Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik denk toch dat je mijn reacties wat beter moet lezen, want er ontgaat je het een en ander lijkt het.
Wat volvodriver deelde klopte niet; dat artikel gaat over bv. een fietsendrager.
Ten tweede en nogmaals: de politie gaat heus geen instructieboekje raadplegen. Dat hebben ze helemaal niet nodig. De RDW (en daarmee politie) beschikt van iedere auto over veel meer gegevens dan de RDW-site en de kentekencard vermelden, waaronder vermoedelijk ook de fabrieksopgave van het de maximale verticale belasting (van de trekhaak). Het instructieboekje helpt jou slechts als autobezitter om te achterhalen wat die maximale kogeldruk is.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Sorry, maar één van de beste verkeersspeialisten bij de politie die ik ken verwijst naar dat artikel voor de Maximale kogeldruk op de AUTO. De door jou geplaatste extra artikelen geven een zogenaamde "verduidelijking" of "extra duiding".
Maar hoe dan ook het typeplaatje op de trekhaak is LEIDEND. Ontbreekt dat dan is 75 kg het maximum.
Zo wordt de wet uitgelegd. En ik kan er niets anders van maken.
Lastdrager wordt in dezen gelijkgesteld met de dissel van de caravan of aanhanger. (Info van dezelfde verkeersspecialist)
En ik kan je verzekeren dat de max kogeldruk van een auto Nergens bij de RDW of politie genoteerd staat.
In de praktijk wordt dus (in gevallen van twijfel, want idd er wordt niet echt naar "gezocht") altijd gekeken naar het typeplaatje van de trekhaak en naar het typeplaatje op de dissel. Het laagste getal telt dan als maximum.
(Als dat plaatje op de dissel zegt 100 maar dat op de trekhaak zegt 125 is 100 de max. Als dat op de trekhaak zegt 90, dan is 90 de max.)
En nogmaals instructieboekje is geen homologatie onderdeel en heeft mede daardoor geen wettelijke status.
Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Excuses als ik jouw posting verkeerd heb begrepen.Lucas schreef:
Ik denk toch dat je mijn reacties wat beter moet lezen, want er ontgaat je het een en ander lijkt het.
Wat volvodriver deelde klopte niet; dat artikel gaat over bv. een fietsendrager.
Ten tweede en nogmaals: de politie gaat heus geen instructieboekje raadplegen. Dat hebben ze helemaal niet nodig. De RDW (en daarmee politie) beschikt van iedere auto over veel meer gegevens dan de RDW-site en de kentekencard vermelden, waaronder vermoedelijk ook de fabrieksopgave van het de maximale verticale belasting (van de trekhaak). Het instructieboekje helpt jou slechts als autobezitter om te achterhalen wat die maximale kogeldruk is.
Dat er meer gegevens beschikbaar zijn is prima maar het kan niet zo zijn dat iets wat voor een bestuurder van een auto wettelijk van belang is, wel voor politie of RDW beschikbaar is en niet voor de bestuurder van de auto.
Dit moet een auto bestuurder niet uit een instructieboekje hoeven te halen maar moet altijd beschikbaar zijn via kentekenregistratie of op het typeplaatje in de auto staan.
Uiteraard kan het verstandig zijn om het advies van de autofabrikant op te volgen ivm garantieclaims.
@Volvodriver, als het typeplaatje van de trekhaak ontbreek is niet alleen de kogeldruk beperkt tot 75 kg maar ook het trekgewicht is maximaal 750 kg.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
klopt ook. Maar vond ik in deze "discussie" net iets te ver gaan omdat dat ergens anders staat.
Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Overigens hebben wij bij onze auto’s altijd een trekhaak gehad die dezelfde kogeldruk aangaf als de fabrikant in het instructieboekje. Nu ook weer in beide gevallen 90 kg. Toeval? Geen idee.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat lijkt me bij een originele trekhaak ook logisch, zeker wanneer deze af-fabriek is gemonteerd. Bij ons zowel auto als automatische trekhaak 150 kg max, de caravan is met 100 kg dan ook de beperking al haal ik dat nooit, veelal 60-70 kg en dan staan er al 2 stalen 10,5 kg gasflessen in de disselbak.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik ken toevallig al dan niet beroepshalve ook heel wat politiemensen en de ervaring leert dat hoe zij iets uitleggen of interpreteren, niet altijd de juridisch juiste uitleg is. Dat is ook logisch: het zijn mensen die zijn opgeleid voor alle veelzijdige facetten van het politiewerk en het zijn geen juristen (uitzonderingen daargelaten). De verkeersspecialisten weten (gelukkig) wel aanmerkelijk beter de weg in de regelbrij, maar dat is nog niet altijd een garantie op succes.Volvodriver schreef: ↑ma 8 aug 2022 16:52
Sorry, maar één van de beste verkeersspeialisten bij de politie die ik ken verwijst naar dat artikel voor de Maximale kogeldruk op de AUTO. De door jou geplaatste extra artikelen geven een zogenaamde "verduidelijking" of "extra duiding".
