Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Met de opel heb ik mijn vorige caravan een kip van 1150kg moeiteloos overal mee naar toe genomen geen centje pijn bij 100km/u
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ja dat begreep ik al, maar dat verwonderd mij ook niks gezien de aerodynamica van de Kip caravan Kip staat erom bekend om doorgaans een stuk stabieler te zijn dan andere merken.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je bijvoorbeeld eens een vergelijkbare Hobby achter de Opel zou moeten hangen om te vergelijken.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
O zo
Jah misschien wel . Maar zoals ik al zij ik denk dat ik ook verwend ben met mijn vorige combies
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Grappig. Hier trekken we ook regelmatig een max 2200 kg tandemasser (Hymer) met een XC90 (die ook max 2250 kg mag trekken) en die XC90 is bij ons juist de heerlijk stabiele trekker van de 2 (zie mijn vorige bijdrage in dit draadje). Dat onderschrijft wel dat de caravan (en dus niet alleen gewicht en /of tandemasser, maar ook: constructie? Vorm? Type vering?) zeker ook van invloed is op de stabiliteit (of: wij hebben 2 totaal verschillende ideeën van stabiliteit )MarcoC schreef: ↑do 12 mei 2022 10:16Daarna groeide we pas echt! We kochten namelijk een Tandemasser van max 2500kg! Leeggewicht is 1670kg en beladen zit hij tegen de 2200kg aan, en dat kon de Volvo op papier net trekken (max trekgewicht 2250kg) Motorisch kon de Volvo de Dethleffs tandemasser prima verplaatsen, maar voor wat betreft het koetswerk en de stabiliteit.... man dat was een drama! Zelfs met 150kg kogeldruk reed de combi niet naar mijn zin... elke vrachtwagen en busjes en weet ik veel wat nog meer kreeg ik een hekel aan als ik de caravan erachter had hangen.... het maakte niet uit hoe zwaar ik de Volvo maakte... beter werd het gewoon niet!
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Onze XC90 kwam uit 2006, wellicht heb jij een jongere versie en zit daar het verschil in? Maar lengte van een caravan telt hier ook in mee hé, onze tandemasser is in totaal 9,20m lang! Een halve meter korter op een dubbele as kan best eens een wereld van verschil zijn
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Zoals al eerder geschreven
Onze zoon heeft dezelfde Astra met de Dethleffs 420T Family er achter met max 1300KG gewicht.
Die ligt er als een trein achter , gewoon super stabiel.
Kogel gewicht +/- 60 kg echt niet meer.
Soms zaten we dik boven de 100 km/h zonder dat we daar erg in hadden.
Het moet gewoon echt in de combinatie van jou caravan en de astra liggen.
Onze zoon heeft dezelfde Astra met de Dethleffs 420T Family er achter met max 1300KG gewicht.
Die ligt er als een trein achter , gewoon super stabiel.
Kogel gewicht +/- 60 kg echt niet meer.
Soms zaten we dik boven de 100 km/h zonder dat we daar erg in hadden.
Het moet gewoon echt in de combinatie van jou caravan en de astra liggen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Onze XC90 is uit 2004. Dus zelfde type als die van jullie. Onze caravan is 8,60 zoiets, inderdaad iets korter al gaat ie met de fietsen achterop ook over de 9 meter. Maar inderdaad, die lengte kan net het verschil zijn. Alleen al de luchtstromen en krachten op het einde van de sleurhut zijn dan net weer anders, wat misschien wel effect heeft op de hele combi. Daar is eigenlijk niet zo veel over bekend (of niet bekend bij mij). Wel interessant!MarcoC schreef: ↑do 12 mei 2022 15:42
Onze XC90 kwam uit 2006, wellicht heb jij een jongere versie en zit daar het verschil in? Maar lengte van een caravan telt hier ook in mee hé, onze tandemasser is in totaal 9,20m lang! Een halve meter korter op een dubbele as kan best eens een wereld van verschil zijn
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
ronk schreef: ↑do 12 mei 2022 16:56Zoals al eerder geschreven
Onze zoon heeft dezelfde Astra met de Dethleffs 420T Family er achter met max 1300KG gewicht.
