Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Maar wellicht slingert het niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat is ook wat waard inderdaad
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Om nog even terug te komen op dit ver weggezakte onderwerp, in de hete zomer nog een vrij verhitte discussie Ik had op enig moment contact gezocht met de verkeersspecialist van de C.V.O.M. (zeg maar het verkeersonderdeel van het O.M.) en daar ook reactie op gekregen. Alweer tijdje geleden, maar nog niet op teruggekomen hier.Lucas schreef: ↑di 9 aug 2022 15:11Artikel 5.18.17h lid 1 leek me even de oplossing.
Personenauto’s mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximumlast van enige as of asstel, de maximumlast onder de koppeling, of de toegestane maximummassa van het voertuig wordt overschreden dan wel de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa.
Maar dan moet je al heel krom redenerend een aanhanger als "lading" beschouwen en strookt weer totaal niet met de rest van de Regeling. Ik speur verder en kom er vast nog op terug.
Hierbij is aangegeven dat artikel 5.18.17h tóch het aangewezen artikel is in hun ogen, omdat het daar gaat om de last onder de koppeling en het aanhangen van een aanhangwagen een soort van lading toevoegen aan een auto is. Het gaat bij dat artikel niet om de aard van de belading, maar de wijze van belading. Een aanhanger zorgt voor een neerwaartse druk op de koppeling en daarvoor is artikel 5.18.17h mede bedoeld. Dat de wetgever dit duidelijker had kunnen formuleren was men wel met mij eens, maar zo dient het te worden geïnterpreteerd.
Of die redenering ook "in rechte" standhoudt is mij niet bekend, het is een visie van het O.M. en er is (nog) geen gepubliceerde rechtspraak over. Maar ik kan deze redenering met hun uitleg zelf wel volgen.
Ter informatie: de feitcodes die hierbij horen zijn p173et/h. 10-25% overbelading is dan € 150 boete.
De laagste kogeldruk van de drie (auto, trekhaak, caravan) is daarbij doorslaggevend volgens het O.M. Zoals al eerder vermeld is de laagste kogeldruk van de auto echter niet aan de orde en zal de trekhaak dus doorslaggevend zijn. De maximale kogeldruk van de caravan zal vrijwel altijd hoger zijn dan die van de trekhaak.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat laatste lang niet altijd hoor..
De meeste caravans hebben 100 kg max voor de koppeling.
Er zijn ook trekhaken die 150 kg (of meer) mogen hebben.
De meeste caravans hebben 100 kg max voor de koppeling.
Er zijn ook trekhaken die 150 kg (of meer) mogen hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ok, nou in dat geval valt het dus onder een ander artikel en andere feitcode. Wel dezelfde boetebedragen als ik het goed zag
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
In theorie mogelijk wel.
In de praktijk nooit wat van gehoord.
Ook niet bij de grote jaarlijkse controles bij het begin van het seizoen.
In de praktijk nooit wat van gehoord.
Ook niet bij de grote jaarlijkse controles bij het begin van het seizoen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik ook niet. Ik heb de indruk dat de nadruk bij controles ligt op gewichten, rijbewijzen, banden etc., maar dat de kogeldruk niet structureel wordt meegenomen. Dat verklaart ook het gebrek aan uitspraken hierover misschien
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Klopt..Alleen de asdrukken worden gewogen normaal gesproken bij een controle. De kogeldruk nooit.
Vooras auto, achteras auto, en caravanas.
Een tandemasser wordt als 1 asser beschouwd.
Alleen als de max toegestane gewichten heel zwaar overschreden worden, volgt een nader onderzoek, of een rijverbod.
De kogeldruk wordt zelfs dan practisch nooit gewogen.
Er moet sowieso eerst uitgeladen worden. Daarna weer wegen om door te mogen.
Vooras auto, achteras auto, en caravanas.
Een tandemasser wordt als 1 asser beschouwd.
Alleen als de max toegestane gewichten heel zwaar overschreden worden, volgt een nader onderzoek, of een rijverbod.
De kogeldruk wordt zelfs dan practisch nooit gewogen.
Er moet sowieso eerst uitgeladen worden. Daarna weer wegen om door te mogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Tja als het dáár al niet wordt getest, waar dan wel?
Vraag me bij nader inzien af of er überhaupt wel een officiële meetprocedure voor de kogeldruk is. In de regeling voorschriften meetmiddelen (zeg maar de politiehandleiding voor alles wat gemeten wordt) staat veel beschreven, maar dat niet. Dat maakt het hele kogeldrukverhaal in de wetgeving dan een nagenoeg dode letter.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Is ook niet belangrijk.
Sommige auto's mogen maar 50 kg kogeldruk hebben.
Dat kan voor een caravan te weinig zijn, en een onstabiel rijgedrag geven met slingerneigingen bij 80 km.
Kortom..onveilig weggedrag.
