Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door StefanG » di 17 mei 2022 22:40

Hoi,

We zijn onze route naar spanje (kant barcelona) aan het plannen. We nemen de route Luxemburg - Metz - Nancy - Dijon - Lyon - Montpellier - Barcelona.

Even een narekening van het gemiddeld verbruik en de benzine - prijzen, is de rit niet bepaald goedkoop te noemen, en dan zijn de tolwegen nog niet meegerekend.
Het is wat het is, we gaan onze reis er niet voor laten. De reis was vorig jaar al geboekt.

Maar ik zou wel graag de iets goedkopere tankstations willen opzoeken om bij te tanken (en niet die dure tankstatins langs de snelwegen). Dus tankstations in de buurt van de snelwegen. Weten jullie enkele tankstations die iets van de snelwegen afliggen en groot genoeg om met de caravan te passeren?

Ik zou graag dat uitgespaarde geld liever aan de lokale economie spenderen (lees goed uit gaan eten) ipv aan de staat of Poetin geven.

Misschien zijn hier enkele onder ons die een vaste tankstation hebben onderweg? Vb beginnen in luxemburg.
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Henny » di 17 mei 2022 22:48

In Frankrijk bij de echt grotere supermarkten is de brandstof altijd wat goedkoper en is het ook wel ruim genoeg om met een caravan daar te gaan tanken. Succes thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door deusjevo » di 17 mei 2022 22:58

Zoek even voor een Village Etape op je route en je bent al een stuk goedkoper uit met tanken en er is altijd wel een eettentje waar je beter, sneller en goedkoper eet dan op de Péage.

https://www.village-etape.fr/en/

.
0B23DD20-2C43-407A-A709-AC583A09759F.png
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door blefke » di 17 mei 2022 23:08

Ik zou dan wel gaan rekenen wat het je scheelt als je de goedkope tankstations gaat opzoeken... 10 euro - 20 euro per tank beurt...
Kan mij niet voorstellen dat veel meer zal zijn, maar tis het proberen waard.........

Ben benieuwd hoe je ervaring zal zijn als je weer terug bent in Nederland.
Vandaag nog getankt in Belgie... 1,95 1 liter 95.. een maand geleden nog 1,77

Blefke

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Frup » di 17 mei 2022 23:17

Klopt, wij tanken ook meestal bij een centre commercial. Doorgaans geen problemen en vaak vlak bij de snelweg.
Wel even opletten voor toegankelijkheid met de caravan. Ook zeker de hoogte.
We hebben wel eens gehad dat we er wél in konden rijden, maar eruit was de bocht te krap. We moesten toen afkoppelen en de caravan op de mover eruit rijden. Achteraf wel lachen.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Ron » di 17 mei 2022 23:41

deusjevo schreef:
di 17 mei 2022 22:58
Zoek even voor een Village Etape op je route en je bent al een stuk goedkoper uit met tanken en er is altijd wel een eettentje waar je beter, sneller en goedkoper eet dan op de Péage.

https://www.village-etape.fr/en/
Thanks deusjevo
Deze kon ik nog niet.
En het filmpje laat zien dat we toch echt weer naar Frankrijk moeten. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door janoniem » di 17 mei 2022 23:46

Het eerste deel van de route volgen wij ook komende week, wel vanuit Oost-Nederland via Oberhausen/Keulen/Trier.
Eerste tankbeurt Total in Wasserbillig aan de Luxemburgse A1.
Eerste overnachting in Bulgnéville en tanken in Contrexéville bij Leclerc.
Tweede overnachting in Saint Donat sur l'Herbasse en tanken bij Super U.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Richard117
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:41
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Richard117 » wo 18 mei 2022 08:31

deusjevo schreef:
di 17 mei 2022 22:58
Zoek even voor een Village Etape op je route en je bent al een stuk goedkoper uit met tanken en er is altijd wel een eettentje waar je beter, sneller en goedkoper eet dan op de Péage.

https://www.village-etape.fr/en/

.
0B23DD20-2C43-407A-A709-AC583A09759F.png
Ik kom ieder jaar toch wel een paar keer in Frankrijk, maar deze heb ik nog niet eerder gezien.

