Op zoek naar wat anders

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Op zoek naar wat anders

Bericht door ghulst » do 26 mei 2022 20:59

We hebben al een aantal jaar een Burstner uit 93, die we van mijn oom hebben overgenomen. Misschien willen we wat meer gaan trekken en dan is deze Burstner eigenlijk net aan de kleine kant voor ons gezin van vier. Daarbij zijn we een beetje klaar met het dwarsbed en het over elkaar heen klimmen ‘s nachts. Marktplaats doorkijken is natuurlijk een prima bezigheid voor een lange avond, maar zijn er betere manieren om een leuke caravan te vinden met een rondzit en twee enkele bedden met een opvulmatras of een queensbed en een licht interieur?

Waar kijken jullie als je op zoek gaat naar iets anders? We willen niet nieuw kopen. We hebben een vrij recente Burstner gezien met een queensbed, maar om nou 26K+ neer te leggen om te kijken of we daar blijer mee zijn, dat is ook wel wat stevig…

Volvodriver

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door Volvodriver » do 26 mei 2022 21:16

Ik heb persoonlijk een heel duidelijk beeld van een eventuele volgende caravan voor onze situatie.

Ik zie bij jullie echter twijfel. Heel begrijpelijk. Het is echter wel van belang wat je eisen zijn qua grootte en gewicht. Wil je een Queensbed. Dat kan natuurlijk. Maar een enigszins lichte uitvoering bijvoorbeeld (max 1500 kg) komt uit Engeland en is niet geschikt om kinderen binnen te laten slapen. De grotere zijn vaak direct tandemassers met hogere gewichten.
Wil je 2 enkele bedden? Dan is de keuze groter. En beginnen de opbouwlengtes bij circa 4.70 meter. Is er echter geen rondzit maar een smalle bankcombinatie.

Zet wat randvoorwaarden op papier. En kijk hoe je de caravan wil gebruiken. Er is geen wet van Meeden en Perzen waar je je aan dient te houden.

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door Frahazek » do 26 mei 2022 21:32

Niets zo leuk dan op een zaterdag als gezin caravans te gaan kijken in de vele caravanwinkels die Nederland rijk is. Wel handig om van te voren een aantal wensen en eisen op een rij te hebben want anders zie je door de bomen het bos niet meer maar vooral genieten van het rondkijken en dromen
Kabe imperial 600 dxl ks getrokken door een Volvo XC60 hybrid

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door ghulst » vr 27 mei 2022 23:23

Twijfel is een groot woord. :) Er is behoorlijk wat op de markt en niet alles valt altijd even goed in de smaak. Overigens hebben wij bijvoorbeeld ook Burstner’s gezien met een queensbed zonder dat het tandemassers zijn. Ik zou wel bij een enkele as willen blijven. Anders wordt het wel meteen heel groot. Aan de andere kant was die Burstner wel gewoon 7.88m, dus echt klein zal het ook niet blijven.

Voor wat betreft de eisen:

- Queensbed of enkele bedden met opvulmatras
- Afsluitbaar deel met het ‘grote’ bed
- Middenkeuken
- Rondzit die naar tweepersoonsbed omgebouwd kan worden
- Goede hoeveelheid opbergruimte
- Licht (liefst redelijk minimalistisch) interieur
- Mover

Het gewicht van de caravan is relatief onbelangrijk. We kunnen twee ton achter de bus hangen en hebben allebei BE. Daar moet je dus wel een caravan mee kunnen trekken. Echt zware dingen gaan overigens in de bus, dus hoewel we opbergruimte willen, zal de caravan daar niet direct zwaar van worden. Dingen als een goede isolatie en (vloer)verwarming zijn een pre voor het voor- en naseizoen. De keuken heeft bij voorkeur drie (bruikbare) pitten en lades.

En Frahazek, ik ben het er mee eens dat lekker rondkijken ook heerlijk is, maar dan moet je wel weten waar je naartoe moet. Wij wonen in onze heerlijke vakantieprovincie in het zuid-westen van het land en dan moet je toch vaak best een eind rijden. ;) Dan weet ik graag of daar iets staat dat ik leuk vind, voor ik vertrek.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door Chris » za 28 mei 2022 05:49

Jou wensen is de indeling van mijn Knaus.
Wij hebben 2 enkele bedden met een rol-lattenbodem in het midden met bijbehorend matras.
Middenkeuken en rondzit achter die naar 2 persoons bed omgebouwd kan worden.
Model Knaus 500EU.
De Sport uitvoering is momenteel heel populair.
Wij hebben de Sudwind.
Let wel even op....niet alle versies hebben standaard dat midden bed deel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

berengun
Berichten: 133
Lid geworden op: vr 1 apr 2022 18:28

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door berengun » za 28 mei 2022 07:47

ghulst schreef:
vr 27 mei 2022 23:23
Twijfel is een groot woord. :) Er is behoorlijk wat op de markt en niet alles valt altijd even goed in de smaak. Overigens hebben wij bijvoorbeeld ook Burstner’s gezien met een queensbed zonder dat het tandemassers zijn. Ik zou wel bij een enkele as willen blijven. Anders wordt het wel meteen heel groot. Aan de andere kant was die Burstner wel gewoon 7.88m, dus echt klein zal het ook niet blijven.

Voor wat betreft de eisen:

- Queensbed of enkele bedden met opvulmatras
- Afsluitbaar deel met het ‘grote’ bed
- Middenkeuken
- Rondzit die naar tweepersoonsbed omgebouwd kan worden
- Goede hoeveelheid opbergruimte
- Licht (liefst redelijk minimalistisch) interieur
- Mover

Het gewicht van de caravan is relatief onbelangrijk. We kunnen twee ton achter de bus hangen en hebben allebei BE. Daar moet je dus wel een caravan mee kunnen trekken. Echt zware dingen gaan overigens in de bus, dus hoewel we opbergruimte willen, zal de caravan daar niet direct zwaar van worden. Dingen als een goede isolatie en (vloer)verwarming zijn een pre voor het voor- en naseizoen. De keuken heeft bij voorkeur drie (bruikbare) pitten en lades.

En Frahazek, ik ben het er mee eens dat lekker rondkijken ook heerlijk is, maar dan moet je wel weten waar je naartoe moet. Wij wonen in onze heerlijke vakantieprovincie in het zuid-westen van het land en dan moet je toch vaak best een eind rijden. ;) Dan weet ik graag of daar iets staat dat ik leuk vind, voor ik vertrek.
Als ik het hier lees wat je vraagt, is het type caravan dat wij momenteel hebben redelijk geschikt voor jullie : LMC style 450D
Heeft een queensbed dat kan afgesloten worden, een middenkeuken, veel opbergruimte en een licht interieur
Keuken heeft drie bruikbare pitten en 3 lades, en er zit vloerverwarming op
Het enige wat mogelijk te klein is voor jullie is de rondzit, want dat is eigenlijk een treinzit (die je ook wel kan omvormen tot bed uiteraard)
Prijs/kwaliteit vind ik deze zeer goed
2023 Kabe Imperial 560XL KS als tourcaravan met 2022 BMW X3M competition als trekker
2004 Kabe Ametist XL op jaarplaats

Volvodriver

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door Volvodriver » za 28 mei 2022 09:28

Kijk nu zijn de randvoorwaarden redelijk duidelijk. Met name het gewicht. Maar vanuit het Zeeuwse is west Brabant toch redelijk snel bereikbaar. En daar zijn genoeg dealers waar je je licht op kan steken.
Licht "minimalistisch" interieur vind je dan zeker bij Adria. De Burstner (ja ik weet het, is eigen perceptie) lijkt mij dan weer net te weldadig/industrieel "donker" tenzij je de "goedkopere" series neemt. Toevallig gisteren nog even in beide merken gestaan.
En voor wat betreft queensbed, ja er zijn ook op enkelas uitvoering, heb ik ook niet ontkent, maar behalve dat ze zwaarder zijn (niet echt een issue brgrijp ik achteraf) is het bed dan vooral vaak slechts 130 breed. (Toevallig heeft de LMC 450D volgens de specs wel een 150 breed bed) Dus dat is wel een puntje om op te letten.
Succes met de zoektocht.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door Henny » za 28 mei 2022 09:32

Hallo, even gekeken bij Ad Dekker Raamsdonksveer ( nee, géén aandelen, weet wel dat het een groot bedrijf is ) Ingevuld jullie "verlangens" en daar kwam dit uit naar voren: https://www.addekker.nl/occasion-aanbod/


Succes...en gewoon een lijstje maken met caravan bedrijven die op 1 route liggen....dagje uit blij.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door Chris » za 28 mei 2022 15:15

[re.gif]

Wat een prijzen zeg..
Een Adria Unica 462 uit 1999 voor 7000 euri.... tjonge jonge...
Goeie investering een caravan...dat blijkt wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door aukemuis » za 28 mei 2022 15:23

[re.gif]

Ja en het idee dat het minder wordt heb ik niet, heb een paar weken terug na lang zoeken ook een andere caravan gekocht (stapelbed indeling) Er is gewoon nog steeds aanmerkelijk minder aanbod als een paar jaar geleden en dus zijn de prijzen hoog
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Op zoek naar wat anders

Bericht door ghulst » di 31 mei 2022 06:57

Nee, ik heb ook niet de illusie dat caravans goedkoper worden. We zitten blijkbaar in alles op de top van de markt en dat wordt er nooit beter op. ;)

Bedankt voor de tips tot zo ver. Er staat uiteindelijk nog best wat te koop, alleen niet in de buurt.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”