Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Caravanbaas
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 10:45

Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Caravanbaas » do 12 mei 2022 08:53

Hallo lieve menschen,

Omdat importeren met de huidige schaarste op de Nederlandse markt wellicht interessant is - hier hoe wij het aanpakten.

Nog even vooraf: onze vorige caravan crashte zomer 2021 in een gigantische aanrijding met een tegenligger. Gelukkig geen persoonlijk leed, maar wat een ravage. Betrof een Bürstner 440tk uit 2011. Zo'n caravan wilden we weer. Diverse andere caravanbouwers bieden diezelfde indeling tegenwoordig ook aan. Gaat om een caravan met een hefbed én een stapelbed. Compact en toch veel slimme slaap- en zitplaats. Dethleffs (465KR) en ook LMC bouwt m. In Nederland echter schaars, zeker als occasion.

Hoofdlijn: Zoeken, dealsluiten/kopen, papieren > kenteken, importeren via keuring RDW, problemen oplossen
  • Waar zoeken? In Duitsland vonden we via mobile.de diverse aanbiedingen. Andere sites boden of deels hetzelfde, maar in ieder geval véél minder. Ons oog viel op een recente Dethleffs uit 2020 (zonder mover, airco, fietsenrek of voortent).
    We hebben zo'n 3 maanden rondgekeken, zodat we goed aanbod en prijzen hadden leren kennen.
  • Handelaar of Particulier? De verkopende partij betrof hier een handelaar in Bremen, zo'n 300km van ons woonadres. Voordeel van zo'n partij is dat je reviews vindt en openbare profielen. Bij een particuliere verkoper is dat meestal niet zo. Daarom hebben we hierbij ongezien (!) gekocht en ongeveer 90% aanbetaald, gewoon via bankoverschrijving.
  • Onderhandelbaar? We hebben uiteraard eerst onderhandeld, via mail. Dat leverde echter geen enkele winst op. Ook niet door 'tijd te rekken' of te proberen extra's in de deal mee te krijgen. Het lijkt zelfs wel of Duitsers daar niet van gediend zijn: verkoper in Nederland stelt zich meestal dienstbaar op, klant is koning. Die verhouding lijkt in Duitsland subtiel anders te liggen. Ter nuancering: de markt is in deze periode oververhit en prijzen stijgen. Verkopers kunnen dan ook meer hard-to-get spelen. En de ene verkoper is de andere niet. Wij hadden misschien pech.
  • Kopen zonder kijken? We hebben de handelaar op punten goed doorgevraagd over de staat en over de opties. Toch zagen we over het hoofd dat de optie van een buitenstopcontact aan de voorzijde niet aanwezig was. Dat is een nadeel van kopen via foto's. We realiseerden ons die kleine beperking pas toen we de caravan de eerste dag in gebruik namen. Inmiddels heb ik zelf iets geknutseld.
  • Deal sluiten? De deal is overigens gesloten op basis van een koopcontract met precieze beschrijving van de caravan en de opties. Verkopende partij bood die via de mail aan. Ook garanties staan erin. Door het contract te ondertekenen en terug te mailen legden we de boel vast.
  • Garanties en keuringen? Onderdeel van de deal was een nieuwe TüV, soort Bovag-keuring. Volgens mij is een verkopende handelaar dat verplicht. Fijn dat er een onafhankelijke partij er in ieder geval ook naar keek. De caravan had nog een jaar fabrieksgarantie, die overigens via de verkopende Duitse partij bij Dethleffs geclaimd moet worden. Als er dus iets met de caravan mis is, moet je dat via die handelaar regelen. In de praktijk overlegden wij met de handelaar als er problemen waren: we spraken dan af dat we eerst een offerte zouden vragen, gewoon in Nederland. En ook reparatie kon dan hier bij de dealer gebeuren, in theorie.
  • Kenteken? Dit hoef je na deze post niet meer uit te zoeken, lees maar even mee: na aanbetaling kregen we foto's van de papieren van de caravan. Met die papieren kun je een tijdelijk Duits kenteken, Kurzzeitkenzeichen, aanvragen. Voor 130 euro via transit-plate.eu (zeer aanbevolen). Op deze website staat precies welke papieren je nodig hebt en die de verkoper je dus seels (in kopie/digitaal) moet aanleveren. Spreekt echt vanzelf, geen punt, makkelijk. Het bedrijf achter de website van transit-plate schakelde zelfs uit eigen beweging met de handelaar om nog e.e.a. af te stemmen. Ze reageerden ook heel vlot op vragen en dachten hardop mee. NB: het Duitse kenteken is maar 5 dagen geldig en gaat al in op het moment dat de leverancier van het kenteken de boel op de post gooit. Daarom hebben wij het kenteken bij de Duitse caravanhandelaar laten bezorgen. Dan hoefde de post geen landsgrenzen over te steken en verloren we daar geen tijd mee. Dit komt dus best precies, maar is ook goed te doen
