Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

jmhaentjens
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 mei 2022 15:14

Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door jmhaentjens » do 12 mei 2022 16:57

Beste forumleden,

Wij hebben 2 weken geleden onze gloednieuwe Dethleffs C'Joy 480 QLK geleverd gekregen, met fietsenrek op de dissel, een mover, reserverwiel en vaste luifel.
Nou gingen wij met de meivakantie voor de eerste keer weg met het idee onze 2 elektrische fietsen mee te nemen (accu in de auto). Onze caravan werd 1 dag later geleverd dan gepland waardoor we enigzins gehaast hebben moeten laden. Echter kwamen we er al heel snel achter dat met reservewiel in de disselbak en 2 elektrische fietsen de kogeldruk met gemak boven de 100 KG uitkwam terwijl onze renault megane IV een toegestane kogeldruk van 75 KG had. We zijn uiteindelijk vertrokken met 1 fiets en het reservewiel thuis gelaten. Met hemelvaart zijn wij van plan weer weg te gaan maar ons zelf deze keer wat meer tijd te gunnen voor het laden en dan ook toch de 2 fietsen op de dissel proberen mee te krijgen. Wij hebben niet veel caravan ervaring dus we vroegen ons af of er goede tips zijn om toch de 2 fietsen mee te krijgen, moeten we dat echt gaan compenseren met gewicht achterin de caravan of moeten we toch 1 fiets in de caravan gaan vervoeren?
Alvast bedankt voor alle tips.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door Ron » do 12 mei 2022 17:07

Het reserve wiel in de auto.
In iedergeval niet in de caravan op de vloer leggen, want je krijgt een zwarte afdruk die je er niet meer afkrijgt.
Proberen gewicht van voren te verplaatsen naar net achter de of boven op de as.
Niet helemaal achterin .
Watertank hoeft ook niet gevuld te zijn (als deze voor de as zit)
In de zomer heb je ruim voldoende aan 1 gasfles van 5 kg.
Verder niet teveel gewicht in de disselbak.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door Chris » do 12 mei 2022 17:12

De genoemde 75 Kg is ook niet 100% heilig hoor.
Ik vind mijn combi lekkerder rijden met 10 Kg meer dan officieel is toegestaan.
Daar gaat echt niks van stuk.... maar rijd juist fijner..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door sailor wim » do 12 mei 2022 18:54

[re.gif] [re.gif]
Hoi jmhaentjens,
Ik heb een Cjoy 460le en zie dat je dezelfde dissel lengte hebt als ik. Nu zou ik erg graag weten welke fietsendrager erbij jullie gemonteerd is.
Ik heb als voorbereiding voor de drager lichtgewicht gasflessen gekocht.
Vast bedankt voor je reactie
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

jmhaentjens
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 mei 2022 15:14

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door jmhaentjens » vr 13 mei 2022 08:44

hoi, wij hebben een Thule disseldrager Superb op de dissel. We gaan met hemelvaart even goed schuiven. We hadden de laatste keer onder het bed aan de voorkant wel nog onze (licht gewicht) campingstoelen en tafel en in de kastjes wat kleding. Qua omvang kunnen we het meubilair niet heel makkelijk op een andere plek kwijt maar gaan we dan toch proberen, we hebben 1 licht gewicht gasfles in de dissel die we daar graag willen houden, verder kan de dissel nog helemaal leeg. Ik vind het geen probleem om met 85 kg kogeldruk te rijden maar met gemak boven de 100 vind ik toch wat te veel. En als het echt niet lukt toch kijken of we iets kunnen maken om een fiets in de caravan mee te nemen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door Morgoth » vr 13 mei 2022 09:28