Die ligt er als een trein achter , gewoon super stabiel.
Kogel gewicht +/- 60 kg echt niet meer.
Soms zaten we dik boven de 100 km/h zonder dat we daar erg in hadden.
Het moet gewoon echt in de combinatie van jou caravan en de astra liggen.
Ik lees op een opel forum dat er mensen zijn die met hun 1.6t 1700kg trekken het leeg gewicht van die auto's zijn maar 50kg meer dan de 1.4t. Ik geloof ook zeker dat de combi goed zou kunnen rijden. Alleen al mijn vorige combinaties waren bijvoorbeeld bij carantrekker op 100km/u licht groen. Dat is nu verre van zoals gezegd waarschijnlijk ben ik ook verwend.
Ik zoek het voornamelijk in de caravan omdat de auto niet is veranderd. De mover zit achter de banden en de accu naast de deur onder de rondzit. Koelkast ook net achter het wiel . Ik probeer dingen op een rijtje te zetten.
Lastige is dat de caravan nu niet meer beschikbaar is voor een goede maand en daarna de vakantie naar Kroatië kort op volgt.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Hm. Alles achter de as is niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Probeer de rest van de caravan achterin leeg te laten en pak voornamelijk voorin en op de as je spullen. Verhoog de kogeldruk een beetje tot ongeveer 10kg boven het maximaal opgegeven gewicht van de auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Of nog wat meer...
Die kogeldruk is bijna altijd DE oplossing om een onrustige combi in het gareel te krijgen.
Bijna.... er zijn nog zoveel meer factoren, maar in verhouding is de kogeldruk de allerbelangrijkste.
Je merkte al met die zak zand in de dissel een ander rijgedrag op..... zoek het dus echt in het verhogen van de kogeldruk...
En... het is technisch echt geen enkel probleem als de max waarde met 10 of 20Kg overschreden wordt hoor.
Afbreken is er niet bij... je kan een auto ophangen aan de trekhaak.... de caravan ook trouwens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dit is de indeling. Naast de deur onder de rondzit zit dus de accu.
- Bijlagen
-
- indelingpu.jpg (19.84 KiB) 1098 keer bekeken
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Verder niets onder de rondzit stouwen maar alles wat je aan bagage in de caravan kwijt wil voor en op de as inpakken. Geen klotsende watertanks vullen. Het gewicht zo laag mogelijk inpakken dus niet te veel in de bovenkastjes.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2683
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Hans555 heeft met zijn nieuwe hut ook problemen gehad met waggelen. Met Hankooks was de combi stabieler.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Vervelend dat de caravan niet beschikbaar is.
Als hij nu al slingert ging is zeker proefrijden met de Adria en de nieuwe trekker, dat risico zou mij te groot zijn.
Denk dat het probleem zit in de Adria, accu verzetten onder het bed, kogeldruk omhoog, in de rondzit lichte spullen, bandendruk van de Astra achter naar 2,8/2,9 bar wellicht. Denk dat je een heel andere ervaring hebt van je combi.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Edit: ik heb ook een fietsendrager achter op.
Natuurlijk gebruiken we deze niet in de huidige combinatie.
We hadden onder het bed 4 stoelen 12kg totaal een kleine tafel 3kg tenttapijt 5kg en een topper op het bed 13kg.
In de grote kast hapjespan 2 kg oven 3kg
Daarnaast in de dissel gasfles 6kg 2 bakjes met diverse spullen 9kg bezem 1kg prullenbak 1.5 kg muggenlamp 600gram emmer met fles toilet vloeistof 2,5 kg stroomkabel 5kg diverse kleine spullen max 5kg.
Vast wat vergeten maar niet veel kogel druk gemeten met een meter op de trekhaak 76kg.
De rest zat in de auto.
Reserve wiel onbekend.
