijding, volgt vaak een rit naar een weegbrug.
Echter, als het heel erg uit de hand loopt met gewichtsoverschrijding, volgt vaak een rit naar een weegbrug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Als de caravan daadwerkelijk niet meer weegt dan 1600kg dan mag dat inderdaad.Willem69 schreef:Hoi,
Een auto mag 1600 kg trekken, caravan mag max tot 1700 kg beladen worden.
Mag ik deze caravan trekken als ik hem tot 1600 kg beladen heb of moet ik hem terug laten zetten op kenteken naar 1600 kg.
Zijn de regels in het buitenland (Frankrijk, Spanje etc.) hetzelfde?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Maar was dat dan om te bepalen of de caravan niet te zwaar is beladen of om het maximum trekgewicht? Bij het eerste kan ik begrijpen dat de kogeldruk wordt meegeteld want het maximum gewicht van de caravan is inclusief kogeldruk.Volvodriver schreef: ↑di 31 mei 2022 20:35
In Duitsland niet heb ik ooit eens begrepen. Was een reportage op TV ooit.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Waarom het werd gedaan weet ik niet. Maar het viel mij toen op dat er een caravan afgekoppeld moest worden en dat er een 3 punts weging plaats vond. Tegelijkertijd werd een Nederlander geïnterviewd die, met een andere combi, geen E achter B had maar dat wel moest hebben. Die kon dus op de locatie blijven staan en een chauffeur bellen. Commentaar van de Duitse Polizei was daarna dat ze het altijd zo deden.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Dat filmpje ken ik. Alleen dat gezin zonder E rijbewijs is me bijgebleven maar ik denk dat het bij de afgekoppelde caravan om het gewicht van de caravan ging om te bepalen of de caravan niet te zwaar was.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
als ze alles apart wegen ( 3 punts ) kunnen ze ook zien of de kogeldruk boven de maximale 100kg uitkomt.
zover ik weet mag de kogeldruk vanuit de caravanbouwers niet hoger zijn dan 100 kg.
als je echt een driepunt weging krijgt mag het totaal ook niet meer zijn dan in dit geval 1600 kg.
zover ik weet mag de kogeldruk vanuit de caravanbouwers niet hoger zijn dan 100 kg.
als je echt een driepunt weging krijgt mag het totaal ook niet meer zijn dan in dit geval 1600 kg.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Om op je vraag concreet te antwoorden, je moet je caravan inschrijven op 1600km (terug laten zetten op kenteken) en je caravan mag niet meer wegen dan 1600 kg, dus je zal 100 kg thuis moeten laten of in je wagen stoppen.Willem69 schreef: ↑di 31 mei 2022 20:18Hoi,
Een auto mag 1600 kg trekken, caravan mag max tot 1700 kg beladen worden.
Mag ik deze caravan trekken als ik hem tot 1600 kg beladen heb of moet ik hem terug laten zetten op kenteken naar 1600 kg.
Zijn de regels in het buitenland (Frankrijk, Spanje etc.) hetzelfde?
In principe wegen ze altijd de assen, alle weegbruggen in Belgie zijn as weegbruggen, dus de kogeldruk komt bij het trekkend voertuig gerekend.
Buiten je vraag; Als de MTM van de trekker + MTM Caravan hoger is dan 3500kg dan heb je een BE nodig ook al is het effectieve gewogen gewicht minder. Is dit lager dan 3500 kg dan volstaat een B rijbewijs.
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Er van uitgaande dat TS in Nederland woont.
Hoeft hij het kenteken niet aan te laten passen naar 1600 kg.
Hij mag echter niet meer laden als die 1600 kg.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Ik zit in dezelfde situatie. Heb indertijd bij de aankoop een caravan met een zwaardere as gekocht i.v.m. een hoger laadvermogen. De auto mag ook minder trekken dan het gewicht wat de caravan maximaal beladen mag wegen. Dit is zoals diverse mensen geschreven hebben toegestaan, zonder het gewicht te laten verlagen bij de RDW mits je maar zorgt dat het gewicht van de beladen caravan niet boven het maximale gewicht komt dat de auto mag trekken. Dit heeft niets te maken met het hebben van E achter B dat is een heel ander vraagstuk. Je mag het gewicht wel laten verlagen, maar dat is dus niet noodzakelijk.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Ok bedankt, hoop dat dit ook zo in het buitenland is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
In het buitenland is dat ook zo.
Maar....
Ik had hetzelfde, en/maar had geen idee hoe ik dat in het Spaans uit zou moeten leggen.
Dus voor de veiligheid van mijn onkunde in het spaans heb ik wel mijn kentekengewicht van de hut terug laten zetten.
Dat wordt wel goed geregistreerd bij de RWD gelukkig.
Want toen ik een andere auto kocht die wel het MTM van de hut mocht trekken was (alweer) een nieuwe aanvraag op het oorspronkelijke MTM geen enkel probleem.
Edoch.
Nooit aangehouden.... dus 2x betaald voor gewicht aanpassing... toen iets van krap 60 euro... 120 euro voor nx uitgegeven..
