Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Ik heb vandaag voor een mooie prijs een PowerXtreme X20 kunnen kopen. Momenteel zit in de Fendt een Optima Yellow Top 55Ah. Deze zit gekoppeld aan de omvormer van de caravan en werkt zo ook als een Boordaccusysteem (Autark). Als er geen 230V beschikbaar is dan haalt hij alles op 12V uit de accu. Volgens mij is dit af fabriek zo geleverd.
De huidige accu laadt ook bij achter de auto. Ik kan nergens een laadbooster of iets dergelijks vinden dus ik neem aan dat de omvormer van de caravan dit regelt. Nu lees ik verhalen dat er een risico is dat bij het starten van de auto zou een hoge hevelstroom zou kunnen lopen van de boordaccu richting de startaccu. Is dat bij een Life4PO accu anders dan bij de huidige accu?
Kan ik de Yellow Top nu zo 1-op-1 vervangen door de PowerXtreme X20 of moet ik nog ergens rekening mee houden? Vanzelfsprekend gebruik ik niet de Truma Lader die aan de Yellow Top zit maar de ingebouwde lader. Feitelijk dus de Yellow Top + lader er uit en dan de PowerXtreme er in.
Als omvormer zit in de caravan een Dometic SMP301-07
Combined battery charger and power supply for 12 V devices
The SMP 301-07 supplies lights and other comfort devices with 12 V DC power to recharge batteries. The integrated mains priority circuit gives priority to 230 V mains power as soon as it is available. The battery charger is suitable for all types of lead batteries: lead-acid, gel, AGM.
De huidige accu laadt ook bij achter de auto. Ik kan nergens een laadbooster of iets dergelijks vinden dus ik neem aan dat de omvormer van de caravan dit regelt. Nu lees ik verhalen dat er een risico is dat bij het starten van de auto zou een hoge hevelstroom zou kunnen lopen van de boordaccu richting de startaccu. Is dat bij een Life4PO accu anders dan bij de huidige accu?
Kan ik de Yellow Top nu zo 1-op-1 vervangen door de PowerXtreme X20 of moet ik nog ergens rekening mee houden? Vanzelfsprekend gebruik ik niet de Truma Lader die aan de Yellow Top zit maar de ingebouwde lader. Feitelijk dus de Yellow Top + lader er uit en dan de PowerXtreme er in.
Als omvormer zit in de caravan een Dometic SMP301-07
Combined battery charger and power supply for 12 V devices
The SMP 301-07 supplies lights and other comfort devices with 12 V DC power to recharge batteries. The integrated mains priority circuit gives priority to 230 V mains power as soon as it is available. The battery charger is suitable for all types of lead batteries: lead-acid, gel, AGM.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Mazzelaar... een X20 voor een zacht prijsje....
Maar..
Je vraag...
Het wordt lastig door de mededeling dat de YT ook laad achter de auto.
Ergens is er dus in het FENDT systeem daar een oplossing voor.
Ik heb dat eerder gehoord..
Maarrrrrr....
Of de PowerXtreme dat ook lekker vind???
Dat is een zeer typische product eigenschap en ik zou dat gewoon aan die jongens van PowerXtreme zelf vragen.
Dan loop je de kan om het juiste antwoord op deze vraag te krijgen.
PowerXtreme is hun product... hun kennis zit daar 100% in..
Hier is het raden geblazen voor dit soort zeer specifieke vragen...
Sorry... ik durf geen ja of nee te zeggen.... ontbrekende specifieke kennis gewoon...en ik weet ee wel het e.e.a. van..
p.s.
De Truma lader is een vermomde Ctek lader hoor... ander jassie alleen.
Maar..
Je vraag...
Het wordt lastig door de mededeling dat de YT ook laad achter de auto.
Ergens is er dus in het FENDT systeem daar een oplossing voor.
Ik heb dat eerder gehoord..
Maarrrrrr....
Of de PowerXtreme dat ook lekker vind???
Dat is een zeer typische product eigenschap en ik zou dat gewoon aan die jongens van PowerXtreme zelf vragen.
Dan loop je de kan om het juiste antwoord op deze vraag te krijgen.
PowerXtreme is hun product... hun kennis zit daar 100% in..
Hier is het raden geblazen voor dit soort zeer specifieke vragen...
