Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Grappig... in 2019 werd er op het forum al gesproken over de XC3.... viewtopic.php?t=37610
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
en dat is dan weer precies wat ik volgens mij niet wil. De stroom "vloeit" dan dus niet terug naar de omvormer in de caravan waardoor mijn Autarkfunctie komt te vervallen .
Ik kan er nog niet achter komen of het een "diode" functie heeft of een "begrenzer" is.
Ik kan er nog niet achter komen of het een "diode" functie heeft of een "begrenzer" is.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Volgens mij laadt je nu niet via de auto.
De dometic regelaar kan dit niet. Deze doet het enkel als er 230V aangesloten is.
Als er geen 230V naar de dometic gaat neemt hij de 12v uit de batterij om de aangesloten toestellen te voeden.
Wanneer je aan de paal gaat dan gaat hij de batterij terug opladen volgens wat hij van spanning meet op de batterij.
lijkt me een moeilijk geval om daar de powerxtreme op te krijgen
De dometic regelaar kan dit niet. Deze doet het enkel als er 230V aangesloten is.
Als er geen 230V naar de dometic gaat neemt hij de 12v uit de batterij om de aangesloten toestellen te voeden.
Wanneer je aan de paal gaat dan gaat hij de batterij terug opladen volgens wat hij van spanning meet op de batterij.
lijkt me een moeilijk geval om daar de powerxtreme op te krijgen
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Hij laad dus niet via de Dometic op 230v omdat hier de Truma lader voor ingebouwd zit.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
bekijk eens de bedrading.
Ben je zeker dat de truma lader aangesloten is op de batterij?
Als dit een fabriek af systeem van fendt is dan zal er oorspronkelijk 2 batterijen geplaatst zijn.
1 voor de mover en 1 voor de autark.
Dit was bij mij toch zo.
De mover batterij heb ik verwijdert en alles op 1 batterij gezet.
Natuurlijk ook maar met 1 lader. die van het caravan systeem.
Dus best eens alles overlopen en bedrading volgen.
zal veel duidelijk maken.
Maar je probleem is er wel nog niet mee opgelost
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Zojuist aan het twijfelen gekomen door dit topic en zag dat de kabel die vanuit de accu de bodem in gaat richting de omvormer niet een hele dikke was. Daarom onder in de kast gekropen en het blijkt dus dat het een SMP301-03 is. Verderop in de handleiding staat dat deze geen laadfunctie ondersteund
Deze draad komt bij de omvormer terug en daar heb ik hem ook gevonden. Hier nog wat plaatjes.
Zou dit dan betekenen dat ik hem zo 1-op-1 kan swappen en hij alleen 12V neemt voor de Autark functie en dus niet bijlaadt?
Deze draad komt bij de omvormer terug en daar heb ik hem ook gevonden. Hier nog wat plaatjes.
Zou dit dan betekenen dat ik hem zo 1-op-1 kan swappen en hij alleen 12V neemt voor de Autark functie en dus niet bijlaadt?
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
nog even een schema van de omvormer voor de techneuten:
SMP301-03 alleen
De geschakelde voeding kan op een accu worden aangesloten.
De geïntegreerde prioriteitsschakeling schakelt automatisch van accu- naar netbedrijf, als een externe stroomvoorziening beschikbaar is.
In netbedrijf levert de geschakelde voeding een constante gelijkspanning van 12,7 V
voor verbruikers. De accu wordt automatisch van de verbruikers gescheiden.
Bij gedeactiveerd netbedrijf wordt automatisch accubedrijf geactiveerd. De aangesloten verbruikers worden via de accu van energie voorzien.
SMP301-03 alleen
De geschakelde voeding kan op een accu worden aangesloten.
De geïntegreerde prioriteitsschakeling schakelt automatisch van accu- naar netbedrijf, als een externe stroomvoorziening beschikbaar is.
In netbedrijf levert de geschakelde voeding een constante gelijkspanning van 12,7 V
voor verbruikers. De accu wordt automatisch van de verbruikers gescheiden.
Bij gedeactiveerd netbedrijf wordt automatisch accubedrijf geactiveerd. De aangesloten verbruikers worden via de accu van energie voorzien.
Laatst gewijzigd door DV_t op wo 1 jun 2022 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Probleem dus opgelost.
Je hebt dus nog nooit kunnen laden achter de wagen.