  • Aflevering? De aflevering van de caravan zou in Nederland klantvriendelijker gebeuren. Wij konden alleen in een weekend plannen. De handelaar ging daarmee akkoord, mits we zaterdags om 9u zouden arriveren, dat voor ons betekende dat we om 6u in de auto zaten. Bij aankomst bleken de openingstijden echter veel ruimer. De man met wie we steeds in gesprek geweest waren liet zich even zien, want - de jongste bediende leverde de caravan plichtmatig af en die sprak ook echt alleen Duits. Er zat geen opstapje en ook geen reservewiel bij de caravan.
  • En? Wat viel tegen: er zat onverwacht een heel klein deukje aan de zijkant in de beplating. Ook een kleine beschadiging aan dak-afloop / achterzijde. Binnen was er een kleine beschadiging in een afwerklatje. Ik vind dat de handelaar dit vooraf had mogen melden. Toch is het totaalbeeld: de caravan voldeed aan de foto's en was wat we zochten. Modern, fris, degelijk, ruim, licht. Prachtig. Nieuwe TuV. Veel reserve sleutels. Alles werkte. Gordijnen waren deels zelfs ongebruikt. De hele rimram aan papieren en gebruiksaanwijzingen zat erbij.
  • Duits naar Nederlands kenteken? De caravan reden we daarna naar huis. Duits Kurzzeitkenzeichen op de caravan. Ook in Nederland gewoon geldig. Caravan direct gestald bij onze stalling op privéterrein, want het kenteken zou de dag erna verlopen. Met RDW in de dagen erna afgesproken voor keuring in Nederland. Dat kan wel een poos duren: het is soms druk, reken op een week of 2. Afspraak moet je dus beter eerder al regelen en plannen gaat heel makkelijk via de website van RDW.nl. Kosten 102,- euro. Op de dag van de keuring in Nederland doe je op de caravan een Nederlands eendagskenteken, eveneens heel makkelijk via RDW.nl te regelen en gratis. Het kenteken schrijf je op een kartonnetje en je rijdt de hele combinatie naar het RDWkeuringsstation in jouw buurt. Na de keuring bij het RDWstation zet je de caravan weer van de openbareweg af, want het duurt een paar dagen voordat je het Nederlandse kenteken binnenkrijgt. Eenmaal ontvangen kun je een gele plaat laten maken en klaar ben je. Reken op in totaal een dag of 5.
  • Problemen? Bij het eerste echte gebruik bleek opeens de verlichting niet goed te werken. De diminstallatie werkte verkeerd en schoot steeds na een paar seconden in de felste stand. Heel vervelend als je wilt slapen etc. We kregen het niet opgelost. Uiteindelijk de Nederlandse importeur van Dethleffs gebeld. Volgens hem was er niets stuk, maar stond de regelunit in de zogenaamde showroomstand. Op dit caravan forum vond ik daar ook posts over. Die gingen over caravans met tiptoets schermen. Deze Dethleffs 465 KR is echter uitgevoerd met een multi-dim-schakelaar voor 4 lampen: 3 binnen verlichtingspunten en de buitenverlichting. Maar hoe krijg je die showroomstand er weer uit? Bij deze Dethleffs is dat kennelijk heel simpel: 5x de buitenlamp schakelen. Je moet het net even weten. In de gebruiksaanwijzing en online hebben we er precies niets over gevonden. Ook bij deskundigen is dit niet of nauwelijks bekend. Diversen gesproken, waaronder de verkopende partij en niemand die dit wist, behalve De Jong Caravans in Hattem.
  • Rerservewiel? Verder moeten we nog aan een reservewiel komen. Ik begrijp nog niet helemaal welke wiel- en steekmaat we nodig hebben. Of dat we kunnen volstaan met een reparatieset. Tips welkom.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Morgoth » do 12 mei 2022 09:30

Mooi verhaal. Wel een paar opmerkingen.

De TüV is GEEN Bovag keuring. TüV is de APK. Ze kijken naar de banden, de remmen en de verlichting. Meer niet. Deze keuring is door een verkopende partij ook NIET verplicht. Je mag best een caravan zonder TüV verkopen. In Nederland heb je aan nieuwe TüV geen bal.

Verder is in Duitsland de verkoper VERPLICHT om schades te melden. Blijkt een schade niet genoemd of niet gefotografeerd, dan kun je de verkoper daarop aanspreken. De kopersbescherming voor particulieren gaat in Duitsland heel ver.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door SBerend » do 12 mei 2022 09:35

Over het reservewiel wil ik wel even op reageren. Neem wel een reservewiel. Als het goed is heeft Dethleffs een houder rechtsvoor in de disselbak zitten. Zonodig een stalen velg. Hebben wij ook. Indien je LM velgen onder de caravan hebt, wel voor zorgen dat je de juiste (extra) wielbouten voor de juiste velg hebt. Een dealer kan je vaak wel helpen aan de juiste afmetingen van de velg en maat. En gebruik HD ventielen. Voorkeur stalen. Tip erbij. Neem tevens een krikje en wielmoersleutel mee.
Mocht je n.l. de band lek rijden gaat de band meestal scheuren. Reparatiesetje: wat wil je meenemen een spuitbus. Deze gaan vaak over de datum. En bij een scheur hebt je niets aan zo'n setje en als je in het buitenland ergens staat is het lastig om aan een band en een velg te komen. Bij een spijker in de band moet je al een andere setje (bijv van HBM)hebben. Vaak moet je nog zoeken waar de spijker zit. Iets wat je niet wil langs een drukke weg. Wij gebruiken verder een bandensensoren van Reich. je kunt onderweg de bandenspanning aflezen middels een App op je GSM en je krijgt een signaal zodra het mis gaat. Het is in het Nederlands, dus geen probleem met installeren. Het bevalt mij goed. Een ander merk is Tiremoni. Deze wordt ook gebruikt bij leden binnen het forum.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Chris » do 12 mei 2022 09:58

Goed verhaal..
Jammer van de "verborgen" schade's..... maar je kan er mee leven begrijp ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door VIP » do 12 mei 2022 11:20

90% vooruit aanbetalen, zonder de caravan LIVE gezien te hebben…… ik zou het nooit doen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Jan van Vijven » do 12 mei 2022 14:34

[re.gif]
Vind ik ook nogal bijzonder… ik heb net een nieuwe motorfiets besteld en die wordt pas betaald als die bij mij op de oprit geleverd is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Knaus440 » do 12 mei 2022 14:55

[re.gif] en [re.gif] [re.gif] Grappig jullie reacties.
Dit was ook mijn gedachte. En ik mijmerde nog even door, en dacht dus even, ook gezien de zakelijke schrijfstijl, dat het reclame voor een bedrijf zou bevatten. Maar het blijkt een proces beschrijving, en een duidelijke gang van zaken.
Dank voor de inkijk en onderscheid maken in het traject.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Caravanbaas
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 10:45

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Caravanbaas » di 7 jun 2022 11:07

Morgoth schreef:
do 12 mei 2022 09:30
Mooi verhaal. Wel een paar opmerkingen.

De TüV is GEEN Bovag keuring. TüV is de APK. Ze kijken naar de banden, de remmen en de verlichting. Meer niet. Deze keuring is door een verkopende partij ook NIET verplicht. Je mag best een caravan zonder TüV verkopen. In Nederland heb je aan nieuwe TüV geen bal.

Verder is in Duitsland de verkoper VERPLICHT om schades te melden. Blijkt een schade niet genoemd of niet gefotografeerd, dan kun je de verkoper daarop aanspreken. De kopersbescherming voor particulieren gaat in Duitsland heel ver.
Je hebt een punt, de TuV is géén bovagkeuring, maar wel te vergelijke met de APK. TüV is wel van waarde, omdat er een onafhankelijke derde partij de caravan controleerde op essentiële punten. Volgens mijn TüVrapport is er óók naar de gas-inrichting gekeken en goedgekeurd. Dat laatste lijkt dan weer meer op een BOVAG dingetje. Hmmmm
Schades: (het gaat om kleine punten) het zijn gebruikssporen - zegt de verkoper. En dat daar sprake van zou zijn stond in de verkooppapieren, zonder dat die exact benoemd waren. Ergo, grijsgebied. Wij kunnen er zeker mee leven, maar het leek mij relevant om hier in de beschrijving van ons koopproces wel mee te geven, ter lering ende vermaeck.

Caravanbaas
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 10:45

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Caravanbaas » di 7 jun 2022 11:12

SBerend schreef:
do 12 mei 2022 09:35
Over het reservewiel wil ik wel even op reageren. Neem wel een reservewiel. Als het goed is heeft Dethleffs een houder rechtsvoor in de disselbak zitten. Zonodig een stalen velg. Hebben wij ook. Indien je LM velgen onder de caravan hebt, wel voor zorgen dat je de juiste (extra) wielbouten voor de juiste velg hebt. Een dealer kan je vaak wel helpen aan de juiste afmetingen van de velg en maat. En gebruik HD ventielen. Voorkeur stalen. Tip erbij. Neem tevens een krikje en wielmoersleutel mee.
Mocht je n.l. de band lek rijden gaat de band meestal scheuren. Reparatiesetje: wat wil je meenemen een spuitbus. Deze gaan vaak over de datum. En bij een scheur hebt je niets aan zo'n setje en als je in het buitenland ergens staat is het lastig om aan een band en een velg te komen. Bij een spijker in de band moet je al een andere setje (bijv van HBM)hebben. Vaak moet je nog zoeken waar de spijker zit. Iets wat je niet wil langs een drukke weg. Wij gebruiken verder een bandensensoren van Reich. je kunt onderweg de bandenspanning aflezen middels een App op je GSM en je krijgt een signaal zodra het mis gaat. Het is in het Nederlands, dus geen probleem met installeren. Het bevalt mij goed. Een ander merk is Tiremoni. Deze wordt ook gebruikt bij leden binnen het forum.
Dank, is zo'n reservewiel een thuiskomertje, of een volledige vervanging van?

Caravanbaas
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 10:45

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Caravanbaas » di 7 jun 2022 11:16

Knaus440 schreef:
do 12 mei 2022 14:55
[re.gif] en [re.gif] [re.gif] Grappig jullie reacties.
Dit was ook mijn gedachte. En ik mijmerde nog even door, en dacht dus even, ook gezien de zakelijke schrijfstijl, dat het reclame voor een bedrijf zou bevatten. Maar het blijkt een proces beschrijving, en een duidelijke gang van zaken.
Dank voor de inkijk en onderscheid maken in het traject.
Welnee, geen reclame. Wel een eerlijk verhaal over hoe/wat ons koopproces verliep. En die tip over die verlichting, dat je die reset uit de showroomstand door de buitenverlichting 5x aan/uit te schakelen, ik hoop dat Google die goed indexeert. Wij hebben ons een ongeluk gezocht...

Caravanbaas
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 10:45

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Caravanbaas » di 7 jun 2022 11:30

Jan van Vijven schreef:
do 12 mei 2022 14:34
[re.gif]
Vind ik ook nogal bijzonder… ik heb net een nieuwe motorfiets besteld en die wordt pas betaald als die bij mij op de oprit geleverd is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik begrijp jullie verbazing. Dat vooruit betalen zouden we bij een particulier ook nooit doen. Helaas zijn wij (net als iedereen :( ) via Marktplaats weleens opgelicht en daar is vrijwel nooit meer iets aan te doen.
Maar het grotendeels vooruitbetalen van het bedrag durfden wij aan omdat we van een gerenommeerde handelaar kochten. Bovendien een recente caravan, waarvan je mag verwachten dat die vrijwel schadeloos is. Bij een oudere caravan wéét je dat er zeer waarschijnlijk onregelmatigheden zullen zijn. De vraag is of je de onoverkomelijke zult waarnemen te midden van alle andere gebruissporen.

En anderzijds of je vooruit betaalt of niet, kopen blijft een risico. Vaak zie je gebreken pas nadat je een poosje rondrijdt of na lange tijd. Dat geldt zeker voor een caravan, is mijn ervaring. Daar zit je immers niet elke dag in. Blijkt een paar maande later opeens een bepaalde sluiting van een kast niet goed te werken. Klein, maar niet-fijn.

En ik vind de vergelijking met een auto of motor maar ten dele opgaan. Zo'n voertuig is veel complexer dan een caravan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Importeer ervaring gebruikte caravan van Duitse handelaar

Bericht door Morgoth » di 7 jun 2022 12:55

Caravanbaas schreef:
di 7 jun 2022 11:07
Je hebt een punt, de TuV is géén bovagkeuring, maar wel te vergelijke met de APK. TüV is wel van waarde, omdat er een onafhankelijke derde partij de caravan controleerde op essentiële punten. Volgens mijn TüVrapport is er óók naar de gas-inrichting gekeken en goedgekeurd. Dat laatste lijkt dan weer meer op een BOVAG dingetje. Hmmmm
Dat kan. Je kan door de TüV een gaskeuring laten doen. Sommige campings in Duitsland schijnen er naar te vragen maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Maar goed, de gaskeuring heb je dus wel iets aan. Je weet dan dat de boel dicht is en dat de slangen niet over de datum zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”