Sorry... ik durf geen ja of nee te zeggen.... ontbrekende specifieke kennis gewoon...en ik weet ee wel het e.e.a. van..
p.s.
De Truma lader is een vermomde Ctek lader hoor... ander jassie alleen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
PowerXtreme vindt dat niet leuk.
Zie manual op hun site.
Zie manual op hun site.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Volg dit even mee.
Zelfde systeem.
Wordt je optima ook opgeladen door je Fendt paneel?
Daar kan je instellingen doen.
Ben zelf ook aan het denken om mijn batterij om te wisselen.
Maar dan door een Victron.
Daar is er een aparte laadingang voor auto of zonnepaneel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Zelfde systeem.
Wordt je optima ook opgeladen door je Fendt paneel?
Daar kan je instellingen doen.
Ben zelf ook aan het denken om mijn batterij om te wisselen.
Maar dan door een Victron.
Daar is er een aparte laadingang voor auto of zonnepaneel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Een lithium accu heeft een geheel andere lader nodig dan een lader voor een loodaccu.
Eigenlijk een veel simpelere lader. Gewoon constante spanning.
En gelijkblijvend vermogen in Amps.
Eigenlijk een veel simpelere lader. Gewoon constante spanning.
En gelijkblijvend vermogen in Amps.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Volgens mijn dealer is de 20 niet te gebruiken als boordaccu daar heb je de 30 voor nodig.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
waarom zou dat het geval zijn?
Ik heb contact gehad met powerextreme en ik kreeg daar het volgende.
Deze Dometic is een voeding die de 12V verbruikers van stroom voorziet. Verder zit er een lader in die de accu laadt bij 230V aansluiting.
Een laadstroombegrenzing is, voor zover ik heb kunnen nagaan, niet aanwezig.
Het kan dus goed zijn dat er in jouw caravan een rechtstreekse verbinding is tussen de start- en boordaccu.
Ik vind online echter dat de dometic 12v laadt in plaats van 230v. Voor 230v zit de Truma lader ingebouwd. Ik probeer het hier omdat de techneuten hier misschien meer kennis hebben van de Dometic omvormer.
Mij lijkt het dat de dometic omvormer deze 12v lading controleert en er dus geen direct contact is tussen de auto en de accu maar via de omvormer. Vraag is alleen of dit afdoende is....
Ik heb contact gehad met powerextreme en ik kreeg daar het volgende.
Deze Dometic is een voeding die de 12V verbruikers van stroom voorziet. Verder zit er een lader in die de accu laadt bij 230V aansluiting.
Een laadstroombegrenzing is, voor zover ik heb kunnen nagaan, niet aanwezig.
Het kan dus goed zijn dat er in jouw caravan een rechtstreekse verbinding is tussen de start- en boordaccu.
Ik vind online echter dat de dometic 12v laadt in plaats van 230v. Voor 230v zit de Truma lader ingebouwd. Ik probeer het hier omdat de techneuten hier misschien meer kennis hebben van de Dometic omvormer.
Mij lijkt het dat de dometic omvormer deze 12v lading controleert en er dus geen direct contact is tussen de auto en de accu maar via de omvormer. Vraag is alleen of dit afdoende is....
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
De Truma lader is zowiezo niet meer bruikbaar..
Die mag er uit.
Maar..
De Dometic omvormer... die laad dus op de accupolen.
Dat kan bij de PowerXtreme.
Maar.....
Ik weet niet of er dan ook "Veilig" geladen wordt als de hut aan de auto hangt.
Want dan heb je 2 totaal verschillende accu's in een en het zelfde systeem zitten.
Vereffeningsstromen zijn dan mogelijk van toepassing.
Dit is nou exact het grote voordeel van de Victron.
Die heeft voor laden onderweg een speciale, dus aparte aansluiting, waar ik meen 11 tot 18 volt oid in gestopt mag worden.
Juist die aansluiting mist de PowerXtreme.
Dus..
Wat de Dometic doet???? ik weet het niet... dat moet je gaan meten om zeker te weten.
Zit er geen scheiding in... dan is het m.i. linke soep..
Zit die scheiding er wel in, dan is er niks aan de hand.
Dometic bellen dan...
Als die je een antwoord willen geven... als die kennis daar aanwezig is...
Die mag er uit.
Maar..
De Dometic omvormer... die laad dus op de accupolen.
