Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Daphne » vr 6 mei 2022 09:07

[re.gif]
Bij de vorige caravan was dit met dezelfde auto geen issue, dus lijkt me niet een gevalletje “het hoort erbij”
Jeffr schreef:
do 5 mei 2022 17:24

Als wij met onze combi astra k en adria achter een vrachtwagen rijden schudt de auto van links naar recht vanaf een 75 km/u je ziet dat de caravan begint te kwispelen.
Als dat met zo’n lage snelheid gebeurt dan zou ik me ook zorgen maken. Het kwispelen niet zozeer, maar wel dat de auto van links naar rechts schudt. Kijk eens als je de caravan gaat wegen eens naar gewichtsverschil links/rechts. Misschien kun je bij een van de forumleden in jouw buurt een Reich weger lenen. Ondanks dat ie niet heel nauwkeurig is, is het wel handig om het verschil links/rechts te meten.
Verder is het een kwestie van elke keer weer een beetje finetunen tot je er een goed gevoel bij hebt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ron » vr 6 mei 2022 09:25

Achter een vrachtwagens bestemd voor auto vervoer merk je altijd wel iets.
Maar dat je ook met een aanhanger o.i.d moet oppassen blijkt nu net weer.
Op weg naar Spa een hoogwerker op zijn kant op de snelweg.
De bus waar hij achter hing stond er achter.
Het was net gebeurd.
Er was nog geen file of hulpdiensten.
De inzittenden maanden het verkeer rustig te rijden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Morgoth » vr 6 mei 2022 09:36

Denk ook even aan de belading van de auto. Ook hier niet alles in de kofferbak maar klap de bank plat (als er geen kids mee gaan) en gooi het zware spul zo ver mogelijk voorin. Banden achter op maximaal toegestane druk voor deze auto. Zijn de schokdempers van de auto nog oke?

En verder: Mijn combinatie is super stabiel. Maar ik voel hard langs rijdende busjes ook wel. Ook voel ik wel eens turbulentie achter een vrachtwagen. Dan inderdaad inhalen of afstand houden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » vr 6 mei 2022 09:57

Jeffr schreef:
vr 6 mei 2022 09:06
[re.gif]

Ik begrijp nu dat vele dit als normaal beschouwen.
Ik heb achter vrachtwagens de afgelopen jaren dit nog nooit meegemaakt gelukkig. Reizen was altijd heel relaxed

Beetje zuigkracht bij inhalen natuurlijk wel maar was echt minimaal.
Nee dit is absoluut niet normaal. Een beetje zuigkracht voelen van inhalende busjes kan en de turbulentie van bepaalde vrachtwagens is inderdaad berucht (ook als je combi het "zogenaamd" niet voelt, het is er wel en gevaarlijk!!) Maar ingespannen rijden is niet de norm.
Ik heb niet het idee dat je caravan echt te zwaar is. (overigens bij de Welkoop in Zeewolde, Flevoland kan je naar de weegbrug) maar ik vermoed dat je toch echt wat meer kogeldruk moet fabriceren (en dat wat op het plaatje van de trekhaak staat is leidend als max) en mogelijk toch iets meer moet spelen met de bandendruk van de auto. Ook kunnen je dempers van de auto in een jaar tijd echt wel versleten raken. Dus dat ook controleren kan geen kwaad.
Een combi van (wat ruim genomen) 1200 kg beladen caravan en een trekker van ruim 1500 kg beladen mag dit onveilige gedrag niet vertonen.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door eurotrotter » vr 6 mei 2022 10:21

Als T.S. last heeft van slingeren als hij achter een vrachtwagen rijdt ,wil dat meestal zeggen dat hij er veel te dicht op zit,afstand houden is hier de oplossing.
Hier word veel gesproken over "zuigkracht bij inhalende vrachtwagen of bus"dit is geen zuigkracht maar turbulentie ,veroorzaakt door de luchtverplaatsing van zo een voertuig,integendeel het is een gevolg van verhoogde luchtdruk,veroorzaakt door een groot object :

Een V.A. (of zelfs een flinke bestelbus) heeft een enorme luchtverplaatsing die,als hij je inhaalt eest heel even tegen de achterkant van de caravan drukt,waardoor de indruk ontstaat dat je vooruit gedrukt word,vervolgens komt deze drukgolf tegen de zijkant omdat de caravan dan met het gedeelte achter de as naar echts gedrukt word zal de trekker daardoor naar de inhalend wagen gedrukt worden,Nadat de drukgolf de as va de caravan gepasseerd is drukt deze de voorkant van de caravan opzij, waardoor de auto van de inhaler weg gedrukt word.
Let maar eens op;zodra de cabine van de inhaler de caravan voorbij is treed dit fenomeen niet meer op.
Helaas is dit verschijnsel niet te voorkomen en de ene combi heeft er meer last van dan de andere;je moet er mee eren leven z.m.z.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door eurotrotter » vr 6 mei 2022 10:23

