Rijden zonder stabilisator

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Ab » zo 5 jun 2022 11:52

In het filmpje 600 kg..das wel wat veel ja.. knipoog.gif
Omgerekend, in verhouding .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Hobby Linka » zo 5 jun 2022 12:28

Overal waar te voorstaat is niet goed. Dus te weinig en te veel kogeldruk is niet goed.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door refram » zo 5 jun 2022 12:31

Hobby Linka schreef:
zo 5 jun 2022 12:28
Overal waar te voorstaat is niet goed. Dus te weinig en te veel kogeldruk is niet goed.
Niet altijd, wel meestal.
Voorbeeld: tevreden. knipoog.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Frank8
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 jun 2021 12:05

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Frank8 » vr 30 sep 2022 23:04

He,he eindelijk een goed verklarend filmpje over kogeldruk en vooral ook over te hoge kogeldruk.

Kogeldruk wordt vaak als oplossing gezien voor instabiliteit.
Dit kan kloppen als hij duidelijk aan de lage kant is, maar elke combi moet met 5% al uit de voeten kunnen.
Op een ander forum werd jaren geleden aan mijn bevindingen getwijfeld als ik opmerkte dat combinaties ook instabieler konden worden bij hogere kogeldrukken.
Een Passat wordt niet gelukkiger vanaf 80kg en ruim erboven. Ook al roepen sommigen van wel. Zodra de neus van deze auto "lichter" wordt door veel belading op achterbank, kofferbak en dan te hoge kogeldruk, neemt de stabiliteit (van de auto) af. Al jaren ben ik ervan overtuigd dat je dan een probleem verkeerd oplost of verdoezeld.
Centraal (+voor as) zoveel mogelijk laden, is ook al jaren mijn credo omdat dit het beste aanvoelt in caravan en auto. Ook een caravanbandenspanning die past bij het gewicht vergroot stabiliteit.
Dit betekent dus niet automatisch 4.0 of daarboven. Een caravan van 1300 kg voelt stabieler met 3.5/3.6 dan met 4.0/4.1. Verklaring?
In mijn ogen omdat de demping van de banden in samenspel met schokdempers/asrubbers (Alko delta as) bij dit gewicht mooier werken. Bij onrust vangt de totale vering meer op. Een harde band is meer een onrustige pingpongbal en geeft de energie terug aan de caravan. Bij juiste bandenspanning is turbulentie, zuiging vrachtwagens etc. minder waarneembaar. Zo zijn er nog een heel aantal (verwaarloosbaar geachte??) zaken die allemaal ietsje bijdragen aan meer stabiliteit. Wat schiet je ermee op? Niet heel veel, want snelheid en passende combi zijn het belangrijkste. Wat win je er dan wel mee? Duidelijk meer stabiliteit bij verstorende omstandigheden : windvlagen, turbulentie, sterke spoorvorming, net iets te hard rijden, heuvelaf meer stabiliteit. Dit kan dus resulteren in een iets hogere kruissnelheid en toch relaxter onderweg zijn. Welke caravan met een 100km sticker rijdt er daadwerkelijk 100?? Ik zie ze niet of nauwelijks.
Welke verschil is er voelbaar in je combinatie als je al die 'verwaarloosbare' zaken aanpakt?
Het voelt enigszins als met of zonder stabilisator rijden.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Niels83 » za 1 okt 2022 05:34

Misschien is het al benoemd heb niet alles gelezen.


Ooit 1 keer een langer stuk zonder stabilisator gereden. Dit kwam omdat er bij het wegrijden van de camping een boom stond met boven grondse wortels. Mijn vrouw mocht 1 keer wegrijden en ik nog net op tijd zei je moet meer naar rechts. Of eigenlijk net te laat. Boom geraak, niks ernstigs, maar caravan moest er even af en de halve camping hielp, lief maar iemand koppelde hem aan, en ik controleerde het niet meer, dom.

Daar merkte we alleen bij ingehaald worden iets van. En bij 110 en sneller wat ik eigenlijk niet rij.

Het is wel een veiligheidssysteem, met een bijkomend voordeel dat hij voordat het misgaat ook al zorgt voor comfort. Maar als combi zonder stabilisator niet fijn rijdt boven de 80kmh zou ik toch nog eens goed naar de belading kijken. Als die optimaal is, zou 80 ook met stabilisator je max moeten zijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » za 1 okt 2022 07:30

Grof gezegd: ik merk er bij de snelheden waar ik op rij (zo'n 90 km/u) echt geen ene moer van of ik de frictiekoppeling wel of niet heb aangedrukt. En dan heb ik een 13 jaar oude barrel met ophangrubbers en schokbrekers die na 330 duizend kilometer vast ook wel hun beste tijd gehad zullen hebben. En dat met een caravan met een totaalgewicht van 1300 kg bij een toegelaten trekgewicht van 1500 kg, auto rijdend met slechte Aziatische banden van 38,- per stuk.

