Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Net terug van ons eerste tripje met de " nieuwe " caravan.
De vakantie was gelukkig erg gezellig met mooi weer.
Wat ons wat minder beviel was het rijden achter vracht auto's en de zuig kracht van in busje die inhalen
Als wij met onze combi astra k en adria achter een vrachtwagen rijden schudt de auto van links naar recht vanaf een 75 km/u je ziet dat de caravan begint te kwispelen. De adria is leeg 1060 kg we hebben inclusief mover ongeveer 110kg in de caravan aan spullen. X aantal om aan de kogeldruk van 75 a 80 kg te komen.
De rest was in de auto astra k 1295 kg belading ongeveer 225 kg.
Zonder vracht verkeer nergens last van.
Is dit echt een gewichts issue van de auto?
De vakantie was gelukkig erg gezellig met mooi weer.
Wat ons wat minder beviel was het rijden achter vracht auto's en de zuig kracht van in busje die inhalen
Als wij met onze combi astra k en adria achter een vrachtwagen rijden schudt de auto van links naar recht vanaf een 75 km/u je ziet dat de caravan begint te kwispelen. De adria is leeg 1060 kg we hebben inclusief mover ongeveer 110kg in de caravan aan spullen. X aantal om aan de kogeldruk van 75 a 80 kg te komen.
De rest was in de auto astra k 1295 kg belading ongeveer 225 kg.
Zonder vracht verkeer nergens last van.
Is dit echt een gewichts issue van de auto?
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Heb je een antislinger koppeling en was die vast gezet?
Wij kunnen natuurlijk niet in je caravan kijken maar vaak is kwispelen het gevolg van verkeerde belading. Het meeste gewicht moet voor de as liggen.
Wat is de maximale belasting van je trekhaak en van de koppeling. Die moet maximaal beladen zijn.
Heb je fietsen op de caravan?
Wij kunnen natuurlijk niet in je caravan kijken maar vaak is kwispelen het gevolg van verkeerde belading. Het meeste gewicht moet voor de as liggen.
Wat is de maximale belasting van je trekhaak en van de koppeling. Die moet maximaal beladen zijn.
Heb je fietsen op de caravan?
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Alles lag voor/ op de as. Er was niet veel mee dus meeste moest naar de disselbak voor de kogel druk. Behalve de mover accu. Geen water in de wc of tank
Geen fiets etc mee. Antislinger koppeling in gebruik. Max kogel druk auto,( de laagste ) 75kg
Laatst gewijzigd door Jeffr op do 5 mei 2022 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik gok ook belading van de caravan.
Ik heb ook een Astra K station gehad en nooit problemen met de Knaus 500 erachter en in Frankrijk 100 - 110 gereden op de teller.
Alleen beladen auto trailers zijn vervelend vanwege de vreemde wervelingen die ze veroorzaken.
Ik heb ook een Astra K station gehad en nooit problemen met de Knaus 500 erachter en in Frankrijk 100 - 110 gereden op de teller.
Alleen beladen auto trailers zijn vervelend vanwege de vreemde wervelingen die ze veroorzaken.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Als dat alleen voorkomt als je achter een vrachtwagen rijdt, zou ik toch eens kijken om de kogeldruk nog iets te verhogen. Ook nog ff verder naar de belading. Controleer ook de bandenspanning goed, van een lage spanning kan een caravan ook gaan dweilen
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Welk merk banden heb je onder auto en caravan.
Onder een eerdere auto, octavia 2.0 tdi, zaten bij aanschaf General banden. Daarmee slingerde de combi. Na vervangen banden door continental was het slingeren over. Ik durfde bijna niet sneller dan 75-80 km/u te rijden.
Misschien banden met (hoge)) slappe/soepele wangen onder auto of caravan?
Onder een eerdere auto, octavia 2.0 tdi, zaten bij aanschaf General banden. Daarmee slingerde de combi. Na vervangen banden door continental was het slingeren over. Ik durfde bijna niet sneller dan 75-80 km/u te rijden.
Misschien banden met (hoge)) slappe/soepele wangen onder auto of caravan?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Wat ik begrijp is dat de gewichten goed zijn verdeeld. Kogeldruk en massaverhouding kloppen.
Achter vrachtwagens is het vaak een turbulentie van jewelste. Als motorrijder werd mijn hoofd hier ook vaak aan blootgesteld. Afstand houden of inhalen is dan de remedie. Vooral autotrailers zijn er om berucht. En je bent niet de enige die hier last van heeft, vaak zie ik caravans met het rechter wiel op de streep als ze worden ingehaald door vrachtwagens of snelle busjes. Het zou best kunnen dat met nieuwe frictiecupjes in de koppeling en/of het monteren van schokbrekers onder de caravan als die er niet opzitten winst kan worden geboekt.
