nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Peutje » zo 26 jun 2022 20:33

ronk schreef:
zo 26 jun 2022 20:23
Je moet bij de aanschaf van de E-power van tevoren goed nadenken wat je ermee wil gaan doen.
En je niet laten leiden door de groene politici die van het gas af willen.
Want dan zou het wel eens kunnen tegen vallen.
Op naar Noorwegen, tot zelfs zelf een laadpaal op je plek.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Chris » zo 26 jun 2022 20:41

Ik hoor van mijn dealer vooral dat mensen op campings met een kleine infra structuur wat meer na moeten denken.
Op de grote campings is doorgaans wel 16 ampere te krijgen maar op een boeren camping is dat vaak wat minder.
En juist E power Knauzen worden doorgaans door de "grijze garde" gekocht....die op dat soort campings verblijven.... en dat gaat toch niet altijd goed.
D'r is al heel wat uitgelegd... en lang niet altijd tot directe duidelijkheid.
Deze techniek is zo nieuw... heeft wat aanloop nodig.


( @ Ronk... die knipoog.gif is wel duidelijk he.. enne op Groesbeek stond ik zo scheef...niet te doen...
buiten dat.... ik was eigenlijk gewoon ziek en had naar huis moeten gaan...mja.. gezelligheid kent geen tijd.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Ron » zo 26 jun 2022 20:52

[re.gif]
thumbup.gif
Geintje op zijn tijd moet kunnen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » zo 26 jun 2022 22:19

fietsrek is thule, kantelbaar
Caravan heeft lange dissel, fietsen geven geen probleem bij scherpe bochten.

gr Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Aart Hagen
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 jun 2022 13:27

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Aart Hagen » zo 3 jul 2022 21:35

Sytske01 schreef:
za 21 mei 2022 09:36
Gefeliciteerd met de Knaus! Mooie caravan. Als wij (ooit) nog eens een andere caravan zouden kopen, dan is dit een grote kanshebber. Wij gebruiken ook eigenlijk geen gas meer. En een compressor kk. is ook een heel groot voordeel. Ben benieuwd naar jullie gebruikerservaringen straks.
wij hebben de nieuwe e-power 460 eu met met natuurlijk de compressor koelkast, t.a.v. het geluid valt hij tegen, in de stille modus prima, we horen dan alleen de ventilator, geen probleem, maar in de maar in de midden en de boost modes horen we een nare zware brom er bij, zijn er gebruikers met de zelfde ervaringen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Chris » zo 3 jul 2022 21:42

Dag Aart...

Een compressor is idd een mechanisch ding, een soort sterke pomp.
Die hoor je... .en zeker meer dan een absorbtie systeem.
De compressor werkt vele malen beter dan de vergelijkbare absorbtie kk, maar de consequentie is idd geluids productie.
Of dat bij jullie meer dan normaal is kan ik helaas niet zeggen...in mijn Knaus zit nog een absorbtie.

Nu kan het natuurlijk een exemplarisch probleem zijn.
Een rammel of trilling van die compressor.
Ik zou daarom met mijn dealer contact opnemen... die kan vast meer voor je betekenen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » ma 4 jul 2022 12:09

In onze 460eu sudwind is de koelkast niet storend, ondanks dat deze aan het voeteneinde van het bed staat. De stille modus heb ik nog niet geprobeerd, moet ik éérst eens in de handleiding lezen. Ik vind het gemakkelijk, stroom aangesloten en koelkast start, aan de auto de koelkast start ook direct. Wat wel raar is, en dit heeft niets met de koelkast te maken, als de caravan van en opnieuw op de stroom gaat ( 230 volt of auto) gaan de 4 leeslampjes in de caravan branden. Deze moet ik dan één voor één uitschakelen door een lichte tik op de lampjes.
Aan de gieter heb ik een darmpje gemaakt zodat het bijvullen van de watertank vlotter gaat. Bij het toilet zat een trechtertje, het vullen hiervan verloopt vlot.

geluid is natuurlijk subjectief, bij onze oude homecar hoorden we de koelventilatertjes van koelkast ook draaien.

de bankairco 's nachts op is geen optie, deze maakt te veel geluid zowel binnen als buiten

voor de rest nog steeds zeer tevreden, we kijken uit naar de Provence begin september
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Aart Hagen
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 jun 2022 13:27

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Aart Hagen » ma 4 jul 2022 20:41

dank voor jullie reactie , we zijn ook zeer tevreden over de caravan, alleen die brom in de koelkast, donderdag gaan we er even mee naar de dealer.