Als het dan bij 75 kg kogeldruk wel stabiel is, is dat veel belangrijker.
Veilig rijden gaat boven regeltjes op papier.
Sommige auto's mogen maar 50 kg kogeldruk hebben.
Dat kan voor een caravan te weinig zijn, en een onstabiel rijgedrag geven met slingerneigingen bij 80 km.
Kortom..onveilig weggedrag.
Als het dan bij 75 kg kogeldruk wel stabiel is, is dat veel belangrijker.
Veilig rijden gaat boven regeltjes op papier.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Helemaal mee eens.
Maar ik dacht aan alle discussies over de regels rondom kogeldruk op dit forum, waar ik zelf ook aan heb bijgedragen. Terwijl het iets is waar (waarschijnlijk) niet op wordt gecontroleerd en ook niet op kan worden gecontroleerd
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Als de asdrukken in orde zijn is dat toch voldoende ?
Niemand zit te wachten op overbodige controles.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Er staan op YouTube diverse filmpjes van vakantieverkeercontrole op de duitse autobaan.
Daar wordt ook de kogeldruk gemeten. En als die te hoog is moet je de belading veranderen.
Daar wordt ook de kogeldruk gemeten. En als die te hoog is moet je de belading veranderen.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Oh ja daar gaat een lampje branden, inderdaad wel eens gezien op YT dat de caravan dan ook werd afgekoppeld voor die meting.
Mooi voorbeeld van Deutsche Gründlichtkeit vs. Nederlands praktijkdenken
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Het afkoppelen en meten van de kogeldruk is volgens mij meer om een totale weging van de caravan te doen en te kijken of de MTM van de caravan niet wordt overschreden.
Dat we hier op het forum alleen de aslast tellen om niet boven de MTM van de caravan te komen is m.i. niet correct. Dat is alleen correct om te weten of je het toegestane trekgewicht van de auto niet overschrijdt. Wanneer het gaat om het berekenen van het totale gewicht van de caravan en of de MTM niet wordt overschreden, hoor je een 3 puntsweging te doen. Dus aslast plus druk onder de koppeling.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- Tommy Turtle
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 13 feb 2017 12:56
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Nope, is niet alleen voor het MTM.
Ze meten in Duitsland echt wel de kogeldruk op en als die niet OK is mag je omladen.
Ik woon er en heb t al vaker voorbij zien komen
Ze meten in Duitsland echt wel de kogeldruk op en als die niet OK is mag je omladen.
Ik woon er en heb t al vaker voorbij zien komen
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Zojuist nog een filmpje gezien. Mocht 100 onder de kogel en op de haak hebben maar had 110. Kreeg een waarschuwing en moest lading verplaatsen. (Was totaal (net) niet te zwaar tegen verwachting in.) Auto was behoorlijjk "doorgezakt" achter.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Kogeldruk ter plekke verlagen is prima te doen door wat te schuiven. Maar ik kan me niet voorstellen dat er specifiek op kogeldruk wordt gecontroleerd. Dat is vrijwel altijd het gevolg van een controle op het totaalgewicht. Dat laatste is lastiger om even ter plekke te verlagen, tenzij je spullen over kunt brengen naar de auto of domweg achter te laten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
In het filmpje werd naast het totale gewicht, wat dus klopte, echt specifiek de kogeldruk gecontroleerd omdat de achterkant van de auto diep ingeveerd was.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Duitsland, en vooral Oostenrijk en nog wat landen hebben veel strengere eisen op het gebied van belading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Als je een driepuntsmeting doet meet je bij het derde punt toch automatisch de kogeldruk? Of zie ik iets over het hoofd?
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Duitsland ,en zeker ook Oostenrijk hebben zich te houden aan de Europese richtlijn EU 1230/2012
© Een veel voorkomende vraag over het neusgewicht is de verhouding tot de totale massa . Het volgende is van toepassing: Volgens EU-regelgeving nr. 1230 uit 2012 telt alleen de aslast voor de totale massa; de trekkracht wordt toegevoegd aan het trekkende voertuig. Dit wordt overigens ook gemeten tijdens politiecontroles. Hetzelfde geldt voor de technisch toelaatbare aanhangerlast: ook hier is alleen de aslast van de aanhanger bepalend.
Bron: https://www.caravaning.de/zubehoer/ratg ... wohnwagen/
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat kan best..maar de praktijk is, dat je in Nederland mag doorrijden als je 10 % overbeladen bent.
In Oostenrijk niet.
Uit de door jouw geciteerde wettekst zou je kunnen concluderen dat de kogeldruk geen rol speelt, en niet gemeten hoeft te worden.
Er wordt alleen gesproken over trekkracht .
In Oostenrijk niet.
Uit de door jouw geciteerde wettekst zou je kunnen concluderen dat de kogeldruk geen rol speelt, en niet gemeten hoeft te worden.
Er wordt alleen gesproken over trekkracht .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.