Op zo'n lange reis ga ik gewoon tanken wanneer het nodig is. Vervelend als dat dan een paar Euro duurder is, maar het is nog vervelender om met stress op vakantie te zijn omdat jouw geplande pomp dicht is, door een omleiding niet meer op je route ligt of door omstandigheden onderweg niet meer te halen is op deze tank brandstof (om zomaar even 3 onvoorziene omstandigheden te noemen).
Op de prijs letten doe ik wel weer als ik eenmaal op de plaats van bestemming en thuis ben.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 18 mei 2022 10:04

Een groot deel van die route kun je ook eenvoudig tolvrij rijden, kom je ook meteen langs de goedkopere pompen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door refram » wo 18 mei 2022 11:21

Met een beetje zoekwerk en instellingen wijzigen kan je vergelijken:
https://www.prix-carburants.gouv.fr/

https://carbu.com/belgie//liste-station ... 6999_69123
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door PMT » wo 18 mei 2022 12:13

Fuel Flash app is dagelijks up to date, voor diverse populaire landen richting het zuiden. Geen overzicht voor België en Nederland.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door DV_t » wo 18 mei 2022 12:28

Wij zijn net twee weken terug van een meivakantie in Toscane en hebben ook bijna 1000 euro Diesel verstookt. Dit doet wel even zeer maar we hebben de vakantie er ook om door laten gaan.

Ik heb wel gewoon getankt waar het nodig was en we met de caravan goed terecht konden. In sommige dorpen soms gewoon geen mogelijkheid om er bij de pomp te komen met de caravan er achter. Hou daar ook rekening mee.

Stel dat je 15 cent per liter goedkoper uit bent op 60 liter dan heb je het over 9 euro "winst" op een volle tank brandstof. Los van de tijd die je kwijt bent om van de snelweg te gaan kost dit je ook extra brandstof om er te komen en weer terug de snelweg op te gaan. Elke 8 kilometer die je extra rijdt verlies je dan ook weer 2 euro. De besparing in euro's op je "vakantiebudget" is minimaal voor de moeite die je er voor moet doen.

Wat wij wel deden is tanken in het dorp waar de overnachtingscamping zich bevindt en vol vertrekken en als je toevallig onderweg langs de snelweg ook moet tanken dan hebben we dat verlies maar genomen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door VIP » wo 18 mei 2022 12:54

Euro 1000,- aan Diesel is ongeveer 500 liter a Euro 2,00 per liter.

Voorheen bv was Diesel Euro 1,60 per liter, op 500 liter was dat dan Euro 800,- geweest.

Kort samengevat de pijn was (maar) Euro 200,- op het gehele vakantiebudget.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door GSAndre » wo 18 mei 2022 12:56

Volledig eensch met DV_t
(had het zelf kunnen schrijven knipoog.gif )
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Hermanus » wo 18 mei 2022 13:21

[re.gif] [re.gif] `

+ 1, ook hier doen wij hetzelde.
Dan maar 1x minder uit eten. Maar zeker niet omrijden om te tanken.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door PMT » wo 18 mei 2022 14:32

VIP schreef:
wo 18 mei 2022 12:54
Kort samengevat de pijn was (maar) Euro 200,- op het gehele vakantiebudget.
(maar) €200. Ik weet niet of dat cynisch bedoeld is (vandaar maar zo klein), maar dat is voor sommige mensen goed geld.
Voor dat bedrag kampeer ik 11 nachten in het voorseizoen of doe daar in Frankrijk 3x boodschappen voor. Ik heb het niet slecht, maar wat ik kan uitsparen op kosten zal ik niet nalaten.
Ik rijd maar ongeveer 400km op een dag en sta altijd op een camping in een dorp, dus kan altijd goedkoper tanken dan aan de snelweg,
Laatst gewijzigd door PMT op wo 18 mei 2022 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door VIP » wo 18 mei 2022 14:40

[re.gif]

200,- is niet cynisch bedoeld, maar op de totale vakantiekosten is dat niet veel.

We leven sinds enkele maanden nou eenmaal in een andere wereld en dan moeten we allemaal concessies doen.

Of we leven allemaal verder zoals we voorheen deden en het kost iets meer.

Bij de een is het 200,- meer aan brandstof, de andere gaat iets minder ver weg en bespaart die 200,- en weer een ander blijft thuis, het leven is keuzes maken.
Porsche + Tabbert

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Knaus440 » wo 18 mei 2022 16:20

Klopt, leven is keuzes maken. Vakantie of niet ook.
Helaas is het soms ook de tering naar de nering moeten zetten.
Maar wat ik niet lees is dat op het rijden zelf ook bezuinigd kan worden. Rijden op vrachtwagen snelheid verbruikt echt minder dan 95-100 km/h rijden.
Eerder al genoemd, ook onregelmatig via de RN route, vraagt soms meer dan regelmatig rijden op een snelweg. Tolgeld komt er ook bij natuurlijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door dieseltijger » wo 18 mei 2022 16:50

