Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 7 jul 2022 11:53

[re.gif]

Ja dat zou je wel denken
Maarrrrrr!
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Hobby Linka » do 7 jul 2022 12:48

[re.gif]

Maar wat?

Mijn banden van de caravan staan ook op 4,5 bar. Is me ook verteld na de bandenwissen door het bedrijf wat de banden heeft gewisseld.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 7 jul 2022 13:26

[re.gif]

Maar ik hoor en lees graag meer mening ook in kader van het stabieler krijgen van de combinatie thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

die Wilk
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 25 mar 2020 20:41

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door die Wilk » do 7 jul 2022 13:51

Op zijkant v/d Band staat hoeveel PSI of BAR erin MOET/ MAG, houd je daaraan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Morgoth » do 7 jul 2022 13:55

Jeffr schreef:
do 7 jul 2022 13:26
[re.gif]

Maar ik hoor en lees graag meer mening ook in kader van het stabieler krijgen van de combinatie thumbup.gif
Probeer eens een lagere kogeldruk. Hou je gewoon eens aan die geadviseerde 5 a 7% en kijk eens wat er gebeurd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Paul Vingerhoets » do 7 jul 2022 17:31

@de wilk
Op de wang van een band staat wat de maximale belasting mag zijn bij een bepaalde druk
Of net andersom tis maar hoe je het leest.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door eurotrotter » wo 13 jul 2022 11:44

Als je gewoon de band op de druk zet wat de fabrikant( van de band dus hé ,niet die van de caravan) aangeeft en die bij die maximale belasting behoort zit je altijd goed ,ook al zit je nog niet aan de maximale belasting.
Op perslucht hoef je niet te bezuinigen ,meestal is t zelfs gratis. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Frank8
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 jun 2021 12:05

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Frank8 » wo 20 jul 2022 21:00

Jeffr schreef:
vr 6 mei 2022 09:06
[re.gif]

Ik begrijp nu dat vele dit als normaal beschouwen.
Ik heb achter vrachtwagens de afgelopen jaren dit nog nooit meegemaakt gelukkig. Reizen was altijd heel relaxed

Beetje zuigkracht bij inhalen natuurlijk wel maar was echt minimaal.
Uit de vele uiteenlopende reacties en adviezen blijkt hoe moeilijk het is om een oorzaak aan te wijzen.
Gelukkig ben je een ervaren caravanner en heb je met de KIP goede ervaringen en een rustige combinatie gehad.
Mijn idee :
Jullie huidige caravanindeling is perfect te beladen. Mooiste is om geen water mee te nemen, boiler en leidingen leeg laten lopen, geen vulling van toilet en reservoir maar de toilet gebruiken voor opslag van badhanddoeken, dekens etc.
Tentstokken en tent in de auto evt aangevuld met haringen en zwaar spul. De achterste bovenkastjes in de caravan blijven leeg.
Tafels, stoelen, tentzeil etc onder het bed zoveel mogelijk in het midden en naar de as. De hangkast en toilet gebruik je om evenwicht te creeren met je keukenblok.
Kortom : zoveel mogelijk materiaal laag en op of voor de as. Wat overblijft in de auto. Niet in de achterbak, maar waterflessen, boeken, zware spullen voor en op de achterbank of in ieder geval tussen de wielen. Als je wilt weten welk resultaat dit oplevert : er staat een 'beladingstooltje' op caravantrekker. Uit ervaring weet ik dat deze zeer realistisch is.
Banden auto voor en achter op (voorschrift maximum belading fabrikant) , waarschijnlijk 2.6 en 3.0.
De kogeldruk niet overdrijven want dat maakt combi onrustiger. Ruime 70 max 75 moet ruim voldoende zijn bij jullie caravan. Als mensen meer dan 6-7% nodig hebben van hun caravangewicht dan is er iets mis.
Tsja, dan die bandendruk.... Als het Hankook C banden zijn dan is 4,5 bar veel te hoog bij jullie caravangewicht. Hierdoor mis je de vering van jullie banden. Dit betekent dat de as en schokdempers alles moeten opvangen. De caravan kan ongemerkt flink stuitergedrag vertonen. Stabieler wordt hij er niet van.
Kijk eens op caravantrekker bij de adviezen en tabellen van Jadatis. Bij een 3,6 zul je al ruime draagkracht hebben en ook 3,5 is meer dan genoeg als je bij lagere buitentemperaturen (15-20 gr) de spanning meet. Zorg ook dat caravanbanden gebalanceerd zijn. Anders draagt ook dit stuitergedrag bij aan onrust.
Daarnaast is het goed afstellen van de AKS op jullie trekhaakkogel ook belangrijk. Maak die frictie elementen goed schoon. Ook de kogel goed roest en verfvrij schoonschuren. Stel de AKS met vulringen af op maximale sterkte (volgens voorschriften). Hierdoor wordt de combinatie meer één geheel. Bij sterke turbulentie (bv autotransporter en stevige wind) gaat dan de hele combinatie schudden van links naar rechts ipv een scharende beweging. Als je een AKS hebt dan moet ook de bovencups fris zijn. De zijcups moeten nog een paar mm rand hebben rondom de uitsparing vd kogel.
Tot slot : De Kip had waarschijnlijk een Delta as. Een caravan rijdt hiermee rustiger dan een smallere rechte as. Als je nu ook een Delta as hebt, kun je nog een keer achter je eigen caravan aanrijden op de snelweg. Let er dan op of hij mooi recht de auto volgt. Bij op en afritten mag je een carvan NOOIT in je stuur voelen trekken. Ook niet bij spoorvorming. Het kan dan zijn dat een wiel of beide wielen niet goed sporen. Bij een Delta as kan Triorep dit afstellen. Asrubbers kunnen versleten zijn of caravanschokdempers en autoophanging slapjes. Een combinatie van genoemde factoren kan een combinatie erg onrustig maken op hogere snelheden.
Meer rust vinden kan dus in heel veel kleine beetjes zitten.
Natuurlijk speelt een match tussen caravan en auto mee. Belading speelt natuurlijk de belangrijkste rol. De overige hierboven genoemde zaken worden helaas vaak onderschat.
Ik begrijp dat jullie al een andere auto gekocht hebben en dat er flinke verbetering is. Dat is fijn. Misschien zit er toch nog iets waardevols tussen mijn goedbedoelde post en vergroot het jullie reisplezier nog iets meer.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 4 aug 2022 11:25