Dus als mensen hier zeggen dat de caravan met een stabilisator "een stuk rustiger volgt" , dan zijn er een aantal mogelijkheden: a) De auto wordt op het randje belast; B) de wielophanging van de veelal modernere auto's is slechter dan het stuk antiek waarin ik rijd; c) het zit tussen onze oren.

In geval a) dan heb je echt een ander probleem en dan moet je lagere snelheden hanteren. B) is apekool - moderne auto's liggen als een blok op de weg. Resteert c): we zitten elkaar dingen aan te praten, en het caravan forum virus doet vervolgens haar werk.

Klik dat ding gewoon vast aan jouw auto en ga genieten van je vakantie. Bevalt prima kan ik melden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door freekvo » za 1 okt 2022 08:38

Bij ons is het juist andersom: de caravan ligt veel onrustiger achter de auto mét stabilisator................
Nu is dat alleen op wat slecht onderhouden binnenwegen het geval: elk hobbel of bobbel wordt door de caravan doorgegeven aan de auto via de trekhaak.
Als ik de stabilisator los laat, hebben we daar veel minder last van.

Op de spiegelgladde Franse tolwegen speelt dit natuurlijk niet en zit de stabilisator ook vast (omdat de caravan dan wel degelijk stabieler achter de auto hangt); op de slechte Belgische snelwegen maakt het ook geen verschil want dan rammelt toch alles door elkaar.

Als ik dus weet dat we tot de volgende tussenstop alleen maar binnenwegen gaan rijden, laat ik dus liever de stabilisator los.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door doubleyou » za 1 okt 2022 09:19

dieseltijger schreef:
za 1 okt 2022 07:30
Dus als mensen hier zeggen dat de caravan met een stabilisator "een stuk rustiger volgt" , dan zijn er een aantal mogelijkheden: a) De auto wordt op het randje belast; B) de wielophanging van de veelal modernere auto's is slechter dan het stuk antiek waarin ik rijd; c) het zit tussen onze oren.

In geval a) dan heb je echt een ander probleem en dan moet je lagere snelheden hanteren. B) is apekool - moderne auto's liggen als een blok op de weg. Resteert c): we zitten elkaar dingen aan te praten, en het caravan forum virus doet vervolgens haar werk.

Klik dat ding gewoon vast aan jouw auto en ga genieten van je vakantie. Bevalt prima kan ik melden.
Dus als je jouw bewering c volgt dan is een stabilisator gewoon overbodig. Ik heb met mijn vorige combinatie en de huidige een stukje snelweg zonder stabilisator gereden. Ik voelde wel degelijk verschil. Dat heeft niemand mij aangepraat.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » za 1 okt 2022 09:45

Eh ja. Bij mijn avensis blijkbaar wel. Het verhoogt alleen de veiligheidsmarge, precies waar het voor bedoeld is. Ik merk het niet tijdens het rijden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Rijden zonder stabilisator

Bericht door Jan van Vijven » za 1 okt 2022 10:03

Elke gram of in dit geval frictie telt.
Waar die grammen als belading en hoeveel op de kogel liggen is het belangrijkste.
Er zijn hier niet twee de zelfde combi’s omdat de één een paar extra schoenen meeneemt en de ander zonder die schoenen graag harder rijd.
Wij reden graag 120 (soms iets meer) zonder te veel lading en een stevige trekker dus werd er zo min mogelijk meegenomen en werd de trekker extra zwaar gemaakt.

Je mag en kan niet naar een ander kijken omdat je aan de buitenkant niet kan zien hoe de boel beladen is en wat hun streven is, de onze was comfortabel (te)snel rijden, dus zeer nauwkeurig weinig laden.
Gebruik je verstand en alle middelen die tot je beschikking staan om veilig te rijden. Dus waarom niet die stabilisator gebruiken? Er zit geen enkel serieus nadeel aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door deusjevo » za 1 okt 2022 10:17

Enige nadeel is dat sommige mensen de veiligheidsgrens verleggen naar wat er mogelijk is met stabilisator.
Zo’n ding is oorspronkelijk ontwikkeld om het comfort te verhogen, dus minder gedein bij gelijke snelheid.

Uiteindelijk wordt hij dus gebruikt om grenzen te verleggen en als er dan maar iets gebeurd is het gelijk helemaal klaar, geen marge meer over.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » za 1 okt 2022 11:07

deusjevo schreef:
za 1 okt 2022 10:17
Enige nadeel is dat sommige mensen de veiligheidsgrens verleggen naar wat er mogelijk is met stabilisator.

