Caravan kampeerstarter.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door RonvA » zo 29 mei 2022 19:37

Wij hebben sinds dit jaar een Campingaz Partygrill 400 CV, met lose busjes dus. Deze gaat ook mee naar Noorwegen en wil daar regelmatig op gaan koken. Maar we koken net zo goed in de caravan, dat doen we 70% van de tijd, in ieder geval tot nu toe. Heb van Primgaz 2 van die lichtgewicht 9.5 KG flessen. Die zijn vast duurder als je aan t eind van de rit kijkt, maar in 2 jaar en +/- 40 nachten in de caravan (koken + af en toe verwarming) hebben we pas 1 van de flessen half leeg. Dus boeit mij niks dat ik dan op een jaar een paar euro meer betaal als je het omrekent. Deze flessen wegen in ieder geval een heel stuk minder en aangezien we die dingen een tig keer per jaar in en uit de caravan slepen is me dat die paar euro wel waard ;).

Kamperen is vooral heel persoonlijk, kijk naar wat goed past in jou situatie en vaar niet blind op wat anderen voor hun vinden werken :).
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » ma 30 mei 2022 15:57

Alle, super bedankt voor de positieve reacties.
Echt heel leuk hoe jullie op jullie ervaringen mij proberen te helpen.
Met dhr Stoney aan het mailen voor een skottel.
Bedankt voor de tips chris Niels lupo nonblond dieseltijger fred ronva.

As weekend gaan we proefkamperen bij de boerderij van mn ouders.
Gisteren heb ik voor het eerst de Fendt beladen en ik had al een aantal aandachtspunten.
2 fietsen op de dissel en een 11.5 kg gasfles erin en de kogeldruk ging al naar de 120kg.
Uiteindelijk de voortent achterin gelegd en de watertank gevuld om hem onder de 100 te krijgen.
Hier heb ik dus van geleerd dat zware zaken in de auto moeten. Dit voor de skottel en de batterij van de elektrische fiets.
De gasfles zal wanneer die leeg is ook gewisseld worden voor een kleinere.

Dan het rijden met een paar geleende spiegels was een drama. Trillen en bibberen en ik zag nog steeds niets.
Dit moet anders, iemand tips?
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » za 4 jun 2022 08:00

Eerste nacht in Friesland. Wat gezellig. De voortent was zo opgezet. Heerlijk geslapen op de nieuwe topper. M’n zoontje vind het heerlijk in zijn stapelbedje. Nu koffie en op naar een zonnige dag.
Vanavond de skottel uitproberen.
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door dieseltijger » za 4 jun 2022 08:16

Ik heb enige ervaring met Avensissen... Die gaan dan lekker doorhangen. Qua spiegels: wellicht heb je uitvoeringen met holle aluminium stangen en vrij grote spiegels?

Ik herken dit soort effecten van de oude Repusels. Schuif de stangen iets naar binnen. De minimale afstand tussen de spiegels moet groter of gelijk aan de breedte van de caravan zijn ongeveer.

Milenco's waren over een periode van 15 jaar en drie Avensissen trillingsvrij. Kan je al voor zo'n 35 kopen op marktplaats. Emuk schijnt ook erg goed te zijn echter onduidelijk of ze iets voor een Avensis aanbieden.

Leuk om te zien dat je er zo van geniet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Fred G » za 4 jun 2022 08:43

Het is in ieder geval op een paar kleine dingen na goed bevallen, hartstikke mooi. Maar die kogeldruk, kan/mag je auto dat hebben?
Probeer inderdaad die wat omlaag te krijgen, door onder andere spullen in/op de auto te doen. Bijvoorbeeld 100 kilo uit de caravan, naar de auto, maakt al 200 kilo verschil. :idea:

Tevens zaten wij ook met de (elektrische) fietsen. Die heb ik nu òp de auto staan. Wéér wat gewicht van de caravan naar de auto. :idea:

