Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » wo 10 aug 2022 17:14

Daphne schreef:
di 9 aug 2022 15:29
[re.gif]
BTW, het is geen gevoel van mij dat het unfair is. Ik ben beroepsmatig dagelijks bezig met wetteksten en registraties van geneesmiddelen e.d. Bij alles waar je je aan MOET houden is geregistreerd en beschikbaar. Onbekende gegevens waar je zelf niet op een wettige manier aan kunt komen, mogen je nooit maar dan ook nooit worden toegeworpen om jou hiervoor te bekeuren.
Maar daar loopt je redenering uit het spoor. Het is namelijk helemaal niet onwettig om bij de bij de RDW geregistreerde gegevens op te vragen, het is zelfs een wettelijk recht. En verkeersrecht en geneesmiddelenrecht is ook niet zomaar te vergelijken.
Volvodriver schreef:
di 9 aug 2022 15:41
[re.gif]
Ach als Lucas denkt het beter te weten dan de juristen bij de politie, die aangeven dat hierop (indien noodzakelijk) verbaal wordt opgesteld, laat ik hem zijn gang gaan.
Dat laatste juich ik toe, beter ten halve gekeerd toch knipoog.gif En ik denk niet alleen dat ik het beter weet dan "de politie", ik verdien daar zelfs mijn brood mee en dat gaat mij vrij aardig af. Maar, zoals ik ook aangaf, ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben maar geef uitsluitend aan waarom de gevolgde redenering in mijn ogen niet klopt. En ben met inhoudelijke argumenten te overtuigen, maar niet met "want de politie zegt dat het zo is".

Inmiddels blijkt uit contact met de RDW dat men het na enig uitzoekwerk met mij eens is dat de kogeldruk in geval van een aanhangwagen in artikel 5.18.7 inderdaad NIET geregeld is. Inmiddels blijkt uit datzelfde contact met de RDW ook dat de maximale kogeldruk die de autofabrikant voorschrijft / adviseert inderdaad NIET centraal wordt geregistreerd bij typegoedkeuring o.i.d., dus die redenering moet ik loslaten. Volgens mij was dat ook wat Volvodriver al eerder schreef. Het maximum dat de trekhaakfabrikant voorschrijft lijkt mij dan het meest logisch als wettelijke grens. Maar waar staat dat? Ik krijg daar nog bericht over.

Wordt vast vervolgd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ron » wo 10 aug 2022 17:20

Iets wat niet verboden is mag gewoon.
De trekhaken worden door de trekhaak fabrikant gehomogoleerd.
Zo geregistreerd , en daarmee wettig lijkt mij.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » wo 10 aug 2022 17:32

Het is heel simpel.

Vraag:
Waar staat (op de trekhaak) vermeld wat de maximale last is op (de kogel van) de trekhaak
Antwoord:
Op het typeplaatje van de trekhaak.

Vraag 2:
Wie bepaalt wat deze last op de trekhaak mag zijn?
Antwoord 2:
De trekhaakfabrikant

Vraag 3:
Waar staat dat juridisch vastgelegd?
Antwoord 3;
Het enige artikel in de regeling voertuigen waarin iets over de last en tekhaakfabrikant staat is:
Artikel 5:18.7 lid 1. onder g.

En dan gaat een jurist daar naar kijken.
Zoek gerust verder Lucas je vindt verder niets. En leuk dat de RDW het met je eens is maar die gaat nu net niet over de interpretatie (en uitvoering) van de wettekst.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » wo 10 aug 2022 18:40

@Lucas, mooi dat je er nog even op terug komt en duidelijkheid geeft over wat Volvodriver (en ik) al schreef thumbup.gif
Lucas schreef:
wo 10 aug 2022 17:14
Daphne schreef:
di 9 aug 2022 15:29
[re.gif]
BTW, het is geen gevoel van mij dat het unfair is. Ik ben beroepsmatig dagelijks bezig met wetteksten en registraties van geneesmiddelen e.d. Bij alles waar je je aan MOET houden is geregistreerd en beschikbaar. Onbekende gegevens waar je zelf niet op een wettige manier aan kunt komen, mogen je nooit maar dan ook nooit worden toegeworpen om jou hiervoor te bekeuren.
Maar daar loopt je redenering uit het spoor. Het is namelijk helemaal niet onwettig om bij de bij de RDW geregistreerde gegevens op te vragen, het is zelfs een wettelijk recht. En verkeersrecht en geneesmiddelenrecht is ook niet zomaar te vergelijken.

