Grappig detail, kwam hier een eigen topic tegen..
Inmiddels geen Knaus aageschaft maar een nieuwe Fendt 495 SKM. Leeg, zonder controle van kogeldruk etc rijdt dit al veel rustiger dan mij dethleffs ooit heeft gedaan.
Wel moet ik erbij zeggen dat met stevige wind je dit wel wat eerder merkt.
BMW X3 met Dethleffs 420 vs nieuwe 500
Re: BMW X3 met Dethleffs 420 vs nieuwe 500
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Re: BMW X3 met Dethleffs 420 vs nieuwe 500
Wij hebben volgensmij dezelfde motor (B58) inderdaad ik merkte ook dat hij erg weinig toeren draaid. de B58 heeft voglensmij weer een mechnische water pomp, ivp de electrische die men op de 35i gebruikte. Ik heb de bak wel in sport gezet zodat hij inderdergeval boven de 2k toeren gaat en bergop naar 3k. We zijn net terug van spanje 1600km, met cruise control op 100. was het verbruik 1 op 6.5 ik schat dat de caravan geladen zo', 1650 ~ 1700kg weegt.Paul schreef: ↑za 9 jul 2022 17:52Vandaag voor het eerst een lange reis gemaakt met de deze combinatie.
Wij hebben een Knaus sport 500qdk achter een BMW 540i x-drive touring.
Caravan weegt beladen zo een 1500 - 1550kg.
Je merkt amper dat er een caravan achter hangt.
Ik rij 100 op de cruise control.
Motor loopt dan 1350 toeren en bij een heuvel gaat die of naar 1700 of naar 2100 toeren als het echt steil wordt.
Verbruik over ruim 800 kilometer was 1:7 rond wat me meeviel, de 320i die ik hiervoor had reed ook tussen de 1:7 en 1:8 met dezelfde caravan.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken om een caravan met een opbouw lengte van 5 meter achter een X3 3.0 Diesel.
Ding merkt amper dat er wat achter ligt.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: BMW X3 met Dethleffs 420 vs nieuwe 500
Wat ik heb gemerkt met mijn 125d is dat als ik de gehele weg naar zuid frankrijk en terug in sport rij ik vele malen eerder mijn olie moet verversen.
Ik merkte dat het i-drive systeem merkt dat je in sport stand rijdt en dus meer toeren maakt waardoor mijn interval van 30.000 km terug gelopen was naar 15.000 km. Dit was ook een automaat.
Ik merk nu, met een af-fabriek trekhaak dat de auto de caravan direct "herkend" en het lijkt alsof de automaat ook iets eerder terug schakelt, moet wel toegeven dat hier een 3.0 turbo diesel achter hangt en er dus ook niet echt toeren gemaakt hoeven worden.
Bij benzine auto's is dit natuurlijk een iets ander verhaal.
Ik merkte dat het i-drive systeem merkt dat je in sport stand rijdt en dus meer toeren maakt waardoor mijn interval van 30.000 km terug gelopen was naar 15.000 km. Dit was ook een automaat.
Ik merk nu, met een af-fabriek trekhaak dat de auto de caravan direct "herkend" en het lijkt alsof de automaat ook iets eerder terug schakelt, moet wel toegeven dat hier een 3.0 turbo diesel achter hangt en er dus ook niet echt toeren gemaakt hoeven worden.
Bij benzine auto's is dit natuurlijk een iets ander verhaal.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022