Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door merchr32 » zo 1 mei 2022 10:40

Ik wil graag een nieuwe AL-KO ATC monteren onder een KIP Isa White.
De caravan (KIP) heeft een leeggewicht van 1.150 kg en een max. gewicht van 1.500 kg.
Is het mogelijk een ATC te monteren met de volgende specificaties: leeggewicht 1.100kg, max. gewicht 1500-1800kg.
Ik weet dat caravans met bijv. een 1.600kg as ook soms maar tot 1400 kg (of zo) geladen worden en hier wordt deze ATC 1500-1800 wel op gemonteerd.
Kan deze ATC dan ook op mijn KIP met een 1.500 kg as gemonteerd worden?
Wat zouden of kunnen eventuele mogelijke obstakels zijn?
Wie heeft hier een goed advies voor me?

Deze AL-KO ATC is nu in een aanbieding voor € 499,-. Derhalve mijn vraag.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door deusjevo » zo 1 mei 2022 10:45

Obstakel is wellicht je chassis.
Even langs een Kip dealer of contact met Kip voor meer info daarover dus.
Je zal een verklaring van Kip moeten hebben voor de RDW.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door WillyL » zo 1 mei 2022 11:28

Ik ken het prijsverschil niet... eventueel een iTBS laten monteren . Dit heeft meer functionaliteit dan enkel antislinger. Bergaf worden remmen gespaard.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door Hans1954 » zo 1 mei 2022 11:32

Ik zou voor de zwaardere uitvoering gaan. Rekening houdend met enig overgewicht, kan dit helemaal geen kwaad gezien de specificaties van de Kip en de ATC. Volgens mij zijn er geen bijzondere obstakels. Gaat zonder meer passen. RDW heeft hier geen stem in omdat het een accessoire is die gewoon gemonteerd kan worden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door deusjevo » zo 1 mei 2022 11:41

deusjevo schreef:
zo 1 mei 2022 10:45
Obstakel is wellicht je chassis.
Even langs een Kip dealer of contact met Kip voor meer info daarover dus.
Je zal een verklaring van Kip moeten hebben voor de RDW.
Op een of andere manier las ik as ipv ATC, gevalletje woordblind knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door BertJan » zo 1 mei 2022 11:46

het is een veiligheidsmiddel, gebruik deze hoe hij bedoeld is of koop hem niet,

Als je niet overbeladen bent, koop de juiste 1300 tot 1500 kg.
waarschijnlijk kan je een atc 1 kopen, de atc 2 is sterk verbetert t.o.v. de atc 1.
ik ken een paar probleem punten van de atc 1, niet heel spannend maar ik zou zeker de nieuwste uitvoering nemen.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door Hans1954 » zo 1 mei 2022 13:07

[re.gif] Nou een paar probleempunten is een understatement. Heel belangrijk was dat de eerste ATC's in een veel te smal gebied van spanning moest werken. Hoger of lager resulteerde in een storing die opgeslagen werd. En als het storingsgeheugen vol zat ging de ATC op rood. Wordt gratis verholpen door middel van een software-update in een Alko Klantencentrum in Nederland of Duitsland. Erger nog was een ATC in combinatie met een boordaccu. Als de benodigde sperdiode niet ingebouwd wordt helpt het ding zichzelf binnen geen tijd naar de vaantjes. En als overtreffende trap van dit gebrek vermeld Alko in de verkoopbrochures niet dat die diode noodzakelijk is. En dan Alko-Nederland. Schofteriger dan welk bedrijf in Nederland dan ook.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door meeder » zo 1 mei 2022 18:32

Hoe is de huidige generatie ATC? Is deze beter dan de eerste generatie voor wat betreft de storingen?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door Hans1954 » zo 1 mei 2022 20:42

[re.gif] Volgens mij wel. Ik kreeg van mijn dealer nadat de eerste kapot ging door de sperdiode een vervangend exemplaar. Tot nu toe is die zonder problemen. De eerste had wel een bijzonder probleem. Wanneer ik thuis de caravan aansloot op de contactdoos, doorliep de ATC zijn test. Daarna altijd meteen groen. Wij gingen altijd tanken bij Autohof Isselburg en daar stond de ATC dan 2 jaar achter elkaar rood. Ik zat nog aan inductie o.i.d. te denken. Na het tanken stopte ik op de volgende parkeerplaats en daar was de ATC dan weer groen. Achteraf (voor wat het waard is) moet het haast wel iets met de stroomsterkte die de ATC kreeg te maken gehad hebben. Stevig afremmen op de autobahn en de auto naar het verkeerslicht laten rollen en verder weinig toeren. Als de bandbreedte van de ATC klein is lijken mij dergelijke storingen op te kunnen treden. Gek genoeg was het altijd alleen bij Isselburg.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door meeder » zo 1 mei 2022 20:50

Soms gebeuren er rare dingen door interferentie.
Zo hebben wij een auto gehad die opeens niet meer reageerde op de sleutels, gebeurde één keer per jaar. Uiteindelijk ontdekt dat het door een zender bij de halfvasten optocht kwam.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door merchr32 » wo 4 mei 2022 11:17

Bedankt iedereen voor de reacties.
Ik weet nog niet wat ik doe. In mijn vorige caravan zat een ATC-1 ondergebouwd en die functioneerde probleemloos.
Ik kijk het nog even aan en laat anders iets weten via het forum.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Zwaardere AL-KO ATC monteren. Kan dit?

Bericht door zilvergrijs » do 28 jul 2022 20:04

Hans1954 schreef:
zo 1 mei 2022 13:07
[re.gif] Nou een paar probleempunten is een understatement. Heel belangrijk was dat de eerste ATC's in een veel te smal gebied van spanning moest werken. Hoger of lager resulteerde in een storing die opgeslagen werd. En als het storingsgeheugen vol zat ging de ATC op rood. Wordt gratis verholpen door middel van een software-update in een Alko Klantencentrum in Nederland of Duitsland. Erger nog was een ATC in combinatie met een boordaccu. Als de benodigde sperdiode niet ingebouwd wordt helpt het ding zichzelf binnen geen tijd naar de vaantjes. En als overtreffende trap van dit gebrek vermeld Alko in de verkoopbrochures niet dat die diode noodzakelijk is. En dan Alko-Nederland. Schofteriger dan welk bedrijf in Nederland dan ook.
Bij ons een Al-Ko ATC 1, standaard onder onze Tabbert. Vanaf 2018 ongeveer 40000 km. met de caravan gereden, ATC probleemloos.
Ben het helemaal met je eens, wat vriendelijker gezegd, dat Al-Ko Nederland qua klantvriendelijkheid en garantiegevallen een hele dikke min verdient.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”