Ik heb nergens beweerd dat het onwettig is om bij de RDW gegevens op te vragen. Ik heb het over, de door jou aangehaalde gegevens, die voor je voeten geworpen kunnen worden, zoals de door de autofabrikant gestelde maximum kogeldruk die volgens jou wel bekend zijn bij RDW en politie en waar je als automobilist naar moet zoeken in een instructieboekje dat geen wettelijke basis heeft. Mijn redenering klopt nog steeds. whistle.gif

Ik wil geen verkeersrecht vergelijken met geneesmiddelenrecht. Bij het lezen en interpreteren van wetteksten maakt het niet zoveel uit of dit nu over geneesmiddelen, burgerrecht of verkeersregels gaat. De overeenkomst is dat precies is beschreven waar je je aan moet houden en dat wettelijke bepalingen altijd zijn terug te vinden. Wat er niet in staat, hoef je wettelijk ook geen rekening mee te houden en kan je niet voor worden bekeurd. Dat is wat ik je heel de tijd probeer uit te leggen.

Lucas schreef:
wo 10 aug 2022 17:14
Het maximum dat de trekhaakfabrikant voorschrijft lijkt mij dan het meest logisch als wettelijke grens. Maar waar staat dat? Ik krijg daar nog bericht over.

Wordt vast vervolgd.
Het is eigenlijk heel simpel. Dat staat op het typeplaatje bij de trekhaak. De wet geeft aan dat wanneer dit typeplaatje bij de trekhaak ontbreekt, de maximum kogeldruk 75 kg is, en het maximum trekgewicht 750 kg. Zo belangrijk is dit typeplaatje voor ons caravanners :wink:
Dat deze waarde niet in het kentekenregister staat, zal vermoedelijk te maken hebben met de verschillende trekhaken die later ondergebouwd kunnen worden. Vroeger kreeg je een inlegvel bij de kentekenpapieren, daar stond maximum trekgewicht en kogeldruk op, maar dat is al lang afgeschaft.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » wo 10 aug 2022 19:22

En vervolgens ga je rijden met kogeldruk precies vlgs het plaatje.. Het rijdt erg onstabiel. Het slingert bij elke vrachtwagen en bus.
Wat moet je dan.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » wo 10 aug 2022 19:27

[re.gif]
Caravan lichter maken en/of tot de conclusie komen dat de auto niet de juiste trekker is voor de caravan. weenie.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » wo 10 aug 2022 19:28

Ab schreef:
wo 10 aug 2022 19:22
En vervolgens ga je rijden met kogeldruk precies vlgs het plaatje.. Het rijdt erg onstabiel. Het slingert bij elke vrachtwagen en bus.
Wat moet je dan.. mrgreen.gif
Als TS aan die 95 kg die op het typeplaatje staat niet genoeg heeft, kan ie beter afkoppelen en zonder caravan verder gaan. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » wo 10 aug 2022 19:33

Deze hele discussie is ontstaan omdat sommige autofabrikanten in hun handleiding "onrealistisch" lage kogeldrukken aangeven. En dat daardoor TS een slecht rijdende combi heeft.
Ik heb aangegeven dat de autofabrikant niets kan zeggen over kogeldruk omdat dat door de trekhaakfabrikant bepaald wordt en op het identificatieplaatje van de trekhaak staat. Dat werd gevraagd te onderbouwen. Niet meer niet minder.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » wo 10 aug 2022 19:59

TS heeft 75 kg op het plaatje staan van zijn Astra.
15 kg meer kan een wereld van verschil maken.
Als de achteras druk van de auto maar niet te hoog wordt, is er niks aan de hand. De kogeldruk interesseert niemand, wordt bij controles ook nooit gewogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » wo 10 aug 2022 20:03

[re.gif]
Er is inmiddels een Insignia met 95 kg op trekhaak en in het instructieboekje 60 kg. Best een groot verschil. Vandaar de discussie welke waarde mag worden aangehouden.
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 10 aug 2022 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » wo 10 aug 2022 20:05

Oh, dat had ik gemist..ik ging nog uit van de Astra.
95 kg moet genoeg zijn inderdaad.
Dus gewoon 95 kg erop..en het zal uitstekend rijden. thumbup.gif
Voor automobilisten geldt als allerbelangrijkste regel, dat je veilig rijdt.
Slingert de combinatie, dan is dat niet veilig voor jezelf en je medeweggebruikers.
Als je dat simpel kunt verhelpen door meer voor de as te laden, dan prevaleert dat boven alle regeltjes, typeplaatjes of juridisch geneuzel.
Trekhaken kunnen makkelijk het 20-voudige aan van wat er op het plaatje staat.
Niet dat je daar mee moet gaan rijden...dat lukt dan weer niet.
Maar het komt niet aan op een kg of 15meer.