Dat kan bij de PowerXtreme.
Maar.....
Ik weet niet of er dan ook "Veilig" geladen wordt als de hut aan de auto hangt.
Want dan heb je 2 totaal verschillende accu's in een en het zelfde systeem zitten.
Vereffeningsstromen zijn dan mogelijk van toepassing.
Dit is nou exact het grote voordeel van de Victron.
Die heeft voor laden onderweg een speciale, dus aparte aansluiting, waar ik meen 11 tot 18 volt oid in gestopt mag worden.
Juist die aansluiting mist de PowerXtreme.
Dus..
Wat de Dometic doet???? ik weet het niet... dat moet je gaan meten om zeker te weten.
Zit er geen scheiding in... dan is het m.i. linke soep..
Zit die scheiding er wel in, dan is er niks aan de hand.
Dometic bellen dan...
Als die je een antwoord willen geven... als die kennis daar aanwezig is...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2360
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Trek de 220 v stekker uit de caravan en meet even de spanning op de 12 v ingang van de jeager stekker als die even hoog is als je accu spanning zijn ze gekoppeld als er geen spanning op staat lijkt mij dat de omvormer deze beide aansluitingen gescheiden heeft
Of denk ik dan te eenvoudig ? Wel de stekker uit de auto laten
Of denk ik dan te eenvoudig ? Wel de stekker uit de auto laten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Pen 9 en/of 10....Paul Vingerhoets schreef: ↑di 31 mei 2022 21:28Trek de 220 v stekker uit de caravan en meet even de spanning op de 12 v ingang van de jeager stekker als die even hoog is als je accu spanning zijn ze gekoppeld als er geen spanning op staat lijkt mij dat de omvormer deze beide aansluitingen gescheiden heeft
Of denk ik dan te eenvoudig ? Wel de stekker uit de auto laten
Slim Paul..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Even een andere weg. Is de spanning/laadstroom anders van de powerextreme dan de huidige yellow top? Nu werkt alles zonder problemen namelijk. Het zou alleen een swap zijn van accusysteem. Ik heb nooit problemen gehad met de huidige setup achter de auto....
Yellow top + Truma lader eruit en de PowerExtreme er in.
Yellow top + Truma lader eruit en de PowerExtreme er in.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Nee, en ja.
Spanning nee, laadstroom ja.
Spanning nee, laadstroom ja.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Ik weet even niet zo goed waar ik nu moet beginnen om te bepalen wat de juiste volgorde is.
Ik hoeft onderweg niet perse te laden maar kan ik bijvoorbeeld de laadfunctie van de Dometic uitschakelen en wel Autark behouden?
Wat is de kortste klap om de accu te kunnen wisselen zonder dat er iets in rook op gaat
Ik hoeft onderweg niet perse te laden maar kan ik bijvoorbeeld de laadfunctie van de Dometic uitschakelen en wel Autark behouden?
Wat is de kortste klap om de accu te kunnen wisselen zonder dat er iets in rook op gaat
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Simpel noodstroom kabeltje maken met een contra Jaeger ... een zweefzekering en 2 kabeloogjes om op de accu aan te sluiten.
Dan kan je 500% foolproof die contra Jaeger op de dissel Jaeger aansluiten ( kan nooit samen met de auto n.l.)
En exact gelijke functie als wanneer de auto voor de hut hangt.
Kabeltje kosten.... 20 euro oid.......echt verwaarloosbaar.
Maar laden onderwel... nope.
Dat noodstroomkabeltje is al vele malen gemaakt..... ik heb het wat luxer uitgevoerd, maar het werkt exact gelijk.
Simpel, doeltreffend, ongevaarlijk voor de hele installatie en cheap op de koop toe...
Mijn "luxe" variant...
.
Dan kan je 500% foolproof die contra Jaeger op de dissel Jaeger aansluiten ( kan nooit samen met de auto n.l.)
En exact gelijke functie als wanneer de auto voor de hut hangt.
Kabeltje kosten.... 20 euro oid.......echt verwaarloosbaar.
Maar laden onderwel... nope.
Dat noodstroomkabeltje is al vele malen gemaakt..... ik heb het wat luxer uitgevoerd, maar het werkt exact gelijk.
Simpel, doeltreffend, ongevaarlijk voor de hele installatie en cheap op de koop toe...
Mijn "luxe" variant...
