Oplader Lithium accu ondermaats?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Oplader Lithium accu ondermaats?

Bericht door atmosphere2 » zo 5 jun 2022 23:51

Sommige BMS sen , die met weerstanden voor het balanceren, balanceren alleen wanneer de cellen helemaal opgeladen zijn. Dit blijkt in de praktijk wel eens probleem op te leveren , de cellen gaan uit balans en de accu stopt ermee/ schakelt zichzelf uit door onbalans.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Oplader Lithium accu ondermaats?

Bericht door atmosphere2 » ma 6 jun 2022 00:00

Ab schreef:
za 4 jun 2022 21:01
Die informatie die hier ergens staat, over het laden met een lader van minimaal 10 % van de accucapaciteit klopt wel..voor loodaccu's.
Klopt . Waarom ? onvoldoende laadstroom zorgt voor een ongelijkmatige lading van de platen omdat het zuur dan blijft stilstaan. stilstaand zuur zorgt voor concentratie verschillen. Bij voldoende laadstroom gaat het zuur stromen en is de zuurconcentratie overal gelijk, en de platen gelijkmatig geladen.

Pdj
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 5 jun 2022 08:13

Re: Oplader Lithium accu ondermaats?

Bericht door Pdj » za 11 jun 2022 17:54

Ab schreef:
za 4 jun 2022 21:01
Die informatie die hier ergens staat, over het laden met een lader van minimaal 10 % van de accucapaciteit klopt wel..voor loodaccu's.
Lifepo4 is een heel andere chemie.
Dan maakt een kleine lader niet veel uit.
Het duurt alleen wat langer.
Wat ik eerder ook al schreef..Lithium heeft geen geavanceerde lader nodig.
Gewoon een simpel ding, dat een constante spanning geeft, bij een bepaald vermogen is de juiste manier van laden.
Geen programma's.
Ik heb nu mijn eigen lader gemaakt (die zowel Lifepo4 als Loodaccu kan laden, wel met een ander laadprofiel)
En de info van Ab is helemaal juist.
Officieel "moet" alleen de lifeo4 accu losgekoppeld worden van de lader als deze vol is, dit alleen omdat anders de aantal laadcycli omlaag (kan) gaan, maar dat is interessant in een 365 dagen per jaar situatie waar de accu's dus dagelijks gebruikt worden, voor een caravan met een aantal weken per jaar is dat niet zo spannend.
Wat wel belangrijk is dat deze accu's anders bewaard moeten worden, een loodaccu dient vol en geconditioneerd te worden als de caravan zijn winterslaap houd, alleen is dat bij LifePo4 anders, deze kan het beste op 40% tot 60% SOC (% lading) weggezet worden, officieel moet je elke maand de lading checken, maar mijn accu's hebben meer dan 7 jaar op de plank gestaan en hadden nog de volle capaciteit.

Om het nog maar een keer te zeggen, een loadaccu lader kun je echt niet op een LifePo4 accu gebruiken en wat ook veel niet weten is dat je een LifePo4 accu niet mag laden onder de 0 graden Celsius, anders is je accu meteen klaar...
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”