Dometic RMD 10.5 ervaring

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » wo 25 mei 2022 07:25

Omdat er toch vaak vragen zijn met de werking van diverse koelkasten wil ik hier mijn ervaring delen met een nieuwe generatie dubbel scharnierende dometic koelkasten.
We hebben hem al veel uit getest tijdens de winter en voorjaar ( met al een paar flinke warme dagen) maar de vuurdoop zal toch binnenkort gaan komen.
Koelt deze absorptie koelkast inderdaad zo goed als Dometic beweert? ( getest in de Australische woestijn onder zware omstandigheden)
We gaan het mee maken. blij.gif
r.jpg
r.jpg (69.52 KiB) 2605 keer bekeken
Onze vrienden hebben bij dezelfde koelkast - in zelfde model Tabbert maar dan een Vivaldi -gelijk af fabriek er een ventilator achter laten bouwen en waren razend enthousiast na hun reis naar Kroatie afgelopen zomer maar wij hebben de ventilator vooralsnog op aanraden van dealer niet ingebouwd.
Wat zijn de kenmerken:
  • Type Dometic RMD 10.5
  • Absorptiekoelkast 153 liter met apart vriezerdeel
  • Deur tweezijdig te openen
( dat is echt geweldig, vooral omdat hij bij ons in de deuropening staat waarbij je van buiten af zo een drankje kunt pakken)
  • Schakelt automatisch van elektra naar gas
( was ideaal volgens onze vrienden omdat in Kroatie toch wel eens de stroom uit valt)
Door de plaatsing van de koelkast naast de deuropening zit bij ons:
  • De luchtinlaat onder de caravan
( ik ben benieuwd of dat mede bepaalt of de aangevoerde lucht extra koel is en dat een betere werking geeft, maar lijkt mij wel logisch omdat het altijd lekker koel is onder de caravan)
puccini maart 22 dak (4).jpg
  • De warme luchtafvoer zit op het dak
( op de foto rechts voor de airco 2 roosters)
  • Achter de koelkast loopt een ruime schacht waarlangs de lucht op kan stijgen naar boven
( waarschijnlijk kan hij daardoor goed zijn warmte kwijt)
Ik weet niet of deze situatie voor deze koelkast in andere types caravans ook geldt, waarschijnlijk zitten daar de roosters misschien wel aan de achterkant en ben ik benieuwd of dat de koelprestaties beinvloed.

Het eerste wat mij deze week op viel: bij het aanzetten bij een binnentemperatuur van 22 graden in de caravan en een temperatuur van 21 graden in de garage was dat hij binnen 50 minuten het koelgedeelte al op 8 graden stond en het vriesvak min 5 ( ik had sensoren geplaatst zodat ik onderweg in één oogopslag de boel kan checken tijdens de pauzes)
Bij de vorige koelkasten duurde dit proces veel langer en zette ik hem meestal een halve dag van te voren aan.
Na enkele uren was de temperatuur in het vriesvak al min15 en koeling 5 graden.

Onderweg naar het zuiden gaan we hem uit zetten, ondanks de duocontrol waarbij we hem veilig op gas zouden kunnen laten draaien gaan we dat niet doen omdat we het te gecompliceerd vinden met aan- en uitzetten bij de benzinestations.
Ik heb nu 2 van die grote nood-diepvrieselementen die geleverd worden bij diepvriezen als noodvoorziening bij stroomuitval bevroren en leg ik tijdens de reis in de koelkast. ( kijken wat dat doet met de temperatuur zonder stroomtoevoer)
De behoorlijke hoeveelheid diepvriesproducten gaan mee in de mestic koelbox in de auto die op 12 V vriest tot 20 graden tot eindbestemming. Mochten we onderweg autark moeten kamperen dan kunnen we deze koelbox in de caravan s'nacht op 12 v laten draaien.
link naar de koelkast
https://www.dometic.com/nl-nl/outdoor/e ... 0.5-322560

Zoals vermeld: ik zal mijn ervaring delen, maar ben ook benieuwd naar anderen met dezelfde koelkast.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Ron » wo 25 mei 2022 13:41

Ik denk gezien de constructie
Lucht aanvoer van onder de caravan en afvoer recht naar boven dat de natuurlijke circulatie veel beter is.
Dus ik geloof direct dat hij het beter doet.