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Er zijn een automatisch autark systeem in de caravan.
Dus waarom dan terug keren naar een kabel verbinding die je zelf moet inpluggen?
Denk best met de fabrikant van de batterij horen hoe deze kan opgeladen worden in jou systeem.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Dus waarom dan terug keren naar een kabel verbinding die je zelf moet inpluggen?
Denk best met de fabrikant van de batterij horen hoe deze kan opgeladen worden in jou systeem.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Ben je zeker dat die dometic je AGM ook oplaadt?
Want zou bizar zijn dat deze als regelaar wel de 12v laadt maar niet als je aan de paal staat.
Volgens mij is dit enkel een 12v regelaar van de caravan.
die de 12v regelt als je aan de auto hangt.
Die de 12v regelt als er niets gekoppeld is en dan de spanning uit de batterij haalt.
Die de 12v regelt als je aan de paal hangt.
Want het lijkt me raar dat deze dan enkel de batterij zou laden als er 12v van de auto komt en niet als er 230v van de paal komt.
Want daar is die Truma lader dan voor.
Bekijk eens goed je bedrading en zie naar welke aansluitpunten deze op de dometic gaan.
Zo ga je al wijzer worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Want zou bizar zijn dat deze als regelaar wel de 12v laadt maar niet als je aan de paal staat.
Volgens mij is dit enkel een 12v regelaar van de caravan.
die de 12v regelt als je aan de auto hangt.
Die de 12v regelt als er niets gekoppeld is en dan de spanning uit de batterij haalt.
Die de 12v regelt als je aan de paal hangt.
Want het lijkt me raar dat deze dan enkel de batterij zou laden als er 12v van de auto komt en niet als er 230v van de paal komt.
Want daar is die Truma lader dan voor.
Bekijk eens goed je bedrading en zie naar welke aansluitpunten deze op de dometic gaan.
Zo ga je al wijzer worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Hoezo niet te laden via accupolen...
dit staat in de flyer (bron) in de gebruikershandleiding staat zelfs 40...(zie pagina 13)
dit staat in de flyer (bron) in de gebruikershandleiding staat zelfs 40...(zie pagina 13)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Contact opnemen met emergoplus lijkt mij de veiligste optie. Er is ook nog een witte en zwarte x20
Edit: spuit 11.... Er is al contact geweest met powerxtreme. Met een onduidelijk antwoord.
In de handleiding wordt gesproken over de PowerXCharger XC3 (OPTIE)
Om de accu tijdens het rijden op te laden is de PowerXCharger XC3 als optie
leverbaar. Deze zet de laadspanning van de auto dynamo om in de goede
laadspanning voor de PowerXtreme accu. Door de beperkte laadstroom is
het niet nodig dikke bedrading te installeren. De XC3 fungeert ook als
accubewaker. Bij een te lage spanning van de startaccu schakelt de XC3
het laden van de X20/X30 accu af zodat de startaccu niet verder ontladen
wordt. Opladen met een zonnepaneel is ook mogelijk. Hiervoor dient een
geschikte laadregelaar toegepast te worden.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Edit: spuit 11.... Er is al contact geweest met powerxtreme. Met een onduidelijk antwoord.
In de handleiding wordt gesproken over de PowerXCharger XC3 (OPTIE)
Om de accu tijdens het rijden op te laden is de PowerXCharger XC3 als optie
leverbaar. Deze zet de laadspanning van de auto dynamo om in de goede
laadspanning voor de PowerXtreme accu. Door de beperkte laadstroom is
het niet nodig dikke bedrading te installeren. De XC3 fungeert ook als
accubewaker. Bij een te lage spanning van de startaccu schakelt de XC3
het laden van de X20/X30 accu af zodat de startaccu niet verder ontladen
wordt. Opladen met een zonnepaneel is ook mogelijk. Hiervoor dient een
geschikte laadregelaar toegepast te worden.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Zojuist toch nog maar een bericht aan EmergoPlus gedaan. Ze adviseerden Autark afkoppelen of een XC3 toepassen. De XC3 toepassen lijkt mij dan de beste/veiligste optie waarbij het systeem blijft bestaan. Ik heb nog wel een controlevraag gesteld of ik het goed in beeld heb.