[re.gif]

Mooie reactie bedankt
thumbup.gif
Geen Caravan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 4 aug 2022 11:37

De vakantie zit er op en we zijn weer veilig thuis.

Voor vertrek de caravan enorm bewust ingedeeld en beladen. De auto dito zover als dat kan.
Wat een enorme verbetering. De caravan lag super stabiel achter de auto en we hadden nergens last van 105 op de teller was prima te doen thumbup.gif

Helaas na een goede 800km net voorbij München was het feest voorbij. Een hard snerpend geluid bij het toeren maken kwam onder de motorkap vandaan. Contact anwb en de adac was snel ter plaatse. De beste man luisterde even mee en concludeerde dat wij maar even achter hem aan moesten rijden 5km verder op was er een adac punt met garage. Sochtends nog gereden samen met een monteur maar het zelfde geluid kwam niet geheel meer terug. De monteur vertrouwde het niet omdat we ook nog een behoorlijk stukje moesten rijden adviseerde hij vervangend vervoer te regelen. Het koste wat moeite maar credits voor de anwb voor 1700 hadden wij een vervangende auto .

Daar gaat dan al je voorbereiding en zit je prompt in een kleinere auto en moet er toch weer geschoven worden.
Achteraf bleek de volvo cx40 t5 hybride veel zwaarder dan mijn eigen auto en bij terugkomst zelfs BE waardig [aschrik.gif]

Echt een tip omdat goed te checken al ben je met je hoofd echt totaal met andere dingen bezig. gelukkig is er nu Niks gebeurd maar toch.


Mijn eigen auto is nu onderweg naar NL staat al ruim 2.5 weken in Duitsland. Heb zelfs meer km gereden met de Leen auto dan ik tot zover met mijn eigen auto heb gedaan. Ben benieuwd wat de eind conclusie wordt van de garage. scratch.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door WanFie » do 4 aug 2022 12:34

Misschien is het al aan de orde geweest, maar de Insignia heeft toch verschillende instellingen voor het veergedrag? Ik denk dat de sportstand veel stabieler is dan een confortstand.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door LekensMark » do 4 aug 2022 12:53

Volvodriver schreef:
zo 3 jul 2022 14:59
[re.gif]
Kogeldruk staat op het plaatje van je trekhaak.
Autofabrikanten geven een advies. De trkhaakfabrikant bepaalt de maximale kogeldruk. Dit is wettelijk vastgelegd.
Ik ben er al eens om weggehoond maar zo zit het wel.

