Fietsen mee met de caravan.

Gerrie
Berichten: 1392
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Gerrie » do 12 mei 2022 12:50

Margot, je lijkt uit ervaring te spreken anders zijn het alleen maar aannames.
Wij hebben er twee e bikes op (wel de lichtste opgezocht)
En die gaan er echt zonder probleem op. Je plaatst ze naast de auto op de drager, niet hoger tillen dan jij op de drager achter op. Hierna kantel je zonder je een breuk te tillen op het dak.
Mijn reactie zal wel niets toevoegen want schijnbaar heb jij een andere ervaring.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Morgoth » do 12 mei 2022 13:53

[re.gif]
Ik betwist niet dat je de fietsen moet tillen. Dat gaat met een lift best handig. Een fietsenrek op de caravan is ook hoog.
Maar ik weet niet welke dakdrager met lift je hebt maar als dit een Fischer is, dan mag het gewicht per fiets maar 15kg zijn. Een standaard E-bike weegt al snel 5 tot 10kg meer. Daarbij is het rek zelf ook bijna 15kg.

Ja, ik heb ervaring met (staande) fietsen op het dak. Het heeft mij een behoorlijke schade aan het dak van mijn auto opgeleverd op de vier hoekpunten waar de drager op het dak stond. Ik had namelijk geen dakrails. Na de vakantie bleek ik 4 fikse beschadigingen (deuken) te hebben. Daarbij floot het rek dat het een lieve lust is. Als je bedenkt dat ik mijn banden al op zo gering mogelijk afrolgeluid uitzoekt, snap je dat ik geen extra windgeruis wil.

Bijkomend is dat we de fietsen op de camping niet altijd (kunnen) gebruiken omdat het bv te bergzaam is. In dat geval blijven de fietsen vaak op de caravan staan. Een solo-auto met fietsen erop past niet in de meeste parkeergarages, als je de auto met fietsen al onbeheerd zou willen achterlaten. Ik moest ze dus ALTIJD van het dak halen.
Wat mij ook tegen staat aan het liggend vervoeren is dat het stuur gedraaid moet worden. Dat zit bij mij altijd VAST. Ik moet dus altijd sleutelen voor ik kan fietsen.

Ieder zijn meug hoor maar voor mij had dat dakding alleen maar nadelen. Als je naar een camping gaat en daar 3 weken blijft staan zijn de nadelen wellicht nog te overzien (behalve het windgeruis), maar als je elke drie dagen weer verder trekt is het echt 3x niks.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Arjen83
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 okt 2017 18:02

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Arjen83 » do 12 mei 2022 19:37

Inmiddels besloten voor en achter een fiets te plaatsen, zag dat Morgoth dat ook had 'aangedragen' en er goede ervaringen mee heeft. Idd fietsen op het dak lijkt mij onpraktisch zeker met een mamafiets best zwaar. Ook ik heb ervaring met deuken in het dak en dit na een dakkoffer...
Voorop de caravan komt er een Thule Superb sv, achterop Thule Elithe G2. Morgen hopelijk te gaan installeren, na ervaring met rijden kom ik erop terug. Bedankt voor de adviezen en de gedeelde ervaringen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Morgoth » do 12 mei 2022 20:12

Ik heb achterop ook een Thule Elite G2. Ik heb één van de goten niet gemonteerd. Bij mij kàn er dus ook maar één fiets op.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door PD » do 12 mei 2022 20:23

Eén fiets voorop en één achterop hebben wij ook gehad, van ca. 2010 tot 2013; beviel ook prima. Caravan was een Hobby 540 UL van 1.550 kg.
Bijlagen
IMG_0942mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Witte yeti » do 12 mei 2022 21:56

Beste Arjan,
Groen caravans in Nieuwleusen heeft een fietsdrager voor de dissel ontwikkeld special voor Sprite/Elddis/Swift caravans. Daar past 1 fiets op, meer ruimte is er niet. De witte kap blijft helemaal intact. https://groen-caravans.nl/technische-ac ... sendrager/
Zelf rijd ik met een Thule Caravan Smart kantelbare fietsdrager op de dissel van mijn Sprite. De witte kap heb ik hiervoor aangepast. De voorste goot inkorten of vervangen door een strip over de ronding. Twee fietsen achterop is te instabiel.
Op de Facebook pagina “Sprite caravan liefhebbers” is meer info te vinden over dit onderwerp.
PS, kijk ook eens naar een Thule lift V16 handbediend of elektrisch ivm tilhoogte en voorop naar Thule Caravan Smart ( minder diep dan de Thule Superb Sv dacht ik). De ruimte is erg krap met kantelen, komt snel tegen het neuswiel.
27CB508E-BAC8-4BC1-AD4F-E6532B874781.jpeg
06958614-D761-4E7E-83F2-067920C8EFA8.jpeg
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Arjen83
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 8 okt 2017 18:02

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Arjen83 » zo 15 mei 2022 13:49

Eerste reisdag zit erop van 300 kilometers met 90 kilo kogeldruk en op de as 1520 kilo mooi verdeeld. Mamafiets staat voorop en de mijne achterop. Snelheid van 100 km/uur geen enkel probleem, heeeeel licht kwispelen maar dat deed hij altijd al. Wellicht sneller zou kunnen maar waarom zou ik. Blij dat we de fietsen nu bij hebben, dat kan onze kleine baas ook erg waarderen blij.gif . Bedankt allen voor het meedenken en veilige kilometers gewenst!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsen mee met de caravan.

Bericht door Nimma » zo 15 mei 2022 14:20

Fijne vakantie thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”