Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
workel

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door workel » za 7 mei 2022 14:10

[re.gif]
Als eens gekeken wat de banden spanning van de Astra is en dan metname de achterbanden? Bouten van de waarmee de trekhaak aan het chassis wast zit al eens extra aangedraaid? Wellicht MAD hulpveren, tis maar een idee.

Kwispelen heb ik ook last van gehad met onze combi, Passat en Knaus, uiteindelijk was het bijna weg met een hogere bandendruk achter, hogere kogeldruk en iets minder druk in de banden van de caravan 3,9. Met de oude Hobbyy 495 nooit last van gehad met de Knaus wel, qua gewicht was die caravan ook 100 kg lichter. Bij 110/115 km reed de combi het lekkerste, net iets te hard voor ons.

Voor ons een reden om de Knaus te verkopen, maar zou het eerder zoeken in de Astra.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » za 7 mei 2022 14:18

Jeffr, je hoeft echt niet zo precies te kijken naar het max. van de kogeldruk hoor.
Technisch kan er vele malen meer dan wat het typeplaatje aangeeft. Je kunt zelfs de hele auto ophangen aan de trekhaak.
Bij zware ongelukken, waarbij de caravan gaat slingeren (bijna altijd door verkeerde belading en te weinig kogeldruk) waarbij de caravan op zijn kant gaat, hangt meestal de auto er nog aan, met de achterwielen van de grond.
In dat soort situaties komen er enorme krachten op de trekhaak, en het blijft gewoon heel.
Van 75 naar 95 kg gaan is in vergelijking daarbij peanuts.
Koop je een nieuwe zwaardere auto, dan zal dat best een beetje helpen. Maar de caravan wordt bij dezelfde kogeldruk geen spat stabieler, daar verandert totaal niets aan.
Geloof me, voor je eigen veiligheid en die van je weggebruikers, is het gewoon zaak om te zorgen dat het weggedrag van je caravan gewoon goed is.
Kogeldruk is daarbij een heel grote factor.
50 jaar lang heel veel rijden met zware aanhangers en hoogwerkers bij vaak hogere snelheden heeft mij dat wel geleerd..
Het is echt belangrijk.
Hulpveren spelen geen rol van betekenis in dit verhaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » za 7 mei 2022 14:55

[re.gif]

Ik zal het meenemen thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Jekihero

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jekihero » za 7 mei 2022 15:32

@ Ab
Als het allemaal niet zo nauw luistert en we de limieten aangegeven door de fabrikanten niet zo nauw hoeven te nemen, waarom blijven de fabrikanten dan met die hinderlijke beperkingen komen?
Als de caravan fabrikant een max. kogeldruk voorschrijft van 100 kg wetende dat het met 120 kg veel stabieler zou worden. Als de autofabrikant max. 75 kg kogeldruk voorschrijft terwijl 85 kg beter zou zijn.
Die limieten worden m.i. met een bepaalde veiligheidsmarge bepaald en zeker niet met de dobbelsteen.
Zouden ze zich er met een Jantje van Leiden van af maken?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » za 7 mei 2022 16:58