<knip>
Zo eentje ben ik dus - heel af en toe: Op de terugrit, hellingafwaarts bij een viaduct, zijwind en dan loopt de snelheid op boven de 110 km/u. Stom natuurlijk - maar ongetwijfeld heeft dat ding ons behoed voor die trage, krachtige slingering die sterker wordt. Godzijdank nog niet meegemaakt met de caravan. Wel ooit met een te zwaar beladen tandemasser achter een BX. Bijzonder leerzaam.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door WillyL » za 1 okt 2022 12:22

Zoals ABS,antislinger helpt maar is niet zaligmakend. Grenzen verleggen omdat je een veiligheidsgordel hebt? Niet doen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 966
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Rodo » za 1 okt 2022 14:17

[/quote]
Dus als je jouw bewering c volgt dan is een stabilisator gewoon overbodig. Ik heb met mijn vorige combinatie en de huidige een stukje snelweg zonder stabilisator gereden. Ik voelde wel degelijk verschil. Dat heeft niemand mij aangepraat.
[/quote]

Duidelijk verschil VOELEN is een andere materie dan onveiliger rijden zonder stabi. Uiteraard dempt de frictie wat, en voelt het rustiger aan, maar veiliger?
Ieder zijn mening en respecteer ik, maar veel veiliger is zo’n stabi niet, eerder wat grensverleggend. 40 jaar geleden hoorde je niemand die een kruissnelheid had van 95-100 kmh. Nu, met de stabi is het redelijk normaal geworden. We zijn onze grenzen dus gaan verlegen.
Terwijl de stabi als “comfort verhogend” is ontworpen, gebruiken we hem om “snelheid verhogend” mee op pad te gaan.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Niels83 » za 1 okt 2022 14:44

40 jaar geleden moest je ook een flinke auto hebben om met 100km per uur door Frankrijk te rijden. Mijn vader was blij als hij de vrachtauto bij kon houden in een midden klasser als een bx of Ford Mondeo. Door de ontwikkelingen en de Turbo motoren gaat dat meet een 3 cilinder 1 liter motor vaak ook prima. Terwijl de vrachtauto's duidelijk sneller zijn.

Ik denk niet dat het verleggen van de grens iets te maken heeft met de stabilisator. Die hadden we 35 jaar geleden ook al.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door JanPunne » za 1 okt 2022 14:55

Nee, dat verleggen van de grens doet de bestuurder met zijn of haar rechtervoet.
En die stabi wekt bij hun een gevoel van veiligheid op terwijl er sprake is van schijnveiligheid.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 966
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Rodo » za 1 okt 2022 16:11

[re.gif]

Klopt helemaal. Door die schijnveiligheid word (on)bewust het pedaal wat dieper ingetrapt. Stelling: rijd dezelfde route maar eens zonder stabi, gegarandeerd dat je later aankomt!
(Stelling is jaren geleden al eens geponeerd op een Duits forum)
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door doubleyou » zo 2 okt 2022 00:47

Rodo schreef:
za 1 okt 2022 14:17
Duidelijk verschil VOELEN is een andere materie dan onveiliger rijden zonder stabi. Uiteraard dempt de frictie wat, en voelt het rustiger aan, maar veiliger?
Ieder zijn mening en respecteer ik, maar veel veiliger is zo’n stabi niet, eerder wat grensverleggend. 40 jaar geleden hoorde je niemand die een kruissnelheid had van 95-100 kmh. Nu, met de stabi is het redelijk normaal geworden. We zijn onze grenzen dus gaan verlegen.
Terwijl de stabi als “comfort verhogend” is ontworpen, gebruiken we hem om “snelheid verhogend” mee op pad te gaan.
Dieseltijger beweert dat je geen verschil kan voelen en dat we het elkaar aanpraten. Ik voel het verschil wel degelijk: met stabilisator ligt de caravan rustiger. Ik beweer nergens dat het veiliger is.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door PD » zo 2 okt 2022 07:43

VAM schreef:
di 31 mei 2022 17:06
Al jaren heb ik een "checklist" die ik (door mijzelf verplicht) ALTIJD gebruik vóór ik weg rij.
Ik tel altijd tot 5: koppeling, breekkabel, elektrakabel, neuswiel en handrem.

Daarna ff proberen of ik de koppeling kan optillen en een rondje om de caravan om te checken of de movers eraf zijn en de pootjes ingedraaid. Verlichting controleer ik nooit want dat doet de auto zelf.

Stabilisator gaat er altijd direct op, ik heb geen reden om zonder te rijden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door dieseltijger » zo 2 okt 2022 08:15

Ook ik gebruik de frictiekoppeling altijd: het ding zit er toch op, en het uit zichzelf slingeren bij hoge snelheid wordt tegengegaan. Dus is het wat mij betreft in de praktijk veiliger.

Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen. Met of zonder aangedrukte koppeling merk ik bijvoorbeeld geen verschil in de situatie waarbij een tegenliggende vrachtwagen op een N weg mij passeert. Je voelt tijdens het passeren duidelijk de zuiging - maar in beide gevallen geen na-slingeren. Op de snelweg met 95 km/u ook geen verschil.

En waarom is het zinvol om eens zonder koppeling te rijden: je weet dan wanneer het samenstel gaat slingeren - en die situatie wil je vermijden. Dat viel dus in de praktijk mee (of tegen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door JanPunne » zo 2 okt 2022 10:37

[re.gif]
Je bedoeld niet waarom maar daarom mag ik aannemen.
Voor de zuinigen onder ons, op bochtige binnenwegen zoals in bergachtige gebieden is het ook niet verkeerd om zonder stabi te rijden.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Frank8
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 jun 2021 12:05

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Frank8 » zo 2 okt 2022 13:54

Een vraag over de AKS : Wie merkt er slijtage op aan de cups of voelt dit?
Wie stelt zijn AKS zelf af?

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door mrbullmastiff » zo 2 okt 2022 21:06

Niels83 schreef:
za 1 okt 2022 14:44
40 jaar geleden moest je ook een flinke auto hebben om met 100km per uur door Frankrijk te rijden. Mijn vader was blij als hij de vrachtauto bij kon houden in een midden klasser als een bx of Ford Mondeo. Door de ontwikkelingen en de Turbo motoren gaat dat meet een 3 cilinder 1 liter motor vaak ook prima. Terwijl de vrachtauto's duidelijk sneller zijn.

Ik denk niet dat het verleggen van de grens iets te maken heeft met de stabilisator. Die hadden we 35 jaar geleden ook al.
40 jaar geleden waren de vrachtauto's niet begrensd, hoewel ze niet harder mocht dan nu reden ze het wel.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Lucas
Berichten: 968
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door Lucas » zo 2 okt 2022 23:27

dieseltijger schreef:
za 1 okt 2022 07:30
Dus als mensen hier zeggen dat de caravan met een stabilisator "een stuk rustiger volgt" , dan zijn er een aantal mogelijkheden: a) De auto wordt op het randje belast; B) de wielophanging van de veelal modernere auto's is slechter dan het stuk antiek waarin ik rijd; c) het zit tussen onze oren.

In geval a) dan heb je echt een ander probleem en dan moet je lagere snelheden hanteren. B) is apekool - moderne auto's liggen als een blok op de weg. Resteert c): we zitten elkaar dingen aan te praten, en het caravan forum virus doet vervolgens haar werk.
Als starter van dit topic toch even een reactie hierop. We zitten elkaar niks aan te praten, maar het is erg afhankelijk van je eigen combinatie of je je hierin herkent of juist totaal niet. Bij ons was het vooral optie A. B is bij een 23 jaar oude Jeep niet aan de orde.

De ervaring die ik toen beschreef had me aan het denken gezet en was uiteindelijk toch de reden om definitief naar een (vooral zwaardere) trekker te gaan kijken. Als we alleen dankzij de stabilisator veilig en redelijk ontspannen onderweg kunnen zijn (ook dan blijft alertheid geboden), is de combinatie misschien inderdaad toch te veel op het randje. Ik vond dat geen prettige basis meer om ons hele gezin veilig mee te vervoeren en inmiddels met een aanmerkelijk zwaardere en stabielere trekker (2,3 ton leeg & luchtvering) ervaren dat het ook héél anders kan. Noodgedwongen in augustus toch nog eens met de Jeep de boel naar Zeeland getrokken en ik had op de Belgische snelwegen (met stabilisator) weer de handen vol. Vervolgens van auto geruild tijdens vakantie en met dezelfde caravan en belading was het met de nieuwe trekker bijna alsof er niks achter hing (nooit gedacht dat dat echt bestond). Nog niet geprobeerd, maar ben ervan overtuigd dat zonder stabilisator de caravan ook zeker tot de maximaal toegestane snelheid geen gekke dingen gaat doen. Dan is die stabilisator er voortaan echt alleen om in noodgevallen het werk te doen en waar deze volgens sommigen hier voor bedoeld is.

Of ik het met dat laatste helemaal eens ben weet ik niet, maar de conclusie dat ik ervan afhankelijk was stond mij in ieder geval niet aan.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Rijden zonder stabilisator

Bericht door doubleyou » zo 2 okt 2022 23:40

[re.gif]
Wat staat er nu voor de Eriba 🤔?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”