Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » wo 11 mei 2022 19:00

Onstabiliteit en snelheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden bij een onstabiele combinatie.
Dat is de reden dat het pendelen stopt bij verminderen van snelheid.
Onder de 70-75 km zo ongeveer, slingert zelfs de meest onstabiele combinatie niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door mark m » wo 11 mei 2022 19:25

Hoe heb je de kogeldruk gemeten en weet je of de gemeten waarde juist is?

Hangt de caravan netjes recht achter de auto of achterover?
Weet je wat de staat van ee schokdempers van de caravan is
?
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » wo 11 mei 2022 19:28

[re.gif]

De auto en caravan zijn nog geen gelukkig combi.
Misschien ben ik ook wel verwend met al mijn vorige combinaties.

Mijn vrouw is over uit. Zij wilt een zwaardere auto. Want met 80km/h naar Kroatië rijden wordt niet leuk.
De caravan zal echt in zijn geheel gewogen moeten worden want ik denk dat hij leeg veel zwaarder is dan de 1060kg die het moet zijn.

Edit: caravan heeft net een bovag beurt gehad.
Kogel druk gemeten met officiële kogeldruk meter en via de persoonswegschaal manier
thumbup.gif
Geen Caravan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » wo 11 mei 2022 19:36

Niet beladen caravan/auto
Bijlagen
20220309_125436.jpg
thumbup.gif
Geen Caravan.

workel

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door workel » wo 11 mei 2022 19:41

[re.gif]
Snap dat vrouwlief dat niet prettig vind, maar auto verkopen kan altijd nog.

FF check, banden ok, druk ok, hulpveren onder de astra, ben je aardig op weg.

Kogeldruk verhogen, bandendruk Astra achter aanpassen, ging liever met 100 kg of meer naar Kroatië.

Remcupjes slinger koppeling wat is daar de status van.

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MaartenV » wo 11 mei 2022 19:46

En wat was nu de kogeldruk? Mijn combi is ook aan de "lichte" kant, maar met goed beladen. d.w.z. als er al zwaar gewicht in de caravan zit dan zoveel mogelijk boven of beetje voor de as en de kogeldruk op ca. 80 - 85 kg (en ja dat is meer dan de 75 die op t plaatje staat) vooral die kogeldruk levert mij een veel stabielere aanvoelende combi op.
Knaus Sudwind 500tl '03

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » wo 11 mei 2022 19:47

[re.gif]

Geen idee maar ik ga ervanuit dat alles oké is na een bovag beurt.

Banden druk etc alles is goed.
Voor extra gewicht zal ik de zandzakken van Chris mee moeten nemen naar Kroatië.

Ik hoop max 200kg in de caravan mee re nemen. En 250 a 300 kg in de auto inclusief personen en bagage plus dakkoffer. De auto is niet zo groot.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » wo 11 mei 2022 19:48

Kogel druk was vanochtend 80kg
thumbup.gif
Geen Caravan.

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MaartenV » wo 11 mei 2022 19:52

Ik weet niet of je een voorent en/of luifel meeneemt. Maar ik heb bv de stokken daarvan in de auto liggen.
Zelf heb ik 175kg in caravan, dat is alles wegen en is kleding, stoelen, tafel.(op rondzit vooraan) klein kratje met wat eten drinken boven de as. Voortent zelf op grond boven de as. 250 kg in auto incl personen. Kogeldruk op 85 kg. Maar goed dat is mijn situatie maar de eerste keer rijden voelde ik ook vanalles, en na het zoals bovenstaand beladen en kogeldruk voelde het veel prettiger rijden.
Knaus Sudwind 500tl '03

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » wo 11 mei 2022 19:57

[re.gif]

We hebben een zakluifel ( nog niet gemonteerd)
Aan spullen eigenlijk alles in de auto behalve wat disselbakje spullen ook voor de kogel druk anders lukt dat niet en 20 kg onder het bed stoelen en kleed zijn dat.
De rest in de auto
thumbup.gif
Geen Caravan.

workel

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door workel » wo 11 mei 2022 20:26

[re.gif]
Verhoog de kogeldruk maar eens naar 90/95 kg ben ik er bijna van overtuigd dat die beter achter de auto ligt.