Jekihero schreef:
do 5 mei 2022 18:39
vaak zie ik caravans met het rechter wiel op de streep als ze worden ingehaald door vrachtwagens of snelle busjes.
Dat is het verstandigste wat je kunt doen. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Henri Berends
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Henri Berends » vr 6 mei 2022 10:27

Voorbij razende bestelbusjes en voor mij rijdende tankwagens en autotransporters zijn voertuigen waar ik zelf ook scherp op ben.
Die 2 laatste categorien probeer ik zo snel mogelijk te passeren. Gelukkig heeft mijn trekker voldoende souplesse om een passage mogelijk te maken.
Laatst gewijzigd door Henri Berends op vr 6 mei 2022 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door WillyL » vr 6 mei 2022 10:30

En bij inhalen zo veel mogelijk links houden (rechts in GB). Bij ingehaald worden is dat omgekeerd. Je houdt dat wat meer plaats over om de drukgolven op te vangen of geeft ze meer plaats om de stabiliseren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Volvodriver

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Volvodriver » vr 6 mei 2022 10:49

Het is een combinatie van drukgolven en de daaropvolgende zuiging die een caravan aan het slingeren brengt. En daar heeft elke combi "last" van. Echter de ene combi is daar gevoeliger voor dan de andere. Echter het zou niet moeten kunnen dat je met samengeknepen billen de combi moet rijden. Dan klopt er ergens iets niet.
En ja zoveel mogelijk rechts rijden (zeker als je ingehaald wordt) is het eerste wat je geleerd wordt als je gaat rijden. Zowel voor B als voor E achter B: "Rechts is uw plaats op de weg". 😉

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 6 mei 2022 10:51

Auto is 2 maanden terug nog helemaal gecheckt. En ik heb mad hulpveren. De banden druk zoals opgegeven door de auto fabrikant.

Afstand houden doen we zeker. We zijn geen plakkers vinden wij ook zeer onverstandig.

Wegen willen we zeker gaan doen thumbup.gif
De caravan zal vast niet het opgegeven gewicht hebben.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door RichTrip » vr 6 mei 2022 11:52

Ik had een Astra J SW 1.6 CDTI uit 2014. Buiten het feit dat het, vooral motorisch, een dramabak was, trok ie de caravan best wel heel aardig. Nadat de Astra in Frankrijk achterbleef voor het wachten op de repatriëring (na de zoveelste motorstroring), kregen we als leenauto een.....Opel Astra mee [aschrik.gif]
Dit bleek een Astra K SW te zijn. Ik had met deze leen Opel beduidend meer last van de genoemde klachten, terwijl de omstandigheden (caravan + het beladen van de auto) hetzelfde waren. Dus de oude Astra J lag meer als een blok op de weg.
Ook met mijn huidige Ocatvia (met hulpveren) gaat het uitstekend.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 6 mei 2022 11:57

[re.gif] De J wad ook heel wat zwaarder dan de K thumbup.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door eurotrotter » vr 6 mei 2022 12:07

RichTrip schreef:
vr 6 mei 2022 11:52
. Dus de oude Astra J lag meer als een blok op de weg.
Ook met mijn huidige Ocatvia (met hulpveren) gaat het uitstekend.
Wat natuurlijk ook van grote invloed kan zijn is de achterover bouw( afstand hart as tot kogel) bij de trekker ende afstand as- achterkant(voorkant ) van de caravan; een lange enkel as aanhanger achter een trekker met lange achterover bouw zal eerder gaan "kwispelen"dan een waarbij deze afstanden korter zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Kipke98 » vr 6 mei 2022 15:05

Dat laatste kan zomaar het verschil zijn tussen beide caravans.
Mijn Kip Kompakt heeft de wielen relatief ver naar achteren staan.
Op de terugweg vanuit Frankrijk gisteren aangehaakt bij een 'snelle' vrachtwagen. Adaptive cruise control aan. Geen enkel probleem van kwispelen.
Wel toen ik op een solo stuk twee autotransporters inhaalde. Op redelijke afstand al heel licht kwispelen.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door mrbullmastiff » vr 6 mei 2022 16:50

Ik heb nog een Astra J station gehad, in de jaren dat ik er mee reed heb ik dat altijd een stabiele comfortabele trekker gevonden. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit problemen mee heb gehad. Ik denk dat het toch iets met de belading heeft te maken.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 6 mei 2022 17:23

[re.gif]
De J is zomaar 150kg zwaarder dan de K dus inderdaad dit zou het probleem kunnen oplossen thumbup.gif

Morgen even met de kuga van me vader voor de caravan rijden deze is toch behoorlijk stuk zwaarder dan mijn k.
Ben erg benieuwd
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » vr 6 mei 2022 17:31

Ik weet niet of het al gezegd is...maar...