Maar wat me wel verbaasd.
Jij let zo op het gewicht, waarom dan diepvries elementen en niet gewoon wat flessen water ?
Die kan je later weer opdrinken , als de test geslaagd is .
waarvan ik overigens ook van overtuigd ben dat die slaagt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Chris » wo 25 mei 2022 13:54

Wij hadden via een ander media hierover al kontakt gehad.
En ik was oprecht verbaast dat dit een absorbtie KK was... zulke temperaturen met dit systeem is ongekend zowat.
Binnenkort volgen wij naar Kroatie... met ons eigen absorbtie KK in dezelfde temperaturen.
We gaan het zie en meemaken.
Spanje was duidelij... 191 volt eens afgelezen... dan werkt er niks meer fatsoenlijk.
Benieuwd wat de spanning in Kroatie is.... mijn/onze eerste keer daar.

To be continued.. caravan.gif ( Blauwe auto, witte caravvan.... klopt) mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » ma 20 jun 2022 07:08

Het resultaat na 3,5 weken gebruik met tropische temperaturen in Kroatie. thumbup.gif
De koelkast werkt perfect zonder extra ventilator hebben we gemerkt.
Ik vemoed dat het mede de verdienste is van de plaats van de koelkast ( dwars naast de deur) en mede daardoor de ruime schacht achter de koelkast en de toevoer-roosters onder caravan en afvoer-roosters op het dak waardoor de circulatie optimaal is.
Toen wij aankwamen op onze plaats op de camping waren de grote pijnbomen waar we altijd de hele dag schaduw van hadden vervangen door ini mini boompjes.
Dus de hele dag knallende zon op het dak van de caravan waarbij de temperatuur binnen met open deur, ramen en luiken zonder airco op liep tot 38 graden.

De koelkast bleef onder die omstandigheden goed koel met gemiddeld 5 graden in het koelkastgedeelte en -14 in het diepvries compartiment. ( deze hebben beiden een eigen deur).
Na enkele dagen hadden we naast de nacht ook overdag de airco continue aan binnen, mede voor de hond die geregeld lekker naar binnen ging en ook tijdens boodschappen doen daar verbleef. Temperatuur bleef nu ook gelijk in de koelkast.

Als extra hadden we de mestic compressor koelbox mee genomen die het drinken super koelde tot tegen het vriespunt. Van iedereen kregen we de opmerkingen dat het een heerlijk koud biertje of wijntje was wat we met onze groep vrienden daar dronken. Op heenreis was deze tot de nok toe gevuld met diepvries spullen en vroor hij -25 op 12 volt in de auto.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Ron » ma 20 jun 2022 10:15

Goed om te horen dat de koelkast zijn werk goed gedaan heeft. thumbup.gif
De constructie deed me het al vermoeden.
Verder fijne vakantie gehad ?
38 graden is wel een beetje teveel van het goede.
Onze dames lagen van de week ook de hele dag in de caravan met de airco aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » ma 20 jun 2022 22:24

[re.gif] ja fantastisch hele dag genieten van de boten voor ons neus, mensen kijken, we zaten wederom eerste rang. Veel leuke gezellige avonden door gebracht met de vrienden die we daar door de jaren heen opgedaan hebben. Wel allemaal Duitstalig , voor ons geen probleem, maar we denken nog steeds in het Duits. Alom gezelligheid, mooi weer, lekker genoten. Nu weer aftellen tot september.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door stj63 » di 21 jun 2022 17:57

