Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 12 mei 2022 12:36

[re.gif]
Met de opel heb ik mijn vorige caravan een kip van 1150kg moeiteloos overal mee naar toe genomen geen centje pijn bij 100km/u
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MarcoC » do 12 mei 2022 14:35

[re.gif]
Ja dat begreep ik al, maar dat verwonderd mij ook niks gezien de aerodynamica van de Kip caravan mrgreen.gif Kip staat erom bekend om doorgaans een stuk stabieler te zijn dan andere merken.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je bijvoorbeeld eens een vergelijkbare Hobby achter de Opel zou moeten hangen om te vergelijken.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » do 12 mei 2022 14:55

[re.gif]

O zo
Jah misschien wel . Maar zoals ik al zij ik denk dat ik ook verwend ben met mijn vorige combies
thumbup.gif
Geen Caravan.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » do 12 mei 2022 15:27

MarcoC schreef:
do 12 mei 2022 10:16
Daarna groeide we pas echt! We kochten namelijk een Tandemasser van max 2500kg! Leeggewicht is 1670kg en beladen zit hij tegen de 2200kg aan, en dat kon de Volvo op papier net trekken (max trekgewicht 2250kg) whistle.gif Motorisch kon de Volvo de Dethleffs tandemasser prima verplaatsen, maar voor wat betreft het koetswerk en de stabiliteit.... man dat was een drama! Zelfs met 150kg kogeldruk reed de combi niet naar mijn zin... elke vrachtwagen en busjes en weet ik veel wat nog meer kreeg ik een hekel aan als ik de caravan erachter had hangen.... het maakte niet uit hoe zwaar ik de Volvo maakte... beter werd het gewoon niet!
Grappig. Hier trekken we ook regelmatig een max 2200 kg tandemasser (Hymer) met een XC90 (die ook max 2250 kg mag trekken) en die XC90 is bij ons juist de heerlijk stabiele trekker van de 2 (zie mijn vorige bijdrage in dit draadje). Dat onderschrijft wel dat de caravan (en dus niet alleen gewicht en /of tandemasser, maar ook: constructie? Vorm? Type vering?) zeker ook van invloed is op de stabiliteit (of: wij hebben 2 totaal verschillende ideeën van stabiliteit knipoog.gif )

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MarcoC » do 12 mei 2022 15:42

[re.gif]
Onze XC90 kwam uit 2006, wellicht heb jij een jongere versie en zit daar het verschil in? Maar lengte van een caravan telt hier ook in mee hé, onze tandemasser is in totaal 9,20m lang! Een halve meter korter op een dubbele as kan best eens een wereld van verschil zijn weenie.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ron » do 12 mei 2022 16:56

Zoals al eerder geschreven
Onze zoon heeft dezelfde Astra met de Dethleffs 420T Family er achter met max 1300KG gewicht.
Die ligt er als een trein achter , gewoon super stabiel.
Kogel gewicht +/- 60 kg echt niet meer.
Soms zaten we dik boven de 100 km/h zonder dat we daar erg in hadden.
Het moet gewoon echt in de combinatie van jou caravan en de astra liggen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Lucas » do 12 mei 2022 23:51

MarcoC schreef:
do 12 mei 2022 15:42
[re.gif]
Onze XC90 kwam uit 2006, wellicht heb jij een jongere versie en zit daar het verschil in? Maar lengte van een caravan telt hier ook in mee hé, onze tandemasser is in totaal 9,20m lang! Een halve meter korter op een dubbele as kan best eens een wereld van verschil zijn weenie.gif
Onze XC90 is uit 2004. Dus zelfde type als die van jullie. Onze caravan is 8,60 zoiets, inderdaad iets korter al gaat ie met de fietsen achterop ook over de 9 meter. Maar inderdaad, die lengte kan net het verschil zijn. Alleen al de luchtstromen en krachten op het einde van de sleurhut zijn dan net weer anders, wat misschien wel effect heeft op de hele combi. Daar is eigenlijk niet zo veel over bekend (of niet bekend bij mij). Wel interessant!

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 13 mei 2022 08:35

ronk schreef:
do 12 mei 2022 16:56
Zoals al eerder geschreven
Onze zoon heeft dezelfde Astra met de Dethleffs 420T Family er achter met max 1300KG gewicht.
Die ligt er als een trein achter , gewoon super stabiel.
Kogel gewicht +/- 60 kg echt niet meer.
Soms zaten we dik boven de 100 km/h zonder dat we daar erg in hadden.
Het moet gewoon echt in de combinatie van jou caravan en de astra liggen.

Ik lees op een opel forum dat er mensen zijn die met hun 1.6t 1700kg trekken het leeg gewicht van die auto's zijn maar 50kg meer dan de 1.4t. Ik geloof ook zeker dat de combi goed zou kunnen rijden. Alleen al mijn vorige combinaties waren bijvoorbeeld bij carantrekker op 100km/u licht groen. Dat is nu verre van zoals gezegd waarschijnlijk ben ik ook verwend.