Hé...ik ben dus aantoonbaar niet de enige die op de centjes let: toiletpapier inslaan, tijd verbranden door om te rijden naar Luxemburg zijn blijkbaar gemeengoed. Dus invoeren in het navigatiesysteem: Bestemming "Noordkaap" - tussenpunt: "Luxemburg" (ik lach me rot)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door VIP » wo 18 mei 2022 16:58

Ook wij letten op de Euro's en kopen ook bulk in, niets mis mee.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door deusjevo » wo 18 mei 2022 18:03

Richard117 schreef:
wo 18 mei 2022 08:31
deusjevo schreef:
di 17 mei 2022 22:58
Zoek even voor een Village Etape op je route en je bent al een stuk goedkoper uit met tanken en er is altijd wel een eettentje waar je beter, sneller en goedkoper eet dan op de Péage.

https://www.village-etape.fr/en/

.
0B23DD20-2C43-407A-A709-AC583A09759F.png
Ik kom ieder jaar toch wel een paar keer in Frankrijk, maar deze heb ik nog niet eerder gezien.

Op zo'n lange reis ga ik gewoon tanken wanneer het nodig is. Vervelend als dat dan een paar Euro duurder is, maar het is nog vervelender om met stress op vakantie te zijn omdat jouw geplande pomp dicht is, door een omleiding niet meer op je route ligt of door omstandigheden onderweg niet meer te halen is op deze tank brandstof (om zomaar even 3 onvoorziene omstandigheden te noemen).
Op de prijs letten doe ik wel weer als ik eenmaal op de plaats van bestemming en thuis ben.
Deze Villages liggen meestal gewoon aan de snelweg, tussen de mega pompstations op de Péage in waar je vaak ook nog eens gratis en voor niets in de file staat voor de pomp.
Nee hoor, hier is niets geen stress bij nodig.

Met tanken bij supermarkten kan je soms 30 ct per liter besparen, das op een beetje tank een euro of 20.
Solo doe ik dat wel op de bestemming maar onderweg met caravan nooit.

Maar ja, sommige mensen besparen liever een paar euro door 80 rollen wc papier voor de caravan aan te schaffen en die vervolgens een paar jaar op zolder te bewaren awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Knaus440 » wo 18 mei 2022 18:32

Wc papier is goedkoper in Frankrijk, Oostenrijk, Spanje! Niet inslaan dus. awhoea.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door WillyL » wo 18 mei 2022 19:00

Met die "Village étape" moet je toch ook een beetje opletten. Het zijn dikwijls kleinere stadjes of dorpje waar niet een echt grote/goedkope hypermarché is. Bij de landelijke "Elan" tanken is vrij duur...
Bovendien liggen ze soms vrij ver van de snelweg. Ik heb er ooit een gehad na 15 km rijden. Misschien had ik net die ene uitgepikt die zo ver van de snelweg lag, maar het was balen (toen om een hotel te vinden).

Je kunt meestal bij grote steden VOOR de stad van de snelweg (vb afrit xyz-Nord) , dan richting centrum (niet in centrum) om een hyper te zoeken en er langs de andere kant van de stad terug op de snelweg (vb oprit xyz-Sud), tenzij de hyper er dicht bij ligt.
In de buurt van de hypers zijn de gewone tankstations ook goedkoper (zoals een Total... nabij/in Béziers) dus echt omrijden tot aan/op de hyper is dan niet nodig. Met een caravan heb je dan ook geen manoeuvre-problemen. Op sommige hyper-stations kan/mag je trouwens niet met de caravan.
Ene, wil je echt winnen, rij dan iets trager, 80 ipv 90 of +100, je verbruik duikt naar beneden (tot ergernis van de vrachtwagenchauffeurs die je moeten inhalen).

Terloops bij Leclerc kan je ook een budget ingeven. Je ontvangt dan een papiertje met een code. Indien je budget niet op is kan je het overblijvende saldo in een andere verder gebruiken (althans voor Corona was het zo... sindsdien ben ik niet echt in LDF geweest).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door deusjevo » wo 18 mei 2022 19:33

Er is een mooie site voor dus 15 km rijden is niet nodig hoor.
Maximaal 5 km of 5 minuten meen ik.

Vatan is bijvoorbeeld een prima stop richting t zuiden

https://www.village-etape.fr/en/villages-etapes/vatan/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Hooge brandstofprijzen, tankstations richting spanje

Bericht door Vino » wo 18 mei 2022 21:11

700 Euro betaald voor Benzine en tol van uit de polder naar Javea in Spanje. Caravan met Tiguan als trekker.

Groet Vino.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”