Enkel met de Truma lader.
Deze is niet meer geschikt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Je hebt dus nog nooit kunnen laden achter de wagen.
Enkel met de Truma lader.
Deze is niet meer geschikt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Nu weet je exact de reden waarom ik voor een Victron accu ga als mijn YT gaar hemelen.
Victron heeft al deze functies al ingebouwd zitten... en kan ook simpel met een apart plugje laden onderweg.
Ook een eigen Domestic aansluiting... los van de dikke mover kabels....zelfs een aansluiting voor zonnepanelen.
Alleen geen BT functie ingebouwd.... daarvoor is wel een losse dongle verkrijgbaar.
Technisch zijn ze aan elkaar verwant wat accupack betreft... prijs ligt ook vrijwel gelijk.
Maar... de PowerXtreme is welzeker ook een topper onder de Lifopo's... daar hoef je je niet druk over te maken.
Begerenswaardig ding..
Victron heeft al deze functies al ingebouwd zitten... en kan ook simpel met een apart plugje laden onderweg.
Ook een eigen Domestic aansluiting... los van de dikke mover kabels....zelfs een aansluiting voor zonnepanelen.
Alleen geen BT functie ingebouwd.... daarvoor is wel een losse dongle verkrijgbaar.
Technisch zijn ze aan elkaar verwant wat accupack betreft... prijs ligt ook vrijwel gelijk.
Maar... de PowerXtreme is welzeker ook een topper onder de Lifopo's... daar hoef je je niet druk over te maken.
Begerenswaardig ding..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
misschien helpt dit schema
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Hallo Chris,Chris schreef: ↑wo 1 jun 2022 12:43Nu weet je exact de reden waarom ik voor een Victron accu ga als mijn YT gaar hemelen.
Victron heeft al deze functies al ingebouwd zitten... en kan ook simpel met een apart plugje laden onderweg.
Ook een eigen Domestic aansluiting... los van de dikke mover kabels....zelfs een aansluiting voor zonnepanelen.
Alleen geen BT functie ingebouwd.... daarvoor is wel een losse dongle verkrijgbaar.
Technisch zijn ze aan elkaar verwant wat accupack betreft... prijs ligt ook vrijwel gelijk.
Maar... de PowerXtreme is welzeker ook een topper onder de Lifopo's... daar hoef je je niet druk over te maken.
Begerenswaardig ding..
Beiden ontlopen mekaar niet veel.
Het rechtstreeks laden van een X30 via de 12V van de auto kan en mag enkel langs de PowerCharger XC3 welke ik nu besteld heb voor 119€.
Een PowerXtreme X30 kost 499€ + de PowerCharger XC3 voor 119€ = 618€
De Victron Peak Power Pack 30Ah kost 599€. Hier is geen aparte PowerCharger voor nodig, dus in wezen is de Victron 19€ goedkoper.
Maar... PowerXtreme geeft 5jaar garantie op deze accu,(invullen online) en Victron maar 2jaar.
Is 5 jaar garantie geen 19€ meer waard.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Resultaat
Hier zie je Yellowtop er nog in zitten...
Opgeruimd staat netjes
Hier zie je Yellowtop er nog in zitten...
Opgeruimd staat netjes
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Victron geeft ook 5 jaar standaard als het goed is. Althans bij mij wel
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
@ Refam.
De Victron ook 5 jaar.
En voor 499 te koop...
Komt wel de dongle weer bij.
De Victron ook 5 jaar.
En voor 499 te koop...
Komt wel de dongle weer bij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Dat wist ik niet. Enkel gekeken op een site en daar stond 2 jaar garantie.
Maar dan zal deze 5 jaar wel kloppen.
@ Chris,
Ik had de Victron zien staan op een site voor 599€.
Maar misschien zoals je schrijft zonder dongel voor 499.
Laatst gewijzigd door refram op wo 1 jun 2022 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
@ DV_t..
Netjes netjes...zeker..
Netjes netjes...zeker..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Een kleine update. Vandaag de caravan uit de stalling gehaald met de nieuwe accu en op de camping gezet.
Ik ben blij verrast met deze kleine krachtbron. De mover lijkt in de eerste plaats veel meer kracht (tractie) te hebben. Ik moet in de hal over een aantal roosters voor ik naar buiten kan en normaal hoorde ik de motoren het zwaarder krijgen maar nu niet.