Josk
Berichten: 2
Lid geworden op: di 5 jul 2022 20:43

Re: nieuwe Knaus 460 eu epower gekocht

Bericht door Josk » di 5 jul 2022 21:46

Hoi, Pas mijn nieuwe Knaus 460 Eu E- Power opgehaald en een weekend geprobeert.
Op een boerencamping met 6 ampere. Wij doen graag boerencampings of kleine campings aan.
dat viel dus tegen , het is geen culinaire maaltijd!!geworden.
Er blijkt bij 6 Ampere maar 1 kookplaat te werken en opwarmen duurt lang.
De BBQ er maar bij gepakt op gas, dat was de redding.
Bij de aankoop is er niets over gezegt dat de kookplaat voor een 1 deel werkt. Anders had ik voor een gas caravan gekozen.
Bij 10 Ampere zal het niet veel beter zijn denk ik.
De airco nog niet kunnen testen testen bij 6 A. ook verwarming niet. Een waterkoker werkte wel. Maar toen de haar fyn (niet voor mij!)erbij aanging sloeg de waterkoker uit. Wel mooie spots en verlichting. Ik kon zelfs mijn mobiel opladen .
De verkoper/Dealer geeft aan dat er mogelijk in het najaar een modificatie komt. Ik ben heel benieuwd!
We gaan binnenkort richting Oostenrijk/ Italie. met BBQ en extra gas tankjes!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Ron » di 5 jul 2022 22:13

[re.gif]
Dan heb je van te voren niet goed nagedacht .
Bijna alle kleine campings hebben maar 4 of 6 Ampère.

En dat is dus ongeveer 1000 of 1500 Watt.
Moet je voor de gein eens kijken wat een kookplaat voor thuis voor vermogen heeft.
Dat het lang duurt is zo vreemd niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Chris » di 5 jul 2022 22:14

Exact wat ik al eerder geschreven had.
Heb je een camping met perfecte infrastructuur en 16 ampere.... geen probeem.
Maar een boeren camping waar een kabeltje is afgetakt uit de oude stal en waar je maar 6 ampere hebt.... oei oei oei..
viewtopic.php?t=46098#p898341
Veel mensen moeten dat nog leren..

Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat die modificatie gaat worden.
Want 6 ampere blijft 6 ampere....

Nu heb ik een KWH meter in mijn hut gemaakt, juist om dit te kunnen monitoren.
Want de dames bij mij aan boord waren hier ook niet zo bewust van.
Nu kunnen ze alles zien...
Ook dat niet alles tegelijk aan kan.
Hier verbruiken we dus 1,77 Ampere....

Misschien een idee voor een mooi KWH project??? velen zijn je hiermee voorgegaan..bergen info op het forum.
.
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door dieseltijger » di 5 jul 2022 22:39

Leerzaam. Eigenlijk is de klassieke apparatuur dus zo gek nog niet. Er zijn plenty absorbtiekoelkasten die prima koelen. Je bent door de drievoudige energiekeuze zo flexibel en geruisloos als de pest.

En wat er ook hier op het forum beweerd wordt: verwarmen met een airco gaat gepaard met een rotherrie, welke voor even wel leuk is maar als permanente oplossing minder is.

En je hebt nu eenmaal veel vermogen nodig om een driepits gasstel te evenaren: een gaspit levert - dacht ik - een vermogen van 1,8 KW. Dus ruim 5 KW met alle pitten aan. Kom je uit op een aansluiting van meer dan 20 Ampère voor een equivalente inductievariant.

Dus dit zijn de feiten. Iedereen mag zeggen dat de noviteiten verbeteringen zijn. Nou.... nee dus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Ron » di 5 jul 2022 22:45

De koelkast is de enige acceptabele verbetering.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » di 5 jul 2022 22:50

Koken in de caravan doen we nooit, kleine gasbbq en electrisch kookplaatje buiten, aangesloten op de haspel tussen campingaansluiting en caravan hebben we vroeger met onze vorige caravan ( met nog verdamperkoelkast ) nooit problemen gehad.
Een haardroger is al snel 2000 watt.
Ik heb thuis met de 6A instelling als test geen problemen gehad met airco + koelkast in onze nieuwe epower.
We hebben een waterkoker van 1000 watt voor de koffie 's morgens. (dan draait er geen airco)
Trouwens de airco is alleen voor zeer warme omstandigheden.
Het blijft kamperen en koken in de caravan vinden we te vervuilend voor het interieur en slaapmateriaal.
Kookgeuren in de caravan willen we vermijden.

Ieder zijn manier van kamperen...
De meeste campings die we in het verleden gehad hebben hadden meestal 10A of meer

gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » di 5 jul 2022 22:53

nog vergeten, we hebben een ventilokacheltje van 1000 watt, dit kan de caravan snel verwarmen en maakt geen geluid, is slechts 5A
gr Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door dieseltijger » di 5 jul 2022 22:55

@ronk: los van het feit dat ik het een prachtige caravan vind, waar ik de terecht trotse eigenaar mee wil feliciteren: Ja.

En dan nog: het grotere koelvermogen en het lagere energieverbruik heeft lawaai als trade off.

