Iemand ervaring met Ondia?

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » ma 30 mei 2022 11:05

Ik kwam gisteren uit bij deze oude caravan, een Franse.
het lijkt mij een degelijke, ik ben benieuwd of iemand hier misschien ervaringen heeft met dit merk?
Bijlagen
IMG_4848.jpg
IMG_4848.jpg (70.75 KiB) 2079 keer bekeken
IMG_4846.jpg
IMG_4846.jpg (96.66 KiB) 2079 keer bekeken
IMG_4845.jpg
IMG_4845.jpg (82.46 KiB) 2079 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36179
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Chris » ma 30 mei 2022 12:41

Zelfs in het caravan museum kennen ze deze niet...

http://www.caravan-museum.de/Hersteller ... m_-_s.html
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » ma 30 mei 2022 13:57

Het is ook best wel een speciale, wintervast schijnbaar, en een onafhankelijke asophanging.
Ik heb m nog niet echt goed bekeken, moeten eerst een paar nieuwe banden op, en de remmen nakijken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36179
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Chris » ma 30 mei 2022 18:25

Nou... heel "vers en fris" lijkt hij mij niet meer..
Ik zou goed kijken, nog liever meten ... of er geen vocht inwerking is geweest in der jaren.
Want hij heeft wel een ruime ervaring zo te zien..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 17:17

Precies, maar als jij er ook intrapt in die "Gozers met hun meetspulletjes" !
dan kun je beter nooit een caravan kopen, want die komen alleen kijken als jij je mooie caravannetje wilt verkopen,om met meetapparatuur in de hand te "bewijzen"hoe slecht de jouwe is, en daar dan maar een mager prijsje voor te betalen. wil jij er een kopen!, zie je ze nergens met hun gadget boos.gif

bovendien zijn caravans nou eenmaal niet gemaakt voor het lang meegaan, daar is het allemaal te fragiel voor.
maar ja, dat neem ik dan maar op de koop toe.
nu zal ik alleen moeten uit gaan vinden hoe ik (gelukkig) maar enkele rotte stukken kan gaan vervangen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36179
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Chris » wo 21 sep 2022 17:35

scratch.gif scratch.gif scratch.gif

Uhhhhh .......
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3723
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Knaus440 » wo 21 sep 2022 17:41

https://www.caravane-occasion.fr/annonce/ondia/

https://www.diguedinguedong.com/caravan ... ondia.html

https://deuxsevresautomemoire.wordpress ... -caravane/

In deze laatste vindt je de ontstaans geschiedenis van het merk. Tekst doorlezen en scrollen!
Na de tekst "Les caravanes Noirault" vindt je de info over het merk.
Laatst gewijzigd door Knaus440 op wo 21 sep 2022 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 17:43

Merci.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Unplugged » wo 21 sep 2022 17:45

busbart schreef:
wo 21 sep 2022 17:17
Precies, maar als jij er ook intrapt in die "Gozers met hun meetspulletjes" !
dan kun je beter nooit een caravan kopen, want die komen alleen kijken als jij je mooie caravannetje wilt verkopen,om met meetapparatuur in de hand te "bewijzen"hoe slecht de jouwe is, en daar dan maar een mager prijsje voor te betalen. wil jij er een kopen!, zie je ze nergens met hun gadget boos.gif

bovendien zijn caravans nou eenmaal niet gemaakt voor het lang meegaan, daar is het allemaal te fragiel voor.
maar ja, dat neem ik dan maar op de koop toe.
nu zal ik alleen moeten uit gaan vinden hoe ik (gelukkig) maar enkele rotte stukken kan gaan vervangen.
Wat een rare reactie op een waardevolle tip die gegeven wordt. Waar komt dit nu vandaan? Laten we met elkaar een beetje de omgangsvormen in acht nemen! aflower.gif

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 17:52

Ik denk niet dat dit met omgangsvormen te maken heeft.
dat is nu eenmaal de ervaring die ik hier heb.
bovendien heeft Chris gelijk in dat die caravan "ervaring" heeft, zelfs zoveel dat ik nu dus enkele (gelukkig niet teveel) rotte stukken mag gaan vervangen. maar daar mag/kun je dan toch ook vanuit gaan met zo'n oude dame?
en dan ben je dus zover dat die mannen met hun gadget metertjes beter ver weg blijven, zie kunnen toch niets meer doen!?
vandaar.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door BertJan » wo 21 sep 2022 19:59

rare onvriendelijke reactie van ts op Chris zijn adviezen en onprettig om dit zo te lezen.
vocht en schimmels zijn erg slecht voor de gezondheid, advies hier goed naar te kijken.