Maar hoe dan ook het typeplaatje op de trekhaak is LEIDEND. Ontbreekt dat dan is 75 kg het maximum.
Zo wordt de wet uitgelegd. En ik kan er niets anders van maken.
In dit geval blijkt dat eens weer: wat jij schrijft klopt juridisch niet en als zij op grond van dit artikel iemand met een caravan bekeuren, maakt de rechter daar in een voorkomend geval gehakt van. Want nogmaals: het artikel gaat over LASTDRAGERS en een CARAVAN is GEEN lastdrager. Het bij mijn weten enige relevante artikel uit de regeling dat gaat over de kogeldruk van aanhangwagens is het artikel dat ik aanhaalde. Het is geen extra duiding of iets dergelijks, wetsartikelen zijn wetsartikelen. En daar kan ik op mijn beurt niks anders van maken.
Als de maximale kogeldruk van een auto inderdaad niet (centraal) geregistreerd is, geldt lid 1 niet en komt je uit bij lid 2. En dat is verder geen enkel probleem, maar het is wel interessant om te weten. En het blijft allemaal theoretisch geneuzel (zoals Daphne al min of meer opmerkte ), maar dat is het natuurlijk allemaal totdat je er een keer onverhoopt in de praktijk mee te maken krijgt...
.
Ook excuus van mijn kant, misschien drukte ik me ook niet helemaal duidelijk uit. Verder heb heb je een punt met wat je hierboven zegt, maar een verantwoord bestuurder kan zich er natuurlijk ook van vergewissen en mag - als hij niet over een instructieboekje beschikt - daar de nodige moeite voor doen. Ik hoor het de rechter al zeggen: "Men behoort immers de wet te kennen!"
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Het is het Enige artikel waarin iets wordt gezegd over maximale kogeldruk OP de auto. (Trekhaak).
Dus dat houdt stand.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Zo werkt dat niet. Je vindt in het instructieboekje veel gegevens, maar je hebt het boekje niet nodig om bijvoorbeeld het maximum trekgewicht te kunnen terugvinden, of de maximum last per as.Lucas schreef: ↑ma 8 aug 2022 22:44Verder heb heb je een punt met wat je hierboven zegt, maar een verantwoord bestuurder kan zich er natuurlijk ook van vergewissen en mag - als hij niet over een instructieboekje beschikt - daar de nodige moeite voor doen. Ik hoor het de rechter al zeggen: "Men behoort immers de wet te kennen!"
En nogmaals, als de technisch toegestane maximumlast onder de koppeling door de autofabrikant wordt bepaald en deze een wettige status heeft, zullen deze gegevens in het kentekenregister staan of ergens duidelijk op een vastgenagelde plek in de auto zichtbaar zijn. Als het uit een instructieboekje moet worden gehaald, zal dat boekje als een wettelijk onderdeel bij een auto horen en altijd moeten worden overgedragen.
Het is iets anders wanneer je een garantieclaim bij de autofabrikant indient. Dan kan worden verwezen naar het instructieboekje en mogelijk verkeerd gebruik worden verweten. Maar dat heeft niets te maken met voldoen aan wettelijke regelgeving.
Ik heb nog wel een interessant stukje bij wetten en regelgeving gevonden over lastdragers. Hier stelt de wet dat als de lastdrager op een aanhangwagen is bevestigd, mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximumlast onder de koppeling niet worden overschreden. Er staat niets vermeld over het trekkende voertuig zelf. En een caravan is uiteraard een aanhangwagen.
Artikel 5.17 h.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Nog even aanvullend: https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php
Stukje van de site Caravantrekker:
Dus hop, allemaal even onder de bumper kijken naar het typeplaatje van de trekhaak
Stukje van de site Caravantrekker:
Bron: caravantrekker.nlIn het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum
Dus hop, allemaal even onder de bumper kijken naar het typeplaatje van de trekhaak
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat van dat instructieboekje volg ik wel en ik ben het ook met je eens dat het zo zou moeten zijn. Maar ik vraag me af of dat in de praktijk ook zo is, vooral omdat de wettekst die ik noemde iets anders suggereert. Er wordt wettelijk meer verantwoordelijkheid gelegd bij de autobezitter dan menigeen beseft, dus het zou mij ook niet verbazen. Misschien moet ik maar eens met de RDW gaan bellen op een verloren momentDaphne schreef: ↑di 9 aug 2022 09:50En nogmaals, als de technisch toegestane maximumlast onder de koppeling door de autofabrikant wordt bepaald en deze een wettige status heeft, zullen deze gegevens in het kentekenregister staan of ergens duidelijk op een vastgenagelde plek in de auto zichtbaar zijn.