Natuurlijk gebruiken we deze niet in de huidige combinatie.
We hadden onder het bed 4 stoelen 12kg totaal een kleine tafel 3kg tenttapijt 5kg en een topper op het bed 13kg.
In de grote kast hapjespan 2 kg oven 3kg
Daarnaast in de dissel gasfles 6kg 2 bakjes met diverse spullen 9kg bezem 1kg prullenbak 1.5 kg muggenlamp 600gram emmer met fles toilet vloeistof 2,5 kg stroomkabel 5kg diverse kleine spullen max 5kg.
Vast wat vergeten maar niet veel kogel druk gemeten met een meter op de trekhaak 76kg.
De rest zat in de auto.
Reserve wiel onbekend.
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Gasfles is leeg ong. 6 kg.
Vol iets van 11 kg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- sander_knaus
- Berichten: 285
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik vind het weinig gewicht voorin de caravan en toch 76 kg kogeldruk. Wij hebben dezelfde indeling en ik heb veeeeeel meer gewicht voorin dan jij (denk aan reservewiel van 25kg, 10 liter water voor onderweg.. volle disselbak… .. en ik kom dan net aan 75 kg.
Of je hebt veel achterin de caravan liggen, of de weger op de trekhaak is niet correct
Of je hebt veel achterin de caravan liggen, of de weger op de trekhaak is niet correct
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Er legt niets meer in de caravan. Het lijstje dat was het.
Behalve de eerder genoemde mover accu..
Ook gewogen via de personenweegschaal. Toen met 10 liter water in het toilet op een goede 80 kg
Reserve wiel niet gewogen wel in de dissel
Geen Caravan.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Waar eten jullie van dan? Of eet je vanaf je tafel met mes en vork? Neem aan dat je wel het nodige servies glazen etc aan boord hebt? En waar bevindt zich dit dan? Jullie keuken zit achter de as als ik het goed zie!
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- dieseltijger
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dus de conclusie (onderhand) lijkt te zijn dat de combinatie berijder (ergert zich), auto (instabiel - gegeven de caravan), caravan (te zwaar of een vorm die veel turbulentie op wisselende plakken achteraan met zich meebrengt) niet passen.
Caravan (nieuw- die ruil je niet in), de berijder ben je zelf - dus ook niet vervangbaar. Resteert de auto. Of...nog 1 mogelijkheidje....
De kracht die de caravan laat schudden grijpt aan op de punten waar de laminaire luchtstroming overgaat in een turbulente. Als door de vorm van de opbouw dat punt niet op dezelfde plek is - dan ervaar je dat *ook* als zwabberen. Voorbeeld: De Ford Sierra met een ronde achterkant. Behoorlijk instabiel bij hogere snelheden. Oplossing: een paar spoilertjes in de vorm van plastic strips van een paar centimeter achterop.
Argument contra: je geeft aan dat het geval prima rijdt op snelheid, maar dat het zwabberen alleen optreedt bij een passerende vrachtwagen. Dat duidt er gewoon op (vrees ik) dat jouw auto het traagheidsmoment van de caravan niet aan kan. We kunnen hier wel blijven krentenwegen - maar het heeft er alle schijn van.
Caravan (nieuw- die ruil je niet in), de berijder ben je zelf - dus ook niet vervangbaar. Resteert de auto. Of...nog 1 mogelijkheidje....
De kracht die de caravan laat schudden grijpt aan op de punten waar de laminaire luchtstroming overgaat in een turbulente. Als door de vorm van de opbouw dat punt niet op dezelfde plek is - dan ervaar je dat *ook* als zwabberen. Voorbeeld: De Ford Sierra met een ronde achterkant. Behoorlijk instabiel bij hogere snelheden. Oplossing: een paar spoilertjes in de vorm van plastic strips van een paar centimeter achterop.