Na het vervangen van onze RML8330 door een RML 10.4 model (= Slim Tower Hobby maat), hebben wij soortgelijke ervaringen. Onze Hobby Premium heeft ook een dakdoorvoer zodat de warme luchtstroom op natuurlijke wijze onbeperkt omhoog kan en niet door een bocht 'geduwd' of 'getrokken' moet worden. De warme lucht kan zonder belemmering of mechanisch hulpmiddel naar buiten. Binnen het uur minimaal -5 in het vriesvak (leeg). Binnen 4 uur heeft hij de bedrijfstemperatuur al bereikt (wij stellen hem ongeveer af op -14 tot -16. In het koelgedeelte en vriesvak heb ik op afstand uitleesbare thermometers liggen. Niet nodig maar ik wilde onderweg wel es zien of hij op 12V de temperatuur kon vasthouden. Dat lukt prima, geen probleem. Er is nagenoeg geen stijging van temperatuur in de KK onderweg. Ik denk overigens wel dat de werking van de KK op 12V sterk afhankelijk is van de auto. Een stevige dynamo die in staat is om 12A tot 15A te leveren op pool 10 van de Jaeger aansluiting is wel een vereiste. Ook de dikte van de bekabeling speelt daarin dan een rol. Met de MB totaal geen problemen daarmee.

Omdat ik toch de oude KK moest uitbouwen ook direct Titan ventilators ingebouwd. Deze hebben ik nog niet kunnen gebruiken omdat de bedien unit stuk is en nog omgeruild moet worden maar voor zover ik nu kan beoordelen zijn deze ventilators wellicht zelfs overbodig.

Hier dus ook een blijde gebruiker van een Dometic tower :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Henri Berends » di 21 jun 2022 19:12

Mooi dat bevalt. Echter vond de kwaliteit van de toegepaste kunststoffen van Dometic twijfelachtig. Diverse onderdelen zijn onder coulance vervangen. Maar het blijft fragiel. Zeer zeker de kierstandhouder dat ook deels van kunststof is en voor de tweede keer is afgebroken. scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Henri Berends » di 21 jun 2022 19:16

Mooi dat bevalt. Echter vond de kwaliteit van de toegepaste kunststoffen van Dometic overhet algemeen twijfelachtig. Diverse onderdelen zijn onder coulance vervangen. Maar het blijft fragiel. Zeer zeker de kierstandhouder dat ook deels van kunststof is en voor de tweede keer is afgebroken. scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » di 21 jun 2022 20:51

[re.gif] De Dometic uit de Eriba Nova 2017 hebben wij destijds ook in dezelfde Eriba gehad.
Deze is totaal niet te vergelijken met degene die we nu hebben en waarvoor ik dit draadje begonnen ben.
Ook het kunststof is inmiddels veel degelijker waarvan de bakjes gemaakt zijn.
Dus de kwaliteit is er enorm op vooruit gegaan.
Deze heeft een dubbel zijdig te openen deur in zowel koelkast als apart vriesvak
Bijlagen
RMD10.5T-4.jpg
RMD10.5T-4.jpg (29.88 KiB) 2290 keer bekeken
RMD10.5T-2.jpg
RMD10.5T-2.jpg (14.75 KiB) 2290 keer bekeken
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door doubleyou » ma 8 aug 2022 22:56

Ik heb deze koelkast ook in de Kabe en hij doet het inderdaad uitstekend. Bij Kabe zit de koelventilator er al standaard achter. Als het heel warm is (38 graden dan zit ie bij mij op een graad of 6,5. Op gas wordt ie dan net iets kouder.
Met de Scandinavische buitentemperatuur van meestal Max 2- graden staat ie op stand 3 en dan is ie regelmatig erg fris: 4 graden.
Op stand 4 was het vandaag 0 graden in de koelkast 🙄❄️! Ik had ‘m onderweg op 12v op stand 4 geprobeerd maar na 2 uur was het in de vriezer -11,5. Dus de koelkast ging weer op gas. Maar ik vergat ‘m naar 3 terug te zetten :).

Enige issue: ik had een niet goed sluitende deur (aan de onderkant) maar dat is gelukkig eind juni door De Greeff verholpen.