En... het was mij ook afgeraden door de mede forummers om die aanpassing te laten doen.... onnodig.
Ze hadden gelijk...
Bedenk zelf maar wat je wilt.
Maar....
Ik had hetzelfde, en/maar had geen idee hoe ik dat in het Spaans uit zou moeten leggen.
Dus voor de veiligheid van mijn onkunde in het spaans heb ik wel mijn kentekengewicht van de hut terug laten zetten.
Dat wordt wel goed geregistreerd bij de RWD gelukkig.
Want toen ik een andere auto kocht die wel het MTM van de hut mocht trekken was (alweer) een nieuwe aanvraag op het oorspronkelijke MTM geen enkel probleem.
Edoch.
Nooit aangehouden.... dus 2x betaald voor gewicht aanpassing... toen iets van krap 60 euro... 120 euro voor nx uitgegeven..
En... het was mij ook afgeraden door de mede forummers om die aanpassing te laten doen.... onnodig.
Ze hadden gelijk...
Bedenk zelf maar wat je wilt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Chris een agent hoort de regels te kennen. Dus de kans is groot dat hij of zij dat weet. Met handen en voeten kom je een heel eind. Ben een keer gewogen in Nederland en dat is meer dan 15 jaar geleden. In het buitenland nog nooit.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
In Nederland wel Yvonne...
Maar... kan jij dat in het Spaans... of Frans.... of Kroatisch...??
Ikke niet...
Dus onnodig geld uit gegeven.... ik geef het toe..
Met de huidige auto mag ik nog wel meer trekken dan de MTM van de hut.... de veilige kant op ..
Maar... kan jij dat in het Spaans... of Frans.... of Kroatisch...??
Ikke niet...
Dus onnodig geld uit gegeven.... ik geef het toe..
Met de huidige auto mag ik nog wel meer trekken dan de MTM van de hut.... de veilige kant op ..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
De combinatie rijdt prima en ligt als een blok aan de weg. Spreek wel meerdere talen, maar met handen en voeten kom je ook heel ver. Mijn ouders hebben lekker rond gereist met de caravan zonder wat anders te kunnen spreken dan Nederlands en zich daarbij goed weten te redden.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Hier is te zien hoe in Duitsland gewogen wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=bFlB_18lInE
https://www.youtube.com/watch?v=3leaoBOsHi0
https://www.youtube.com/watch?v=PpKVT_XymVc
Als ik het goed zie worden daar enkel de assen van de caravan gewogen.
https://www.youtube.com/watch?v=bFlB_18lInE
https://www.youtube.com/watch?v=3leaoBOsHi0
https://www.youtube.com/watch?v=PpKVT_XymVc
Als ik het goed zie worden daar enkel de assen van de caravan gewogen.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Als je naar de letter van de wet kijkt, dan zou je totale aanhangwagen niet meer mogen wegen dan het maximaal trekgewicht. Dat is dus inclusief je kogeldruk. De wet kent dit verschil namelijk niet, want die ziet jouw caravan en jouw auto als twee losse dingen. In de praktijk wordt er meestal iets anders mee omgesprongen, dan wordt alleen de aslast gemeten en niet het totaalgewicht (inclusief kogeldruk). Die kogeldruk wordt dan feitelijk als belading van je auto gezien. Uiteindelijk geeft dat voor jezelf een soort veiligheidsmarge. Houd er rekening mee dat de kogeldruk formeel wel degelijk meetelt voor het hebben van het juiste rijbewijs. Dus stel dat je met die 1600/1700kg nét om en nabij het maximale treingewicht van die 3500kg uitkomt dan zou mijn advies zijn om dat E rijbewijs zéker te scoren (En voor overige caravanners overigens ook, maar dat is een andere discussie die niet in dit topic thuishoort).
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Voor BE telt toch het papieren gewicht.
Max caravan en Max auto.
Niet wat je werkelijk weegt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Max caravan en Max auto.
Niet wat je werkelijk weegt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Dat ligt er dus maar aan, zie de reacties hierboven.
Verder is het op papier misschien een B-combinatie, maar blijkt het uit de weging toch een BE-combinatie te zijn.
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Nee, bij alleen B telt het papieren gewicht voor de bepaling van het rijbewijs. Daarnaast telt voor elk rijbewijs dat het werkelijk gewogen gewicht de maximum gewichten niet mag overschrijden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: max trekgewicht: werkelijk beladen of toegestaan aanhangergewicht?
Wat op papier staat telt voor het rijbewijs. Uit een weging kan nooit worden bepaald dat het toch een BE combi is. Als volgens kenteken een B rijbewijs voldoende is, maar na weging blijkt de combi in werkelijkheid meer dan 3500 kg te zijn, dan nog is een B rijbewijs voldoende.
Overigens is rijbewijs voor TS geen issue want E rijbewijs is er, want dat was sowieso al voor de oude/huidige combi noodzakelijk. Een caravan van max 1700 kg is niet zonder E rijbewijs te trekken. Theoretisch misschien wel maar zo’n combi moet je niet willen, al zou je alle rijbewijzen hebben.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021