Na het naar buiten manoeuvreren (+/- 20 meter) achter de auto gehangen en naar de camping gereden. Omdat de inrit van dit veld te krap is voor een grote caravan, achter de auto weggehaald en +/- 50 meter naar de plek gereden met de mover. Dit is misschien wel 3/4x de afstand die je normaal met een mover af legt tijdens een verplaatsing. Hier heb ik hem daarna ook nog op de leveller gereden en hier had de mover ook veel meer kracht dan normaal. Hij rijdt probleemloos aan één kant een gele keg op zonder het gebrom uit de motor en het noodzakelijke mee duwen. Hij loopt mooi vloeiend omhoog.
Na dit alles zat er nog 70% capaciteit in de accu.
Al met al ben ik blij verrast en er heel erg blij mee.
Ik ben blij verrast met deze kleine krachtbron. De mover lijkt in de eerste plaats veel meer kracht (tractie) te hebben. Ik moet in de hal over een aantal roosters voor ik naar buiten kan en normaal hoorde ik de motoren het zwaarder krijgen maar nu niet.
Na het naar buiten manoeuvreren (+/- 20 meter) achter de auto gehangen en naar de camping gereden. Omdat de inrit van dit veld te krap is voor een grote caravan, achter de auto weggehaald en +/- 50 meter naar de plek gereden met de mover. Dit is misschien wel 3/4x de afstand die je normaal met een mover af legt tijdens een verplaatsing. Hier heb ik hem daarna ook nog op de leveller gereden en hier had de mover ook veel meer kracht dan normaal. Hij rijdt probleemloos aan één kant een gele keg op zonder het gebrom uit de motor en het noodzakelijke mee duwen. Hij loopt mooi vloeiend omhoog.
Na dit alles zat er nog 70% capaciteit in de accu.
Al met al ben ik blij verrast en er heel erg blij mee.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Aangezien we toch vaak vrij staan toch maar een PowerXtreme XC3 lader gekocht, voor onze X30 accu.
Voor de overwintering in Spanje is een camping vinden die nog open is in november niet evident.
Nu nog een stroomdraad in 2,5² leggen van de X30 accu met XC3 lader naar de 13 aderige 12V kabel. Een dikkere is niet nodig want de stroom loopt via de XC3.
Op het eerste zicht wordt dit nog een hele klus want de aansluiting van deze 13 aderige kabel binnen in onze Fendt 515 zit goed verborgen onderin een kast.
+ Plusdraad pin 10 rood-bruin.
- Massadraad pin 11 rood-wit.
VRAAGJE. In de tekst staat pin 10 als geschakelde + draad (na contact). De massa is pin 11 in de bovenste tekst, maar naast de stekker staat pin 11 geen bestemming (eventueel massa). Maakt het dan verschil als pin 13 als massa gebruikt wordt.
Voor de overwintering in Spanje is een camping vinden die nog open is in november niet evident.
Nu nog een stroomdraad in 2,5² leggen van de X30 accu met XC3 lader naar de 13 aderige 12V kabel. Een dikkere is niet nodig want de stroom loopt via de XC3.
Op het eerste zicht wordt dit nog een hele klus want de aansluiting van deze 13 aderige kabel binnen in onze Fendt 515 zit goed verborgen onderin een kast.
+ Plusdraad pin 10 rood-bruin.
- Massadraad pin 11 rood-wit.
VRAAGJE. In de tekst staat pin 10 als geschakelde + draad (na contact). De massa is pin 11 in de bovenste tekst, maar naast de stekker staat pin 11 geen bestemming (eventueel massa). Maakt het dan verschil als pin 13 als massa gebruikt wordt.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Waarom pak je 12v niet bij de koelkast weg. Die zit ernaast
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Ja. Als het goed is, is dat de geschakelde 12 volt. Op 10 en 11.
Je voorkomt dan dat je auto accu de huishoudaccu gaat laden.
Controleer dat wel..
Fendt heeft heel lang de koelkast niet op 10 en 11 gezet..
Bij mijn vorige Diamant heb ik
dat zelf veranderd.
Je voorkomt dan dat je auto accu de huishoudaccu gaat laden.
Controleer dat wel..
Fendt heeft heel lang de koelkast niet op 10 en 11 gezet..
