ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Plaats reactie
MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door MaartenV » di 3 mei 2022 11:38

Beste forumleden,

graag wil ik hier wat advies inwinnen bij de ervaringsdeskundigen onder jullie.
Ik heb verschillende topics met een vergelijkbare strekking gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit.

Na afgelopen week weer een dag of 5 met de caravan op pad te zijn geweest, kom ik (weer) tot de conclusie dat ik nog niet 100% lekker lig.

Situatie: Knaus caravan met stapelbed en treinzit achterin, rondzit bouwen wij om naar 2 persoonsbed. In de praktijk blijft dat gewoon zo opgedekt liggen zolang we weg zijn.
Ombouwen naar een vast bed wil ik echt niet (omdat ik nu eenmaal in m'n hoofd heb zitten dat als het kouder is, ik ook van de rondzit gebruik wil kunnen maken als dat nodig is, en ik vanaf volgend jaar ook wil gaan proberen op wintersport te gaan met de caravan)

De eerste keer dat wij met de caravan weg gingen (nu bijna 3jr geleden) sliepen we een week 'gewoon' op de bankkussens, en ben ik na een week naar ikea gereden voor een topper. Dat was een stuk beter. Vorig jaar in het voorseizoen vond ik het al minder, en heb ik voor de zomervakantie een Redwood Duo zelf opblazende slaapmat van 10 cm dik gekocht en dat was weer een stuk beter. Daar heb ik overigens prima op geslapen voor de rest van het seizoen. (die ikea topper is ook lomp zwaar, en groot en lastig handelbaar)

Vorige week paar dagen weg geweest, en toch iedere ochtend stijf wakker.
De zelfopblazende matras leg ik op de bankkussens. Maar ik vind het nu toch net niet.

Ik overweeg verschillende opties, maar wellicht zie ik iets over het hoofd, of heeft een van jullie een idee welke optie wel op absoluut niet.

- bankkussen eruit, slaapmat gewoon op het hout van de bank en de tafel.
- bankkussens heeft aan 1 kant van het bed (ca. 80 cm breed) een licht omhoog lopend hoofd- en voeteneind. (dit zijn de rugkussens van de rondzit)
Deze 2 kussen vervangen voor platte kussens zodat heel het bed mooi vlak ligt.
- slaapmat op bankkussens, en onze ikea topper op de slaapmat (al vind ik die topper maar een zwaar ding)
- dunnere en lichtere topper op de slaapmat.
- froli schotelveren systeem op de banken en tafel leggen, daarop de slaapmat, wellicht aangevuld met dunne topper. (nadeel van op en afbreken)
- slaapmat vergeten, en een totaal andere optie?


Ik zie dat dit best een lang verhaal is geworden, maar ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Alvast hartelijk dank daarvoor.


-
Knaus Sudwind 500tl '03

Wally
Berichten: 1252
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door Wally » di 3 mei 2022 13:34

Ik weet niet hoe oud de kussens zijn?
Een optie om die te vernieuwen als deze hun beste tijd hebben gehad?
Verder zal het behelpen blijven met het opbouwen en afbreken van de bank naar bed.

Je zult nl. te weinig ruimte hebben voor een fatsoenlijk matras en kussens opbergen en andersom natuurlijk.

Wij zijn daarop overgegaan naar 2 enkele bedden en treinzit achter. Voor ons ideaal.
Overigens de kinderen komen alleen op visite.

Frans

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door VIP » di 3 mei 2022 13:59

Als de kussens net zo oud zijn als de caravan (19 jaar) lijkt het mij verstandig daar het probleem te zoeken.

Ofwel; wellicht nieuwe vullingen met het juiste SG.
Porsche + Tabbert

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door MaartenV » di 3 mei 2022 14:11

[re.gif]

Dank voor de berichten tot zover.