Verhoog je kogeldruk eens..
Begin met 10 kg...kijk of er verschillen te bemerken zijn.
Ik rij het liefst met 80-90 kg.
Dat rijd uitstekend.
Maar ooit eens met 120kg gereden...reed snaarstrak..
De auto kon dat wel hebben trouwens..is natuurlijk een puntje dan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ron » vr 6 mei 2022 17:36

Mijn zoon heeft de Astra K station 1.0
Met onze oude Dethleffs die nu van hun is.
Ben ik 2 keer mee naar Frankrijk gereden.
En hij zelf vorig jaar ook.
En we hebben beide geen slechte ervaringen met abnormaal slingeren achter vrachtwagens
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » za 7 mei 2022 05:36

Vanavond dus even een stukje met de kuga van mijn vader voor de caravan.

Als dit helpt gaan we de astra k zwaarder beladen en kijken hoe dat is.

1 puntje waar ik nog over na dacht. Omdat er zo weinig belading in de caravan gaat zou de accu van de mover we eens meer impact kunnen hebben dan ik dacht.
Deze zit naast de deur onder de rond zit achter in de caravan scratch.gif
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door dieseltijger » za 7 mei 2022 07:07

Slim. Je gaat 1 voor 1 dingen veranderen. Apart testen. Te beginnen bij de eenvoudigste oplossingen (andere auto uitproberen, achterbanden harder op oppompen, neem je accu gewoon los en zet deze provisorisch op de beoogde plaats, enz Enz) . Anders weet je de bepalende factor(en) niet.

Schroom het onconventionele experiment niet, meten is weten. Test en rij eens met de frictiekoppeling geopend. Gaat het samenstel dan ook bij de zelfde rijsnelheid slingeren? En net zo hard? En: die frictiekoppeling... Ringetje bijplaatsen onder de cups - merkbare verandering?

Het is moeilijk voorspelbaar in welke mate een maatregel effect heeft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henri Berends
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Henri Berends » za 7 mei 2022 10:14

Mijn ervaring leert dat een beladen caravan vaak beter rijdt dan een lege. Dan liefst ook wat kogeldruk zien te verhogen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » za 7 mei 2022 11:20

Het is al een paar keer voorbij gekomen.
De kogeldruk met 10 of 15 kg verhogen kan een wereld van verschil opleveren.
Zelf reed ik altijd met 100/120 kg kogeldruk
De vervelende invloed van autotransporters moest ik hier op dit forum lezen.
Ik had er nooit iets van gemerkt.
Het speelde uiteraard wel behoorlijk mee, dat ik een zware trekker had ( ca 3500 kg beladen), maar een rit net na de wintersportvakantie, toen ik beide grote gasflessen uit de disselbak had gehaald onder het motto, de auto is zwaar zat, er gebeurt mij toch niks, leverde toch een merkbaar slechter weggedrag op.
Probeer maar eens een ritje met een jerrycan met een liter of 20 water extra in de disselbak, en de evt. watertank van de caravan leeg. Grote kans dat alle problemen verleden tijd zijn.

Je moet niet vergeten, dat bij enige snelheid de kogeldruk drastisch minder kan worden door winddruk op de bovenste voorkant van de caravan.
Daarbij speelt ook de vorm van auto en caravan een grote rol.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » za 7 mei 2022 12:34

[re.gif]

Kogeldruk verhogen kan natuurlijk altijd. Echter is mij wel altijd geleerd dat je bij de kogeldruk het laagste gewicht trekhaak/koppeling het laagste gewicht moet pakken. Dat is in de geval de auto met 75 kg. Dat je dit met 10% probleemloos kunt verhogen begrijp ik ook nog wel. op de heen weg naar mij vakantie besteming was de kogel druk 78 kg ik kan er dus nog een kleine 5kg bij doen om het netjes binnen de perken te houden.

We gaan gewoon even wat kleine dingen testen om te kijken of het beter wordt.
Een andere auto kopen is echt het laatste redmiddel.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door dieseltijger » za 7 mei 2022 13:38

Jeffr schreef:
za 7 mei 2022 12:34
[re.gif]

We gaan gewoon even wat kleine dingen testen om te kijken of het beter wordt.
Een andere auto kopen is echt het laatste redmiddel.
Mééén je dat nou? Ga je niet speciaal 15k of meer uitgeven voor die 3 of 4 keer per jaar dat je een caravan gaat trekken? Raar hoor. Je hebt zeker ook geen in de juiste kleur gespoten wegdraaibare trekhaak met signaleringslampje dat er een caravan achter hangt? (plaagstoot)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jekihero

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jekihero » za 7 mei 2022 14:00

Met alle respect maar ik vind het geroep om meer kogeldruk toch wat overtrokken. Ik reed ook met mijn Mercedes C met 75 kg kogeldruk en dat was meer dan genoeg voor mijn 1.700 kg caravan. Veel belangrijker is waar dat gewicht zit.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”