Fendt topas lengte bedden scharnier

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Jorgen71
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 apr 2022 22:36

Fendt topas lengte bedden scharnier

Bericht door Jorgen71 » di 17 mei 2022 22:25

Afgelopen zaterdag ons droompaleisje gekocht. Oke tis geen nieuwe, maar we zijn er niet minder blij mee. Het is een fendt 510 topas van 2004 geworden.
Nu zitten er lengte bedden in die je omhoog kan doen om onder het bed te komen. Nu is het probleem dat de bedden niet geheel vlak komen te liggen als je ze terug klapt met als gevolg dat wanneer je in bed gaat liggen of draait het bed steeds zakt tot op de rand. Ik denk dat het ligt aan de veren die niet meer de kracht hebben. Iemand ervaring mee en waar zou ik nieuwe veren kunnen krijgen? Of is er een andere oplossing.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8025
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fendt topas lengte bedden scharnier

Bericht door Ron » di 17 mei 2022 23:15

Aller eerst gefeliciteerd met jullie "nieuwe " hut
Caravans kunnen bij goed gebruik makkelijk 30 jaar mee gaan.
Dus hij is nog nieuw.

Maar zijn de gasveren nog de originele ?
Zijn ze juist gemonteerd of schuiven ze niet helemaal in ?

Als je nieuwe wilt hebben kan je kijken naar de maten (diameter cilinder , diameter zuiger stang , lengte)
Of naar het merk en type.
Soms zijn er gasveren van auto's die gewoon passen en vele malen goedkoper te vinden zijn.

Hier kan je de types van de verschillende merken converteren.
Daar mee kan je het internet afstruinen.
https://www.gasveerwinkel.nl/?gclid=Cjw ... 7sQAvD_BwE

Voorbeeld de disselklep van een Dethleffs bij de caravandealer €80 (meen ik) en een ford kofferbak deksel veer is hetzelfde .
Die kostte slechts €25
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26742
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fendt topas lengte bedden scharnier

Bericht door Ab » wo 18 mei 2022 15:46

Als het alleen het laatste stukje is, bij het weer terugklappen, ligt het niet aan de gasveren.
Of mogelijk de gewone spiraalveren bij het bij Fendt veel gebruikte scharniersysteem. Wat bij omhoogzetten het bed ook iets van de wand af laat scharnieren, en vastlopen tegen de wand voorkomt.
Daarbij kan er mogelijk een beetje verbogen stang/hoekijzertje in de armen van het scharnier zitten. Of schroefjes eruit/los bij de bevestigingspunten.
Als het bed wel gewoon omhoog blijft, is er in ieder geval niks loos met de veer zelf.
Ik heb ooit eens een zelfbouw tekening geplaatst van zo'n scharnier. Is wel heel lang geleden, maar zou ergens nog wel te vinden moeten zijn.
Die veren ervoor heb ik ook nog wel liggen geloof ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jorgen71
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 apr 2022 22:36

Re: Fendt topas lengte bedden scharnier

Bericht door Jorgen71 » do 19 mei 2022 07:13

ab bedankt het zijn inderdaad van die spiraal veren. de bedden blijven wel gewoon omhoog staan, maar ik heb het idee dat er al eens wat aan "geknosseld" is, dus als u die tekening nog kan vinden dan zou dat misschien wel het verschil kunnen maken.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”