Bij zware ongelukken zie je pas wat een trekhaak aankan..
Practisch altijd zit de caravan ( of wat er van over is) er nog steeds aan. Vaak nog 90 graden gedraaid..en de achterwielen van de auto in de lucht hangend. Dan gebeurd er wel wat.. [aschrik.gif]
Als het gewoon goed rijdt, met alles wat er op de plaatjes staat, dan is dat ok natuurlijk..Dan niks meer aan doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » wo 10 aug 2022 23:00

Volvodriver schreef:
wo 10 aug 2022 17:32
Vraag 3:
Waar staat dat juridisch vastgelegd?
Antwoord 3;
Het enige artikel in de regeling voertuigen waarin iets over de last en tekhaakfabrikant staat is:
Artikel 5:18.7 lid 1. onder g.

En dan gaat een jurist daar naar kijken.
Ik ben zelf jurist, ik kijk ernaar en ik kan je vertellen dat die redenering niet klopt. Het feit dat ergens iets staat geregeld over een maximale last over een trekhaak wil niet zeggen dat je er al bent. Als je een student van me was zou ik zeggen: "Kijk er thuis nog eens goed naar." knipoog.gif Dat artikel gaat over een andere situatie (lastdragers) en kun je dus vergeten in dit verband. Sluit trouwens niet uit dat de wetgever dit gewoon over het hoofd heeft gezien na de wijziging van een of ander; zou niet de eerste keer zijn. Wetgeving blijft mensenwerk en waar mensen werken... .
Daphne schreef:
wo 10 aug 2022 18:40
(...) waar je als automobilist naar moet zoeken in een instructieboekje dat geen wettelijke basis heeft.
Ik ben het juist al de hele weg met je eens dat het instructieboekje geen grondslag kan zijn om een overtreding vast te stellen. Dat wil niet zeggen dat informatie die daarin staat overeen kan komen met bij RDW geregistreerde gegevens die je (wel degelijk) kunnen worden tegengeworpen. In die zin is het wel een kenbron. Zoals bv. de maximale belasting van de koppeling van de caravan die kennelijk wel door de RDW is geregistreerd, maar door ons niet via rdw.nl of kentekencard te achterhalen is.
Daphne schreef:
wo 10 aug 2022 18:40
Wat er niet in staat, hoef je wettelijk ook geen rekening mee te houden en kan je niet voor worden bekeurd. Dat is wat ik je heel de tijd probeer uit te leggen.
Ook daar met je eens. Als niet goed of duidelijk staat omschreven dat je je moet houden aan de maximale belasting van de trekhaak die de trekhaakfabrikant voorschrijft, is het geen overtreding om met een zwaardere last op je trekhaak met aanhangwagen rond te rijden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » do 11 aug 2022 00:54

Sterker nog..soms ben je dat gewoon aan jezelf en medeweggebruikers verplicht. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Niels83 » do 11 aug 2022 02:53

Morgoth schreef:
ma 8 aug 2022 12:15
Ab schreef:
do 4 aug 2022 15:31
...
En caravans niet echt lichter.
...
Daar zeg je iets. Je zou verwachten dat door de veranderingen in de automobielwereld, de caravanfabrikanten daar wel op in zouden springen met beter gestroomlijnde en lichtere caravans. Maar niets is minder waar. Ze lijken zwaarder en luxer te worden en het blijven grote hoekige dozen. Alleen de T@B zou je een 'nieuwerwetse' caravan kunnen noemen, maar deze valt weer in het kleine segment. De grote T@B is een zachte dood gestorven. Hij was te vroeg denk ik. Of niet doordacht genoeg. Of te duur.
Ik denk dat dit vooral ook te maken heeft met de klant.
Hoeveel mensen je hier hoort over dat ze echt een mover moeten hebben omdat ze wat ouder worden. Of een airco omdat het zo warm is. Uiteraard kun je niet zonder wc in de caravan. Een bed van minstens 1,60 breed, en een extra zit voor 4 personen. En een dubbel deurs koelkast met minimaal 100 liter inhoud is ook wel minimaal. En dat nog los van de oven, 32 inch tv en Wellness center.