Dat van die lastdrager op de aanhangwagen klopt; echter gaat ook dat specifiek over de lastdrager op een aanhangwagen en niet over de kogeldruk van een MIDDENAS-aanhangwagen. Je zou er wel uit kunnen afleiden dat als dit voor het meerdere geldt (lastdrager op aanhangwagen) het mindere hier ook onder valt (aanhangwagen). Daar is zeker wat voor te zeggen, maar als dat het was dan maakt het artikel 5.18.17f weer overbodig (en hadden de wetgevingsjuristen dit ook erbij kunnen vermelden). Voor zover discussie over zou ontstaan over welke bepaling in een voorkomend geval nu van toepassing is, dan geldt het basisprincipe in het recht "lex specialis derogat legi generali", oftewel dat een specifieke bepaling voorrang heeft op een algemene. In het geval van een middanasaanhangwagen maakt dit dat je dan dus toch bij 5.18.17f uitkomt (ook bij een middenasaanhangwagen mèt lastdrager).Daphne schreef: ↑di 9 aug 2022 09:50Ik heb nog wel een interessant stukje bij wetten en regelgeving gevonden over lastdragers. Hier stelt de wet dat als de lastdrager op een aanhangwagen is bevestigd, mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximumlast onder de koppeling niet worden overschreden.
Nee dus. Zie het bovenstaande en mijn eerdere reactie. Artikel 5.18.17f regelt bovendien veel meer dan de maximale belasting, zoals de minimale kogeldruk. Maar met goede juridische argumenten ben ik altijd te overtuigen!Volvodriver schreef: ↑di 9 aug 2022 08:08Het is het Enige artikel waarin iets wordt gezegd over maximale kogeldruk OP de auto. (Trekhaak).
Dus dat houdt stand.
Ik vind caravantrekker een mooie site, maar het is natuurlijk geen juridische bron. Dat is de wettekst wel. Het is wel interessant om eens aan caravantrekker te vragen hoe men aan deze info komt. Zoals ik in mijn eerste reactie schreef (met als voorbeeld de trekhaakhoogte) is er nogal wat ruis over wat nu precies geldt en waar het in de wet staat, omdat de regelgeving complex is.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Sorry, nu ben je me even kwijt.
Het ging er toch om welk gewicht je als maximum kogeldruk moet aanhouden en of de maximum kogeldruk van de auto daarin meetelt? Hier kun je duidelijk uithalen dat de autofabrikant hier geen rol in speelt. Blijft over maximum kogeldruk trekhaak en maximum druk koppeling van de aanhanger. De laagste telt.Lucas schreef: ↑di 9 aug 2022 10:34
Echter gaat ook dat specifiek over de lastdrager op een aanhangwagen en niet over de kogeldruk van een MIDDENAS-aanhangwagen. Je zou er wel uit kunnen afleiden dat als dit voor het meerdere geldt (lastdrager op aanhangwagen) het mindere hier ook onder valt (aanhangwagen).
Waar je wettelijk aan moet voldoen is in allerlei wetboeken beschreven. Dat het misschien meer is dan menig autobezitter beseft zou best kunnen. Maar dat houdt niet in dat je in boekjes of op allerlei andere plekken moet zoeken wat die wettelijke verantwoordelijkheid inhoudt. Alles waar je als burger aan moet voldoen is in (openbare) wetboeken vastgelegd. Niet verborgen, en ook niet alleen toegankelijk voor bepaalde personen.
Je moet wel onderscheid maken tussen de verplichtingen die je hebt als deelnemer aan het verkeer met jouw voertuigen en de verplichtingen die je hebt als gebruiker van jouw voertuigen voor bijvoorbeeld recht op garantie. Voor dat laatste zul je zelf ook onderzoek moeten doen waar je aan moet voldoen.
Maar voor TS goed nieuws, want die kan dus de maximum kogeldruk van de trekhaak aanhouden en heeft wettelijk geen probleem als het advies van de autofabriek wordt genegeerd.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 9 aug 2022 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Beste Lucas,
Nogmaals. HET Enige artikel waarin in juridsche termen wordt gesproken over kogeldruk OP de auto is daadwerkelijk 5.18.7
De artikelen uit 5.18.17 spreken Alleen over de Middenas aanhangers.
We hebben het hier over de Kogeldruk die maximaal OP de trekhaak van de Auto mag rusten. Niet meer en niet minder. Al het andere is bijzaak.