[re.gif]
Of één fiets achterop.
Chris schreef:
do 12 mei 2022 17:12
...Ik vind mijn combi lekkerder rijden met 10 Kg meer dan officieel is toegestaan...
Daar gaat echt niks van stuk.... maar rijd juist fijner..
Ik rij met nog meer. 75kg toegestaan maar vaak zo'n 90kg a 95kg aan kogeldruk.
Het probleem is dat mijn caravan leeg al 75kg kogeldruk heeft. En achter de as heb ik nauwelijks kastjes om spullen op te ruimen. Dus ook bij mij liggen de stoelen aan de voorkant onder het bed. Gelukkig staat de koelkast en de kledingkast op de as. Als ik mijn fietsen meeneem, dan mòet er wel eentje voorop en eentje achterop. Bij mij heeft het overigens geen invloed op de stabiliteit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door sailor wim » vr 13 mei 2022 09:41

[re.gif] [re.gif]
Bedankt voor je reactie thumbup.gif
Volgens mij is 100kg kogeldruk ook de grens van het lichtgewicht chassis van Alko.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

toonvkr
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 okt 2020 18:52

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door toonvkr » vr 13 mei 2022 10:24

Niets onder het voorste bed leggen, maar stoelen, tafels etc in de auto kofferbak.
Accu’s van de fietsen achter in de caravan.
Zak met haringen, kabelhaspel niet in de disselbak.
1 gasfles.
Watertank, afhankelijk van de plaats wel of juist niet veel vullen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door Morgoth » vr 13 mei 2022 13:36

[re.gif]
Ik zou de watertank nooit vullen. Dat geeft altijd instabiel gewicht door het klotsen.
De accu's van de fietsen wegen niet zo heel veel, maar gooi die in de auto. De caravan zo licht mogelijk, de auto zo zwaar mogelijk (binnen de grenzen).
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door dieseltijger » vr 13 mei 2022 15:24

En voor het comfort (en ruimte): wellicht heeft AL-KO voor het lichtgewicht chassis een reservewiel houder waardoor het reservewiel naar achteren kan verhuizen. Kogeldruk lager, geen ruimtevreter. Alleen: bij een lekke band is het een omslachtiger affaire om het wiel onder het chassis los te nemen. Het compenseert bovendien - en als de C-joy samen met jullie auto stabiel is - why not?

Water: we laten er altijd maar een paar liter in de tank voor het pleebezoek en het kopje koffie onderweg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door Wim Verso » vr 13 mei 2022 17:51

Ja ja, het is wat met de fietsen voor of achterop.
In ons geval mag ik niet meer dan 55 kg kogeldruk hebben, maar met twee fietsen achterop kan dat dus niet en verhoog dan de disseldruk naar 80 kg, is toegestaan door Toyota, waar ik vooraf heb geïnformeerd.
Dus maak je niet druk om 20 tot 25 kg meer.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door Peutje » za 14 mei 2022 13:35

1 of 2 fietsen op het dak van de auto een optie misschien?
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

jmhaentjens
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 mei 2022 15:14

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door jmhaentjens » di 24 mei 2022 22:23

ok, we zijn nu een paar dagen met de caravan voor de deur aan het puzzelen en morgen rijden we weg, we zijn tot het volgende gekomen:
2 fietsen voor op de disseldrager, 1 gasfles in de dissel, reservewiel in de auto geen bagage verder voorin onder het bed. zwaarste bagage in de auto, overige bagage achterin de caravan. Zelf een fietsenrek gemaakt voor binnen in de caravan voor de 2 kinderfietsen, staan ietsjes achter het wiel maar niet veel.
En we komen nu tot een kogeldruk van: +- 85 KG. Ik teken ervoor en we gaan zo morgen de weg op, we gaan zien hoe stabiel de combi zo rijdt, hoeven maar een uurtje te rijden dus een goed ritje om het uit te proberen.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door WanFie » wo 25 mei 2022 16:57