Achter vrachtwagens is het vaak een turbulentie van jewelste. Als motorrijder werd mijn hoofd hier ook vaak aan blootgesteld. Afstand houden of inhalen is dan de remedie. Vooral autotrailers zijn er om berucht. En je bent niet de enige die hier last van heeft, vaak zie ik caravans met het rechter wiel op de streep als ze worden ingehaald door vrachtwagens of snelle busjes. Het zou best kunnen dat met nieuwe frictiecupjes in de koppeling en/of het monteren van schokbrekers onder de caravan als die er niet opzitten winst kan worden geboekt.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Banden zijn hankook ventura uit 0120 dot
Dat is inderdaad de remedie die wij nu hebben gebruikt. Echter kan dit niet in Duitsland waar veel inhaalverboden zijn.
Hij is net gekeurd dus ga er vanuit dat de cupjes nog oke zijn
De caravan heeft schokbrekers volgens mij ook tempo 100 verplicht.
We vinden het niet prettig en geeft onveilig gevoel. We vragens ook hard op af of dit anders zou zijn met een zwaardere auto?
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Heb je de caravan met inhoud gewogen? De papieren leeggewichten van caravans wijken nogal eens af van de werkelijkheid. Vaak is het gewicht van de bagage ook meer dan je denkt, ondanks dat alles is gewogen toen het erin ging. Ongemerkt komt er toch wel wat bij. Al het gewicht in de disselbak is ook niet goed. Hoe dichter in de buurt van de as hoe beter, maar natuurlijk wel genoeg druk op de kogel. Kijk ook even de bovenkastjes na. Gewicht hoog in de caravan werkt ook averechts. Kijk ook eens naar de filmpjes van de ANWB die over gewichtsverdeling in de caravan gaan. Dat is heel verhelderend.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Zou je wat specifieker kunnen zijn met je banden. Online zie ik alleen Hankook Ventus.
Wat is de loadindex van de band en wat mag het totale gewicht zijn van de caravan? Zijn de banden zogenaamd reinforced, commercial banden of echte auto banden? En wat is de bandenspanning?
Wat is de loadindex van de band en wat mag het totale gewicht zijn van de caravan? Zijn de banden zogenaamd reinforced, commercial banden of echte auto banden? En wat is de bandenspanning?
Bürstner Ventana 490tk Avantgarde uit 2002 met Unico Verona XL luifel en deluxe voorscherm.
Ford Kuga 1.5 Ecoboost uit 2018
Ford Kuga 1.5 Ecoboost uit 2018
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Turbulentie voel je. Linksom of rechtsom. De frictiekoppeling gaat alleen resonantie tegen (het steeds sterker slingeren)Kijk eens op caravantrekker.nl. Voer daar de gegevens in. Volgens mij (gok) is jouw combinatie relatief slingergevoeliger dan een combinatie waarvan de massa van de auto hoger is.
Is dat goed of is dat slecht (de eeuwige discussie hier)? Nee - je weet dat je er rekening mee moet houden. Dus afremmen - meer afstand nemen tot de vrachtwagen en klaar is Kees. Je komt na 1000 km 2 seconden later op jouw bestemming aan als je dat afzet tegen de situatie dat je op korte afstand van de vrachtwagen rijdt. Of je er geld voor over hebt om een zwaardere auto (met een hoger verbruik en een hogere houderschapsbelasting) te kopen voor alleen de caravan - moet je zelf weten. Ik zou het niet doen. Er is niets mis.
En nog een inkopper: Je kan wel lopen dokteren: nieuwe banden, nieuwe schokbrekers, zwaardere vering - maar niemand durft zijn/haar hand in het vuur ervoor te steken.
Is dat goed of is dat slecht (de eeuwige discussie hier)? Nee - je weet dat je er rekening mee moet houden. Dus afremmen - meer afstand nemen tot de vrachtwagen en klaar is Kees. Je komt na 1000 km 2 seconden later op jouw bestemming aan als je dat afzet tegen de situatie dat je op korte afstand van de vrachtwagen rijdt. Of je er geld voor over hebt om een zwaardere auto (met een hoger verbruik en een hogere houderschapsbelasting) te kopen voor alleen de caravan - moet je zelf weten. Ik zou het niet doen. Er is niets mis.
