Koppelen slang aan smeernippel
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Koppelen slang aan smeernippel
Stomme vraag: ik druk gewoon de slang van de vetspuit op de smeernippel van de oplooprem. Bij het pompen loopt het vet echter weg tussen de aansluiting en de nippel. Ook de tegendruk die ik voel is nihil.
Iemand gaf mij aan dat ik eerst de wartel van de spuitkop los zou moeten draaien, vervolgens na plaatsing weer vast moet draaien en dan moet pompen. Zo heb ik het nooit gedaan, en het helpt bovendien niet.
Aan forummers uit de praktijk: doe ik wat verkeerd of moet ik even langs welkoop voor een vers slangetje?
Iemand gaf mij aan dat ik eerst de wartel van de spuitkop los zou moeten draaien, vervolgens na plaatsing weer vast moet draaien en dan moet pompen. Zo heb ik het nooit gedaan, en het helpt bovendien niet.
Aan forummers uit de praktijk: doe ik wat verkeerd of moet ik even langs welkoop voor een vers slangetje?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Bij mij werkt het exact zo als “iemand” omschreven heeft.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Kogeltje vast in de nippel?
Even met spijkertje oid los drukken.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Even met spijkertje oid los drukken.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Dankjullie wel!
Weer wat geleerd. Ik denk dat ik de klauwtjes van het koppelstuk dus aan gort heb gedrukt.
Nieuw slangetje dus. Even wat lithiumvet in de schuifkoppeling persen, en een likje op de schroefdraad van de uitdraaisteunen en van het opzet mechanisme van de mover.
In combinatie met frisse bandjes, een wasbeurtje met action shampoo met 0,005 promille carnaubawas, en nasproeien in de wasstraat met 0.5 promille wax (let op: geen silicone additief, of vloeibare was maar heuse wax met een x) kan het Pluimvee er weer tegenaan.
Weer wat geleerd. Ik denk dat ik de klauwtjes van het koppelstuk dus aan gort heb gedrukt.
Nieuw slangetje dus. Even wat lithiumvet in de schuifkoppeling persen, en een likje op de schroefdraad van de uitdraaisteunen en van het opzet mechanisme van de mover.
In combinatie met frisse bandjes, een wasbeurtje met action shampoo met 0,005 promille carnaubawas, en nasproeien in de wasstraat met 0.5 promille wax (let op: geen silicone additief, of vloeibare was maar heuse wax met een x) kan het Pluimvee er weer tegenaan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Een vers slangetje zo af en toe kan nooit kwaad.
Wat ik altijd doe (deed), pak de vetspuit met je rechterhand bij de huls vast, druk met je linker hand het slangetje met koppeling vast op de nippel terwijl je met je rechterhand de hendel tegen je bovenbeen of buik indrukt.
Alleen in een ideale situatie (nieuwe schone nippel en slangetje) werkt het als je zonder aandrukken van het slangetje op de nippel voldoende vet in de nippel gedrukt krijgt.
Ik werk overigens het liefste met de schuifnippels, betere ervaringen mee.
Wat ik altijd doe (deed), pak de vetspuit met je rechterhand bij de huls vast, druk met je linker hand het slangetje met koppeling vast op de nippel terwijl je met je rechterhand de hendel tegen je bovenbeen of buik indrukt.
Alleen in een ideale situatie (nieuwe schone nippel en slangetje) werkt het als je zonder aandrukken van het slangetje op de nippel voldoende vet in de nippel gedrukt krijgt.
Ik werk overigens het liefste met de schuifnippels, betere ervaringen mee.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Ah ArnoM, heb ik het dus jaren fout gedaan. Ik dacht al.... De druk van het vet moet ervoor zorgen dat de koppeling vetdicht is.
Even naar de Welkoop of HBM voor een vers slangetje.
Dank!
Even naar de Welkoop of HBM voor een vers slangetje.
Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2360
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Er bestaan verschillende maten in smeernippels niet alle maten passen in de kop van de vetspuit..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Getoonde foto van de smeernippel is een schuifsmeernippel.
Bij mijn weten zitten er op de oplooprem alleen puntsmeernippels.
Een punt smeernippel kan verstopt of vast zitten.
Advies is om deze meteen te vervangen.
Bij mijn weten zitten er op de oplooprem alleen puntsmeernippels.
Een punt smeernippel kan verstopt of vast zitten.
Advies is om deze meteen te vervangen.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Dit is een al wat ouder bericht maar wellicht wordt er door iemand mee gelezen,
Als je puntvetnippels dicht zitten door bvb vuil, kan je deze na het loshalen even openprikken. Dit doe je door voorzichtig met een sate-prikkertje op het balletje te drukken, en spuit daarna even door met remreiniger, daarna even met je vet spuit een tufje en weer terug plaatsen.
Maar het beste is en blijft nog gewoon preventief vervangen, de kosten zijn het niet.
Bij vervangen gelijk een stofkapje mee laten zenden. Kosten zijn nog de moeite niet (gemiddeld 20 cent).
Zie voorbeeld hieronder:
Groeten Roy.
Als je puntvetnippels dicht zitten door bvb vuil, kan je deze na het loshalen even openprikken. Dit doe je door voorzichtig met een sate-prikkertje op het balletje te drukken, en spuit daarna even door met remreiniger, daarna even met je vet spuit een tufje en weer terug plaatsen.
Maar het beste is en blijft nog gewoon preventief vervangen, de kosten zijn het niet.
Bij vervangen gelijk een stofkapje mee laten zenden. Kosten zijn nog de moeite niet (gemiddeld 20 cent).
Zie voorbeeld hieronder:
Groeten Roy.
Huidig een Home-Car 46 uit 91' met een Mb GLK CDI 200PK/480NK, daarvoor een Volvo S80 2.4. De 2e Caravan was de volvo met een Knaus sudwind 6404 uit '97 met daarvoor een Opel Astra 1.9 CDTI en een Home-Car Eureka 44 uit 86'.
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Ik heb een naald aan het eind van mijn vetspuit zitten. Past altijd en geen geknoei.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Dank voor jullie adviezen! Maar moet je nu met een puntsmeernippel het mondstuk er gewoon op klikken, of moet je de wartel aan de slang eerst lossen zodat de klauwtjes open gaan staan?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Gewoon erop drukken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Dankjewel! Dan heb ik het toch goed gedaan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Ja. Lekt er vet, dan is er iets fout. Meestal het uiteinde van het slangetje.
Wist je dat een gewone handvetspuit een druk van 300 bar op het vet kan zetten ?
Wist je dat een gewone handvetspuit een druk van 300 bar op het vet kan zetten ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Koppelen slang aan smeernippel
Ja, dat weet ik: plunjer met een klein oppervlak, vervolgens een hefboom die de plunjer bedient....voor je het weet sloop je afdichtingsringen. Ik gebruikte de spuit in het verleden om de assen van mijn 2CV te smeren (Zaten spiebanen in om lengtevariaties op te vangen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje