Fietsen mee met de caravan.

Arjen83
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 okt 2017 18:02

Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Arjen83 » di 10 mei 2022 20:48

Beste leden,

Mn vrouw en ik gaan dit jaar op vakantie en denken eraan om de fietsen mee te nemen. Nou ben ik niet zo'n voorstander van fietsen achterop de caravan, maar vanwege de korte dissel is er niet een andere optie zo lijkt het. Het gaat om een Sprite waar dus al een fietsendrager achterop zit. Wat is jullie ervaring hiermee, moet ik bang zijn voor slingeren?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Trina » di 10 mei 2022 20:57

Hier is alvast wat leesvoer:
viewforum.php?f=64

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door iemand » di 10 mei 2022 20:59

Hoi Arjen,

aha je 1e vraag op het forum. Welkom haphop.gif

Nog meer leesvoer ... viewtopic.php?t=30537

Je zit hier op het juiste plekje in het forum.
Lees het allemaal maar eens door.
Laatst gewijzigd door iemand op di 10 mei 2022 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door dieseltijger » di 10 mei 2022 21:00

Engelse caravan, Engelse wijsheid: The proof is in the eating of the pudding. De drager zit er al op - dus waarom gewoon niet uitgeprobeerd. Stabilisator los, testen met 90 of 100 km/u of de zaak niet gaat slingeren - en als dat wel het geval is: remmen. En als de zaak stabiel is - heb je een panklare oplossing toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door sailor wim » di 10 mei 2022 21:18

Als de dissel nu echt zo kort is dat een fietsendrager achter de hut moet dan zou ik een lichte aluminium vouwfiets overwegen daar en dezelfde binnen met opgeklapte trappers etc op de dinnette voorin of bed kan ook
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door WillyL » di 10 mei 2022 21:40

Testen, maar dan wel bovendien tijdens een bergaf en met zijwind. Dat kom je in de praktijk tegen en zijn meestal de gevaarlijkste momenten om te slingeren... Er zijn natuurlijk nog andere triggers.

Fietsen op dak van de auto overwegen!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door dieseltijger » di 10 mei 2022 21:49

Nou ja...ook niet te gek maken he.... Maar er is al een fietsendrager - mooier kan je het niet hebben. Ik heb zelf twee keer een test uitgevoerd - twee keer, want de eerste keer gaf geen eenduidig beeld. Wat bleek: De Kip Shuttle en de Avensis waren rocksolid, ondanks het feit dat er al 20 kg airco onder de achterste zitbank was gepositioneerd.

We hebben uiteindelijk van de montage afgezien omdat de niet vlakke, ietwat puntig toelopende achterkant van de Shuttle de montage van de Thule drager bemoeilijkte.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door doubleyou » di 10 mei 2022 22:08

[re.gif]
Je zegt dat je uiteindelijk van montage hebt afgezien. Dan heb je dus geen fietsendrager achterop laten monteren. Maar hoe heb je dan getest, dieseltijger scratch.gif ?

Ik denk dat het van de combinatie afhangt of het handig is om die fietsen achterop te hebben. Mijn Avento 500 TF had een fietsendrager achterop. Ik heb ‘m eraf laten halen en heb de fiets op het dak gezet. Wat mij betreft zo min mogelijk gewicht achterop. Als de caravan eenmaal gaat slingeren denk ik dat fietsen achterop het er niet beter op maken. Hoe meer gewicht en lengte achteraan hoe sterker de pendelbeweging.

Een lange dissel zorgt voor een stabiele caravan. Juist als je dissel extra kort is denk ik dat je de fietsen beter op het dak kan zetten.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door dieseltijger » di 10 mei 2022 22:20

doubleyou schreef:
di 10 mei 2022 22:08
[re.gif]
Je zegt dat je uiteindelijk van montage hebt afgezien. Dan heb je dus geen fietsendrager achterop laten monteren. Maar hoe heb je dan getest, dieseltijger scratch.gif ?

<knip>
Nou, simpel. Je wil massa achterin hebben, en ik had geen zakken met zand of grindtegels beschikbaar. Ben er dus zelf gaan zitten. Zwager aan het stuur. Maar die was noch mijn auto noch mijn caravan gewend - dus de uitslag was niet eenduidig. Toen hebben we geruild en -met naar schatting 70 kg zwager op de achterste bank- getest, inclusief een snelweg rit zonder ingeduwde frictiekoppeling met 105 km/u. Rukje aan het stuur, kijken wat het gedrag is. Bevinding: redelijk stabiel - maar je merkt het verschil met- of zonder massa weldegelijk nadat je een rukje aan het stuur hebt gegeven.

Je hebt dan een betrouwbaar en duidelijk beeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door sailor wim » di 10 mei 2022 22:21

Ja Diesel dat is scherp geobserveerd.
Maar waarom de vraag van TS?
Was ereen andere trekker of is dit een 2de hands aankoop?
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door doubleyou » di 10 mei 2022 22:35

[re.gif]

TS geeft aan dat hij er aan denkt om de fietsen mee te nemen. Dan heeft ie dat nog niet eerder gedaan :).

@dieseltijger: bijzondere manier van testen…..
Maar vergeet niet dat een fietsendrager het gewicht nog verder achter de as plaatst. Het maakt je caravan zo’n 65 cm langer. 2 fietsen en een drager wegen zo 40-45 kilo.
Laatst gewijzigd door Trina op wo 11 mei 2022 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door dieseltijger » di 10 mei 2022 22:46

doubleyou schreef:
di 10 mei 2022 22:35
<knip>

@dieseltijger: bijzondere manier van testen…..
Maar vergeet niet dat een fietsendrager het gewicht nog verder achter de as plaatst. Het maakt je caravan zo’n 65 cm langer. 2 fietsen en een drager wegen zo 40-45 kilo.
Het gaat om het traagheidsmoment. Dus massa * arm ^2. Niemand wou aan de buitenkant aan het achterraam hangen. Dus hebben we het traagheidsmoment maar benaderd door de massa met een factor van bijna 2 te verhogen.

Ik vond het wel een elegante en eenvoudige methode.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door dieseltijger » di 10 mei 2022 23:00

doubleyou schreef:
di 10 mei 2022 22:08
<knip>
Ik denk dat het van de combinatie afhangt of het handig is om die fietsen achterop te hebben. Mijn Avento 500 TF had een fietsendrager achterop. Ik heb ‘m eraf laten halen en heb de fiets op het dak gezet.
<Knip>.
Juist als je dissel extra kort is denk ik dat je de fietsen beter op het dak kan zetten.
Klopt. Bij ons staan ze inmiddels op het dak van de auto. De aerodynamica is toch ruk met een caravan achter de auto. En daarnaast heb je mogelijkheden als je terplekke de fietsen met de auto kan meenemen naar een verderop gelegen route.

De uitdaging zal zijn: hoe je 27 kg zware e-bikes mee gaat nemen. Ook bij ons doet de biologie immers haar werk. Het antwoord zal (denk ik) zijn: een fietsendakdrager met lift. Mijn collega kwam er achter dat in die setting het bezit van een (semi) SUV dan een nadeel is - zeker als je klein van stuk bent. Het dak van zijn Peugeot 2008 is simpelweg te hoog voor hem om er een fiets op vast te schroeven. De toegelaten daklast is niet opgegeven. En qua dakkoffers moet je dan ook nog een geval hebben met dubbele scharnieren, omdat je anders niet bij de andere kant kan komen.

Tsja...mensen hebben wat over voor de good looks.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Erwin1987 » wo 11 mei 2022 09:11

Re:

Niet alleen bij suv is dit hoor, ik moet ook het caravan opstapje gebruiken om de dakkoffer( mits gepositioneerd in het midden van het dak) te kunnen vullen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Gerrie » wo 11 mei 2022 10:14

Misschien toch maar liggend op het dak van de auto.
Bijlagen
E859419C-431C-4BB2-B697-3E3AB0A380F7.jpeg
.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Nimma » wo 11 mei 2022 11:01

TS het kan best heb ik ervaren, met in ons geval Eriba Touring Pan en Troll heel Europa door, van hot naar her. Uitproberen of het bij jouw combi kan is de beste tip 👍
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door PD » wo 11 mei 2022 11:14

Voordat er allerlei problemen en/of oplossingen worden bedacht, mis ik essentiele informatie:

Over welke combi gaat het eigenlijk ?

Ofwel welke engelse caravan met welk werkelijk gewicht en kogeldruk, wat voor fietsen (wellicht lichtgewicht racefietsen of toch zware e-bikes waarvan de accu's niet verwijderd kunnen worden) en welke trekauto ?


Voordat deze informatie bekend is, zijn alle mogelijke problemen en oplossingen niet meer dan luchtfietserij :(

Fietsen achterop een caravan is heel goed mogelijk maar onder voorwaarden, en juist de kenmerken om dat te beoordelen daarvan ontbreken. Wellicht staat er een beer van een trekker met een enorm overgewicht voor en heeft de combi intrinsiek een voldoende hoge kritische snelheid om daar wat afbreuk aan te kunnen doen met de fietsen achterop...

Dus TS: liever eerst wat aanvullende info voordat de beren hier weer geschoten worden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door dieseltijger » wo 11 mei 2022 12:18

... Of je plaatst je fietsen en probeert het uit. Binnen 1 uur uitsluitsel. Nog beter.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Nimma » wo 11 mei 2022 12:23

Ervaring telt niet mee scratch.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Arjen83
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 okt 2017 18:02

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Arjen83 » wo 11 mei 2022 14:32

Het gaat om een Sprite 480sr met een beladen gewicht van zo'n 1500 kilo gemeten met Reich caravanweger. Ervoor staat een trekauto van 1750 kilo leeggewicht, zal uiteindelijk zeker 2050 kilo zijn met zoveel mogelijk zware spullen erin. Kogeldruk houd ik zo'n 75-80 kilo aan.

Arjen83
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 okt 2017 18:02

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Arjen83 » wo 11 mei 2022 14:33

Toevoeging, gaat om elektrische fietsen met de accu's in de auto..

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door PD » wo 11 mei 2022 14:59

Thanx voor de aanvullende info, hiermee wordt de situatie al direct een heel stuk duidelijker thumbup.gif

Een best forse caravan met een gewicht van 1.500 kg, voldoende kogeldruk en een trekker van + 2.000 kg.... wat mij betreft de ingredienten om het toch zeker met de fietsen (zonder accu) achterop te gaan proberen. Mogelijk dat je wat extra voorzichtig moet zijn bij (langere) afdalingen en/of de zgn. Talbrücken in bijv. Duitsland waar de wind vrij spel heeft op je combi.

In NL voorzie ik echt geen problemen en voor het buitenland speelt vanzelfsprekend ook mee hoe veel en vaak je daar vertoeft; met wat beleid zou ik het gerust aandurven, wat is erop tegen om in genoemde omstandigheden even 80 km/h aan te houden; je voorkomt er een boel (onnodige) aanpassingen mee knipoog.gif

Mocht je extra geruststelling willen, dan zou je nog een ATC onder de caravan kunnen laten monteren, al lijkt me dat onnodig bij verantwoord rijden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door apejoekie » wo 11 mei 2022 15:23

Ik had een Sprite Europa 495 met een lengte van 730 cm en een gewicht van 1500 kg. Volgens mij redelijk gelijk.

De caravan kwispelde van nature lichtjes, kogeldruk 95 tot 100 kg en snelheid 100 tot 105 km/u op de boordsnelheidsmeter. Dit was heel lichtjes, niet storend en zeker niet vermoeiend. Ik heb de fietsendrager er af gehaald. Ik merkte dat in NL met twee kinderfietsen er op het kwispelen onrustig voelde. Mijn vrouw voelde het nauwelijks maar achter het stuur des te meer. Weet niet hoe jouw combi rijdt op dit moment en wat je kogeldruk is maar daar kun je het een beetje van af laten hangen.

Oh ja, En als trekkers stonden er een Volvo XC90 en een V60 d6 voor, beiden ledig gewicht 2100+kg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Morgoth » do 12 mei 2022 10:40

Een fiets achterop en eentje voorop. Zo doe ik het al jaren en dat werkt bij mij prima. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om zo'n fluitconcert op het dak van de auto te hebben. Bovendien moet zo'n ding op de auto worden gezet met het risico op beschadigingen. Aan de fietsen til je je een breuk of je moet een nog zwaarder rek met lift op de auto gaan bouwen. Ik begrijp echt niet dat mensen zo'n ding "handig" vinden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

koning

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door koning » do 12 mei 2022 11:29

Een Sprite? Ik zou de fietsen tussen de banken plaatsen. Ruimte zat toch? Er is al eens een draadje geweest :
https://twentsecaravanclub.nl/images/da ... senrek.pdf

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”