Het kan geen kwaad om in "vakantie-toestand", de beladen combi een op een weegbrug te zetten, dan zie je echt letterlijk hoe de gewichtsverdeling is. Het is dat je je zoontje bij je hebt, maar de voortent bijvoorbeeld, kan ook misschien wel in de auto. Zo heeft iedereen op den duur zn gewoontetjes, en alles op een vast plekje. als je (beiden) die routine hebt, is het zoooo lekker. Mijn vrouw en ik zijn wat dat betreft prima op elkaar ingespeeld. Wat andere dingen betreft, daar zijn andere fora voor knipoog.gif

Het verplaatsen van spullen naar de auto is m.i. beter dan compenseren met gewichten als gevolg van een (te) hoge kogeldruk.

Maar ook een niet onbelangrijk punt, wat je inderdaad niet bent vergeten, is genieten! thumbup.gif

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door dieseltijger » za 4 jun 2022 09:10

Klopt. Na een tijd ontstaat er een vaste indeling en wegen hoeft dan iet meer.

Bij Avensissen is 80 kg de max. @fredg: welke fietsdragers gebruik je, want de fietsdragers van Thule bijvoorbeeld kunnen de massa van een E-bike niet aan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door PD » za 4 jun 2022 09:31

dieseltijger schreef:
za 4 jun 2022 09:10
…. welke fietsdragers gebruik je, want de fietsdragers van Thule bijvoorbeeld kunnen de massa van een E-bike niet aan.
Onjuist, een Thule kan 60 kg dragen, dus 2 E-bikes.
Bijlagen
038E0F50-7FD5-4E48-9BB6-ABB39EF2906C.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door dieseltijger » za 4 jun 2022 09:36

Neenee... Ik bedoel de dakdragers PD. Los van het feit of ik 27 kg boven mijn hoofd kan hijsen met een zwabberen voorwiel. Fredg rept van dakdragers. Bij subaru zijn ze soms geïntegreerd maar dan moet er nog een fietsdrager op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Bospaadje » za 4 jun 2022 10:01

Daklast auto ook even checken, en vergeet niet ook de dragers en rek zelf mee te nemen in totale belasting.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Fred G » zo 5 jun 2022 01:31

dieseltijger schreef:
za 4 jun 2022 09:10
Klopt. Na een tijd ontstaat er een vaste indeling en wegen hoeft dan iet meer.

Bij Avensissen is 80 kg de max. @fredg: welke fietsdragers gebruik je, want de fietsdragers van Thule bijvoorbeeld kunnen de massa van een E-bike niet aan.
Hey Diesel,

Ja ik gebruik de Thule dakdragers en de e-bikes gaan daar prima op. Ik zet ze vast met spanbanden. Ik zorg er voor dat ik per fiets een soort "driehoek" maak met de spanbanden, dwars op de rijrichting. Gaat absoluut geen kant op. Tevens roteer ik de spanbanden, om tijdens het rijden dat gebrom en getril van de spanbanden te voorkomen.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Fred G » zo 5 jun 2022 01:41

Heb een foto gevonden:

ïk vind het voor mijn combi erg fijn om zo te doen. Het heeft voor- en nadlen natuurlijk:

+ gewicht op de auto, niet op de caravan/kogel
+ je kunt je fietsen meenemen als de caravan nog op de camping staat (nooit gedaan overigens whistle.gif )
+ maximale draaicirkel mogelijk met de combi.