Geen sorry voor het feit dat ik hier ernstige bedenkingen bij heb. Mensen.... Denk na. Je levert comfort en flexibiliteit in voor..... Ja.... Wat eigenlijk?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door dieseltijger » di 5 jul 2022 23:18

Het laatste wat ik wil is het feestje verpesten. En wedden dat er steeds meer campings komen met een zwaardere stroomaansluiting? Je zit dus goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Ron » di 5 jul 2022 23:42

@erilalma
Waarom heb je dan eigenlijk een E-power aangeschaft ?
Voor de compressor koelkast ?
Airco staat hier ook alleen bij extreem heet weer aan.
Verder heb jij in tegenstelling van @josk er wel over nagedacht.
Want uit zijn verhaal begrijp ik dat hij wel wil koken op de kookplaten in de caravan.
En dan ook nog op kleine boeren campings waar vaak niet meer dan 4 of 6 Ampère beschikbaar is.
En waarom zou je met de caravan van het gas af gaan ?
Als je alleen in de zomer maanden op pad gaat.
Doe je met 1 fles van 6 kg het hele seizoen om te koken.
In mijn geval 3(jaar) x 4 weken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » wo 6 jul 2022 08:34

nog een laatste antwoordje...

In onze oude caravan homecar 482 van 1981 gebruikten we al jaren geen gas meer, dus dat misten we niet.
Mijn vrouw heeft vroeger met haar ouders een caravan zien uitbranden, en gas was not done.
Omdat het keukenblok in de epower mooi vlak is en gemakkelijk proper te houden is was dit een éérste optie.( voor de vrouw )
De kk koelkast die perfect werkt zowel op de staanplaats als aan de auto onderweg was dit een bijkomende optie.
Deze produceert beduidend minder warmte in de caravan dan de absorptie modellen.
De airco was een aanvulling die we kunnen gebruiken bij hoge temperaturen, die hebben we vroeger nooit gemist.
Drogen van natte kleding en vochtigheid verwijderen doet de airco goed.
Verwarmen kunnen we nog steeds met ons kleine kacheltje op 5A, alleen wanneer we in de caravan zijn.

Dit maakte voor ons de keuze snel gemaakt, vrienden van ons hebben een van de éérste modellen van de weinsberg e power gekocht en die waren zeer tevreden,
al vinden we de inrichting van de weinsberg niet zo gezellig.
De as van 1700 kg was een bijkomende reden in dit 60 years pakket
gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Ron » wo 6 jul 2022 10:08

[re.gif]
Dat is precies wat ik bedoel te zeggen.
Jullie hebben er over nagedacht.
En kamperen eigenlijk al jaren zo.
Dan is het gewoon een perfecte caravan voor jullie.
Waar je veel plezier van gaat hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » za 16 jul 2022 16:36

Vorige week een nieuwe dimmer in garantie van Linberg ontvangen ( door knaus geleverd ).
Vandaag deze zelf even vervangen, zat achter 12doosje in de rechter bovenkast, de sfeerverlichting werkt en dimt terug.

Zo zie je garantie kan ook snel afgehandeld worden.
gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » zo 14 aug 2022 10:04

Terug van 14 dagen Lanaken in België met de kleinkinderen.
Zeer warm, we hebben genoten van de bankairco, ondanks een klein beetje gebrom en geluid aan de buitenzijde. Ik heb dakairco's ook lawaai horen maken.
De verona luifel moet schijnbaar na 14 dagen warmte hier en daar wat bij gespannen worden ( foto voor het afbreken )
Afbeelding
Binnen enkele weken richting Provence en dan verder genieten.
Onderweg mij even laten gaan tot 110 km/ uur als test, en caravan doet het prima. Normaal doe ik 90 km/uur, ik vind dit een veilige snelheid.

warme groeten
Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Ron » zo 14 aug 2022 10:06

[re.gif]
Altijd weer fijn om te horen dat mensen tevreden zijn met hun aanschaf.
Fijne vakantie nog in de provence
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door erikalma » ma 3 okt 2022 13:53

Na een maand, terug van meer van Geneve, St Remy Provence en enkele dagjes Beaune.

In het begin airco gebruikt als koeling, de laatste dagen in Beaune als verwarming. Zeer tevreden.
Fietsen niet meegenomen
Op weg naar meer van Geneve enkele flinke hellingen gedaan zonder problemen.
Samengevat, caravan voldoet volledig aan onze wensen, zelfs met 14 kartons wijn thumbup.gif en luifel in de caravan, netjes verdeeld zodat de kogeldruk rond de 90 kilo was

het geheel :
Afbeelding

gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Caravangekkie Ing
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 feb 2023 09:21

Re: nieuwe sudwind 460 eu epower gekocht

Bericht door Caravangekkie Ing » di 28 feb 2023 14:35

Wat fijn dat de caravan goed bevalt , incl het E-power gebeuren... wij neigden ook naar de E-power maar uiteindelijk is het er 1 geworden met gaspakket. Wel dus een 460EU Na flink wat denkwerk over hoe wij de caravan gaan gebruiken, vooral in de toekomst (over een paar jaar wellicht meer in voor- en najaar en zelfs misschien wel winterkamperen) én na wat spookverhalen van een dealer (niet de onze) die veel klagende klanten had die toch niet goed hadden geluisterd en/of nagedacht over de concequenties, toch dus maar op zoek gegaan naar 1 met een gaspakket.
Bij jullie heb ik dat gevoel dat je er niet over hebt nagedacht totaal niet: goede keuze voor jullie situatie!! thumbup.gif
I'm in love with my caravan.... love.gif

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”