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 20:06

Ik meen dat ik hier toch mijn ervaringen mag schrijven? als je goed bovenstaand leest, lees je ook dat ik niets tegen Chris heb, waarom dan ook?
waarschijnlijk heb ik dan een andere schrijfstijl als de meerderheid? tja, dat is natuurlijk maar een interpretatie?
Ik vind het moeilijk om in rozengeur te schrijven, maar zolang je (ik dan) geen slechte dingen bedoelt, en je informatie deelt en vraagt naar hoe anderen dat opgelost hebben zie ik niet waar dat slecht zou zijn?

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door nonblond » wo 21 sep 2022 21:22

Chris is op het forum een zeer gerespecteerd iemand, die al vele forumleden van goede adviezen heeft voorzien. Je opmerking komt wellicht onbedoelt heel erg negatief over en dat heeft Chris zeker niet verdiend. Ik denk dat excuses aan Chris hier zeker op zijn plaats zijn, omdat Chris niet in het plaatje past, dat je hebt geschetst. Als je nuttige adviezen wilt krijgen zul je op een andere manier met de forumleden om moeten gaan. Dit zijn we hier niet zo gewend. Een beetje respect voor de forumleden wordt zeer op prijs gesteld. Op deze manier gaan we niet met elkaar om op dit forum.
Nuttige adviezen kun je zat krijgen, maar niet als je mensen op deze manier behandeld.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36179
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Chris » wo 21 sep 2022 21:33

De reactie van Busbart vind ik ook zo redicuul dat ik mij gewoon niet aangesproken voel.
Wel jammer dat dit soort " losse flodders" afbreuk doet aan het onderlinge respect hiet op het forum, wat het forum juist zo aantrekkelijk maakt
Ik leg het verder naast mij neer, maar deze meneer hoeft van mij geen support te verwachten.
Voor andere sta ik altijd klaar met daadwerkelijke hulp.... helaas... ik heb ook mijn eer.

Het ga u goed meneer Busbart.

p.s. Ik ben toevallig zo'n gozer met die meetspulletjes.... en heb toch een caravan.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door WanFie » wo 21 sep 2022 21:38

Afbeelding

Ziet er inderdaad niet best uit. Chris zou toch wel eens gelijk kunnen hebben. whistle.gif

Ik heb me altijd verwonderd dat we die Franse caravans zo lang op de weg bleven tegenkomen. Maar nu staan de meeste toch naast de Simca 1000 en Renault 12 tussen het onkruid.

Lijkt me wel een mooi project om uit te voeren.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 21:47

Ok, kan zijn, Ik ken Chris verder ook niet, maar waarom word er nu dan zo vijandig op mij gereageerd?
zoals ik al zei, Ik ken Chris verder ook niet, en heb niet het idee dat ik hem beledigd zou hebben, hoe zou ik dat dan gedaan hebben?
Mijn punt is dat ik in dat bericht geschreven had, dat ik persoonlijk de ervaring heb van die mannen met zo'n metertje.
hoe kan ik HEM daar dan mee beledigt hebben?

Verder heb ik hier tegen niemand iets. ik ken jullie niet, dus ook niet jullie goede /slechte kanten???

als iemand mij dan even wil vertellen hoe ik chris dan beledigt heb, wil ik me best excuseren tegenover hem.

en natuurlijk kom ik hier op het forum om mijn dingen te delen en jullie avonturen/projecten aan te horen en raad te vragen, en ik weet dat ik dat ook op een hele behoorlijke manier kan.
maar ik heb zo het idee dat we beter even opnieuw kunnen beginnen, want eigenlijk heb ik het idee dat 1) of ik me verkeerd uitgedrukt heb vanaf het begin?
2) of jullie me niet goed begrepen hebben, met als resultaat dat ik nu tegen het zere been geschopt heb van enkelen van jullie.
Wat dus NIET mijn bedoeling is.

Ik stel dus voor dat iemand mij even uitlegt (in een PM misschien?) wat ik verkeerd gedaan heb, zodat ik het daar even met Cris over kan hebben? En dan wil ik eigenlijk met een schone lei herbeginnen?

