Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 5 mei 2022 17:24

Net terug van ons eerste tripje met de " nieuwe " caravan.

De vakantie was gelukkig erg gezellig met mooi weer.
Wat ons wat minder beviel was het rijden achter vracht auto's en de zuig kracht van in busje die inhalen

Als wij met onze combi astra k en adria achter een vrachtwagen rijden schudt de auto van links naar recht vanaf een 75 km/u je ziet dat de caravan begint te kwispelen. De adria is leeg 1060 kg we hebben inclusief mover ongeveer 110kg in de caravan aan spullen. X aantal om aan de kogeldruk van 75 a 80 kg te komen.
De rest was in de auto astra k 1295 kg belading ongeveer 225 kg.

Zonder vracht verkeer nergens last van.
Is dit echt een gewichts issue van de auto?
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Niels83 » do 5 mei 2022 17:37

Heb je een antislinger koppeling en was die vast gezet?

Wij kunnen natuurlijk niet in je caravan kijken maar vaak is kwispelen het gevolg van verkeerde belading. Het meeste gewicht moet voor de as liggen.
Wat is de maximale belasting van je trekhaak en van de koppeling. Die moet maximaal beladen zijn.

Heb je fietsen op de caravan?

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 5 mei 2022 17:48

[re.gif]

Alles lag voor/ op de as. Er was niet veel mee dus meeste moest naar de disselbak voor de kogel druk. Behalve de mover accu. Geen water in de wc of tank
Geen fiets etc mee. Antislinger koppeling in gebruik. Max kogel druk auto,( de laagste ) 75kg
Laatst gewijzigd door Jeffr op do 5 mei 2022 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Paul » do 5 mei 2022 17:48

Ik gok ook belading van de caravan.
Ik heb ook een Astra K station gehad en nooit problemen met de Knaus 500 erachter en in Frankrijk 100 - 110 gereden op de teller.
Alleen beladen auto trailers zijn vervelend vanwege de vreemde wervelingen die ze veroorzaken.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MarcoC » do 5 mei 2022 17:52

Als dat alleen voorkomt als je achter een vrachtwagen rijdt, zou ik toch eens kijken om de kogeldruk nog iets te verhogen. Ook nog ff verder naar de belading. Controleer ook de bandenspanning goed, van een lage spanning kan een caravan ook gaan dweilen

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Knaus440 » do 5 mei 2022 18:34

Welk merk banden heb je onder auto en caravan.
Onder een eerdere auto, octavia 2.0 tdi, zaten bij aanschaf General banden. Daarmee slingerde de combi. Na vervangen banden door continental was het slingeren over. Ik durfde bijna niet sneller dan 75-80 km/u te rijden.
Misschien banden met (hoge)) slappe/soepele wangen onder auto of caravan?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Jekihero

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jekihero » do 5 mei 2022 18:39

Wat ik begrijp is dat de gewichten goed zijn verdeeld. Kogeldruk en massaverhouding kloppen.

Achter vrachtwagens is het vaak een turbulentie van jewelste. Als motorrijder werd mijn hoofd hier ook vaak aan blootgesteld. Afstand houden of inhalen is dan de remedie. Vooral autotrailers zijn er om berucht. En je bent niet de enige die hier last van heeft, vaak zie ik caravans met het rechter wiel op de streep als ze worden ingehaald door vrachtwagens of snelle busjes. Het zou best kunnen dat met nieuwe frictiecupjes in de koppeling en/of het monteren van schokbrekers onder de caravan als die er niet opzitten winst kan worden geboekt.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 5 mei 2022 18:50

[re.gif] [re.gif]
Banden zijn hankook ventura uit 0120 dot

[re.gif] [re.gif]

Dat is inderdaad de remedie die wij nu hebben gebruikt. Echter kan dit niet in Duitsland waar veel inhaalverboden zijn.

Hij is net gekeurd dus ga er vanuit dat de cupjes nog oke zijn whistle.gif
De caravan heeft schokbrekers volgens mij ook tempo 100 verplicht.


