Reservewiel op beugel voor de as
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
Reservewiel op beugel voor de as
Heeft iemand van jullie al eens geprobeerd het reservewiel met bijvoorbeeld een Endurobeugel voor de as te plaatsen?
We hebben de mover achter de as. Twee fietsen op de dissel en nu het reservewiel in de disselbak. Kogeldruk wordt wel erg hoog.
Zit de remstang in de weg of past het wiel op de beugel tussen chassisbalk en remstang.
We hebben de mover achter de as. Twee fietsen op de dissel en nu het reservewiel in de disselbak. Kogeldruk wordt wel erg hoog.
Zit de remstang in de weg of past het wiel op de beugel tussen chassisbalk en remstang.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Waarschijnlijk zal dat van je caravan afhangen; wij hadden dezelfde beugel voor de assen onder onze Premium 650 UFf en dat werkte.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Ik heb bij onze 580QS het reservewiel achter de mover geplaatst met een Enduro beugel. Misschien ook een optie bij jullie?
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Voor de as???
Daar zit de remstang!!
Het lijkt me sterk dat daarnaast, en binnen het chassis nog een reservewiel past.
Tja...remstang eruit zagen is niet de goede optie..
Daar zit de remstang!!
Het lijkt me sterk dat daarnaast, en binnen het chassis nog een reservewiel past.
Tja...remstang eruit zagen is niet de goede optie..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Inderdaad de remstang zit in de weg en in vele gevallen ook gasleiding.
Mijn beugel zit ook achter de as met ook de mover achter de wielen. Het reservewiel hangt nu zowat in het midden van de achterste helft. Soms schuur ik ermee over de grond maar dat gebeurt enkel bij het moveren wanneer beide banden door een gootje voor de schuine oprit gaan en bovendien het neuswiel heel erg hoog uitgedraaid is (dissel zit dan heel hoog). Tijdens het rijden heb ik het nog niet tegengekomen (of gehoord).
Ik dacht dat ik ook de afwateringsbuis van douche/wasbak iets heb moeten verleggen (enkele cms naar voor), maar zeker ben ik daar niet meer van - het is te lang geleden.
Mijn beugel zit ook achter de as met ook de mover achter de wielen. Het reservewiel hangt nu zowat in het midden van de achterste helft. Soms schuur ik ermee over de grond maar dat gebeurt enkel bij het moveren wanneer beide banden door een gootje voor de schuine oprit gaan en bovendien het neuswiel heel erg hoog uitgedraaid is (dissel zit dan heel hoog). Tijdens het rijden heb ik het nog niet tegengekomen (of gehoord).
Ik dacht dat ik ook de afwateringsbuis van douche/wasbak iets heb moeten verleggen (enkele cms naar voor), maar zeker ben ik daar niet meer van - het is te lang geleden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Niet overdrijven, Chris, er hoeft niets weggezaagd te worden. Zoals ik al schreef is het afhankelijk van de caravan zeker mogelijk
Op de foto zat deze beugel onder onze Premium 650 UFf.
Laatst gewijzigd door PD op di 3 mei 2022 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Waarom dan niet met de Enduro beugel Achter de as??Knausvirus schreef: ↑di 3 mei 2022 14:08Heeft iemand van jullie al eens geprobeerd het reservewiel met bijvoorbeeld een Endurobeugel voor de as te plaatsen?
We hebben de mover achter de as. Twee fietsen op de dissel en nu het reservewiel in de disselbak. Kogeldruk wordt wel erg hoog.
Zit de remstang in de weg of past het wiel op de beugel tussen chassisbalk en remstang.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: wo 8 jan 2014 16:58
- Locatie: Apeldoorn
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Met endurobeugel achter de as heb ik bij het niet meenemen van fietsen te weinig kogeldruk. Inneem aan dat de remstang in het midden zit en dat het wiel tussen remstang en chassisbalk past. Dat zou voor de gewichtsverdeling ideaal zijn. Heb echter caravan nu in de stalling.
Volvo V60 B3 Inscription my 2022, Fendt Bianco Selection 465 TG my 2022
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Ik vrees...ik vrees...dat her reservewiel veel groter is dan wat daar past.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Gewoon effe passen en je weet het.
Maar bij een Fendt zit er toch een beugel in de disselkast?
Wat is de kogeldruk nu met het wiel voorin ?
Ik denk, dat het practisch niks oplevert om het wiel voor de as, dus maar een kleine 1,5 meter naar achter te zetten.
Het gewicht van de beugel komt er ook weer bij.
Maar bij een Fendt zit er toch een beugel in de disselkast?
Wat is de kogeldruk nu met het wiel voorin ?
Ik denk, dat het practisch niks oplevert om het wiel voor de as, dus maar een kleine 1,5 meter naar achter te zetten.
Het gewicht van de beugel komt er ook weer bij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Reservewiel op beugel voor de as
Het is ook eenvoudig te beredeneren:
Caravan 230 cm, dus 115 cm halve breedte
Remstang 2 cm dus 1 cm aftrek, resteert 114 cm
Chassisbalk ca. 7 cm, resteert 107 cm
Chassisbalk 25 cm vanaf de zijwand, resteert 82 cm
Je reservewiel is naar schatting 65 cm hoog, dus je houdt tot wel 17 cm vrije ruimte over.
Ofwel: het past gewoon je houdt nog wat marge ingeval genoemde maten wat afwijken bij TS.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)