Nee, dat niet.
De max kogeldruk is voor caravans meestal 100 kg.
Met een heel ruime marge.
Dat heeft met het ( overwegend) Alko chassis te maken.
Trekhaken is een heel ander verhaal.
Personenauto's worden over het algemeen niet ontworpen om er een zware aanhanger of carsvan achter te hangen.
De meeste trekhaken worden daarom door aftermarket bedrijven gefabriceerd, (hoewel enkele autofabrikanten het soms als accessoire kunnen leveren)
Het blijft echter een ondergeschoven kindje, slechts een klein deel van de totale autoproductie heeft een trekhaak.
Kortom..het boeit niet, en voor een normale aanhanger is het ook heel anders dan een caravan.
Een caravan kan ( overdreven) een draak zijn om mee te rijden als je het vergelijkt met een gewone platte aanhanger.
Daar komt nog bij, dat Europese caravans een compromis zijn qua kogeldruk.
In verreweg het grootste deel van de wereld worden de assen veel verder naar achter geplaatst, en worden veel hogere kogeldrukken gehanteerd, om slingerneigiingen te voorkomen. Tot 40 % van het aanhangergewicht ( !!)
Het samenspel tussen aftermarketbedrijven en autofabrikanten is niet geweldig, dat speelt ook mee.
Beiden gaan dus maar aan de heel voorzichtige kant zitten.
De trekhaken kunnen een veelvoud aan.
Als caravanner heb je dus de keus tussen een goed rijdende veiligere combinatie, of jezelf strak aan de regeltjes houden, en meer risico te lopen dat het echt fout gaat.
En dat gebeurt ieder seizoen weer, tientallen keren.
Ietsje te hard heuveltje af, een windvlaag of luchtverstoring van een vrachtwagen, en het begint onbeheersbaar te slingeren.
Voelt je caravan dus onstabiel aan, doe er dan wat aan.
Het meest probate middel is gewicht van achter de as naar voor de as verplaatsen.
Dat daardoor de kogeldruk omhoog gaat is zo goed als onvermijdelijk.
Afgebroken trekhaken zijn zover ik weet nog practisch nooit voorgekomen afgelopen decennia.
Ook niet bij belachelijk veel overbelasting tot 200 kg of meer, of zelfs bij ongelukken waarbij een auto of vrachtwagen de caravan binnen rijdt.
Dat zegt meer dan typeplaatjes en regeltjes.
De keuze is aan u.
Natuurlijk kan je ook bijv. een RAM of zo kopen.
Die mag meer dan 5000 kg trekken vlgs de fabrikant.
Dat scheelt best heel veel.
De afgelopen 40 jaar heb ik dat ook gedaan. Uit noodzaak, voor mijn werk.
Trok echter ook prima een Fendt caravannetje van 1900 kg.
Maar ook daarmee reed het het best bij 110 kg kogeldruk.
Na een halve eeuw bijna dagelijks rijden met de meest uiteenlopende aanhangsels had ik daar best wel een beetje gevoel voor gekregen.
Echt, de minste onstabiliteit voel je dan direct.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » za 7 mei 2022 17:09

Oh, nog effe dit..
Elke auto heeft een max. achterasbelasting.
Daar hoor je nooit iemand over, maar in dit verhaal is dat ook best belangrijk.
Daar moet je niet teveel overheen gaan.
Niet lopen kloten met hulpveren, maar de achterasbelasting eens wegen...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » za 7 mei 2022 17:31

[re.gif]

Hulpveren had ik al whistle.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » za 7 mei 2022 19:02

Net gereden met de kuga en de caravan.
Het waait momenteel iets harder en dat voelde we wel.
Achter die ene vrachtwagen dievwe tegen kwamen was er niks aan de hand. De auto was duidelijk meer in controle dan mijn eigen astra k.

Kogel druk was 77kg en verder naast de rotzooi in de disselbak bijna geen belading max 50kg en de mover( accu).

A.s woensdag gaan we kijken of we de astra zwaarder kunnen beladen en hoe dit dan rijd.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door SBerend » za 7 mei 2022 19:26

Wervelwind van tankwagens voorkom vaak door voldoende afstand te houden. Of je moet er voorbij gaan. Inde F1 hebben ze daar ook last van. Net zo als er een busje met snelheid inhaalt. Dat merk je ook. Wervelwind van voor je rijdende auto kun je niet voorkomen. Tuurlijk belading is belangrijk
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Niels83 » za 7 mei 2022 19:34

[re.gif]

Een busje die een F1 auto inhaalt dat wil ik zien.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » za 7 mei 2022 19:54

awhoea.gif awhoea.gif
Scherp thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door SBerend » za 7 mei 2022 20:56

Die staan meer stil dan ze rijden En zodra een F1 wagen droog komt te staan rijdt het busje er echt wel voorbij.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door SBerend » za 7 mei 2022 20:56

Maar nu even weer terug naar de slinger
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door mark m » za 7 mei 2022 21:18

Als je de caravan ook goed kon 'voelen' achter de Kuga dan is de belading of kogeldruk niet goed. Belading kan niet, want er lag niks in. Blijft over dr kogeldruk, die mag dus flink omhoog.