- best even een tilletje, zeker als de auto wat hoger is.
- gedoe met spanbanden; om er bij te kunnen sta ik op het achterwiel van de auto
- met fietsen op de auto hoger dan de caravan, wel iets om rekening mee te houden.
Bijlagen
Fietsen op de Forester.jpg
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door dieseltijger » zo 5 jun 2022 01:50

Jemig... Dat gewicht en die hoogte.... Zo'n Forrester is natuurlijk een stuk hoger dan zo'n lage sedan. Je moet volgens mij met z'n 2-en de fiets hanteren bij het op-en afhalen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Fred G » zo 5 jun 2022 07:48

[re.gif]

Met z'n tweeën is het goed te doen hoor.
In m'n eentje lukt het niet.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » zo 5 jun 2022 09:12

Fred G schreef:
za 4 jun 2022 08:43
Het is in ieder geval op een paar kleine dingen na goed bevallen, hartstikke mooi. Maar die kogeldruk, kan/mag je auto dat hebben?
Probeer inderdaad die wat omlaag te krijgen, door onder andere spullen in/op de auto te doen. Bijvoorbeeld 100 kilo uit de caravan, naar de auto, maakt al 200 kilo verschil. :idea:

Tevens zaten wij ook met de (elektrische) fietsen. Die heb ik nu òp de auto staan. Wéér wat gewicht van de caravan naar de auto. :idea:

Het kan geen kwaad om in "vakantie-toestand", de beladen combi een op een weegbrug te zetten, dan zie je echt letterlijk hoe de gewichtsverdeling is. Het is dat je je zoontje bij je hebt, maar de voortent bijvoorbeeld, kan ook misschien wel in de auto. Zo heeft iedereen op den duur zn gewoontetjes, en alles op een vast plekje. als je (beiden) die routine hebt, is het zoooo lekker. Mijn vrouw en ik zijn wat dat betreft prima op elkaar ingespeeld. Wat andere dingen betreft, daar zijn andere fora voor knipoog.gif

Het verplaatsen van spullen naar de auto is m.i. beter dan compenseren met gewichten als gevolg van een (te) hoge kogeldruk.

Maar ook een niet onbelangrijk punt, wat je inderdaad niet bent vergeten, is genieten! thumbup.gif

Grt Fred
Hi Fred.
Ik ben nog steeds hier in Friesland.
Ik heb indd gelezen dat de kogeldruk te zwaar is dus ik moet naar de 90kg. 10% extra is beter lees ik overal.
De verdeling moet wel iets beter en zoals je aangeeft, alles moet een plekje krijgen. M’n vriendin is zwanger dus er komt as jaren nog meer spullen (lees rotzooi) bij.
Ik zal vandaag of morgen als we terug gaan iig de voortent en skottel in de auto leggen. Eens kijken hoe dat gaat.
@dieseltijger, ben ook benieuwd naar de milencos
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » zo 5 jun 2022 09:34

Fred G schreef:
zo 5 jun 2022 01:41
Heb een foto gevonden:

ïk vind het voor mijn combi erg fijn om zo te doen. Het heeft voor- en nadlen natuurlijk:

+ gewicht op de auto, niet op de caravan/kogel
+ je kunt je fietsen meenemen als de caravan nog op de camping staat (nooit gedaan overigens whistle.gif )
+ maximale draaicirkel mogelijk met de combi.

- best even een tilletje, zeker als de auto wat hoger is.
- gedoe met spanbanden; om er bij te kunnen sta ik op het achterwiel van de auto
- met fietsen op de auto hoger dan de caravan, wel iets om rekening mee te houden.
Welke Fendt is dit?
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door dieseltijger » zo 5 jun 2022 09:53

@TS: Milenco vanaf 10..25 euro zijn die dingen op MP in de mats.

Zelf heb ik voor 50,- Thule dakdragers gescoord. Voor zo'n 25,- de voor de Avensis geschikte rubberen voetjes eronder en (bijna) klaar is Klara. Topkwaliteit.

"bijna", want ik heb natuurlijk ook Thule fietsendragers moeten scoren op MP. Diverse modellen gehad, ook met automatische spaninrichting, enz Enz. Maar het best bevallen de goedkoopste, slanke zwarte klassieke fietsendragers. Gewoon 4 fietsen op het dak gehad, om-en-om qua oriëntatie. No problemo met de Avensis.