Ik moet weer even de wettekst opzoeken als je het wilt verifiëren. Maar echt de fabrikant bepaald.
Kogeldruk staat ook Nergens op de officiële autopapieren. Alleen op het plaatje van de trekhaak.

Edit: Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen staat dit beschreven.
Dan toch niet bij Renault. Papieren van mijn Clio stond kogeldruk max 50 kg, achteraf geplaatste trekhaak kon volgens het typeplaatje 75kg dragen. Bij de autokeuring werd aangehouden vanuit de autopapieren dus 50 kg. En ook mijn huidige perfect geladen combinatie loopt lichtjes onrustig achter een vrachtwagencombinatie, komt gewoon door de luchtwervelingen (bij een autotransporter is dit nog erger).
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Paul Vingerhoets » do 4 aug 2022 13:34

Op onze kuga trekhaak zit een plaatje geplakt voor “kogeldruk zie handleiding “ Gelukkig staat in de handleiding 100 kg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » do 4 aug 2022 14:35

[re.gif] [re.gif]
België is een apart land met die autokeuring van de trekhaak. Net zoals het rare gegeven dat zelfs door de fabrikant wel gehomologeerde tuning achteraf niet eens mag.

Dit door mij aangehaalde wetsartikel geldt trouwens voor Nederland.
Maar nogmaals autofabrikanten kunnen nergens op officiële papieren zetten wat de kogeldruk is want zo worden ze niet gehomologeerd voor toelating in de EU.

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » do 4 aug 2022 14:38

[re.gif] [re.gif]
Daar kan je dan nog wel eens mee bekocht worden.
Als een typeplaatje van de trekhaak ontbreekt is het max 75 kg. Een instructieboekje is GEEN rechtsgeldig document. Ik kan het niet leuker maken.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » do 4 aug 2022 15:31

Is toch niet belangrijk.. whistle.gif
Stabiel en veilig rijden, ook bij onverhoopte uitwijkmanoevres, windvlagen en autotransporters of wat voor gekke dingen je tegen komt, is veel belangrijker dan wat er op typeplaatjes stast.
Ik heb sinds 1966 echt heel veel kms gemaakt met van allerlei dingen achter de auto. Vele decennia practisch dagelijks.
Geloof een oude rot.. een hogere kogeldruk geeft practisch altijd een veel beter rijgedrag.
10 of 15 kg meer kan echt heel veel verschil maken.
Vergeet ook niet, dat de rijwind sommige caravans achterover drukt. Meer of minder, afhankelijk van de voorzijde van die caravan. Bij sommige caravans ( bijv. KIP) treedt dat effect juist weer niet op, en zou de kogeldruk maar zo eens 50 kg of meer groter kunnen worden bij 100 kmu, door de schuine voorkant.
Ben je niet tevreden over de rijeigenschap van de caravan, neem dan eens de proef op de som.
Zet een jerrycan met 15 of 20 ltr water in de auto.
Rijdt het niet lekker, verplaats dan die jerrycan naar de disselbak.
Succes gegarandeerd.
Of, nog beter, verplaats alles van gewicht achterin de caravan naar voren indien mogelijk.
Nog een gouden regel..maak je auto zo zwaar mogelijk. De caravan zo licht mogelijk.
Dat is dan wat weer minder belangrijk als de auto 1,5 keer of meer zwaarder weegt dan de caravan..
Maar zware brandstofslurpers worden steeds schaarser... knipoog.gif
En caravans niet echt lichter.

Btw..in het grootste deel van de wereld vindt men minimaal 15 % (liever meer) van het aanhangergewicht het veiligst.
Helaas niet haalbaar in Europa, de koppelingen die je daar voor nodig hebt kent men hier niet. ( meer)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Morgoth » ma 8 aug 2022 12:15

Ab schreef:
do 4 aug 2022 15:31
...
En caravans niet echt lichter.
...
Daar zeg je iets. Je zou verwachten dat door de veranderingen in de automobielwereld, de caravanfabrikanten daar wel op in zouden springen met beter gestroomlijnde en lichtere caravans. Maar niets is minder waar. Ze lijken zwaarder en luxer te worden en het blijven grote hoekige dozen. Alleen de T@B zou je een 'nieuwerwetse' caravan kunnen noemen, maar deze valt weer in het kleine segment. De grote T@B is een zachte dood gestorven. Hij was te vroeg denk ik. Of niet doordacht genoeg. Of te duur.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » ma 8 aug 2022 13:46