Hoe meet je de kogeldruk? Pak voor de zekerheid eens een personenweegschaal (met een plankje erop voor de drukverdeling) en kijk eens of de gewogen waarde in de huurt komt van de waarde van de kogeldruk meter.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door eurotrotter » za 7 mei 2022 22:37

Jekihero schreef:
za 7 mei 2022 15:32
@ Ab
Als het allemaal niet zo nauw luistert en we de limieten aangegeven door de fabrikanten niet zo nauw hoeven te nemen, waarom blijven de fabrikanten dan met die hinderlijke beperkingen komen?
Omdat de fabrikanten eigenlijk helemaal geen caravan of aanhanger achter de auto willen,i.v.m garantie vraagstukken en emissie normen die gehaald moeten worden.
Maar ja: een auto die geen kogeldruk mag hebben,of waar geen aanhanger achter mag, verkoopt niet,dus gaat de klant naar de concurrent,die dat wel toestaat. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2025
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door doubleyou » za 7 mei 2022 23:50

mark m schreef:
za 7 mei 2022 21:18
Als je de caravan ook goed kon 'voelen' achter de Kuga dan is de belading of kogeldruk niet goed. Belading kan niet, want er lag niks in. Blijft over dr kogeldruk, die mag dus flink omhoog.
Als het aardig waait voel je de caravan natuurlijk wel een beetje. Uiteraard afhankelijk van de windrichting. Dan hoeft er niet meteen iets mis te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je de Knaus niet een voelt achter jouw Passat als er wat meer wind staat.

Het feit dat de Adria wel rustig achter de Kuga hing toen er achter een vrachtwagen gereden werd geeft aan dat er op zich niets geks met de Adria aan de hand is.

Ik denk dat de Adria sowieso een iets minder goede wegligging heeft dan de Kip. En de Adria is ook een stukje langer en waarschijnlijk toch aanzienlijk zwaarder. Ik denk dat de Astra met de Adria erachter altijd wat minder fijn zal rijden. Maar je zou niet met klotsende oksels achter het stuur moeten zitten.

De caravan zsm naar de weegbrug, en meteen ook de auto wegen. En dan experimenteren met de kogeldruk en belading.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door mark m » zo 8 mei 2022 11:41

[re.gif]

Tuurlijk voel je de caravan altijd wel wat bij veel wind. Maar met de veel zwaardere Kuga zou je dat amper (in de auto) moeten merken met de relatief lichte en lege caravan.

Ik heb de indruk dat het leeggewicht van de caravan, bij lange na, niet klopt of dat er een onjuiste kogeldruk is gemeten.

Immers was de stabiliteit met de vorige, ongeveer even zware caravan, wel prima. Het verschil tussen een prima stabiliteit en vermoeiend rijden (vorige en huidige caravan) komt niet door die paar kilo verschil.

Onze vorige combi had ook de neiging om instabiel te zijn, wat tevens resulteerde in vermoeiend rijgedrag. De gewichtverhouding was gewoon niet perfect, maar kogeldruk (en uiteraard belading) was het sleutelwoord. Vaak zat de eerste oprit er weer afgegaan om toch nog wat meer gewicht voorin de caravan te leggen.

Onlangs de lege caravan van pa en ma nog achter de auto gehad met een ritje naar de dealer. Zelfde verhaal als TS. De kogeldruk was door pa gemeten op ca. 75kg, maar de lichte caravan (ca. 900-950kg leeg) was heel duidelijk voelbaar in mijn auto. Gewoon niet stabiel... nameten op de eerste de beste parkeerplaats met mijn kogeldrukmeter gaf al een verschil van ca 15- 20kg. Ik kwam uit op ca 55kg. Te weinig dus... normaal hebben ze de fietsen op de dissel, dus is het altijd even zoeken naar de juiste belading. De tent en nog wat andere spullen voorin leggen, leverde in rijgedrag een totaal andere caravan op.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » zo 8 mei 2022 12:45

Zo belangrijk is kogeldruk inderdaad.
Kogeldruk meetstaven met een veer erin geven zelden het juiste gewicht aan. Verre van nauwkeurig.
Vertrouw daar niet op.
Een personenweegschaal met een stukje bezemsteel is veel nauwkeuriger.
Wat niet wil zeggen dat je die staven niet kan gebruiken.
Je kunt de afwijking eenvoudig controleren op ook weer een personenweegschaal.
15 kg verschil is niet erg, als je het maar weet, en er rekening mee kunt houden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » wo 11 mei 2022 12:45

Net stukje gereden kogeldruk op 80kg

Auto zwaarder beladen. En de caravan zoals we Ongeveer op vakantie waren.