De kussens zijn voor zover ik weet net zo oud als de caravan, maar ogen bijzonder stevig, netjes en strak nog in hun bekleding. Eigenlijk als nieuw zeg maar.
(hoe dat kan is mij een raadsel, wellicht heeft de vorige eigenaar de vullingen als eens vernieuwd)

Het juiste SG, daar bedoel je het soort schuimrubber mee denk ik?

(ik zie bijvoorbeeld op een website van een schuimrubber winkel in Breda SG.24 en SG.40 staan, waarbij de laatste geschikt zou zijn voor caravankussens, zittingen, matrassen etc. Wellicht daar eens langsgaan met een paar kussens en kijken wat ze kunnen doen)
Knaus Sudwind 500tl '03

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door VIP » di 3 mei 2022 15:22

[re.gif]


SG staat voor Soortelijk Gewicht, hoe hoger het getal hoe steviger de zit zeg maar.



Bij een lage SG-waarde is er minder schuim per kubieke meter gebruikt.
Dit betekent dat er minder materiaal en meer lucht in het matras verwerkt is.
Hierdoor biedt het matras minder comfort en veerkracht en is de kans op kuilvorming aanzienlijk groter.
Omdat er veel lucht verwerkt is in matrassen met een lage SG-waarde zijn deze vaak licht van gewicht.
Een hoge SG-waarde is juist het tegenovergestelde van een lage SG-waarde: er is meer materiaal en minder lucht in het matras verwerkt.
De kwaliteit is hierdoor een stuk hoger.
Omdat er veel materiaal verwerkt is in matrassen met een hoge SG-waarden zijn deze vaak zwaarder.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door Chris » di 3 mei 2022 16:51

Waar je tegenaan gaat lopen is het verschil in SG voor zitkussens en voor lig kussens.
Zitten moet een hoog SG zijn ...liggen een lager SG.
Maar.
De houten plank onder die kussens is voor zitten goed maar voor liggen echt minder.
Helemaal als het lijf ook een ietsepietsie meer is.
Daarom is een lattenbodem...event met schotelveren en een matras gewoon veel beter slapen dan op welke omgebouwde dinette dan ook.

Ik vrees dat je niet echt gaat slagen in beide opties 100% te willen hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door MaartenV » di 3 mei 2022 17:25

Thanks heren!

Ik snap het over het SG, nu vind ik een wat harder bed normaal ook niet erg.
Maar op de zitkussens alleen wel te hard, vandaar de slaapmat ook erop.
Nu ben ik afgelopen jaar wel wat kg's aangekomen, maar ik zit nu op 87 kg dus dat valt mee hoop ik mrgreen.gif

Ik snap dat beide opties 100% niet gaat lukken, maar ik wil toch graag iets meer comfort dan nu.
Dat de huidige kussens versleten zijn denk ik eigenlijk niet, maar ik kan ze eens meenemen naar de schuimrubberkoning.
(ze voelen nl. eerder te hard dan doorgezakt, en dat is misschien ook wel deels t probleem)
Knaus Sudwind 500tl '03

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door MrCain » zo 8 mei 2022 20:27

Hebben beetje het zelfde traject gehad: eerst ook op de kussens en ingeklapte tafel gelegen en na 2x kamperen een topper er op gelegd. Kon nog steeds niet echt lekker liggen/slapen.
Toen alles er uit gehaald en 2 latten bodems en schuimmatrassen bij de Jysk gehaald en dit ingebouwd ipv de rondzit.
Daarop de topper en nog geen moment spijt gehad dat we de rond zit hebben omgebouwd tot “echt” bed!
Slaapt heerlijk en kom niet meer gebroken uit bed thumbup.gif
Ben nu bezig om het geheel schanierbaar te maken om beter bij de bergruimte onder het bed te komen.