[re.gif]

Onze Nova Light 465 is een compacte lichtgewicht caravan met alles der op en der an. Toevallig afgelopen vrijdag met volledige vakantie bepakking (incl 2 ebikes op de dissel) naar de weegbrug geweest. 1360 kg op de as! Hangt prima achter de auto, is ook een stuk lager dan "normaal" maar geen hefdak. Geen last van gekwispel achter tankwagens of autotransporters.
Toegegeven, er hangt een behoorlijke prijskaart aan.

Btw, wij hebben destijds ook naar een T@b gekeken. Indeling achterin dwars bed, in het midden keuken en badkamer en zitje aan voorzijde. De vorm is leuk maar niet praktisch en dus afgevallen.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 8 aug 2022 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 8 aug 2022 13:59

Tja, als je een ruime caravan wil hebben (ruimte in de caravan) dan blijf je toch enigszins gebonden aan die rechthoekige doos.

Een heel schuine voorkant kost nu eenmaal ruimte binnenin en een kleine schuinte zoals de hobby 400 en 440 vroeger hadden is leuk maar doet niets in het verbruik
Het frontaal oppervlak blijft even groot
Een t@b of de Eriba met hefdak zijn laag en dikwijls ook nog eens wat smaller hierdoor is het frontale oppervlak kleiner en zul je dat zeker merken in het verbruik maar ook binnenin
Keuze stress wat wil je wel en niet.

Fabrikanten proberen toch een beetje te bouwen wat de klant wil
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » ma 8 aug 2022 14:20

Volvodriver schreef:
zo 3 jul 2022 17:45
[re.gif]
De fabrikant van de auto bepaalt wettelijk NIETS over kogeldruk. Maar dan ook echt niets. Lees het door mij aangehaalde artikel.
Ik zal nog even neerzetten:
Artikel 5.18.7 1e lid onder g. eerste puntje
g. Indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde:
1° mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen.
Ik zie dit nu en hoewel de wet voor iedereen raadpleegbaar is, blijft juristerij toch een vak knipoog.gif Dit artikel gaat namelijk niet over aanhangers, maar over lastdragers. Wat een lastdrager is staat bij de definities van de Regeling Voertuigen, artikel 1.1. Een fietsendrager is een lastdager, een aanhangwagen niet. Dus daar vinden we het antwoord niet.

Daarbij opgemerkt dat ik ook niet pretendeer het bij het rechte eind te hebben en de regels rondom voertuigen en zeker ook trekhaken danig ingewikkeld zijn, ook omdat deze regelmatig wordt doorkruist door Europese regelgeving of daarmee samenhangen en het een complexe mix is tussen Wegenverkeerswet, diverse Ministeriële en Europese regelingen en dan ook nog eens allerlei bijlagen die niet zelden de doorslag geven. Zo heb ik al eens, zelfs met raadpleging van een jurist van de RDW (die het ook niet zeker wist), een zoektocht besteed naar de wettelijke basis voor de hoogte van een trekhaak, die er niet (meer) is, maar waarover onder meer diverse trekhaakspecialisten het tegendeel beweerden en beweren.

Ik heb mij er ook even aan gegeven en kom dan tot de conclusie dat voor de kogeldruk bij aanhangwagens in de Regeling voertuigen artikel 5.18.17f de aangewezen bepaling is. Hier staat het volgende.
1
De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.

2
Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane last onder de koppeling:
a.alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
b.niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
c.niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
d.niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.


Aangezien de openbare RDW-gegevens van onze caravan niets vermelden en de kentekencard bij mijn weten ook niets (niet bij de hand helaas) vermeldt over de maximumlast onder de koppeling, komt lid 2 in beeld en dan specifiek sub b. Hoewel het er niet met zoveel woorden staat, lijkt mij "een redelijke wetsuitleg" dat de "voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast" het laagste opgegeven maximum betreft van autofabrikant of trekhaakfabrikant. Immers, als een autofabrikant een maximale verticale belasting van 90 kilo voorschrijft en de trekhaak 130 kilo kogeldruk als max hanteert, zie ik geen goede reden waarom dan boven de 90 kilo toch toelaatbaar zou moeten zijn. Andersom hetzelfde. Dat zou betekenen dat hetgeen diverse trekhaakspecialisten stellen, dat het laagste maximum geldt, in dit geval dus wel iets is dat klopt!

