Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Hallo allemaal,
We hebben, door het verkrijgen van een andere auto, meer mogelijkheden om een zwaardere caravan te trekken. Zodoende zijn. We op pad gegaan en zijn we oa een fendt Saphir 560 skm tegen gekomen.
Nu heb ik twee vragen:
1) Weet iemand het verschil met de Fendt Bianco Activ 560 skm? (Ik kom niet verder dan de kleur van het interieur en het andere verwarmingssysteem)
2) Deze grote caravan heeft alleen een serviceluik aan de achterzijde onder het stapelbed. Iemand die ook deze caravan heeft en waar jullie je tafel/stoelen/kastje laten? Alles achterin lijkt me niet wenselijk ivm gewicht verdeling?
De rest van de opslagruimte is onder het grote bed, maar kun je alleen via binnen bereiken, dat lijkt me erg onhandig?
3) Ik mag 1800kg trekken. Dat zorgt voor 350kg laadruimte tov leeg gewicht. Daar gaan luifel, mover en airco vanaf. Dan blijft er nog 240 over aan laadvermogen. Is dit voldoende?
Bij de Aviva heb ik een te lichte as gekozen, omdat ik een golf reed. Hier heb ik spijt van. Ik wil niet weer te weinig laadvermogen hebben.
Hoor graag jullie ervaringen.
We hebben, door het verkrijgen van een andere auto, meer mogelijkheden om een zwaardere caravan te trekken. Zodoende zijn. We op pad gegaan en zijn we oa een fendt Saphir 560 skm tegen gekomen.
Nu heb ik twee vragen:
1) Weet iemand het verschil met de Fendt Bianco Activ 560 skm? (Ik kom niet verder dan de kleur van het interieur en het andere verwarmingssysteem)
2) Deze grote caravan heeft alleen een serviceluik aan de achterzijde onder het stapelbed. Iemand die ook deze caravan heeft en waar jullie je tafel/stoelen/kastje laten? Alles achterin lijkt me niet wenselijk ivm gewicht verdeling?
De rest van de opslagruimte is onder het grote bed, maar kun je alleen via binnen bereiken, dat lijkt me erg onhandig?
3) Ik mag 1800kg trekken. Dat zorgt voor 350kg laadruimte tov leeg gewicht. Daar gaan luifel, mover en airco vanaf. Dan blijft er nog 240 over aan laadvermogen. Is dit voldoende?
Bij de Aviva heb ik een te lichte as gekozen, omdat ik een golf reed. Hier heb ik spijt van. Ik wil niet weer te weinig laadvermogen hebben.
Hoor graag jullie ervaringen.
Re: Fendt Saphir 560 SKM - waar spullen opslaan?
Wat je zegt klopt inderdaad. Verschil is exterieur, interieur en het verwarmingssysteem. Wij zijn in blijde verwachting van onze Bianco activ 560 SKM …..
Qua opslag snap ik wel wat je bedoelt. Er is bij deze caravan ook geen mogelijkheid voor een extra serviceluik. Wij stoppen waarschijnlijk de stoelen wel achterin en de zwaardere dingen voorin onder het bed.
Wij hebben expliciet de 2000 kg as gekozen. Meerprijs is niet zoveel meer en je hebt dan meteen een sterk chassis en sterke as, ook al gebruikmaken het niet.
Qua opslag snap ik wel wat je bedoelt. Er is bij deze caravan ook geen mogelijkheid voor een extra serviceluik. Wij stoppen waarschijnlijk de stoelen wel achterin en de zwaardere dingen voorin onder het bed.
Wij hebben expliciet de 2000 kg as gekozen. Meerprijs is niet zoveel meer en je hebt dan meteen een sterk chassis en sterke as, ook al gebruikmaken het niet.
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Ik heb je al via FB geantwoord
Binnenlangs beladen is echt geen probleem.
Binnenlangs beladen is echt geen probleem.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Pcs, want in een 2,5 m brede caravan ruimte genoeg
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Fendt Saphir 560 SKM - waar spullen opslaan?
Deze staat inderdaad ook met een 2000kg as. Is het chassis hier ook anders bij?princewv schreef: ↑zo 24 apr 2022 09:08Wat je zegt klopt inderdaad. Verschil is exterieur, interieur en het verwarmingssysteem. Wij zijn in blijde verwachting van onze Bianco activ 560 SKM …..
Qua opslag snap ik wel wat je bedoelt. Er is bij deze caravan ook geen mogelijkheid voor een extra serviceluik. Wij stoppen waarschijnlijk de stoelen wel achterin en de zwaardere dingen voorin onder het bed.
Wij hebben expliciet de 2000 kg as gekozen. Meerprijs is niet zoveel meer en je hebt dan meteen een sterk chassis en sterke as, ook al gebruikmaken het niet.
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Ik weet niet vanaf welk gewicht, 1800-1900 of 2000, maar dan is chassis en as versterkt.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Hebben jullie nog een advies omtrent laadvermogen?
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Altijd de zwaarst mogelijke as kiezen. Dan kun je zelf bepalen tot hoever je dit gebruikt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Mijn advies: beter teveel dan te weinig. Stiekem weegt alles snel wat kilo’s . Ik weet niet of jullie nog andere fabrieksopties willen, maar dat tikt bij elkaar ook aardig aan. Ik geloof dat wij zonder mover, accu, airco enzo al op bijna 1600 kg zitten.
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
240 kg is wel erg aan de krappe kant in mijn ogen. Ik heb alles minutieus gewogen bij onze 650, maar je zit snel aan de 275-300 kg is mijn ervaring. Je kunt natuurlijk eventueel wat zwaardere zaken in je auto vervoeren mits je daar ruimte voor hebt.