Proberen waard.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door henkth » wo 11 mei 2022 21:18

Het lijkt op de foto dat de dissel omhoog loopt t.o.v. de lijn van de opbouw.
Het kan gezichtsbedrog zijn.
Heb je het chassis en de as gecontroleerd?
Zijn deze recht en zonder scheuren.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » wo 11 mei 2022 21:26

[re.gif]
Geen beren zien die er niet zijn.
De disselafdekking geeft dit gezichtbedrog.
De disselbomen zijn recht.


@ Jeffr..
Die zakken zand moeten binnen 14 dagen retour naar Karwei.
Het is ook alleen maar om een dagje te testen en uit te vlooien wie/wat/waar..

Enne.. wij zijn ook onderweg naar Kroatie... maar combi wisselen zal het niet worden.... mijn hut is 1700 kg....sorry
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door henkth » wo 11 mei 2022 21:56

[re.gif]
Ik zie geen beren.
Iedereen probeert mee te denken en raad te geven.
Dat wil niet zeggen dat het meteen fout is.
Het kan geen kwaad om even met een juiste blik naar het chassis te kijken.
Meteen voorstellen om met zakken zand te gaan experimenteren is ook wat kort door de bocht.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » wo 11 mei 2022 22:05

Ik bedoel het ook niet kwaad hoor Henk..
Als de de foto even heel groot maakt ddan zie je dat dit een Alko chassis is met zo'n dissel afdekking met een bult voorop..
Dat vertekend.

Tja... die zakken zand hebben al wat voeten in de aarde gehad... maar om een middagje mee te testen is het zo gek nog niet hoor.
Het zet tenminste in een keer een goed gewicht in de schaal.... ik meen 25 kg..handig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » wo 11 mei 2022 22:09

Denk inderdaad dat zwaardere trekauto de makkelijkste (niet de goedkoopste) oplossing is.

Wij hebben twee trekauto's en met de zwaarste trekauto rijd ik over het algemeen gerust met één hand aan het stuur 100 per uur en is er geen tot nauwelijks last van inhalers en wervelingen. De caravan strak achter de auto. Met de ander rijd ik met de vrachtwagens mee (ca 85 km/u op de GPS) en dan nog op tijd twee handen aan het stuur als er weer zo'n berucht wit busje, touringcar of opgevoerde vrachtwagen in de spiegel opdoemt. Met de vorige caravan, die ook beladen een stuk lichter was dan die trekauto, reed de combi wel als een trein en ook gerust 100 per uur.

Waaruit ik geconcludeerd heb dat het onrustig gedrag van de caravan toch vooral een kwestie is van een bepaalde verhouding tussen auto en sleurhut. De specifieke kenmerken van auto, caravan en belading maken welke verhouding daarin niet meer ideaal is. Maar met een zwaardere trekauto zit je in mijn optiek altijd beter.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door doubleyou » wo 11 mei 2022 22:52

Ik denk dat je toch nog een keer met een wat hogere kogeldruk moet gaan rijden en met belading zoals je ermee op vakantie zou gaan. Zoals je het nu beschrijft kan ik me voorstellen dat je er niet mee naar Kroatië wil rijden. Voelt de combi nog steeds niet stabiel dan zou ik als vergelijking toch nog een keer de Kuga met vakantie belading ervoor zetten. Voelt die dan wel safe en stabiel dan kan je oprecht concluderen dat de Astra en Adria gewoon geen goeie match zijn. Het voorbeelden van Chris en Lucas geven al aan dat het soms echt aan de combinatie ligt.