Interessant is verder dat op grond van sub c een kogeldruk van 100 kilo bij een caravan van max 900 kg een boete kan opleveren, ondanks dat de autofabrikant en trekhaakfabrikant in het betreffend geval maximaal 120 kilo kogeldruk voorschrijven.

Dat is in mijn optiek wat de regels zeggen, maar nogmaals, ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben en sta open voor commentaar hierop.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » ma 8 aug 2022 14:36

Lucas schreef:
ma 8 aug 2022 14:20
Aangezien de openbare RDW-gegevens van onze caravan niets vermelden en de kentekencard bij mijn weten ook niets (niet bij de hand helaas) vermeldt over de maximumlast onder de koppeling, komt lid 2 in beeld en dan specifiek sub b. Hoewel het er niet met zoveel woorden staat, lijkt mij "een redelijke wetsuitleg" dat de "voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast" het laagste opgegeven maximum betreft van autofabrikant of trekhaakfabrikant. Immers, als een autofabrikant een maximale verticale belasting van 90 kilo voorschrijft en de trekhaak 130 kilo kogeldruk als max hanteert, zie ik geen goede reden waarom dan boven de 90 kilo toch toelaatbaar zou moeten zijn. Andersom hetzelfde. Dat zou betekenen dat hetgeen diverse trekhaakspecialisten stellen, dat het laagste maximum geldt, in dit geval dus wel iets is dat klopt!
Ook bij de openbare RDW gegevens van de auto wordt niets vermeld. Er staat ook niets op het typeplaatje van de auto vermeld. En ben je dus afhankelijk van het "instructieboekje" dat door de autofabrikant wordt uitgegeven dat geen wettelijke status geniet. Bij de trekhaak heb je net als op de koppeling van de caravan wel een typeplaatje met de maximale belasting. Ik zou dus zeggen dat de laagste waarde van trekhaak of koppeling caravan telt, in de meeste gevallen zal dit dan de waarde van de trekhaak zijn, want de koppeling van de caravan staat meestal op 150 kg.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » ma 8 aug 2022 14:55

[re.gif]
Of het instructieboekje an sich inderdaad wettelijke status heeft valt zeker te betwisten. Maar daarin staat wel vermeld wat de door de fabrikant opgegeven toegestane belasting onder de koppeling is, dus je zou hem daar wel uit kunnen halen. Die opgaves van de fabrikant zijn bij de RDW en daarmee ook bij politie natuurlijk ook bekend (en te raadplegen) en door de eigenaar van het voertuig op te vragen (als er geen instructieboekje meer is).

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » ma 8 aug 2022 15:22

[re.gif]

Sorry, instructieboekje is niet leidend. Politie gaat geen instructieboekjes raadplegen om te zien wat de kogeldruk mag zijn. Zelfs maximum treingewicht, dat wel op een typeplaatje van een auto staat is geen issue voor een controle. Dat is alleen een gewicht dat voor de fabrikant van belang is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » ma 8 aug 2022 15:36

[re.gif]
Nee dat snap ik, maar politie en RDW kunnen bij een controle wel in de gegevens die de fabrikant heeft opgegeven. Die gegevens komen (als het goed is) overeen met het instructieboekje. Het instructieboekje is slechts een vergemakkelijking voor de eigenaar / gebruiker van het voertuig om deze gegevens te achterhalen. Zo bedoelde ik het.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » ma 8 aug 2022 15:52

[re.gif]

maar waarom zouden ze inzage in een boekje zonder wettelijke status willen hebben? Als maximum kogeldruk belangrijk was, dan stonden die gegevens ook voor de auto-eigenaar ter inzage bij de RDW gegevens. We kunnen het hier heel lang over hebben, maar de kans dat je controle krijgt is al heel erg klein en de kans dat ze dan zelfs een instructieboekje van de auto gaan doorspitten is nul.
De autoriteiten controleren alleen op datgene dat wettelijk is bepaald, niets meer en niets minder. In dit geval dus trekhaak en eventueel koppeling van de aanhanger.
Volvodriver heeft de wetsartikelen al eerder gedeeld waar je dit kunt vinden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”