Achter de vrachtwagen ging het beter
De wind van vandaag vond de caravan wel iets minder.
Op open stuk op de snelweg kwam er toch een pendel/ slinger beweging op 90 km/u.
thumbup.gif
Geen Caravan.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door JanPunne » wo 11 mei 2022 14:29

eurotrotter schreef:
vr 6 mei 2022 10:23
Jekihero schreef:
do 5 mei 2022 18:39
vaak zie ik caravans met het rechter wiel op de streep als ze worden ingehaald door vrachtwagens of snelle busjes.
Dat is het verstandigste wat je kunt doen. thumbup.gif
Inderdaad het beste is er even vanaf te sturen. Maar eigenlijk zouden we er weinig tot geen last van mogen hebben. Immers mogen wij 90 km/u en de vrachtwagens maar 80 km/u. Open deurtje..En als je dan bijna 90 rijdt dan haalt de vrachtwagen je wel zo tergend langzaam in dat er haast geen luchtverplaatsing is.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door eurotrotter » wo 11 mei 2022 14:40

[re.gif]
Rij je wel eens in Frankrijk,Belgie Spanje of Engeland ? daar mag het vrachtverkeer gewoon 90 km/h,in Engeland zelfs 95 km/h.
Overigens gaat het in deze discussie niet hoe snel een vrachtwagen mag rijden,of dat hij wel of niet in mag halen;het gaat over de vraag wat de kwispel van de caravan verklaart.
En ook al rij je dezelfde snelheid als die inhalende vrachtwagen; die luchtverplaatsing hou je altijd,zelfs wanneer je zelf een vrachtwagen of bus inhaalt,die luchtverplaatsing ontstaat niet bij een snelheids verschil,maar door het oppervlakte van het voertuig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » wo 11 mei 2022 14:43

Jeffr schreef:
wo 11 mei 2022 12:45
Net stukje gereden kogeldruk op 80kg

Auto zwaarder beladen. En de caravan zoals we Ongeveer op vakantie waren.

Achter de vrachtwagen ging het beter
De wind van vandaag vond de caravan wel iets minder.
Op open stuk op de snelweg kwam er toch een pendel/ slinger beweging op 90 km/u.
Alles lezende Jeffr...

Blijft de Adria dan pendelen als die beweging er eenmaal inzit ?????
Ik heb wel eens achter een pendelende caravan gereden en bewust aan het kijken geweest wat ik nou allemaal zag.
1e viel op dat ik de banden constant blijvend in zag veren in die pendelbeweging, slappe wangen of een te lage bandenspanning.
2e die caravan had geen schokbrekers.
3e... de pendelbeweging bleef gewoon doorgaan... zonder stop... maar ook zonder reden..die was allang voorbij.
De "driver" kon alleen die pendel eruit krijgen door even fors langzamer te gaan rijden en dan weer gas erop.
Hij reed trouwens best flink door... tegen de 100 aan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er doodmoe van wordt als chauffeur.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door JanPunne » wo 11 mei 2022 14:59