Nogmaals. HET Enige artikel waarin in juridsche termen wordt gesproken over kogeldruk OP de auto is daadwerkelijk 5.18.7
De artikelen uit 5.18.17 spreken Alleen over de Middenas aanhangers.
We hebben het hier over de Kogeldruk die maximaal OP de trekhaak van de Auto mag rusten. Niet meer en niet minder. Al het andere is bijzaak.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ik ben blij met jouw uitleg.
De fabrikant van mijn auto adviseerd 50 kg.
Op de trekhaak staat niets, ik ben er gisteren gelijk even onder gedoken
Dus kan ik mooi 75 kg aanhouden.
Howel ik eigenlijk nooit meet , maar ff de boel optil.
En de gewichts meter in het neuswiel dan ergens tussen 60 en 75 kg aangeeft.
De caravan ligt er als een huis achter, dat vind ik belangrijker , dan of ik wel of niet het max kogeldruk overschrijd.
Volgens jouw uitleg die ik ook vrij logisch vind , zit ik goed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Inderdaad. Goed en stabiel rijden is vele malen belangrijker dan allerlei wazige ambtenaarlijke wetteksten.
Veilig rijden,, ook in noodsituaties, moet altijd prevaleren boven alles.
Veilig rijden,, ook in noodsituaties, moet altijd prevaleren boven alles.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Zou toch maar ff goed zoeken. Zonder typeplaatje is het maximum trekgewicht beperkt tot 750 kg.
Tip: even met de selfiecamera van je telefoon onder de bumper speuren en meteen een foto maken als je 'm vindt. Zijn je knieën ook blij mee
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Die gedachte had ik ook al.
Het lijkt er op dat hij aan de onderzijde zit.
Zo voelt het wel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
53 kg. Dat is niet zo heel veel meer als het advies.
Het max trekgewicht staat er niet op.
Het max trekgewicht staat er niet op.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
En ook @Daphne: vergeet artikel 5.18.7 gewoon. Dit geldt NIET voor trekhaakgebruik door aanhangers. Er moet een andere wettelijke basis voor zijn. Artikel 5.18.17h lid 1 leek me even de oplossing.Volvodriver schreef: ↑di 9 aug 2022 10:53Beste Lucas,
Nogmaals. HET Enige artikel waarin in juridische termen wordt gesproken over kogeldruk OP de auto is daadwerkelijk 5.18.7
Personenauto’s mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximumlast van enige as of asstel, de maximumlast onder de koppeling, of de toegestane maximummassa van het voertuig wordt overschreden dan wel de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa.
Maar dan moet je al heel krom redenerend een aanhanger als "lading" beschouwen en strookt weer totaal niet met de rest van de Regeling. Ik speur verder en kom er vast nog op terug.
Voor de verdere rest begrijp ik jouw gevoel (Daphne) over dat het unfair is als je die "onbekende gegevens" worden tegengeworpen, maar dat is wel meer in het leven De maximale last onder de koppeling van aanhangwagens wordt in ieder geval centraal geregistreerd door de RDW is mij inmiddels gebleken, maar die registratie is door ons caravanbezitters niet eenvoudig te raadplegen want staat niet op de kentekencard of openbaar register. Maar ga je eroverheen, overtreed je artikel 5.18.17f lid 1 en kun je bekeurd worden.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Veel succes met je zoektocht.
BTW, het is geen gevoel van mij dat het unfair is. Ik ben beroepsmatig dagelijks bezig met wetteksten en registraties van geneesmiddelen e.d. Bij alles waar je je aan MOET houden is geregistreerd en beschikbaar. Onbekende gegevens waar je zelf niet op een wettige manier aan kunt komen, mogen je nooit maar dan ook nooit worden toegeworpen om jou hiervoor te bekeuren.
Maar ik stop met de discussie want ik heb hier geen enkel belang bij.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Ach als Lucas denkt het beter te weten dan de juristen bij de politie, die aangeven dat hierop (indien noodzakelijk) verbaal wordt opgesteld, laat ik hem zijn gang gaan.
En wens hem veel succes met het elders vinden.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Hoe is het ondertussen met de Insignia van TS..
Wat een pech onderweg zeg...
Wat een pech onderweg zeg...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat staat niet op de trekhaak maar op de kenteken kaart.ronk schreef:53 kg. Dat is niet zo heel veel meer als het advies.
Het max trekgewicht staat er niet op.
Groet Arnold
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Dat is precies wat @Daphne bedoelde.
Als het door de autofabrikant bepaald was en wettelijk goedgekeurd.
Dan had de kogel druk ook op het kenteken gestaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen
Oeps misverstand, ik bedoelde dat het trekgewicht op de kentekenkaart staat en niet op de trekhaak.
Groet Arnold