Wij hebben een vergelijkbare caravan. Een LMC Style 420D. En dus met de elektrische fietsen precies hetzelfde probleem. De kogeldruk ver boven de 100 kg. En dat met één fiets achterop en één fiets voorop. Aan twee fietsen voorop zou ik niet moeten denken. Dan gaat de kogeldruk richting 125 kg. Nu lag de voortent met stokken en een klein luifeltje met stokken onder het bed. Die zijn dus naar achter in een bankkast verplaatst. En de reserveslaapzak, waszak en kacheltje naar voor. De haringen en verlengkabels zijn ook vanuit de disselbak naar de bankkast achterin gegaan. Nu is de kogeldruk ruim 75 kg. Ik heb het reservewiel gewogen. Dit weegt dus 20 kg. Een reservewieldrager achteronder zou een hoop oplossen. Bij ons zou dat kunnen. We hadden eerder zo'n ding onder een Dethleffs. Dat werkte eigenlijk best goed. Alleen om de bandenspanning te controleren, moet je of het reservewiel onder de caravan uit trekken (valt erg mee), of onder de caravan gaan liggen.

Het nadeel van zo'n drager is wel, dat je weer 9 kg meer meesjouwt. En een fietsenrek voorop en een achterop is ook nogal wat extra gewicht. Onze Kia Niro mag 1300 kg trekken. En de caravan ook maximaal 1300 kg wegen. Gelukkig weegt hij leeg minder dan 1000 kg, anders waren we zeker overladen. Stoelen en tafel gaan dus achterin de auto.

Eigenlijk klopt de verdeling van de caravan niet. De as staat te ver naar achter. Voorin een enorme bergruimte en achter de as de deur en de toiletruimte. Lege vierkante meters dus. Erg handig is dat niet gemaakt (vind ik).
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

jmhaentjens
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 mei 2022 15:14

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door jmhaentjens » ma 30 mei 2022 20:19

inmiddels terug van onze trip met belading zoals eerder beschreven. Heen weg, was windkracht 5 en af en toe behoorlijke rukwinden. Dat reed dus niet heel erg lekker, heb zo'n 80 gereden de meeste stukken. Terugweg stuk minder wind en toen reed het best behoorlijk met 90.
Kortom, met deze indeling lijkt het te gaan zodat we alle fietsen mee kunnen krijgen, kinderfietsen en 2 elektrische fietsen op de dissel. Qua rijgedrag heb ik niet heel veel om mee te vergelijken door gebrek aan ervaring, 90 Km/H is prima te doen, je voelt 'm af en toe wat trekken links en rechts maar van slingeren is absoluut geen sprake.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door WillyL » di 31 mei 2022 14:35

Reservewiel kan allicht achter de as onder de caravan.
Er zijn minstens 2 merken die de drager aanbieden.
Zo heb ik het deels opgelost.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door SBerend » di 31 mei 2022 16:50

Dethleffs is inderdaad zwaar aan voorzijde. Ik zou eerst kijken of de reservewiel er onder kan. Bij ons loopt onder de C'Go de afvoerbuis en kan dus niet. Mogelijk heb je te weinig ruimte. Bij de 480 weet ik niet. . Wij hebben de stoelen verplaatst van onder het bed naar achteren op de bank. Vloerkleed van de voortent ligt tussen de beide banken op de grond. Met de fietsen erop aan voorzijde haal ik de tafel ook onder het bed vandaan en leg deze in de auto.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

jmhaentjens
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 mei 2022 15:14

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door jmhaentjens » wo 1 jun 2022 10:10

WillyL schreef:
di 31 mei 2022 14:35
Reservewiel kan allicht achter de as onder de caravan.
Er zijn minstens 2 merken die de drager aanbieden.
Zo heb ik het deels opgelost.
ik zat idd te kijken naar https://www.bol.com/nl/nl/p/al-ko-reser ... oductTitle

die is volgens mij prima zelf te doen, moet alleen idd kijken hoe het zit of er geen afvoer pijpen ofzo in de weg liggen daar. Maar in principe redden we het nu met hoe we het gedaan hebben.