Op 12v werkt de koelkast erg slecht maar daar is deze Dometic niet uniek in. Ik rij altijd met de koelkast op gas.
Het uitzetten van de koelkast vind ik minder gedoe dan een aantal ingevroren pakken sap in de koelkast leggen. Vrieselementen helpen niet genoeg als ie op 12v staat.

In de manual staat een interessante feature vermeld:

De tankstopmodus! Zodra het contact van het voertuig uitgezet wordt zou de gastoevoer 15 min gestopt moeten worden en zou je de melding in het display van de koelkast moeten zien. Helaas is dat bij mij niet het geval.
Ik denk dat het alleen werkt in een camper. Maar ik zou dit ook willen. Dan hoef je niets te doen als je gaat tanken!

Ik kan er verder niets over vinden in de Manuel en Google is hiermee even niet mijn beste vriend Afbeelding. Ik ga het mijn dealer maar eens vragen.

Afbeelding
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » wo 24 aug 2022 09:57

ronk schreef:
wo 25 mei 2022 13:41

Maar wat me wel verbaasd.
Jij let zo op het gewicht, waarom dan diepvries elementen en niet gewoon wat flessen water ?
Die kan je later weer opdrinken , als de test geslaagd is
.
waarvan ik overigens ook van overtuigd ben dat die slaagt.
Vanmorgen je raad opgevolgd maar ipv flessen water een lege 5 liter jerrycan van schoonmaakazijn heel goed schoongemaakt en gevuld met 85 % water en in het diepvriesvak gelegd om hem tijdens het rijden in de koelkast te zetten als buffer i.v.m. de hoge buitentemperatuur.
De jerrycan is steviger en past perfect, heeft ook een iets steviger dop en kunnen we ter plekke mooi gebruiken voor een extra kannetje drinkwater voor koffie etc.
(ik gebruik ondanks schoonmaken leidingen en evt bluewaterfilter-die we niet gebruiken want ik geloof daar niet in- geen water uit de tank behalve voor handen wassen en afwassen en om in te koken.)
Koelkast dit weekend op gas geprobeerd, werkt prima maar ondanks de duocontrol hebben we geen zin om bij de tankbeurten in en uit te schakelen.
De Mestic MC 35 gaat dus weer vol met diepvriesspul op -20 onderweg op 12v en tijdens overnachtingen op 230 v in de auto tot we op onze eindbestemming zijn om daarna als extra koelkast te dienen buiten. Zo hebben we ook wat meer gewicht in de auto.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Ron » wo 24 aug 2022 11:27

[re.gif]
thumbup.gif
Het zal best goed bevallen.
Dat filter heb ik trouwens via marktplaats verkocht .
€50 binnen 2 uur verkocht.
Zijn toch mooi een paar flessen sambuca awhoea.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door doubleyou » wo 24 aug 2022 11:49

Mijn dealer gaat kijken of er een oplossing is om de ‘tankstopmodus’ ook werkend te krijgen in de caravan. Deze werkt in een camper via het contactslot. Maar aangezien de caravan weet dat er geen 12v meer via de auto komt zodra ik het contact uitzet zou het in de caravan ook werkend te krijgen moeten zijn 🤔.

Ik laat het weten als er een oplossing is. Dan kan dat bij jullie wellicht ook werken.
Bijlagen
875E4F0A-580C-44CE-9C4E-7279DC2DFAB7.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » wo 24 aug 2022 12:15

ronk schreef:
wo 24 aug 2022 11:27
[re.gif]
thumbup.gif

Dat filter heb ik trouwens via marktplaats verkocht .
€50 binnen 2 uur verkocht.
Zijn toch mooi een paar flessen sambuca awhoea.gif
Ik had er 2, een nieuwe van vorige en eentje van huidige caravan, ook beiden verkocht voor 90 euro. Ik gebruik liever een los kannetje in Nl en andere veilige landen en flessenwater in buitenland voor koffie en zo te consumeren, zelfs voor de hond whistle.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » wo 24 aug 2022 12:20

doubleyou schreef:
wo 24 aug 2022 11:49
Mijn dealer gaat kijken of er een oplossing is om de ‘tankstopmodus’ ook werkend te krijgen in de caravan. Deze werkt in een camper via het contactslot. Maar aangezien de caravan weet dat er geen 12v meer via de auto komt zodra ik het contact uitzet zou het in de caravan ook werkend te krijgen moeten zijn 🤔.

Ik laat het weten als er een oplossing is. Dan kan dat bij jullie wellicht ook werken.
Ik ben benieuwd, heb het nog niet uitgetest.
Zal ook onze vrienden met dezelfde koelkast in een vivaldi 550E 2021 eens vragen of zij dat getest hebben. Ik weet wel dat hij veel profijt heeft gehad van de auto stand waarin de koelkast automatisch op gas gaat als de stroom weg valt. Ze zijn regelmatig een dag met de boot weg in Kroatie en hebben de koelkast al paar keer in de gas stand aangetroffen en zagen op de wekker dat er stroomuitval was geweest. Je moet daarna wel de koelkast handmatig terug op 230 V zetten.

Zag dat je ook zonnepanelen besteld hebt, We hebben wel een autark pakket, ik weet niet of dat invloed zal hebben met de aansluitingen, ben een leek wat dat betreft. Wil ooit ook nog eens weten wat we moeten aanschaffen qua zonnepanelen, liefst verplaatsbare omdat we vaak op plaatsen staan met schaduw op de caravan.
Het pakket omvat alle aansluitingen en accu die daar geschikt voor zouden zijn.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door doubleyou » wo 24 aug 2022 12:57

Mijn dealer heeft uitgelegd dat het alleen in een camper (via het contactslot) werkt. Dus ik neem aan dat het bij jullie vrienden in de Tabbert ook niet werkt 🤔 🙂. Het lijkt mij een ideale functie als ze een oplossing hebben om ‘m werkend te krijgen.

De automatische stand heb ik altijd aan. In Frankrijk en Spanje meerdere keren meegemaakt dat de koelkast via de 230v aansluiting niet genoeg power kreeg vanwege een te laag voltage en dus op gas overging. Perfect systeem! Als ik wegrij en de 230v loskoppel gaat ie dus ook meteen op gas over.

Ik krijg geen zonnepanelen op het dak. Ik haal morgen mijn EcoFlow 1600w powerstation op en daar heb ik een 220w opvouwbaar en draagbaar zonnepaneel bij. Dan kan de caravan in de schaduw en de het paneel in de zon :).

In geval ik geen gas meer zou hebben kan de koelkast een paar uur op de powerstation blijven draaien. Ook zou de airco er een uur of 3-4 op moeten kunnen draaien. Heb geen idee hoe dat gaat als het paneel de powerstation constant bijlaadt. Ik ga het uitproberen de komende weken en zal een review schrijven.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Ron » wo 24 aug 2022 13:07

[re.gif]
Het enige waarom het niet zou werken.
zo kunnen liggen aan het omschakel moment.
Dus 12 volt valt af, en dan heeft de koelkast wel 12volt (stuurspanning) nodig om om te schakelen.
Maar dat lijkt me ook wel te realiseren.
Want dat heeft een lid deze week ook nog gedaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Ab » wo 24 aug 2022 13:34

Het werkt inderdaad op de 12 volt die afvalt als je het contact uitzet.
Wat in een camper kan, kan in een caravan net zo goed.
Het is wel erg handig, als je de koelkast op gas laat werken onderweg. Contact uit: koelkast uit ( op gas)
Bij starten na het tanken duurt het nog 10-15 minuten voordat het gas weer aanspringt.
Je moet wel de mogelijkheid hebben om handmatig te kunnen kiezen tussen de verschillende energie bronnen.
Bij mijn Thetford kan dat.
Het automatisch omschakelen van 230v - 12v en gas moet je uit kunnen zetten.
Anders gaat de koelkast van gas weer naar 12 volt zodra dat beschikbaar is.
De prioriteit is: 230 volt- 12 volt- gas.
In deze volgorde.
Of het bij Dometic ook kan, op handmatig zetten, weet ik niet.

Btw..Ik heb geen ventilator. Niet nodig,
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » wo 24 aug 2022 13:44

[re.gif] Dat is mogelijk. Zie foto.
Overigens denk ik dat wij een ander displayed hebben dan @doubleyou.
Op ons display zou het gas lampje moeten gaan knipperen bij een tank stop modus volgens gebruiksaanwijzing. Het benzinepomp tekentje is er niet.
Bijlagen
F3FA89E4-B199-4A30-BFA7-5F1BD2D05415.jpeg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door doubleyou » wo 24 aug 2022 13:58

Ik heb inderdaad een ander display, moyzo. Hebben jullie de een andere uitvoering? Ik heb de 10.5 XT.

@Ab, ik kan de koelkast vast op gas zetten of de automatische stand waarmee hij wisselt tussen gas en 230v. De 12v stand voor onderweg is een aparte knop.
Ik bedien mijn koelkast met het Dometic SmartD scherm waarmee ik de hele caravan bedien. Eventuele foutmeldingen kan ik alleen via het display van de koelkast verwijderen. Als het gas dicht is geweest moet ik eerst de foutmelding weghalen anders doet ie het niet op gas. Daarom zou het zo fijn zijn als de tankstopmodus het doet.
Ik bedenk me net dat ik natuurlijk de koelkast ook even op 12v kan zetten als ik stop voordat ik ga tanken. Dan gaat de brander ook uit. Jammer dat dat dan weer niet kan via de app van de caravan. Dan kan ik het zo doen en heb ik die tankstopmodus niet nodig 🤔

@ronk, als ik het contact uitzet dan gaat krijgt de koelkast 12v voeding via de caravanaccu zodat ie het blijft doen op gas. Zodra hij omschakelt van de autoaccu naar de caravanaccu en hij staat op gas dan zou dat het moment moeten zijn dat de koelkast de tankstopmodus moet activeert. Bij een camper is het contact uitdraaien ook het moment dat de tankstopmodus wordt geactiveerd.

Ik hoop dat De Greeff een oplossing heeft. Ik heb weinig verstand van elektra en techniek maar ik zou denken dat het op zich geen moeilijk probleem is:). Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door doubleyou op wo 24 aug 2022 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door Ron » wo 24 aug 2022 14:10

[re.gif]
Dan zou het toch gewoon moeten werken.
Is het niet gewoon een instelling ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door doubleyou » wo 24 aug 2022 14:13

[re.gif]

Niet een instelling die ik kan doen. Ik heb de manual erop nageslagen en de dealer gevraagd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door moyzo » zo 4 jun 2023 09:11

Update en vraag.
Op heenreis alle diepvries spullen in de mestic koelbox gedaan op vries stand 12 v in auto koelkast uit met diepvries elementen koel gehouden. Ging zoals andere keren prima. Maar omdat we nu toch aan het trekken zijn op eerste bestemming alles overgeheveld naar diepvries vak en onderweg op gas gedraaid. Koelbox dus alleen voor extra koud vloeibare voorraad 😉 gebruikt.
Eigenlijk zou de koelkast in deze grote voor 2 personen volstaan wil je echt trekken zonder al teveel extra bepakking Is de koelbox gewoon een extra luxe.
Nu de vraag ; in de documentatie kan ik niks terug vinden over het gas verbruik per 24 uur.
Reimo geeft aan 580 gram gas en Berger 580 ml per 24 h.
Dat is nogal een verschil want met mijn 10,5 kg blauwe kunststof fles ( 10,5 kg oftewel 20,59 liter propaan) zou ik 35,5 dagen volgens Berger dan kunnen draaien op gas en volgens Reimo dus aanzienlijk minder.
Wie weet of heeft ervaring met het juiste verbruik? @doubleyou jij ??
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dometic RMD 10.5 ervaring

Bericht door VIP » zo 4 jun 2023 20:48

Als je op de link klikt:

https://www.dometic.com/assets/30/47/do ... _83047.pdf

En scrolt naar pagina 117 zie je idd 580 gram gas per 24 uur staan.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”