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 22:27

Hallo Chris,

Jammer dat je je dit zo persoonlijk aantrekt, Bij het schrijven van mijn ervaring heb ik daarmee nooit jou bedoelt.
Ik hoop dat je dat begrijpt.

Ik hoop dat je mijn excuses aanneemt, en ik hier met een schone lei kan herbeginnen?

groet, Busbart

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door nonblond » wo 21 sep 2022 22:33

Je hebt een PM.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16304
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Jan van Vijven » wo 21 sep 2022 22:48

@Busbart,
Ik denk dat je dacht dat je een bedrijf moest laten meten, en die vertrouw je dus blijkbaar niet.

Ik moest je relaas wel tien keer lezen om te begrijpen hoe je het bedoeld hoor, lees het zelf nog maar eens…
Als je zo ook tegen je passagiers praat zal de sfeer ook niet het ‘je van het’ zijn!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 22:53

Hoi Jan,

Ik weet dat men niet altijd direct begrijpt wat ik bedoel als ik iets schrijf. dat is vaak lastig, dat heeft me hier ook al een hele rel gegeven die ik zo niet bedoelt had.

wat ik daar beschreef (let op ik bedoel daar niemand van hier mee.) is een hele vervelende ervaring die ik in Frankrijk meegemaakt heb.
en vandaar niet meer mee wil maken.

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » wo 21 sep 2022 22:54

zouden we nu aub weer verder kunnen met de caravan?
merci.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16304
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Jan van Vijven » wo 21 sep 2022 22:56

Een tipje…

Lees eerst eens tien keer wat je geschreven hebt alvorens te posten, zeker als je van je zelf weet hoe je over komt. Frankrijk heeft hier geen zier mee te maken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8022
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Ron » do 22 sep 2022 00:07

En de zinnen wat korter.
dat maakt het heel wat leesbaarder.
Het hoeft niet in het perfect foutloos Nederlands te zijn.

Ik begrijp dus , dat je een slechte ervaring met caravandealers of handelaren hebt ?
En dat je dus interesse hebt in een Ondia.
En daar het e.a over wilt weten.
Er zijn hier altijd wel leden die wat over een bepaald merk weten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26740
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door Ab » do 22 sep 2022 00:37

Ik vrees dat er niemand te vinden is met ervaringen met Ondia.
Ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval.
Maar op zich maakt dat weer niks uit.
Een caravan is een simpele doos op wielen.
Met wandjes bestaand uit wat latjes, een dun binnenwandje ertegenaan, daar een paar cm tempex tegenaan gelijmd, en daar weer een buitenwandje van (meestal) alluminium op geplakt.
Gewoon wegslopen wat nodig, nieuwe latjes en een nieuw plaatje aan de binnenkant en het is weer nieuw.
Het makkelijkst s van binnenuit.
Een bus thixotrope epoxyhars lijmt alles weer aan elkaar.
Beter dan ooit .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

busbart
Berichten: 67
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Iemand ervaring met Ondia?

Bericht door busbart » do 22 sep 2022 08:50

Ok,

Nou ik kende het ook niet, en heb 'm nu toch op het erf staan.
Ook op internet kan ik er weinig over vinden.
toch vind ik het best een interessante caravan.
Volgens de papieren is ie van 1976, weegt leeg 800Kg en mag ie 900Kg beladen wegen.

Ook (en vooral) het onderstel is interessant, het heeft nl luchtvering!
Hoe dat allemaal zit, is voor mij nog een ontdekkingsreis.

Ik zal veel lampjes moeten vervangen, want die zijn bijna allemaal kapot.
ook de electrische leidingen en zo zal ik moeten nakijken/vervangen.
en het gasgebeuren.

van binnen is ie nogal kitsch, maar dat is zou fout, dat het eigenlijk ook wel weer leuk is. scratch.gif

maar wat ik me eigenlijk afvraag, caravans worden toch meestal gemaakt door een hele buitenwand in één keer ertegenaan te zetten?
Ik vraag me af hoe ik dan het best, als er maar een hoek slecht is, zoiets vervang?
Ja van binnenuit, maar is er een manier om dat te doen zonder zichtbare naden te maken in de binnenafdekking of zo?
achter kastjes lukt me dat nog wel, maar in de linkerhoek aan de voorkant heb ik een redelijk stuk waar achter het aluminium het hout erg zacht is, zo, zodat zelfs het raamframe open gaat staan.

Plaats reactie

Terug naar “Overige merken”