En nog een inkopper: Je kan wel lopen dokteren: nieuwe banden, nieuwe schokbrekers, zwaardere vering - maar niemand durft zijn/haar hand in het vuur ervoor te steken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
De banden zijn hankook ventura lt radiaal tubless.
4.5 bar vond ik veel maar de dealer was vast houdend m
Verder geen spullen in de kastjes zelfs geen verloren sok
Ik gok dat het inderdaad in de gewichts verhouding auto caravan zit. Natuurlijk op caravantrekker gekeken. Het is niet ideaal maar zeker niet slecht met 3 groene sterren voor gewicht.
7 jaar rond getuft met een volgestouwd kip max 1150kg daar kon ik 110 mee rijden zonder een centje pijn. Nooit een gekke beweging gevoeld.
De gaten die ik moet laten vallen om het effect op te heffen zijn behoorlijk en worden snel gevuld door andere auto's. Merkte echt dat ik behoorlijk intensief aan het rijden ben.
Om speciaal hiervoor een andere auto te kopen valt onder de opties. Liever niet maar veiligheid is ook wat waard.
4.5 bar vond ik veel maar de dealer was vast houdend m
Verder geen spullen in de kastjes zelfs geen verloren sok
Ik gok dat het inderdaad in de gewichts verhouding auto caravan zit. Natuurlijk op caravantrekker gekeken. Het is niet ideaal maar zeker niet slecht met 3 groene sterren voor gewicht.
7 jaar rond getuft met een volgestouwd kip max 1150kg daar kon ik 110 mee rijden zonder een centje pijn. Nooit een gekke beweging gevoeld.
De gaten die ik moet laten vallen om het effect op te heffen zijn behoorlijk en worden snel gevuld door andere auto's. Merkte echt dat ik behoorlijk intensief aan het rijden ben.
Om speciaal hiervoor een andere auto te kopen valt onder de opties. Liever niet maar veiligheid is ook wat waard.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Bij "vierkante" vrachtwagens hebben we geen last.
Maar vooral achter tankwagens (brandstof etc) en autotransporters hebben wij het ook.
Als ik het merk houd ik 50-100m afstand, of ga er voorbij zodra dat kan en mag.
Maar vooral achter tankwagens (brandstof etc) en autotransporters hebben wij het ook.
Als ik het merk houd ik 50-100m afstand, of ga er voorbij zodra dat kan en mag.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Wij hebben precies dezelfde ervaring.
We zijn wel eens gestopt, omdat we dachten dat er iets mis was met de combinatie, Niks aan de hand ,maar we reden op dat moment achter een vrachtauto met open oplegger. Dat realiseerden we later pas.
We zijn wel eens gestopt, omdat we dachten dat er iets mis was met de combinatie, Niks aan de hand ,maar we reden op dat moment achter een vrachtauto met open oplegger. Dat realiseerden we later pas.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat was een paar combinaties "geleden" Burstner Premio 485 TK en Renault Cenic 1.5 Diesel. Op zich een stabiele combinatie, maar niet veel extra power over.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Er is maar 1 remedie of 2 eigenlijk afstand houden of voorbij dit ga je met veranderen van belading niet verminderen
Beruchte voertuigen die het veroorzaken
Tank opleggers, zowel vloeistof als droge poeders en autotransporters
Door hun vorm krijg je enorme turbulentie
Oké de ene combinatie heeft er meer last van dan de andere en gewicht van het trekkende voertuig ,maar ook de vorm spelen daarbij een rol
Zelfs mijn vrachtwagen met 50 ton op de weg wordt er enigszins wispelturig van, vooral de cabine begint dan wat te schudden
Een kasten wagen of zeilenwagen hebben een rechte achterkant waardoor er zuiging onstaat en de turbulentie veranderd en verder weg legt.
De zuiging bij ingehaald worden is ook zo’n ding wat er nu eenmaal is beetje meer naar echts als het kan dan wordt het minder en ook daar geld dat elke combinatie er anders op reageert
Maar je gaat het niet oplossen met andere banden of schokbrekers
Beruchte voertuigen die het veroorzaken
Tank opleggers, zowel vloeistof als droge poeders en autotransporters
Door hun vorm krijg je enorme turbulentie
Oké de ene combinatie heeft er meer last van dan de andere en gewicht van het trekkende voertuig ,maar ook de vorm spelen daarbij een rol
Zelfs mijn vrachtwagen met 50 ton op de weg wordt er enigszins wispelturig van, vooral de cabine begint dan wat te schudden
Een kasten wagen of zeilenwagen hebben een rechte achterkant waardoor er zuiging onstaat en de turbulentie veranderd en verder weg legt.