Allemaal dingen die in de tijd dat onze caravans werden gebouwd helemaal geen wensen waren. Mensen willen steeds meer luxe in de caravan. En dat kost ruimte en gewicht. De meeste ruimte haal je uit een vierkanten doos.

Blijkbaar is het voor mensen nog steeds dusdanig belangrijk dat de auto bij de caravan wordt uitgezocht.

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » do 11 aug 2022 08:32

Beste Lucas, mooi dat je je best doet om ons te overtuigen door aan te geven dat je verder moet zoeken alsof we je studenten zouden zijn. Maar je maakt, zoals de meeste juristen, een grote fout in dezen. Het gaat in deze casus helemaal niet om de vaag wat de maximale kogeldruk van een caravan mag zijn.

Het gaat in deze casus over:

WIE bepaalt wat de maximale kogeldruk OP de trekhaak aan de auto mag zijn. Niet meer en niet minder.

Dan staat, alleen, in artikel 5.18.7 eerste lid onder g.
het door de trekhaakfabrikant bepaalde en dan volgt de tekst over het identifictieplaatje.

Dat stelt de autofabrikant (die zoals je zelf bij navraag ook al geconstateerd hebt.) dus zeker niet vast. Nergens wordt dit namelijk in een homologatiedocument van de auto en in een wettelijk vastgesteld register van de auto vastgelegd. Ook niet in het regelement voertuigen.

Al het andere (hoeveel, in welke omstandigheid etc.) staat in deze casus helemaal niet ter discussie. Er wordt , zoals zo vaak, teveel bijgehaald.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » do 11 aug 2022 10:01

Lucas schreef:
wo 10 aug 2022 23:00
Ik ben het juist al de hele weg met je eens dat het instructieboekje geen grondslag kan zijn om een overtreding vast te stellen. Dat wil niet zeggen dat informatie die daarin staat overeen kan komen met bij RDW geregistreerde gegevens die je (wel degelijk) kunnen worden tegengeworpen. In die zin is het wel een kenbron. Zoals bv. de maximale belasting van de koppeling van de caravan die kennelijk wel door de RDW is geregistreerd, maar door ons niet via rdw.nl of kentekencard te achterhalen is.
De maximale belasting van de koppeling van de caravan staat in het instructieboekje van de caravan :wink: Omdat deze waarde onderdeel van de typegoedkeuring is, staat deze op het typeplaatje (met typegoedkeuring) van de caravan. Dat is je kernbron. Overtredingen hierop kun je niet afdoen met "ik wist het niet" of dat is voor mij niet te achterhalen. M.a.w. alles dat van belang is, en waar je je aan moet houden, is ergens vastgelegd dat toegankelijk is en vast hoort bij het voertuig en altijd wordt overgedragen bij wisseling van eigenaar. Als het voor je voeten wordt geworpen uit een verborgen tabje van het kentekenregister, heb je zelf zitten slapen.

Van de auto vind je geen typeplaatje/goedkeuring met max kogeldruk omdat dit niet is geregistreerd, ook niet in een verborgen tabje in het kentekenregister. De fabrikant geeft in het instructieboekje wel een advies mbt maximum kogeldruk.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Morgoth » do 11 aug 2022 10:25

Niels83 schreef:
do 11 aug 2022 02:53
Morgoth schreef:
ma 8 aug 2022 12:15
Ab schreef:
do 4 aug 2022 15:31
...
En caravans niet echt lichter.
...
Daar zeg je iets. Je zou verwachten dat door de veranderingen in de automobielwereld, de caravanfabrikanten daar wel op in zouden springen met beter gestroomlijnde en lichtere caravans. Maar niets is minder waar. Ze lijken zwaarder en luxer te worden en het blijven grote hoekige dozen. Alleen de T@B zou je een 'nieuwerwetse' caravan kunnen noemen, maar deze valt weer in het kleine segment. De grote T@B is een zachte dood gestorven. Hij was te vroeg denk ik. Of niet doordacht genoeg. Of te duur.
Ik denk dat dit vooral ook te maken heeft met de klant.
Hoeveel mensen je hier hoort over dat ze echt een mover moeten hebben omdat ze wat ouder worden. Of een airco omdat het zo warm is. Uiteraard kun je niet zonder wc in de caravan. Een bed van minstens 1,60 breed, en een extra zit voor 4 personen. En een dubbel deurs koelkast met minimaal 100 liter inhoud is ook wel minimaal. En dat nog los van de oven, 32 inch tv en Wellness center.