We vinden het niet prettig en geeft onveilig gevoel. We vragens ook hard op af of dit anders zou zijn met een zwaardere auto?
thumbup.gif
Geen Caravan.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door nonblond » do 5 mei 2022 19:08

Heb je de caravan met inhoud gewogen? De papieren leeggewichten van caravans wijken nogal eens af van de werkelijkheid. Vaak is het gewicht van de bagage ook meer dan je denkt, ondanks dat alles is gewogen toen het erin ging. Ongemerkt komt er toch wel wat bij. Al het gewicht in de disselbak is ook niet goed. Hoe dichter in de buurt van de as hoe beter, maar natuurlijk wel genoeg druk op de kogel. Kijk ook even de bovenkastjes na. Gewicht hoog in de caravan werkt ook averechts. Kijk ook eens naar de filmpjes van de ANWB die over gewichtsverdeling in de caravan gaan. Dat is heel verhelderend.

Gebruikersavatar
Jacco76
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 14 jun 2020 16:52

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jacco76 » do 5 mei 2022 19:11

Zou je wat specifieker kunnen zijn met je banden. Online zie ik alleen Hankook Ventus.

Wat is de loadindex van de band en wat mag het totale gewicht zijn van de caravan? Zijn de banden zogenaamd reinforced, commercial banden of echte auto banden? En wat is de bandenspanning?
Bürstner Ventana 490tk Avantgarde uit 2002 met Unico Verona XL luifel en deluxe voorscherm.
Ford Kuga 1.5 Ecoboost uit 2018

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door dieseltijger » do 5 mei 2022 19:21

Turbulentie voel je. Linksom of rechtsom. De frictiekoppeling gaat alleen resonantie tegen (het steeds sterker slingeren)Kijk eens op caravantrekker.nl. Voer daar de gegevens in. Volgens mij (gok) is jouw combinatie relatief slingergevoeliger dan een combinatie waarvan de massa van de auto hoger is.

Is dat goed of is dat slecht (de eeuwige discussie hier)? Nee - je weet dat je er rekening mee moet houden. Dus afremmen - meer afstand nemen tot de vrachtwagen en klaar is Kees. Je komt na 1000 km 2 seconden later op jouw bestemming aan als je dat afzet tegen de situatie dat je op korte afstand van de vrachtwagen rijdt. Of je er geld voor over hebt om een zwaardere auto (met een hoger verbruik en een hogere houderschapsbelasting) te kopen voor alleen de caravan - moet je zelf weten. Ik zou het niet doen. Er is niets mis.

En nog een inkopper: Je kan wel lopen dokteren: nieuwe banden, nieuwe schokbrekers, zwaardere vering - maar niemand durft zijn/haar hand in het vuur ervoor te steken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 5 mei 2022 19:42

De banden zijn hankook ventura lt radiaal tubless.
4.5 bar vond ik veel maar de dealer was vast houdend m

Verder geen spullen in de kastjes zelfs geen verloren sok

Ik gok dat het inderdaad in de gewichts verhouding auto caravan zit. Natuurlijk op caravantrekker gekeken. Het is niet ideaal maar zeker niet slecht met 3 groene sterren voor gewicht.

7 jaar rond getuft met een volgestouwd kip max 1150kg daar kon ik 110 mee rijden zonder een centje pijn. Nooit een gekke beweging gevoeld.
De gaten die ik moet laten vallen om het effect op te heffen zijn behoorlijk en worden snel gevuld door andere auto's. Merkte echt dat ik behoorlijk intensief aan het rijden ben.
Om speciaal hiervoor een andere auto te kopen valt onder de opties. Liever niet maar veiligheid is ook wat waard.
thumbup.gif
Geen Caravan.

JanP64
Berichten: 201
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door JanP64 » do 5 mei 2022 19:43

Bij "vierkante" vrachtwagens hebben we geen last.
Maar vooral achter tankwagens (brandstof etc) en autotransporters hebben wij het ook.
Als ik het merk houd ik 50-100m afstand, of ga er voorbij zodra dat kan en mag.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Sytske01 » do 5 mei 2022 20:06

[re.gif] Wij hebben precies dezelfde ervaring.
We zijn wel eens gestopt, omdat we dachten dat er iets mis was met de combinatie, Niks aan de hand ,maar we reden op dat moment achter een vrachtauto met open oplegger. Dat realiseerden we later pas.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 5 mei 2022 20:31

[re.gif] [re.gif]

Wat zijn jullie combinaties?
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Sytske01 » do 5 mei 2022 21:10

Dat was een paar combinaties "geleden" mrgreen.gif Burstner Premio 485 TK en Renault Cenic 1.5 Diesel. Op zich een stabiele combinatie, maar niet veel extra power over.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Paul Vingerhoets » do 5 mei 2022 21:37