Heb je de Adria al gewogen? Ik denk echt dat je dat moet doen om uit te sluiten dat de Adria niet gewoon veel zwaarder is dan de opgegeven 1060 kilo. Het kan een hoop onduidelijkheid wegnemen.
Laatst gewijzigd door doubleyou op wo 11 mei 2022 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door doubleyou » wo 11 mei 2022 22:52

Dubbelpost
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door doubleyou » wo 11 mei 2022 22:54

Helaas weer een dubbelpost. Erg traag internet hier in Portugal momenteel scratch.gif
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door LeReve » do 12 mei 2022 00:37

Laat ik beginnen met dat ik de klachten van de Adria herken. De combi is 13,22 meter lang, dus ook last van turbulentie bij inhalende busjes. Wij Audi A7 (leeg 1900kg) plus Adria Adora 613PK (2000kg vol) stoppen zoveel mogelijk gewicht in de auto. De luchtvering zorgt voor minder gedeins. Dat helpt, dat is onze ervaring. Ik heb ook met de kogeldruk geëxperimenteerd, maar meer dan 100kg maakt voor ons niet veel meer uit.
Waar we wel achter kwamen dat de verhouding links/rechts bij een lege caravan sterk verschilt. Door de indeling zit het meeste “vaste” gewicht op de rechterkant. Dat moeten we dus links corrigeren. (De voortent gaat links in de bank op de as) Ik weeg met de Reich voor elke trip links/rechts/kogel. Ondertussen worden we handiger met inpakken.. maar blijft het een aandachtspunt. Ik hoop dat je het beter onder controle krijgt. Verder bevalt onze Adria goed.
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 12 mei 2022 10:09

Vandaag zandzak 25 kg in de disselbak gelegd. Geen idee wat de kogel druk was maar het reed iets beter. Wel te zeggen dat ik weinig verkeer ben tegen gekomen en het amper waait

De caravan is nu een maandje uit logeren dus kan er tot half juni niet meer mee testen.

Tot zover iedereen vast bedankt voor het mee denken.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » do 12 mei 2022 10:12

awhoea.gif awhoea.gif

Die zandzakken zijn handig he...
effe spelen met gewichten...
Bonnetje bewaard ??? thumbup.gif

Met mijn hut heb ik wat moeite om aan een flinke kogeldruk te komen.
Als ik fietsen op de dissel zet is het perfect, maar ik wil (nog) geen fietsendrager.. ( staat wel in de schuur)
Ook wel eens met het idee gespeeld om mijn kogeldruk flink op te hogen dmv een zak zand in de dissel.
Lekker dood gewicht en als er al iets gebeurd scheurt die zak wel en loopt het zand weg.
Beter dan een stoeptegel in de disselbak..
Zak piepers kan ook nog, maar die eten wij bijna nooit in de vakantie.... zak zand was het idee...
Nooit gedaan trouwens., ik kwam erachter dat dochterlief de nodige KG in de achterband van de rondzit had gekiept... dingen die nooit gebruikt werden....
Daar eens flink uitgemest en de indeling met pakken van de hut aangescherpt.... nu zit ik rond 85-90 kg..
Dat is goed voor mij.


p.s.
Ik hoop dat ie over een maand stralend terugkomt.... goed gekozen, je blijft er anders naar kijken... thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Chris op do 12 mei 2022 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MarcoC » do 12 mei 2022 10:16

Wij hebben geen ervaring met een Adria maar wel met andere combi's.... daar wil ik toch wel even e.e.a. over toelichten.
De stabiliteit van een combinatie hoeft niet altijd te liggen aan de caravan.... het kan weldegelijk aan de auto liggen. Wij rijden inmiddels (sinds 2013) met onze 4e caravan en zijn in de jaren van klein naar groter gegaan... ook in auto's mrgreen.gif
De eerste Hobby 400n trokken wij met een Renault Megane Phase II en reed heerlijk strak! Caravan woog ook maar 1000kg max, maar toch is de Megane wel berucht om zijn slappe vering. Toch waren wij aangenaam verrast dat de combinatie heel strak reed.