HanneRoen

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door HanneRoen » za 11 jun 2022 00:57

Zelfde verhaal hier: nieuwe 480 qlk. Heel veel ruimte omder het bed voor met name lichte spullen. Buitenmeubilair ligt op de plaats van het stapelbed / garage. De unico luifel ligt op de as. 2 fietsen voorop; 1 electrische en 1 sportfiets. We zijn 3 dagen aan het inrichten gegaan, om de kogeldruk goed te krijgen. Het lukt wel, mits je naar verhouding zware dingen in kratjes achterin de wagen zet (we hebben zelf een droogloopmat op maat als binnenkomst gemaakt en hebben dus geen gladde vloer meer). Met 90 rijdt het goed. Ga je harder, dan voel je de caravan behoorlijk (windkracht 4-5).
Bed: bij ikea haalden we een oplegmatras van 9 kilo, die we op maat hebben gesneden. Dat scheelt heel veel comfort. Nu liggen we prima. Verder idd lichtgewicht gastank.

Uiteindelijk gaat het om het bieden van tegenwicht achterin. Succes met beladen.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door El1989 » za 11 jun 2022 10:08

Wat jammer eigenlijk dat het zo moet . Met name op doorreis wil je de bedden vrij hebben continu . Ik heb alle spullen onder het bed voor . In de banken op de as en onder de stapelbed achter. De “leefruimte” dus altijd helemaal vrij en als ik ergens aankom hoef ik niks vast buiten te plaatsen of verplaatsen binnen… getwijfeld tussen 2 modellen toen ik op caravan jacht ging . ( zat met Max gewicht door lichte auto dus bleven eigenlijk maar 2 over die aan me wensen voldeden ) Door de smalle breedte en toch iets onlogische indeling dat je elke keer over de bank moet kruipen om op bed te gaan of tafel weer leeg om naar binnen te schuiven van dit model afzien . Nu ik dit lees met de kogeldruk moeites helemaal blij met huidige keuze
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door doubleyou » zo 12 jun 2022 23:59

Als je zoveel gewicht achterin moet leggen om de kogeldruk naar beneden te krijgen heb je geen juiste gewichtsverdeling. En dat komt de wegligging niet ten goede.
Je kan op caravantrekker.nl de gewichten voorin, achterin en in het midden aanpassen. Je zal zien dat de stabiliteit achteruit gaat met veel gewicht achterin, ook al is de kogeldruk hoog genoeg.

Hoe ligt de caravan achter de auto zonder fietsen erop en met minder gewicht achterin? Het zou mijn niet verbazen dat je de caravan dan minder voelt en dat hij stabieler ligt.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

PatrickdD
Berichten: 41
Lid geworden op: za 12 mar 2022 09:17

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door PatrickdD » ma 20 jun 2022 07:47

Wij hebben de Burstner 490TK (zelfde model).

Kogeldruk rond de 90 a 100kg (mag de caravan hebben), dan is hij gewoon stabiel.
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door stj63 » zo 26 jun 2022 21:11

Kogeldruk is en blijft een lastig fenomeen en zal voor iedereen, zelfs met dezelfde combinatie auto/caravan, toch weer anders worden ervaren.

Allereerst is van belang te bepalen wat de wettelijk toegestane kogeldruk mag zijn. Hiervoor zijn de opgaves van de fabrikant van de auto, van de caravan en van de trekhaak van belang. De laagste van de 3 opgaves is in jouw geval de maximale kogeldruk die je mag hanteren. Soms kan je bij een vanaf fabriek geïnstalleerde trekhaak, de kogeldruk uit de brochure halen. Helaas komt het ook voor dat een dealer ook dan nog kiest voor het zelf installeren van een trekhaak (omdat de marges daarop groter zijn). Dat zul je dus moeten achterhalen en ook in die gevallen de opgave van de fabrikant van de trekhaak hanteren. Trekhaken worden door verschillende fabrikanten geleverd en het is zelfs zo dat fabrikant A een andere kogeldruk hanteert dan fabrikant B bij dezelfde auto. Controleer dat dus goed!

Mag de auto 95kg, de trekhaak 85kg en de caravan 75kg kogeldruk hebben, dan is de caravan hier doorslaggevend en moet je 75kg handhaven. Argumenten als; mag m'n caravan hebben of kan m'n Toyota aan doen dus helemaal niet ter zake. Het gaat om de combinatie.