Mijd de Toyota aerodynamische fietsendragers (is geloof ik Montblanc): de bevestiging van de fietsendragers op de dakdragers is minder goed: het zijn schroeven die zich los kunnen gaan werken. Dus ik zat me elke pauzestop lam te draaienom de zaak vast te zetten. En bovendien: "aërodynamisch"... Fietsen op het dak.... Caravan erachter.... (proest).

Het enige wat ik echt minder vindt van de benzine avensis: er zit geen turbo op. Wil ik 110 km/u rijden met een caravan erachter, dan zal dat in z'n 4e versnelling moeten met meer dan 3000.. 3500 omw/minuut. Dat gaat met de VAG TSI motoren bijvoorbeeld een stuk plezieriger die een vergelijkbaar vermogen hebben.

En dat is een beetje waar ik tegen aan zit te hikken bij de opvolger: Avensis (geen hond wil zo'n ding hebben, maar goed, ruim en betaalbaar) Subaru (ook een ongeblazen motor, maar dorstig en echt lekker eigenwijs permanent AWD), of een Skoda of Volvo met die verrukkelijke motoren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » zo 5 jun 2022 10:39

[re.gif]

blij.gif blij.gif Laat ze ze allemaal maar niet willen hebben. Mijn avensis rijd ik af. Heerlijke wagen en met 1400 kg erachter gwn 100 in de 6.

Ja ik speur ook marktplaats af en ben je dankbaar voor je tip. Heb nu nieuwe milencos voor 30 dus ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 5 jun 2022 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd.
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Fred G » zo 5 jun 2022 12:43

Baukie84 schreef:
zo 5 jun 2022 09:34
Fred G schreef:
zo 5 jun 2022 01:41
Heb een foto gevonden:

ïk vind het voor mijn combi erg fijn om zo te doen. Het heeft voor- en nadlen natuurlijk:

+ gewicht op de auto, niet op de caravan/kogel
+ je kunt je fietsen meenemen als de caravan nog op de camping staat (nooit gedaan overigens whistle.gif )
+ maximale draaicirkel mogelijk met de combi.

- best even een tilletje, zeker als de auto wat hoger is.
- gedoe met spanbanden; om er bij te kunnen sta ik op het achterwiel van de auto
- met fietsen op de auto hoger dan de caravan, wel iets om rekening mee te houden.
Welke Fendt is dit?
Een Fendt 490 Q Saphir uit 2006
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Fred G » zo 5 jun 2022 12:48

Baukie84 schreef:
zo 5 jun 2022 09:12
Fred G schreef:
za 4 jun 2022 08:43
Het is in ieder geval op een paar kleine dingen na goed bevallen, hartstikke mooi. Maar die kogeldruk, kan/mag je auto dat hebben?
Probeer inderdaad die wat omlaag te krijgen, door onder andere spullen in/op de auto te doen. Bijvoorbeeld 100 kilo uit de caravan, naar de auto, maakt al 200 kilo verschil. :idea:

Tevens zaten wij ook met de (elektrische) fietsen. Die heb ik nu òp de auto staan. Wéér wat gewicht van de caravan naar de auto. :idea:

Het kan geen kwaad om in "vakantie-toestand", de beladen combi een op een weegbrug te zetten, dan zie je echt letterlijk hoe de gewichtsverdeling is. Het is dat je je zoontje bij je hebt, maar de voortent bijvoorbeeld, kan ook misschien wel in de auto. Zo heeft iedereen op den duur zn gewoontetjes, en alles op een vast plekje. als je (beiden) die routine hebt, is het zoooo lekker. Mijn vrouw en ik zijn wat dat betreft prima op elkaar ingespeeld. Wat andere dingen betreft, daar zijn andere fora voor knipoog.gif

Het verplaatsen van spullen naar de auto is m.i. beter dan compenseren met gewichten als gevolg van een (te) hoge kogeldruk.