Allemaal dingen die in de tijd dat onze caravans werden gebouwd helemaal geen wensen waren. Mensen willen steeds meer luxe in de caravan. En dat kost ruimte en gewicht. De meeste ruimte haal je uit een vierkanten doos.

Blijkbaar is het voor mensen nog steeds dusdanig belangrijk dat de auto bij de caravan wordt uitgezocht.
Je hebt gelijk denk ik.
Een caravanfabrikant maakt iets waar vraag naar is. Het is niet aan hen om de wereld te verbeteren, hoewel hobby met de Beachy wel een kleine poging doet. En ja, het is in mijn ogen eigenlijk ook onvoorstelbaar dat iemand het hele jaar met een dure en zware SUV rond rijdt, puur en alleen omdat ie in de zomer met de caravan op vakantie wil. Maar goed, gelukkig kan en mag iedereen dat voor zichzelf beslissen in dit land, net als een caravan achter de auto hangen van een halve ton euro's. Persoonlijk vraag ik me af of de vakantie daar zoveel leuker van wordt. Maar gelukkig heeft iedereen heeft zijn eigen beweegredenen voor zijn keuzes en dat is goed. Eenheidsworst is ook niks.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Paul Vingerhoets » do 11 aug 2022 11:00

Ik verwacht dat de auto fabrikant toch best wel een hand heeft in de maximale kogeldruk die het mag worden.
En het maximale trekgewicht van dat voertuig
De autofabrikant is ook degene die bepaald waar de ophangpunten komen te zitten en hoe sterk die zijn en wat de ruimte is voor de trekhaak constuktie
En met die gegevens mag de trekhaakbouwer aan de slag.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » do 11 aug 2022 23:11

Daphne schreef:
do 11 aug 2022 10:01
De maximale belasting van de koppeling van de caravan staat in het instructieboekje van de caravan :wink: Omdat deze waarde onderdeel van de typegoedkeuring is, staat deze op het typeplaatje (met typegoedkeuring) van de caravan. Dat is je kernbron.
Mee eens. Maar als je onverhoopt geen instructieboekje en typeplaatje hebt, moet je het nog steeds weten. En dan zijn RDW-gegevens ook toegankelijk...je moet er alleen wat meer moeite voor doen. mrgreen.gif Ik ben het trouwens ook met je eens dat het wel allemaal makkelijk vindbaar moet zijn. Maar ik kan niet de conclusie delen dat als dat niet zo is, je je er dan dus ook niet aan kunt worden gehouden. In het strafrecht gaat het er vaak niet om of je het wist, maar of je het had moeten of kunnen weten. En in de rechtspraak wordt in verkeerszaken veel verantwoordelijkheid bij de automobilist gelegd (soms wat te makkelijk en te veel misschien). Maar goed, zolang de wettelijke basis niet helder is, blijft dat allemaal speculeren.

Overigens had ik hierboven al eens vermeld dat de RDW inderdaad niet registreert wat de maximale verticale belasting van de koppeling is van een personenauto.
Volvodriver schreef:
do 11 aug 2022 08:32
Het gaat in deze casus over:
WIE bepaalt wat de maximale kogeldruk OP de trekhaak aan de auto mag zijn. Niet meer en niet minder.
Ik waardeer op mijn beurt jouw vasthoudendheid in dezen, maar het is simpelweg niet juist. Het gaat in deze casus over wat de maximale kogeldruk mag zijn (op de trekhaak) als er een caravan (aanhanwagen) aanhangt.
Het door jou aangehaalde artikel regelt inderdaad de maximale kogeldruk, maar uitsluitend in geval van gebruik van een lastdrager op de trekhaak. Een caravan is geen lastdrager.
Dat artikel is voor de genoemde situatie dus niet de relevante bepaling en moeten we dan ook vergeten.
Het is elders geregeld in de Regeling of zelfs erbuiten, of men heeft dit simpelweg niet (meer) geregeld.