De zuiging bij ingehaald worden is ook zo’n ding wat er nu eenmaal is beetje meer naar echts als het kan dan wordt het minder en ook daar geld dat elke combinatie er anders op reageert
Maar je gaat het niet oplossen met andere banden of schokbrekers
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Iets meer druk op de kogel en de achterbanden van de auto ook iets meer druk geven, dus op de belading aanpassen. Zie hiervoor de tabel van je auto.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Andere banden en of nieuwe schokbrekers was ik ook niet van plan
De belading zou nog iets kunnen doen.
Maar als je al bijna niks in de caravan vervoerd kun je weinig veranderen.
Zwaarder trekkend voertuig kan daarnaast in mijn idee wel helpen maar is erg kostbaar.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Welke banden liggen er eigenlijk onder je Opel? Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn namelijk.... Wellicht is meer druk on de autobanden ook een oplossing?
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Meer lading op of voor de as plaatsen.Jeffr schreef:
Maar als je al bijna niks in de caravan vervoerd kun je weinig veranderen.
Groet Arnold
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Heb je de spanning van de achterbanden van je auto aangepast? Ik had dat niet gedaan toen ik de eerste keer met mijn vorige Avento achter de E-klasse op pad ging. Het was echt een behoorlijk verschil toen ik de achterbanden op spanning had gezet.
Je Adria is 20 kg zwaarder dan de Kip. Die was beladen 1150 en de Adria 1060 leeg plus 110kg lading. Dan kan het nooit aan het gewicht van de caravan liggen. Tenzij de caravan veel zwaarder is dan opgegeven. De Kip had natuurlijk wel veel meer stroomlijn en de Adria heeft een grotere opbouwlengte.
Toch zou het verschil niet zo groot moeten zijn! Ik zou ook niet graag met zo’n combi op pad gaan. Het rijdt totaal niet relaxed. In ieder geval meteen naar de weegbrug!
Kan je een zwaardere auto van iemand lenen en daar de Adria achter hangen om te kijken of het probleem er dan ook is?
Je Adria is 20 kg zwaarder dan de Kip. Die was beladen 1150 en de Adria 1060 leeg plus 110kg lading. Dan kan het nooit aan het gewicht van de caravan liggen. Tenzij de caravan veel zwaarder is dan opgegeven. De Kip had natuurlijk wel veel meer stroomlijn en de Adria heeft een grotere opbouwlengte.
Toch zou het verschil niet zo groot moeten zijn! Ik zou ook niet graag met zo’n combi op pad gaan. Het rijdt totaal niet relaxed. In ieder geval meteen naar de weegbrug!
Kan je een zwaardere auto van iemand lenen en daar de Adria achter hangen om te kijken of het probleem er dan ook is?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Banden van de auto waren op druk die pas ik altijd aan voor de caravan tripjes. De banden zijn de zelfde als vorig jaar.
Dat de caravan niet 1060 leeg weegt daar ben ik me van bewust. Ik zou de boel graag wegen maar ben al jaren opzoek naar een goede weegbrug in de buurt( Flevoland)
Een zwaardere auto van iemand anders al test was ons idee ook. Me vader heeft een ford kuga die weegt wel wat meer dus we gaan kijken of dat op korte termijn even kan
Dat de caravan niet 1060 leeg weegt daar ben ik me van bewust. Ik zou de boel graag wegen maar ben al jaren opzoek naar een goede weegbrug in de buurt( Flevoland)
Een zwaardere auto van iemand anders al test was ons idee ook. Me vader heeft een ford kuga die weegt wel wat meer dus we gaan kijken of dat op korte termijn even kan
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ook al belaad je de caravan perfect, achter een truck wervelt het, ook als je wordt ingehaald door een truck of camper zul je altijd een zuiging ervaren.
Hoort erbij, dus wil je minder hinder: afstand achter trucks vergroten en houdt wat meer rechts als je wordt ingehaald door grote combinaties.
Hoort erbij, dus wil je minder hinder: afstand achter trucks vergroten en houdt wat meer rechts als je wordt ingehaald door grote combinaties.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik begrijp nu dat vele dit als normaal beschouwen.
Ik heb achter vrachtwagens de afgelopen jaren dit nog nooit meegemaakt gelukkig. Reizen was altijd heel relaxed
Beetje zuigkracht bij inhalen natuurlijk wel maar was echt minimaal.
Geen Caravan.