Ik zoek het voornamelijk in de caravan omdat de auto niet is veranderd. De mover zit achter de banden en de accu naast de deur onder de rondzit. Koelkast ook net achter het wiel . Ik probeer dingen op een rijtje te zetten.

Lastige is dat de caravan nu niet meer beschikbaar is voor een goede maand en daarna de vakantie naar Kroatië kort op volgt.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Morgoth » vr 13 mei 2022 09:04

Hm. Alles achter de as is niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Probeer de rest van de caravan achterin leeg te laten en pak voornamelijk voorin en op de as je spullen. Verhoog de kogeldruk een beetje tot ongeveer 10kg boven het maximaal opgegeven gewicht van de auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » vr 13 mei 2022 12:02

[re.gif]
Of nog wat meer...

Die kogeldruk is bijna altijd DE oplossing om een onrustige combi in het gareel te krijgen.
Bijna.... er zijn nog zoveel meer factoren, maar in verhouding is de kogeldruk de allerbelangrijkste.

Je merkte al met die zak zand in de dissel een ander rijgedrag op..... zoek het dus echt in het verhogen van de kogeldruk...
En... het is technisch echt geen enkel probleem als de max waarde met 10 of 20Kg overschreden wordt hoor.
Afbreken is er niet bij... je kan een auto ophangen aan de trekhaak.... de caravan ook trouwens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 13 mei 2022 14:53

Dit is de indeling. Naast de deur onder de rondzit zit dus de accu.
Bijlagen
indelingpu.jpg
indelingpu.jpg (19.84 KiB) 1081 keer bekeken
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Morgoth » vr 13 mei 2022 15:49

Verder niets onder de rondzit stouwen maar alles wat je aan bagage in de caravan kwijt wil voor en op de as inpakken. Geen klotsende watertanks vullen. Het gewicht zo laag mogelijk inpakken dus niet te veel in de bovenkastjes.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door sailor wim » vr 13 mei 2022 15:56

Hans555 heeft met zijn nieuwe hut ook problemen gehad met waggelen. Met Hankooks was de combi stabieler.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

workel

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door workel » vr 13 mei 2022 16:09

[re.gif]
Vervelend dat de caravan niet beschikbaar is.

Als hij nu al slingert ging is zeker proefrijden met de Adria en de nieuwe trekker, dat risico zou mij te groot zijn.

Denk dat het probleem zit in de Adria, accu verzetten onder het bed, kogeldruk omhoog, in de rondzit lichte spullen, bandendruk van de Astra achter naar 2,8/2,9 bar wellicht. Denk dat je een heel andere ervaring hebt van je combi.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 13 mei 2022 17:25

Edit: ik heb ook een fietsendrager achter op.
Natuurlijk gebruiken we deze niet in de huidige combinatie.


We hadden onder het bed 4 stoelen 12kg totaal een kleine tafel 3kg tenttapijt 5kg en een topper op het bed 13kg.
In de grote kast hapjespan 2 kg oven 3kg

Daarnaast in de dissel gasfles 6kg 2 bakjes met diverse spullen 9kg bezem 1kg prullenbak 1.5 kg muggenlamp 600gram emmer met fles toilet vloeistof 2,5 kg stroomkabel 5kg diverse kleine spullen max 5kg.

Vast wat vergeten maar niet veel kogel druk gemeten met een meter op de trekhaak 76kg.

De rest zat in de auto.
Reserve wiel onbekend.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Chris » vr 13 mei 2022 18:11

[re.gif]
Gasfles is leeg ong. 6 kg.
Vol iets van 11 kg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door sander_knaus » vr 13 mei 2022 18:45

Ik vind het weinig gewicht voorin de caravan en toch 76 kg kogeldruk. Wij hebben dezelfde indeling en ik heb veeeeeel meer gewicht voorin dan jij (denk aan reservewiel van 25kg, 10 liter water voor onderweg.. volle disselbak… .. en ik kom dan net aan 75 kg.

Of je hebt veel achterin de caravan liggen, of de weger op de trekhaak is niet correct
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Jeffr » vr 13 mei 2022 18:53

[re.gif]

Er legt niets meer in de caravan. Het lijstje dat was het.
Behalve de eerder genoemde mover accu..

Ook gewogen via de personenweegschaal. Toen met 10 liter water in het toilet op een goede 80 kg
Reserve wiel niet gewogen wel in de dissel
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door MarcoC » vr 13 mei 2022 19:17

Waar eten jullie van dan? Of eet je vanaf je tafel met mes en vork? Neem aan dat je wel het nodige servies glazen etc aan boord hebt? En waar bevindt zich dit dan? Jullie keuken zit achter de as als ik het goed zie!


Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door dieseltijger » vr 13 mei 2022 19:44

Dus de conclusie (onderhand) lijkt te zijn dat de combinatie berijder (ergert zich), auto (instabiel - gegeven de caravan), caravan (te zwaar of een vorm die veel turbulentie op wisselende plakken achteraan met zich meebrengt) niet passen.

Caravan (nieuw- die ruil je niet in), de berijder ben je zelf - dus ook niet vervangbaar. Resteert de auto. Of...nog 1 mogelijkheidje....

De kracht die de caravan laat schudden grijpt aan op de punten waar de laminaire luchtstroming overgaat in een turbulente. Als door de vorm van de opbouw dat punt niet op dezelfde plek is - dan ervaar je dat *ook* als zwabberen. Voorbeeld: De Ford Sierra met een ronde achterkant. Behoorlijk instabiel bij hogere snelheden. Oplossing: een paar spoilertjes in de vorm van plastic strips van een paar centimeter achterop.

Argument contra: je geeft aan dat het geval prima rijdt op snelheid, maar dat het zwabberen alleen optreedt bij een passerende vrachtwagen. Dat duidt er gewoon op (vrees ik) dat jouw auto het traagheidsmoment van de caravan niet aan kan. We kunnen hier wel blijven krentenwegen - maar het heeft er alle schijn van.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

workel

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door workel » vr 13 mei 2022 19:52

[re.gif]
@diesletijger, moet wel lachen om je samenvatting en conclusie. thumbup.gif

Als Jeffr in het weekend gaat rijden heeft hij nergens last van voor de vakantie rit richting Kroatie en terug. Maand juli en aug staan alle vrachtwagens stil in het weekend met uitzondering van koelwagens.

Opgelost zeg ik, knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door dieseltijger » vr 13 mei 2022 20:04

Nou ja, het zit bij iedereen *ook* tussen de oren. Ik kijk naar mijn eerste auto die de 1300 kg zware Shuttle heeft getrokken: De (onverwoestbare) Carina E met wel 109 pk. Caravantrekker berekening wijst uit net voldoende vermogen op een vlakke weg, en een hoogst alarmerende situatie qua stabiliteit. (rode sterren, oranje en rood gekleurde icoontjes zowel op de vlakke weg als in de bergen).

Nou, het geheel was nog trager als een dik uitscheidingsproduct. En qua instabiliteit nooit iets van gemerkt (logisch: het ding kwam niet boven de 90 km/u, tenzij ik heuvelafwaarts ging). Was ik blij met de combi? Yep. Had ik een allergiepunt? Ja: Die k**t repuselspiegels die telkens omklapten - en er af lazerden (moge repusel eeuwig branden in de hel).

Tsja. Dus volgens mijn analyse: koop een andere auto - want je blijft je ergeren, dat lijkt me duidelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door Ab » za 14 mei 2022 21:37

workel schreef:
vr 13 mei 2022 19:52
[re.gif]
@diesletijger, moet wel lachen om je samenvatting en conclusie. thumbup.gif

Als Jeffr in het weekend gaat rijden heeft hij nergens last van voor de vakantie rit richting Kroatie en terug. Maand juli en aug staan alle vrachtwagens stil in het weekend met uitzondering van koelwagens.

Opgelost zeg ik, knipoog.gif
Je moet alleen wel een uurtje of 4 extra reistijd er voor over hebben ... mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door eurotrotter » zo 15 mei 2022 13:50

workel schreef:
vr 13 mei 2022 19:52
[re.gif]
@diesletijger, moet wel lachen om je samenvatting en conclusie. thumbup.gif

Als Jeffr in het weekend gaat rijden heeft hij nergens last van voor de vakantie rit richting Kroatie en terug. Maand juli en aug staan alle vrachtwagens stil in het weekend met uitzondering van koelwagens.

Opgelost zeg ik, knipoog.gif
Dus jij denkt dat file,s en opstoppingen alleen door het vrachtverkeer veroorzaakt worden mrgreen.gif mrgreen.gif
Dus alle vakantie verkeer wat in juli en augustus op de weg zit veroorzaakt geen file en opstoppingen ??? awhoea.gif awhoea.gif
Droom effe lekker verder.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Lichte slinger bij rijden achter vrachtwagen

Bericht door blazoen » zo 15 mei 2022 13:58

Ik heb niet het hele draadje terug gelezen maar heb je ook gekeken naar de belading links en rechts?
Wanneer er een groot verschil zit tussen het gewicht links en rechts op de wielen dan is dat ook negatief voor het slingeren van de caravan. Een klein zetje, turbulentie van vrachtwagen kan dan ook net genoeg zijn. Zeker als de auto niet veel marge heeft is het des te belangrijker om voor een goede verdeling van de belading te zorgen
.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”