Bij mijn vorige Diamant heb ik
dat zelf veranderd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Dat is nog een goed idee, de 12V pakken achter de koelkast.
Dat is zo wie zo de geschakelde 12V. THX.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
@ Ab,
Eerst ga ik zoals je waarschijnlijk toen ook zelf gedaan hebt, op zoek naar de verbindingen van de 13 polige kabel in de caravan.
Als ik deze vind, test ik uit of pin 10 en 11 wel degelijk de geschakelde voeding is.
Nadien een kabel 2,5mm² naar de X30 accu via de PowerCharger XC3 met zekering en schakelaar.
Een schakelaar vind ik bij ons nodig omdat deze verbinding enkel maar gebruikt wordt bij verschillende nachten vrij staan onderweg naar Spanje in november, als bijna alle campings dicht zijn. Onder alle andere omstandigheden staat deze schakelaar uit om alle beschikbare 12V stroom naar de koelkast te sturen.
Eerst ga ik zoals je waarschijnlijk toen ook zelf gedaan hebt, op zoek naar de verbindingen van de 13 polige kabel in de caravan.
Als ik deze vind, test ik uit of pin 10 en 11 wel degelijk de geschakelde voeding is.
Nadien een kabel 2,5mm² naar de X30 accu via de PowerCharger XC3 met zekering en schakelaar.
Een schakelaar vind ik bij ons nodig omdat deze verbinding enkel maar gebruikt wordt bij verschillende nachten vrij staan onderweg naar Spanje in november, als bijna alle campings dicht zijn. Onder alle andere omstandigheden staat deze schakelaar uit om alle beschikbare 12V stroom naar de koelkast te sturen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Dat kon nog best een probleempje worden..
Als je wilt laden onder het rijden, via 10 en 11, zou je de koelkast op gas moeten laten werken.
De meeste koelkasten krijgen sowieso al te weinig spanning vanaf de auto.
Ga je ook nog eens met een Ampere of 8 de accu laden, dan doet de koelkast het hoogstwaarschijnlijk helemaal niet meer, omdat er hooguit maar 10 volt of minder overblijft.
Als je wilt laden onder het rijden, via 10 en 11, zou je de koelkast op gas moeten laten werken.
De meeste koelkasten krijgen sowieso al te weinig spanning vanaf de auto.
Ga je ook nog eens met een Ampere of 8 de accu laden, dan doet de koelkast het hoogstwaarschijnlijk helemaal niet meer, omdat er hooguit maar 10 volt of minder overblijft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Inderdaad, het is of de accu laden, of de frigo op 12V. Maar de twee samen gaat niet lukken. Ook al is de laadstroom via de PowerCharger XC3 al heel beperkt.
Daarom de schakelaar ertussen zodat de frigo in normale omstandigheden alle beschikbare stroom krijgt.
Gelukkig is er al een rechtstreekse 4mm² draad getrokken in de wagen vanaf de accu tot de jaeger stekker voor de schakelbare voeding, uiteraard met een zekering aan de accu. Dit om zoveel mogelijk stroomverlies te beperken.
Daarom de schakelaar ertussen zodat de frigo in normale omstandigheden alle beschikbare stroom krijgt.
Gelukkig is er al een rechtstreekse 4mm² draad getrokken in de wagen vanaf de accu tot de jaeger stekker voor de schakelbare voeding, uiteraard met een zekering aan de accu. Dit om zoveel mogelijk stroomverlies te beperken.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Optima Yellow Top 55Ah vervangen door PowerXtreme X20
Kwam dit plaatje tegen op internet.
Denk dat er meer merken zijn die dit kunnen als de merken die dit plaatje vertegenwoordigd.
Als je pin 10 dan aansluit op de battrij beveiliging schakeld die de lader in en uit om de start accu niet leeg te trekken als de motor uitstaat.
Denk een prima oplossing om te laden tijdens het rijden en daarmee ook direct de caravan autark gemaakt.
Denk dat er meer merken zijn die dit kunnen als de merken die dit plaatje vertegenwoordigd.
Als je pin 10 dan aansluit op de battrij beveiliging schakeld die de lader in en uit om de start accu niet leeg te trekken als de motor uitstaat.
Denk een prima oplossing om te laden tijdens het rijden en daarmee ook direct de caravan autark gemaakt.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.