Er is maar 1 remedie of 2 eigenlijk afstand houden of voorbij dit ga je met veranderen van belading niet verminderen

Beruchte voertuigen die het veroorzaken

Tank opleggers, zowel vloeistof als droge poeders en autotransporters
Door hun vorm krijg je enorme turbulentie
Oké de ene combinatie heeft er meer last van dan de andere en gewicht van het trekkende voertuig ,maar ook de vorm spelen daarbij een rol

Zelfs mijn vrachtwagen met 50 ton op de weg wordt er enigszins wispelturig van, vooral de cabine begint dan wat te schudden

Een kasten wagen of zeilenwagen hebben een rechte achterkant waardoor er zuiging onstaat en de turbulentie veranderd en verder weg legt.


De zuiging bij ingehaald worden is ook zo’n ding wat er nu eenmaal is beetje meer naar echts als het kan dan wordt het minder en ook daar geld dat elke combinatie er anders op reageert

Maar je gaat het niet oplossen met andere banden of schokbrekers
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door apejoekie » do 5 mei 2022 21:42

Iets meer druk op de kogel en de achterbanden van de auto ook iets meer druk geven, dus op de belading aanpassen. Zie hiervoor de tabel van je auto.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 5 mei 2022 21:45

[re.gif]

Andere banden en of nieuwe schokbrekers was ik ook niet van plan thumbup.gif

De belading zou nog iets kunnen doen.
Maar als je al bijna niks in de caravan vervoerd kun je weinig veranderen.

Zwaarder trekkend voertuig kan daarnaast in mijn idee wel helpen maar is erg kostbaar.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MarcoC » do 5 mei 2022 22:29

Welke banden liggen er eigenlijk onder je Opel? Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn namelijk.... Wellicht is meer druk on de autobanden ook een oplossing?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Stigter » do 5 mei 2022 23:09


Jeffr schreef:[re.gif]
Maar als je al bijna niks in de caravan vervoerd kun je weinig veranderen.
Meer lading op of voor de as plaatsen.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door doubleyou » vr 6 mei 2022 01:02

Heb je de spanning van de achterbanden van je auto aangepast? Ik had dat niet gedaan toen ik de eerste keer met mijn vorige Avento achter de E-klasse op pad ging. Het was echt een behoorlijk verschil toen ik de achterbanden op spanning had gezet.

Je Adria is 20 kg zwaarder dan de Kip. Die was beladen 1150 en de Adria 1060 leeg plus 110kg lading. Dan kan het nooit aan het gewicht van de caravan liggen. Tenzij de caravan veel zwaarder is dan opgegeven. De Kip had natuurlijk wel veel meer stroomlijn en de Adria heeft een grotere opbouwlengte.
Toch zou het verschil niet zo groot moeten zijn! Ik zou ook niet graag met zo’n combi op pad gaan. Het rijdt totaal niet relaxed. In ieder geval meteen naar de weegbrug!

Kan je een zwaardere auto van iemand lenen en daar de Adria achter hangen om te kijken of het probleem er dan ook is?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 6 mei 2022 08:42

Banden van de auto waren op druk die pas ik altijd aan voor de caravan tripjes. De banden zijn de zelfde als vorig jaar.

Dat de caravan niet 1060 leeg weegt daar ben ik me van bewust. Ik zou de boel graag wegen maar ben al jaren opzoek naar een goede weegbrug in de buurt( Flevoland)

Een zwaardere auto van iemand anders al test was ons idee ook. Me vader heeft een ford kuga die weegt wel wat meer dus we gaan kijken of dat op korte termijn even kan thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

koning

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door koning » vr 6 mei 2022 08:50

Ook al belaad je de caravan perfect, achter een truck wervelt het, ook als je wordt ingehaald door een truck of camper zul je altijd een zuiging ervaren.
Hoort erbij, dus wil je minder hinder: afstand achter trucks vergroten en houdt wat meer rechts als je wordt ingehaald door grote combinaties.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 6 mei 2022 09:06

[re.gif]

Ik begrijp nu dat vele dit als normaal beschouwen.
Ik heb achter vrachtwagens de afgelopen jaren dit nog nooit meegemaakt gelukkig. Reizen was altijd heel relaxed

Beetje zuigkracht bij inhalen natuurlijk wel maar was echt minimaal.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”