In de praktijk gebruik mis je de rondzit niet echt, bij koud weer gebruiken we soms de treinzit achter bij het stapelbed.
Meeste van de tijd verblijf je toch wel in de voortent en met een elektrisch kacheltje plus een vest krijgen we het daar nog best behaaglijk.
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door nonblond » zo 8 mei 2022 22:09

Even een kleinigheidje maar de topicstarter geeft aan op wintersport te willen gaan met de caravan en dat daarom ombouwen naar een vastbed geen optie is. Bij wintersport leef je in de caravan en heb je de ruimte van de rondzit hard nodig. Dus waarom het advies geven om in de voortent te gaan leven en de rondzit om te bouwen tot een vastbed is mij een raadsel.

Ik heb zelf een vastbed en een rondzit. De tijd dat mijn ouders om te slapen de zitbanken ombouwden is al lang geleden. Maar het staat mij bij dat ze onder de kussens altijd handdoeken deden om vocht op te vangen dat 's nachts vrijkwam. Er zijn zelfs speciale matten in omloop met hetzelfde doel. Misschien dat zoiets helpt, want vocht zorgt er ook voor dat je stijf wakker wordt.

TFJ

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door TFJ » ma 9 mei 2022 09:12

Is dit een idee voor je?
viewtopic.php?p=892229#p892229
Kun je eenvoudig weghalen en je hebt je zithoek weer terug.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door MaartenV » ma 9 mei 2022 10:06

Dank allen voor de reacties, zo prettig dat mensen echt mee willen denken!

@nonblond, dat heb ik ook ergens gezien inderdaad, volgens mij heet dat aquamat en die wil ik er wel onder gaan leggen.

@tfj, dat ziet er goed uit! is dat een oprolbare bodem? Die ben ik nog niet tegengekomen, of zelf gemaakt? Ziet er uit als alternatief voor de zomermaanden mocht andere dingen niet helpen.

Wat ik nu wil doen is het volgende. De bank en rugkussens hebbem we altijd met de zit en rugkant naar onderen gelegd. Dus de mooie kant naar onder. Echter zijn de voorkanten zachter, dus dat proberen denk ik. De zelf opblaasbare daarop, eventueel aangevuld met topper. Als dat nie wil baten wil ik de betreffende kussens vervangen voor nieuwe. Wellicht scheelt dat.
Knaus Sudwind 500tl '03

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door deusjevo » ma 9 mei 2022 10:27

Op een zitkussen zal je nooit lekker liggen en op een goed matras nooit lekker zitten.
Zelf hebben wij de zitkussens eruit gegooid en een vast bed gemaakt met goede lattenbodems en 2 heerlijke binnenvering matrassen.
Kan je altijd weer terug verbouwen na de zomer maar blijf je een probleem hebben op wintersport als je ook wilt zitten….
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

TFJ

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door TFJ » ma 9 mei 2022 11:24

MaartenV schreef:
ma 9 mei 2022 10:06
@tfj, dat ziet er goed uit! is dat een oprolbare bodem? Die ben ik nog niet tegengekomen, of zelf gemaakt? Ziet er uit als alternatief voor de zomermaanden mocht andere dingen niet helpen.
Het is een standaard lattenbodem, waarvan ik het houten frame heb weggehaald en de rubberen delen stop ik in een 30x30x30 3mm dik geanodiseerd aluminium U-profiel. Er is in ons geval voldoende ruimte om het bed te laten staan en kunnen we nog goed aan tafel zitten als we zouden willen.
Als ik het bed opruim, gaat de lattenbodem samen met de 2 houten plaatjes onder het franse bed, de matras op het bed en de alu profielen kan ik onder het raam kwijt en heb ik de volledige zithoek weer terug.

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: ervaringen van rondzit naar comfortabel bed, al verschillende opties geprobeerd.

Bericht door MrCain » ma 9 mei 2022 21:01

Je zou als je je bestaande kussens opnieuw gaat laten vullen 2 verschillende hardheden/SG waarde kunnen gaan gebruiken => de “zit” harde en de achterkant zachter waar je op gaat slapen?

Is sowieso een compromis, anders eens de opties navragen bij een erkende bekleder oid…
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”