eurotrotter schreef:
wo 11 mei 2022 14:40
[re.gif]
Rij je wel eens in Frankrijk,Belgie Spanje of Engeland ? daar mag het vrachtverkeer gewoon 90 km/h,in Engeland zelfs 95 km/h.
Overigens gaat het in deze discussie niet hoe snel een vrachtwagen mag rijden,of dat hij wel of niet in mag halen;het gaat over de vraag wat de kwispel van de caravan verklaart.
En ook al rij je dezelfde snelheid als die inhalende vrachtwagen; die luchtverplaatsing hou je altijd,zelfs wanneer je zelf een vrachtwagen of bus inhaalt,die luchtverplaatsing ontstaat niet bij een snelheids verschil,maar door het oppervlakte van het voertuig.
Nou, nou, ik meen te hebben gelezen dat het rijgedrag optrad in combinatie met het volgen van vrachtwagens.
En ja, ik rij in Frankrijk, Duitsland Oostenrijk België Spanje Portugal en soms stukjes Italië.
Ik heb het hier over mijn ervaring in Nederland, gewoon bijvoorbeeld op de A1 of de A30.
En ik ervaar bij een minder snelheidsverschil van va tov mijn combinatie wel degelijk minder luchtverplaatsing.
Het kwispelen komt vaker voor, te hard rijden, verkeerde belading, te zware caravan, te lage kogeldruk, geen juiste bandenspanningen, fietsen achterop..
En zelfs als alles in orde is dan nog kan het gebeuren. Enigste remedie is dan wat gas terug nemen.
Daarbij is kwispelen niet te verwarren met slingeren.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » wo 11 mei 2022 17:23

Chris schreef:
wo 11 mei 2022 14:43
Jeffr schreef:
wo 11 mei 2022 12:45
Net stukje gereden kogeldruk op 80kg

Auto zwaarder beladen. En de caravan zoals we Ongeveer op vakantie waren.

Achter de vrachtwagen ging het beter
De wind van vandaag vond de caravan wel iets minder.
Op open stuk op de snelweg kwam er toch een pendel/ slinger beweging op 90 km/u.
Alles lezende Jeffr...

Blijft de Adria dan pendelen als die beweging er eenmaal inzit ?????
Ik heb wel eens achter een pendelende caravan gereden en bewust aan het kijken geweest wat ik nou allemaal zag.
1e viel op dat ik de banden constant blijvend in zag veren in die pendelbeweging, slappe wangen of een te lage bandenspanning.
2e die caravan had geen schokbrekers.
3e... de pendelbeweging bleef gewoon doorgaan... zonder stop... maar ook zonder reden..die was allang voorbij.
De "driver" kon alleen die pendel eruit krijgen door even fors langzamer te gaan rijden en dan weer gas erop.
Hij reed trouwens best flink door... tegen de 100 aan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er doodmoe van wordt als chauffeur.
Het pendelen stopt als ik zachter ga rijden.
Schokbrekers aanwezig banden hankook ventura c banden op 4.5 bar.
Pendel komt echt door wind/ turbulentie
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » wo 11 mei 2022 17:24

thumbup.gif Duidelijk... da's info....goeie info.
Kan dus uitgesloten worden.

Jaren geleden had een buurman een Hobby caravan achter een Passat.
Ik had een Knaus achter een Mitsubishi Galant.
Zijn combi pendelde ook...
Mijn combi niet.
We hebben de trekauto's omgeruild en weer op pad met het spul...chauffeurs ook onderweg gewisseld.
Beide geen gependel....beide strakke combi's..
Ra ra ra...zeg het maar.
Soms lijkt het, ondanks alle goede voornemens in een combi te zitten die dat nou eenmaal wil ... lekker pendelen.
Maar wel een uitputtingsslag voor de rijder..
Ik hoop dat jij hier wel uitkomt.
En ik blijf erbij... die trekhaak breekt echt niet af als de kogeldruk per ongeluk ineens 120 kg is.
Dat hoort niet... natuurlijk niet, maar je hebt wel direct een beeld van de verschillen.

Haal bij de Karwei eens even 2 zakken speelzand.... neem de bon mee. !!!!
Gooi die in de koffebak van de auto..en ga rijden met de combi..
Voel wat het spul doet.

Dan 1 zak overhuizen van de kofferbak naar de disselbak.... niet op de kogeldruk letten.
Rijden en voelen maar......
Dan 2 zakken in de disselbak... en nog niet op de kogedruk letten.
Rijden en voelen maar.

Stoppen bij de Karwei en die 2 zandzakken terugbrengen...
Rijden naar huis en voelen maar.

Dan heb je een bak aan info te pakken en weet je misschien hoe te handelen.
Niet geschoten is altijd mis.... toch ??

( en ja, ik snap dat dit niet de bedoeling is van Karwei, maar ze bieden het wel aan.. awhoea.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”