Caravan onderhoud voor verzekering

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door stefertje » za 21 mei 2022 21:50

Hi Allen,

Ik doe al het onderhoud aan opbouw, water etc aan onze caravan zelf. Dakraam vervangen? Geen probleem! Kraan kapot? Idem!
Nu breng ik iedere 2 jaar netjes de caravan naar het Bovag onderhoud bedrijf voor onderhoud. Hier ga ik altijd voor de Bovag onderhoudsbeurt van circa € 250,-
Ik kwam er deze keer achter dat er dus ook een onderstelbeurt bestaat. Bij de onderstelbeurt wordt het compete onderstel onderhouden, remmen getest en schoongemaakt gas gemeten etc. Kost minder dan de helft van een normale onderhoud beurt.
Nu staat er in mijn polis voorwaarden dat mijn caravan iedere 2 jaar een Bovag onderhoudsbeurt moet. Letterlijk:

u moet voldoende onderhoud kunnen aantonen met een rapport van een deskundig caravanbedrijf, zoals een BOVAG- of FOCWA-bedrijf.

Nu vind ik het onderstel het belangrijkst maar is dit nu voldoende voor de verzekering?

Wat voor onderhoud voeren jullie uit als de verzekering om voldoende onderhoud vraagt?

Ik hoor het graag!
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Hermanus
Berichten: 819
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door Hermanus » za 21 mei 2022 22:04

In deze polisvoorwaarden staat dat het bedrijf een BOVAG of Focwa aangesloten bedrijf moet zijn, niet dat het een BOVAG onderhoudsbeurt moet zijn. Het mag dus ( naar mijn mening) ook een onderstelbeurt zijn.

Maar wil je het zeker weten dan is een telefoontje naar de betreffende maatschappij de enige oplossing.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door iemand » za 21 mei 2022 22:25

Vraag dan ook na wat "voldoende" is.

En waarvoor je feiteljk dan verzekerd bent..... Er zijn vast ook verzekeringen zonder die voorwaarden.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door janoniem » za 21 mei 2022 22:31

De polis zegt: "u moet voldoende onderhoud kunnen aantonen met een rapport van een deskundig caravanbedrijf, zoals een BOVAG- of FOCWA-bedrijf".
Er staat niet dat genoemd bedrijf het onderhoud zélf moet uitvoeren.
Alleen het opstellen van een rapport waaruit blijkt dat voldoende onderhoud is uitgevoerd zou dus al voldoende kunnen zijn.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door Chris » za 21 mei 2022 23:03

Het rijwerk moet aantoonbaar onderhouden zijn..
Dus een onderstelbeurt zou dat dekken.

Maar.....
Ik heb al eens gezien dat er jarenlang ( meerdere beurten dus) een onderstelbeurt aan een bepaalde caravan was gedaan.
En toen de caravan toevallig eens bij een ander bedrijf kwam die torque seal nog op de originele wielnaafbouten zat.
Men had de remtrommels er nog nooit vanaf gehad !! uitgeblazen en gesteld....that's all.

En toch heb je dan de dekking van het rijwerk... aantoonbaar..
Dat de uitvoerder enorm laks was kan jij niet weten.
( p.s. dit bedrijf bestaat ondertussen niet meer)

Mijn dealer bied een onderhouds plan aan.
Kost duidelijk minder dan de reguliere Bovag beurten.
Je krijgt dan om en om een kleine, grote, kleine, grote, kleine beurt.
In 5 jaar dus 3 kleine en 2 grote beurten, wel telkens incl vochtcontrole.
Kosten daarvoor jaarlijks € 115,-
Na 5 jaar kan je gewoon verlengen.
Opgegeven meerwerk wordt wel extra berekend natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Chris op za 21 mei 2022 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door PD » za 21 mei 2022 23:07

stefertje schreef:
za 21 mei 2022 21:50
Wat voor onderhoud voeren jullie uit als de verzekering om voldoende onderhoud vraagt?

Ik hoor het graag!
Wij laten elk jaar een vochtmeting doen (ivm de garantie) en elke 2 jaar een volledige Bovag onderhoudsbeurt. De vochtmeting is bij onze dealer kostenloos en voor de 2-jaarlijkse beurt betalen wij net iets meer vanwege de tandemasser. Caravannen kost nou eenmaal geld knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door dieseltijger » zo 22 mei 2022 06:17

Wil je wel een verzekering hebben die stringentere eisen aan jou oplegt dan andere verzekeraars?

Dat zou mijn eerste vraag zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door Hans1954 » zo 22 mei 2022 07:50

[re.gif] Onder verschillende termen leggen zo goed als alle maatschappijen dezelfde eis op de polishouder. Het gaat hier steeds om eventueel eigen gebrek. Wat het onderstel betreft. Dat is meestal oorzaak van eigen gebrek. Maar niet altijd want de gas- en elektriciteitsinstallatie kunnen natuurlijk ook een eigen gebrek hebben.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door dieseltijger » zo 22 mei 2022 08:00

Ja, maar met meer speelruimte. De hier gegeven voorwaarde is dermate expliciet en rigide dat dit niet bij mij zou passen. Ik noem: ik vind een onderstelbeurt eens in de twee jaar onnodig als ik weinig gebruik heb gemaakt van de caravan.

Wat iedereen er mee doet is aan hen zelf. Maar mijn advies is: ga zo weinig mogelijk verplichtingen aan. Er zijn zat aanbieders die dit minder expliciet en stringent formuleren
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Caravan onderhoud voor verzekering

Bericht door Wally » zo 22 mei 2022 13:30

@Chris
Maar.....
Ik heb al eens gezien dat er jarenlang ( meerdere beurten dus) een onderstelbeurt aan een bepaalde caravan was gedaan.
En toen de caravan toevallig eens bij een ander bedrijf kwam die torque seal nog op de originele wielnaafbouten zat.
Men had de remtrommels er nog nooit vanaf gehad !! uitgeblazen en gesteld....that's all.

En toch heb je dan de dekking van het rijwerk... aantoonbaar..
Dat de uitvoerder enorm laks was kan jij niet weten.
( p.s. dit bedrijf bestaat ondertussen niet meer)
Exact hetzelfde meegemaakt.

6 jaar op rij naar de dealer geweest voor onderhoud ivm garantie. Toch 140 km vv.
Kom 7e jaar bij bedrijf om de hoek en die vertelt dan dood leuk dat de remtrommels er nog nooit zijn af geweest
Betreffende bedrijf bestaat nog steeds en zal op deze manier niet zo gauw omvallen.
Het is toch een van de grotere caravanbedrijven uit die regio.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”