Maar ook een niet onbelangrijk punt, wat je inderdaad niet bent vergeten, is genieten! thumbup.gif

Grt Fred
Hi Fred.
Ik ben nog steeds hier in Friesland.
Ik heb indd gelezen dat de kogeldruk te zwaar is dus ik moet naar de 90kg. 10% extra is beter lees ik overal.
De verdeling moet wel iets beter en zoals je aangeeft, alles moet een plekje krijgen. M’n vriendin is zwanger dus er komt as jaren nog meer spullen (lees rotzooi) bij.
Ik zal vandaag of morgen als we terug gaan iig de voortent en skottel in de auto leggen. Eens kijken hoe dat gaat.
@dieseltijger, ben ook benieuwd naar de milencos
Gefeliciteerd dat je vriendin zwanger is! haphop.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door dieseltijger » zo 5 jun 2022 12:59

Baukie84 schreef:
zo 5 jun 2022 10:39

<knip>
Mijn avensis rijd ik af. Heerlijke wagen en met 1400 kg erachter gwn 100 in de 6.

<knip>
Pas op he...dat kon nog wel eens een lange periode worden. Weet wat je zegt.

Ehm nog een punt: Heb je een benzine- of dieselmotor? Ik vraag dit omdat de versnellingsbakken van de Avensis nou niet bepaald overgedimensioneerd zijn. Met een diesel moet je dus oppassen. Verder: in z'n 6 rijden met mijn 1.8 147 pk Avensis lukt alleen maar helling af - of op een vlakke weg zonder wind tegen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Trina » zo 5 jun 2022 16:59

Niet te doen dat scrollen langs doe ellenlange quotes. zucht.gif
In lange berichten graag alleen quoten waar je op reageert.

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » zo 5 jun 2022 17:46

Gefeliciteerd dat je vriendin zwanger is! haphop.gif
Thnx.

Oh die van jou wil ik wel een keer zien.
Hebben dus de zelfde alleen ik de tkm
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » zo 5 jun 2022 17:48


Pas op he...dat kon nog wel eens een lange periode worden. Weet wat je zegt.

Ehm nog een punt: Heb je een benzine- of dieselmotor? Ik vraag dit omdat de versnellingsbakken van de Avensis nou niet bepaald overgedimensioneerd zijn. Met een diesel moet je dus oppassen. Verder: in z'n 6 rijden met mijn 1.8 147 pk Avensis lukt alleen maar helling af - of op een vlakke weg zonder wind tegen.
Ik heb een 2.0 diesel 124pk 310nm.
Wil hem chippen naar 155 ok 365nm.
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Baukie84
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 22 jul 2018 09:58

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door Baukie84 » zo 5 jun 2022 17:50

Trina schreef:
zo 5 jun 2022 16:59
Niet te doen dat scrollen langs doe ellenlange quotes. zucht.gif
In lange berichten graag alleen quoten waar je op reageert.
thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Groeten Bauke


Toyota avensis 3, 2.0 diesel 2014 - Fendt 490TKM 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan kampeerstarter.

Bericht door dieseltijger » zo 5 jun 2022 18:51

Mijn diesel ging met chiptuning in de hoogste versnelling met caravan en al de helling op.

Vonden de tandjes van de hoogste versnelling niet leuk. De schakelkrans hoort tandjes met rechte flanken te hebben, en geen cariës te hebben zoals die van mijn exemplaar.
PSX_20220605_184450.jpg
PSX_20220605_184526.jpg
Chiptunen resulteert linksom of rechtsom in een hogere mechanische- en bij de motor bovendien ook een hogere thermische belasting. Verder houdt chiptuning bij Toyota in dat er een powerbox wordt toegepast, omdat de Denso ecu niet programmeerbaar is. Dan worden de sensordata naar beneden bijgesteld, en dat resulteerde af en toe in het gegeven dat de ECU inconsistenties detecteerde, waarna de motor in noodloop ging draaien.

Dus hou je in met rijden zou ik zeggen: het gaat TE makkelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”