Als ik gebruik wil gaan maken van de XC3 is het dan zo simpel als, de bedrading die vanaf de omvormer komt, op de laadbooster aan te sluiten of moet ik dan aan de omvormerkant ook nog aanpassingen doen?
Simpel gezegd plaats ik dan de laadbooster tussen de bedrading van de accu naar de omvormer.
Als ik gebruik wil gaan maken van de XC3 is het dan zo simpel als, de bedrading die vanaf de omvormer komt, op de laadbooster aan te sluiten of moet ik dan aan de omvormerkant ook nog aanpassingen doen?
Simpel gezegd plaats ik dan de laadbooster tussen de bedrading van de accu naar de omvormer.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Ik heb voor mijn caravan ook contact gehad met Emergoplus over de X30. Accu wordt gewoon via de polen geladen en het BMS werkt daarbij ook zoals het hoort. Aan de stekker en via de Schaudt wordt de accu met 25 - 30 A geladen en ook tijdens het rijden wordt de accu geladen. Werkt geweldig.iemand schreef: ↑wo 1 jun 2022 07:16Hoezo niet te laden via accupolen...
dit staat in de flyer (bron)
Screenshot_20220601-070316_Samsung Notes.jpg
in de gebruikershandleiding staat zelfs 40...(zie pagina 13)
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Emergoplus spreekt zichzelf wel erg tegen blijkt uit de laatste 2 berichten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Begrijp het niet meer......
Handleiding zegt dat het niet mag.......
Handleiding zegt dat het niet mag.......
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Leuk he, al die "verbeteringen"? Telkens krijg je nieuwe verassingen, het wordt steeds complexer, duurder en foutgevoeliger. Terwijl de oorspronkelijke behoeft zo simpel was. De teller staat inmiddels op bijna 500,- zo begrijp ik zonder dat er volledige zekerheid tegenover staat? Hm.
Daarom heb ik een andere configuratie gekozen, 60 Ah Lithium ion, 189,-. Tevens inzetbaar voor andere doeleinden. Enige twee nadelen: niet laden tijdens het rijden, en met de hand omschakelen. En een hogere betrouwbaarheid.
We zullen zien.
Daarom heb ik een andere configuratie gekozen, 60 Ah Lithium ion, 189,-. Tevens inzetbaar voor andere doeleinden. Enige twee nadelen: niet laden tijdens het rijden, en met de hand omschakelen. En een hogere betrouwbaarheid.
We zullen zien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Aha ja erg verwarrend. Maar de fabrikant waarschuwt voor onjuist gebruik.
2 accu's parallel kan alleen als de accu's indentiek zijn en dezelfde laadstatus hebben.
Maar laat dat aan de vakman over. Als 'consument' zou ik dat nooit doen.
De waarschuwing mbt de autoaccu was duidelijker geweest met opmerking "zonder zekering".
De 12 volt van je trekhaak is (verplicht) gezekerd.
En het kan geen kwaad om in de caravan een extra zekering op te nemen, mocht die er nog niet in zitten.
Wat je niet wilt is dat de caravan-accu met een hoge stroom de auto-accu gaat laden. Dan gaat je bekabeling eraan.
Dat kun je voorkomen met die XC3. Werkt als een diode; stroom kan alleen van auto naar caravan.
Maar in de situatie als hulp-start-accu, moet toch ook gewoon kunnen.
De X20 met startkabels even aan je lege autoaccu.
De startkabel is ervoor gemaakt en het is een 'tijdelijke' situatie.
2 accu's parallel kan alleen als de accu's indentiek zijn en dezelfde laadstatus hebben.
Maar laat dat aan de vakman over. Als 'consument' zou ik dat nooit doen.
De waarschuwing mbt de autoaccu was duidelijker geweest met opmerking "zonder zekering".
De 12 volt van je trekhaak is (verplicht) gezekerd.
En het kan geen kwaad om in de caravan een extra zekering op te nemen, mocht die er nog niet in zitten.
Wat je niet wilt is dat de caravan-accu met een hoge stroom de auto-accu gaat laden. Dan gaat je bekabeling eraan.
Dat kun je voorkomen met die XC3. Werkt als een diode; stroom kan alleen van auto naar caravan.
Maar in de situatie als hulp-start-accu, moet toch ook gewoon kunnen.
De X20 met startkabels even aan je lege autoaccu.
De startkabel is ervoor gemaakt en het is een 'tijdelijke' situatie.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )