Herkenning juiste bouwjaar/modeljaar

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Plaats reactie
caravanblog
Berichten: 194
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Herkenning juiste bouwjaar/modeljaar

Bericht door caravanblog » vr 20 mei 2022 21:29

Ik heb nu een aantal maanden de (oude) caravanbrochures gepubliceerd staan op caravanblog.nl.
Gemiddeld genomen wordt er tot dusver zo’n 4 keer per week een brochure en/of prijslijst opgevraagd.
Wat mij nu het meeste opvalt in de communicatie met de vragers is dat men met enige regelmaat een caravan heeft gekocht met een ander bouwjaar dan gedacht.
Men vraagt bijvoorbeeld een brochure 2016. De caravan die men heeft lijkt niet geheel op die uit de brochure. Later blijkt het een modeljaar 2015 te zijn.
Die vergissing wordt erg vaak gemaakt.
Ik heb de website van een (BOVAG) caravanhandelaar(zal naam niet noemen) eens nagespeurd. Hier eens nauwkeuring de aangeboden caravans vergeleken met de brochures van die jaren. Er zijn altijd wel verschillen tussen de bouwjaren qua uiterlijk of uitvoering. Wat blijkt bij deze handelaar: veel caravans zijn ouder dan het gepresenteerde bouwjaar. Dat komt doordat men schermt met de eerste afgiftedatum van het kenteken. Het lijkt wel een soort verdienmodel. Ik vermoed dat als je een caravan komt inruilen dat ze wel goed kijken naar het modeljaar en niet naar de afgiftedatum.
Leidend moet zijn het chassisnummer. Daaraan kan men het werkelijke bouwjaar/modeljaar herkennen. Merkdealers heb ik hier overigens niet op betrapt. Verwacht ik ook niet.
Aan de hand van bijgevoegde tabel kan je je caravan op het juiste bouwjaar/modeljaar herkennen. Dan kijk je naar het cijfer of letter op de 10e positie van het chassisnummer. Bij Hobby is dat sowieso de 12e positie. Dat kan ook bij andere merken zo zijn. Dat weet ik niet precies.
Mijn eigen caravan werd aangeboden als een 2020. Op de 10e positie van het chassisnummer staat een “L”. Dat klopt dus.
Bijlagen
Modeljaar bepalen - VDOCS - Vehicle Documentation Service.pdf
(293.29 KiB) 732 keer gedownload
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herkenning juiste bouwjaar/modeljaar

Bericht door Chris » vr 20 mei 2022 21:34

Thanx....

Handig tabel..
En... mijn hutje klopt ook..
H... 2017. correct.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Herkenning juiste bouwjaar/modeljaar

Bericht door nonblond » vr 20 mei 2022 21:44

Eriba heeft een eigen systeem, dus daar klopt dit niet.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Herkenning juiste bouwjaar/modeljaar

Bericht door PMT » za 21 mei 2022 14:25

Mijn eerste caravan gekocht november 2000 modelcode 1= 2021 (oorspronkelijk geen eigen kenteken, pas in september 2002 gekregen)
Mijn huidige caravan op kenteken 18 september 2013, maar volgens de letter E dus modeljaar 2014
Dus beide "nieuwer" modeljaar dan afgifte kentekenbewijs.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

caravanblog
Berichten: 194
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Herkenning juiste bouwjaar/modeljaar

Bericht door caravanblog » za 21 mei 2022 14:38

[re.gif]

Dat kan heel goed. Fabrikanten beginnen meestal in augustus, september de modellen van het modeljaar daarop te leveren. Je hebt hem dan vers van pers om het zomaar te zeggen.
Laatst gewijzigd door Trina op za 21 mei 2022 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”