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » vr 12 aug 2022 00:12

Ik weet welke casus ik gesteld heb. Niet wat jij ervan maakt. Welterusten.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » vr 12 aug 2022 08:51

Lucas schreef:
do 11 aug 2022 23:11

Mee eens. Maar als je onverhoopt geen instructieboekje en typeplaatje hebt, moet je het nog steeds weten. En dan zijn RDW-gegevens ook toegankelijk...je moet er alleen wat meer moeite voor doen. mrgreen.gif
Instructieboekje mag je kwijtraken, typeplaatje niet. Die is verplicht voor aanhangers boven de 750 kg met eigen kenteken. Dat zou jij toch moeten weten mrgreen.gif
Lucas schreef:
do 11 aug 2022 23:11

Ik ben het trouwens ook met je eens dat het wel allemaal makkelijk vindbaar moet zijn. Maar ik kan niet de conclusie delen dat als dat niet zo is, je je er dan dus ook niet aan kunt worden gehouden. In het strafrecht gaat het er vaak niet om of je het wist, maar of je het had moeten of kunnen weten.
Met die laatste zin ben ik het eens. Om even het typeplaatje op de caravan aan te halen. Ontbreekt die, zul je een nieuwe moeten aanvragen. Doe je dat niet, wordt jouw caravan een 750 kg karretje. Ook al weet iemand dit niet, kan hij/zij niet als verweer aangeven dat hij/zij dit niet wist. Het staat in de regelgeving van voertuigeisen. Moeilijke materie voor veel mensen, maar je hoort het wel te kennen.

Maar uiteindelijk is de discussie begonnen over de jou aangehaalde verborgen gegevens, zoals de maximum kogeldruk die door de autofabrikant wordt geadviseerd, die volgens jouw eerste stelling wel bij de RDW of politie bekend zijn maar niet bij de automobilist en je toch voor de voeten geworpen kunnen worden. Een automobilist kan niet zoeken naar gegevens die er niet zijn. Alles dat van belang is om aan de voertuigeisen te kunnen voldoen, hoort officieel in/op/bij een voertuig aanwezig te zijn. In die zin, bedoel ik dat belangrijke gegevens makkelijk vindbaar moeten zijn.

Ik ben ook benieuwd hoeveel forumleden toch maar even naar het typeplaatje bij de trekhaak hebben gezocht. Ontbreekt deze, mag je alleen nog maar een aanhanger/caravan tot 750 kg trekken. En nee, je kunt er niet onderuit komen door bij een aanhouding “ik heb dat niet geweten” te zeggen. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ron » vr 12 aug 2022 09:31

Op het type plaatje staat niet wat het trekgewicht is.
Maar met het goedkeurings nummer kan je het wel opzoeken wat het max trekgewicht is.
Deze zal ook meestal hoger of gelijk aan het max trekgewicht van het voertuig zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » vr 12 aug 2022 09:57

[re.gif]
Dat klopt Ron.
De trekhaakfabrikant bepaalt het trekgewicht ook niet. Het enige dat daarover in de wet staat, is dat wanneer dit typeplaatje ontbreekt, je maximaal 750 kg mag trekken. En de autofabrikant bepaalt niet wat de maximum kogeldruk is, dus staat dat ook niet op het typeplaatje van de auto. En zo is het cirkeltje weer rond. mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ron » vr 12 aug 2022 10:28

[re.gif]
Ik zie oom agent al op zijn rug liggen in de modder om het type plaatje te bekijken. awhoea.gif awhoea.gif
Bij mij zit deze echt helemaal onder de auto .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » vr 12 aug 2022 12:10

Daphne schreef:
vr 12 aug 2022 08:51
Lucas schreef:
do 11 aug 2022 23:11
Maar als je onverhoopt geen instructieboekje en typeplaatje hebt, moet je het nog steeds weten.
Instructieboekje mag je kwijtraken, typeplaatje niet. Die is verplicht voor aanhangers boven de 750 kg met eigen kenteken. Dat zou jij toch moeten weten mrgreen.gif
Weet ik ook, daarom schreef ik "onverhoopt" mrgreen.gif
Daphne schreef:
vr 12 aug 2022 08:51
Ik ben ook benieuwd hoeveel forumleden toch maar even naar het typeplaatje bij de trekhaak hebben gezocht. Ontbreekt deze, mag je alleen nog maar een aanhanger/caravan tot 750 kg trekken.
Ja dat is een goeie.

Overigens is het zonder het typeplaatje ook wel erg lastig aantonen dat de trekhaak überhaupt is goedgekeurd. Als je er dan een aanhanger aanhangt overtreed je (ook) artikel 32 Wegenverkeerswet.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”