Als je zeker wilt zijn over de kogeldruk, dan moet je deze ook correct wegen. Ik gebruik altijd een digitale personen weegschaal en een stuk hout wat ik op maat heb gemaakt en standaard in de caravan ligt. Het stuk hout is gemaakt in T vorm op z'n kop. De platte onderkant komt op de weegschaal. De hoogte is gemaakt op basis van de afstand vanaf de grond tot het hart van de kogel van de trekhaak. Als je caravan in aangekoppelde toestand perfect horizontaal waterpas staat, kan je ook dat als referentie gebruiken maar ik kies voor de trekhaak zelf.

Ook ik gebruik doorgaans een kogeldruk die iets hoger is dan in mijn geval is toegestaan (85kg ipv 75kg). Daarmee heb ik nog nooit problemen gehad. Hoger zou ik niet aandurven.

Wat je niet moet vergeten is dat de druk onderweg vaak nog met een factor x wordt verhoogd. Meestal dan wel van korte duur maar toch.... :(. Bijv. als je in een tunnel afdaalt en de kogel dus lager zit dan de dissel zelf. Vergeet ook het afrijden van drempels niet. De kracht die dan op de trekhaak komt, wordt heel vaak onderschat. We kennen allemaal wel iemand die met regelmaat last heeft van een neuswiel dat op de grond klapt bij het afrijden van een drempel met te hoge snelheid.

Pak eens een pak suiker en zet deze es in een zandbak met droog zand. Je zal misschien een kleine afdruk van het pak waarnemen. Laat nu eens het pak suiker van 50cm hoogte in het zand vallen. Het verschil zal groot zijn. Nu zal de afdruk veel duidelijker waar te nemen zijn. Het gewicht van het pak suiker is niet gewijzigd maar door de snelheid waarmee het gewicht op de ondergrond is terechtgekomen lijkt er een veel zwaarder object in het zand te hebben gestaan.

Met de maximale kogeldruk die fabrikanten opgeven is al rekeningen gehouden met deze factoren. Ja, er is dus een marge, een reserve ingebouwd maar door de bewuste overschrijding zorg je er wel voor dat de marges teniet worden gedaan en er geen reserves meer zijn. Dat is vragen om problemen die vroeg of laat zeker eens zullen optreden.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

jmhaentjens
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 mei 2022 15:14

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door jmhaentjens » ma 27 jun 2022 21:45

afgelopen weekend weer een weekendje weg geweest, dit keer hebben we onze eigen fietsen thuis gelaten. Dus 2 kinderfietsen in de caravan boven de as, bagage aan de voorkant, reservewiel in de auto, voortent niet mee (luifel gebruikt) Kogeldruk rond de 85 KG, maar dus geen compensatie aan de achterkant nodig. De combinatie reed aanzienlijk stabieler dan toen we bagage achterin moesten doen om te compenseren. De zomervakantie gaan we naar zuid Frankrijk, eens even goed kijken of we dan de fietsen wel mee willen nemen. Het kan dus wel met bagage gecompenseerd achterin de caravan, de combinatie wordt alleen minder stabiel, is wel te doen maar als ik erg lang moet rijden vind ik dat toch een stuk inspannender rijden. Dus ik denk dat het gaat zijn: Binnen NL, fietsen mee, verre reizen, fietsen thuis.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Dethleffs C'Joy 480 QLK met fietsen

Bericht door El1989 » ma 27 jun 2022 22:42

[re.gif]
Niet om flauw te doen of dergelijke maar zulke concessies zou ik niet willen maken en zou ook niet moeten vind ik. Je wilt lijkt mij gewoon alles mee kunnen nemen wat je nodig acht… tuurlijk met een nieuwe caravan is het eenmaal even puzzelen waar je alles laat maar daarna weetje precies hoe te beladen zonder ook maar ooit weer de kogeldruk te hoeven wegen.. ik zou normaals de fietsen en al je spullen laden en proberen de perfecte belading te vinden kwa balans en kogeldruk. Het moet gewoon willen en anders had ik hem in de verkoop gedaan en naar een andere caravan gaan kijken .. misschien ben ik daar een pietlut in scratch.gif
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”