Welke gasfles kies ik

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Welke gasfles kies ik

Bericht door hisaLenart » wo 27 apr 2022 21:42

Beste,
Ik ben onze sudwind goed aan het voorbereiden op onze 3 weken reis naar Zweden in september.
Totaal gewicht van de caravan is belangrijk, dus kan er misschien ook geschaafd worden aan de gasfles.

Mijn vraag, hoeveel gas zou je verbruiken op max 4weken tijd.
Het zal dienen om te koken en afhankelijk van buitentemperatuur wat bij te verwarmen. (Tenzij we op de camping elektrisch verwarmen.)
5 - 7,5 - 10,5kg?
Ik keek ook naar lichtgewicht flessen, maar die heb ik hier in Slovenië nog niet dicht aan huis gevonden. Alsook dat bijvullen /wisselen gedoe.

Momenteel heb ik de standaard 10.5kg (meen ik) metalen fles.

Met mijn ouwe Adria 350, kon ik 5maanden kamperen op 1 fles, maar er werd niet vaak gekookt en enkel in september wat bijverwarmd. Zat toen aan de Ossiachersee, Villach.

Mvg

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door Niels83 » do 28 apr 2022 00:04

tsjah hier zijn nogal veel variabelen.

Wij koken vrij uitgebreid denk ik. Vaak pannetje voor pasta of aardappelen, pannetje voor saus, soms een frituur pannetje of groente en niet zelden nog de safari chef voor het vlees. Andere eten alleen 1 pans gerechten of gebakken ei. Maar daar doen wij zo'n 3 kilo per seizoen al met al een week of 5.

Verwarmen is denk ik de grootste variabele factor, geen idee wanneer je gaat, maar het scheelt nogal of je in juli augustus of het voor of na seizoen gaat. Vooral in Zweden.
We weten ook niet waar je gaat staan en of electrisch verwarmen vaak mogelijk is. Laatst las ik dat iemand zei dat dit ca 0,3 kilo per dag kost.
Er is dus naar mijn idee geen duidelijk antwoord te geven op je vraag.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door dieseltijger » do 28 apr 2022 06:47

Rekensommetje:
Je verbruikt 2 kg om te koken. Jouw kachel verbruikt ongeveer 0.3 kg per uur op vol vermogen.

Voorspel zelf het weer in Zweden over 5 maanden (....)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Reizigers

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door Reizigers » do 28 apr 2022 07:15

Vooral Zweden in september zal je wat vaker kans hebben op kou, dus ga je stoken.
Gewoon één volle fles meenemen en blijkt dat je te kort hebt dan koop je een tweede fles in Zweden.
Wij hebben afgelopen winter een paar maanden door Spanje getrokken en hebben een Spaanse fles er bij gekocht.
Zit je nooit zonder en die eerste fles is toch leeg dus minder zwaar.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door dieseltijger » do 28 apr 2022 07:44

Zweden is nogal groot he... In Stockholm en het Varna meer hebben wij tig jaar geleden in mei gestaan. Fris, doch mild op die breedtegraad. Alleen bij het ontbijt en in de avond de kachel even een peut moeten geven.

Heb je toevallig een Truma ultra heat aan boord? Bij ons staat dat ding regelmatig op 500w max, het volstaat in dit seizoen om het binnen toch op temperatuur te houden (en dan is onze 20 jaar oude caravan vermoedelijk lang niet zo goed geïsoleerd als de modernere uitvoeringen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door Henri Berends » do 28 apr 2022 08:28

In Zweden zijn er locaties waar je gas kan bijvullen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door Daphne » do 28 apr 2022 08:32

hisaLenart schreef:
wo 27 apr 2022 21:42
Momenteel heb ik de standaard 10.5kg (meen ik) metalen fles.
Voor 4 weken Zweden in september zou dit voldoende moeten zijn. Aannemende dat je niet heel de dag in de caravan zit met de kachel aan. Wanneer je overdag op pad bent en het vriest niet, hoef je de kachel niet aan te laten. En in geval van nood kun je zoals Reizigers al aangeeft ter plekke een gasfles kopen.

Ik zou wat je hebt houden en niet al te moeilijk doen om hier een paar kilogram te besparen met een lichtgewicht fles.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door E.T. » do 28 apr 2022 08:53

Let wel in Zweden gebruiken ze een andere aansluiting op de fles, als je daar een gasfles wilt aanschaffen zorg dan voor een passende adapter.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

hisaLenart
Berichten: 110
Lid geworden op: za 2 apr 2022 10:51

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door hisaLenart » vr 29 apr 2022 20:03

Bedankt voor de reacties.
De verbruik gegevens zijn zeer nuttig om mee te rekenen. Dan zal ik het voor nu houden op mijn huidige fles. Zo spelen we op zeker. Er zit in de caravan ook een domotic airco en verwarmer alsook een Truma verwarming. Dus genoeg mogelijkheden om ons warm te houden. De juiste typering Ken ik niet direct uit het hoofd, maar werken doen ze wel. Ik zal op deze trip dan maar zelf de weegschaal gebruiken voor en na. Dan weet ik ongeveer wat het richt verbruik zal zijn voor een gelijkaardige vakantie.

Mvg

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Welke gasfles kies ik

Bericht door 4Motion » za 30 apr 2022 08:45

https://www.obelink.be/aansluitnippelse ... essen.html

Adapterset aanschaffen voor buitenland. Kwam bij ons al van pas!
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Plaats reactie

Terug naar “Gas”