Argument contra: je geeft aan dat het geval prima rijdt op snelheid, maar dat het zwabberen alleen optreedt bij een passerende vrachtwagen. Dat duidt er gewoon op (vrees ik) dat jouw auto het traagheidsmoment van de caravan niet aan kan. We kunnen hier wel blijven krentenwegen - maar het heeft er alle schijn van.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
@diesletijger, moet wel lachen om je samenvatting en conclusie.
Als Jeffr in het weekend gaat rijden heeft hij nergens last van voor de vakantie rit richting Kroatie en terug. Maand juli en aug staan alle vrachtwagens stil in het weekend met uitzondering van koelwagens.
Opgelost zeg ik,
- dieseltijger
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Nou ja, het zit bij iedereen *ook* tussen de oren. Ik kijk naar mijn eerste auto die de 1300 kg zware Shuttle heeft getrokken: De (onverwoestbare) Carina E met wel 109 pk. Caravantrekker berekening wijst uit net voldoende vermogen op een vlakke weg, en een hoogst alarmerende situatie qua stabiliteit. (rode sterren, oranje en rood gekleurde icoontjes zowel op de vlakke weg als in de bergen).
Nou, het geheel was nog trager als een dik uitscheidingsproduct. En qua instabiliteit nooit iets van gemerkt (logisch: het ding kwam niet boven de 90 km/u, tenzij ik heuvelafwaarts ging). Was ik blij met de combi? Yep. Had ik een allergiepunt? Ja: Die k**t repuselspiegels die telkens omklapten - en er af lazerden (moge repusel eeuwig branden in de hel).
Tsja. Dus volgens mijn analyse: koop een andere auto - want je blijft je ergeren, dat lijkt me duidelijk.
Nou, het geheel was nog trager als een dik uitscheidingsproduct. En qua instabiliteit nooit iets van gemerkt (logisch: het ding kwam niet boven de 90 km/u, tenzij ik heuvelafwaarts ging). Was ik blij met de combi? Yep. Had ik een allergiepunt? Ja: Die k**t repuselspiegels die telkens omklapten - en er af lazerden (moge repusel eeuwig branden in de hel).
Tsja. Dus volgens mijn analyse: koop een andere auto - want je blijft je ergeren, dat lijkt me duidelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Je moet alleen wel een uurtje of 4 extra reistijd er voor over hebben ...workel schreef: ↑vr 13 mei 2022 19:52
@diesletijger, moet wel lachen om je samenvatting en conclusie.
Als Jeffr in het weekend gaat rijden heeft hij nergens last van voor de vakantie rit richting Kroatie en terug. Maand juli en aug staan alle vrachtwagens stil in het weekend met uitzondering van koelwagens.
Opgelost zeg ik,
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dus jij denkt dat file,s en opstoppingen alleen door het vrachtverkeer veroorzaakt wordenworkel schreef: ↑vr 13 mei 2022 19:52
@diesletijger, moet wel lachen om je samenvatting en conclusie.
Als Jeffr in het weekend gaat rijden heeft hij nergens last van voor de vakantie rit richting Kroatie en terug. Maand juli en aug staan alle vrachtwagens stil in het weekend met uitzondering van koelwagens.
Opgelost zeg ik,
Dus alle vakantie verkeer wat in juli en augustus op de weg zit veroorzaakt geen file en opstoppingen ???
Droom effe lekker verder.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik heb niet het hele draadje terug gelezen maar heb je ook gekeken naar de belading links en rechts?
Wanneer er een groot verschil zit tussen het gewicht links en rechts op de wielen dan is dat ook negatief voor het slingeren van de caravan. Een klein zetje, turbulentie van vrachtwagen kan dan ook net genoeg zijn. Zeker als de auto niet veel marge heeft is het des te belangrijker om voor een goede verdeling van de belading te zorgen
.
Wanneer er een groot verschil zit tussen het gewicht links en rechts op de wielen dan is dat ook negatief voor het slingeren van de caravan. Een klein zetje, turbulentie van vrachtwagen kan dan ook net genoeg zijn. Zeker als de auto niet veel marge heeft is het des te belangrijker om voor een goede verdeling van de belading te zorgen
.