Vervolgens de Hobby ingeruild voor een Caravelair van 1200kg, reed nog steeds prima met de Megane en later ook met een Hyundai Tucson. Ietsje later de Tucson ingeruild voor een Citroën C-Crosser 2.2 Hdi 7 persoons, leeggewicht ruim 1800kg dus zou je verwachten dat die prima reed! Helaas bleek dit niet zo te zijn.... ik vond de C-Crosser met de caravelair erachter erg onrustig.... elk zuchtje wind op de caravan voelde ik door de auto heen [aschrik.gif] Kogeldruk constant 85-90kg . Wegens omstandigheden de C-Crosser ingeruild voor een VW Golf VI diesel variant, en we hadden met de caravelair erachter weer een strakke combi mrgreen.gif

Daarna de Caravelair ingeruild voor een Eifelland 520 van 1500kg, een wat zwaardere en langere caravan maar ook deze lag strak achter de Golf thumbup.gif
De Golf daarna ingeruild voor een Hyundai Santa Fe van ruim 1800kg een ook daar lag de caravan strak achter, later ook achter de Volvo XC90 van 2000kg. De Eifelland verkocht en tussendoor een weekend met een huurcaravan achter de Volvo op pad geweest (Hobby 560 kmfe van 1600kg) wederom prima combi.

Daarna groeide we pas echt! We kochten namelijk een Tandemasser van max 2500kg! Leeggewicht is 1670kg en beladen zit hij tegen de 2200kg aan, en dat kon de Volvo op papier net trekken (max trekgewicht 2250kg) whistle.gif Motorisch kon de Volvo de Dethleffs tandemasser prima verplaatsen, maar voor wat betreft het koetswerk en de stabiliteit.... man dat was een drama! Zelfs met 150kg kogeldruk reed de combi niet naar mijn zin... elke vrachtwagen en busjes en weet ik veel wat nog meer kreeg ik een hekel aan als ik de caravan erachter had hangen.... het maakte niet uit hoe zwaar ik de Volvo maakte... beter werd het gewoon niet!
Inmiddels zijn we van de Volvo overgestapt naar een Audi Q7 welke ook meteen 300kg meer gewicht in de strijd gooit, maar ook veel meer mag trekken! En dat merk je.... de combi rijdt nu gewoonweg heerlijk! geen gekwispel meer wanneer ik een vrachtwagen inhaal of ingehaald wordt door busjes, uiteraard nog wel het zuigende effect bij de vrachtwagens maar daar is nu eenmaal geen ontkomen aan! Ook durf ik nu rustig 100 kmh te gaan rijden, wat ik hiervoor met de Volvo niet zou durven! [aschrik.gif]

Heel verhaal, maar zoals je uit mijn verhaal kan opmaken (C-Crosser met Caravelair) maakt het gewicht(zwaarder) van de auto niet altijd de combi stabieler! En ditzelfde geldt ook voor de caravan!
Wellicht zou je eens een andere caravan achter jouw Opel moeten hangen om te zien of het aan de auto ligt of aan de caravan. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » do 12 mei 2022 10:22

[re.gif]
Tja.... jou combi is zo groot dat je 2 postcode's nodig hebt bij registreren.... awhoea.gif awhoea.gif
Mijn hemel... het licht ging uit toen je in Groesbeek vertrok en langs kwam rijden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MarcoC » do 12 mei 2022 11:29

[re.gif]
Tja, stond in groesbeek nog te twijfelen of ik de caravan voor de jouwe zou opzetten..... maar dan had ik steeds tegen die rimpel in jouw Torino moeten aankijken.... geen gezicht! [aschrik.gif]
Dus maar elders gaan staan mrgreen.gif knipoog.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”