BInnendoor spullen onder het bed leggen gaat uiteraard goed met een 2.50m brede caravan, maar het is wel een nadeel tov zo eventjes van buiten naar binnen schuiven door een serviceluik.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Verschil tussen een Saphir en Bianco, is zoals je al aangeeft, kleur kasjes, houtkeuze, bekleding en stickers aan de buitenzijde, de kachel en klein gewichtverschil.
Ik zou niet zo snel uitgaan van de gewichten in de folder, ervaring leert dat dit vaak te laag is.
Altijd een 2000 kg as nemen, let wel 31 kg extra.
Je wensen lijst, airco, mover, luifel vergeet de accu niet dan heb je in mijn ogen met 1800 kg te weinig laat vermogen.
Wij hebben alle standaard spullen die de caravan in gaan op een lijst staan en gewogen, daar zat het reservewiel ook bij en je zit snel aan de 140 kg. Heb je nog niet eens kleding e.d aan boord en proviand.
Kijk maar eens op de duitse Fendt site, kun je prijslijst downloaden waarbij duidelijk staat wat standaard is op een Saphir en Bianco.
Succes met het maken van de juiste afweging.
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Het lijkt mij dat je nu dezelfde fout gaat maken als je weer op het randje met de gewichten gaat zitten. Met max 1800 kg trekgewicht zit je nog niet ruim in je jasje met de Fendt.Barth1234 schreef:
Bij de Aviva heb ik een te lichte as gekozen, omdat ik een golf reed. Hier heb ik spijt van. Ik wil niet weer te weinig laadvermogen hebben.
Hoor graag jullie ervaringen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Even algemeen:
Bij een verzwaarde as blijft het chassis identiek.
De as met wielen en oploopremmechanisme worden aangepast. (Lees: verzwaarde uitvoering)
Bij een verzwaarde as blijft het chassis identiek.
De as met wielen en oploopremmechanisme worden aangepast. (Lees: verzwaarde uitvoering)
Porsche + Tabbert
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Weet je dat zeker? Mij is iets anders verteld bij de dealer
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Die fout ga ik dus niet maken , vandaar eerst uitvoerig hier bespreken.Daphne schreef: ↑zo 24 apr 2022 12:02Het lijkt mij dat je nu dezelfde fout gaat maken als je weer op het randje met de gewichten gaat zitten. Met max 1800 kg trekgewicht zit je nog niet ruim in je jasje met de Fendt.Barth1234 schreef:
Bij de Aviva heb ik een te lichte as gekozen, omdat ik een golf reed. Hier heb ik spijt van. Ik wil niet weer te weinig laadvermogen hebben.
Hoor graag jullie ervaringen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Mijn huidige “inboedel” van de caravan weegt 200 kg incl luifel mover en airco en excl gas en kleding.
De Fendt is 1450 —> +200 = 1650. Dan is er nog 150 over voor kleding en gas. (Auto mag max 1800, de caravan 2000)
Maar als ik het goed begrijp wordt dat alsnog krap?
PS: auto veranderen gaat niet gebeuren. Deze is net nieuw en zit 4 jaar in de lease van de zaak.
De Fendt is 1450 —> +200 = 1650. Dan is er nog 150 over voor kleding en gas. (Auto mag max 1800, de caravan 2000)
Maar als ik het goed begrijp wordt dat alsnog krap?
PS: auto veranderen gaat niet gebeuren. Deze is net nieuw en zit 4 jaar in de lease van de zaak.
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Heb je die 200 kg minutieus gewogen of is dat een inschatting? Ik ben vorig jaar met het inruimen van de 650 ook aan het wegen gegaan en heb de laatste zaken geschat, maar zat er uiteindelijk toch best wat naast . Alles er weer uit en opnieuw tot in detail gewogen
Als je er van overtuigd bent dat die 200 kg klopt, dan gaat het uiteraard makkelijk passen: kleding (25 kg) en gas (20 kg) erbij en je hebt nog meer dan genoeg over. Wij zijn al van het lichtgewicht kamperen en nemen geen overtollig spul mee waardoor vele kastjes in de 650 leeg zijn. Als je van die 200 kg die je noemt de mover, accu, airco en luifel afhaalt dan zouden al jouw spullen in de caravan dus 90 kg wegen .
Hier wat "zware" zaken uit onze 650:
- reservewiel: 17
- stoelen, tafels, voetenbankjes: 30
- levensmiddelen: 25
- dekbedden en kussens: 10
- kratje met haringen ed: 10
- kabels: 10
- gereeschapskoffer: 10
- grondkleed: 7
- los gasfornuis + fles: 13
Da's bij elkaar al meer dan 130 kg en dan heb ik het nog niet over alle extra bedlinnen, bestek, borden, pannen, glazen, oprijbokken, opstapje, tv, vuilwatertank/emmer, tochtflap, campinggaz BBQ, tuin- en afvoerslang, wat spoelwater voor het toilet onderweg en allerlei ander klein spul wat stiekem bij elkaar minimaal hetzelfde weegt als de 130 kg aan "zware" zaken hierboven. Het kan uiteraard dat alles bij jullie slechts 90 kg is, maar da's wel heel weinig.
MIjn tip: minutieus nawegen en je vooral niet rijk rekenen.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Wij rijden met een 560 SKM en qua indeling echt een fantastische wagen. Helemaal door het feit dat de kinderen achterin liggen en je de deur aan de voorkant hebt. Wij hebben de stoelen onder bed liggen aan de voorkant en achterin onder het bed ligt de tas met zijwanden voor de Thule cassette.
Het gewicht gaat inderdaad hard met luifel/mover en dakairco. Wij nemen gewoon niet zo veel mee.
Het gewicht gaat inderdaad hard met luifel/mover en dakairco. Wij nemen gewoon niet zo veel mee.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Welke as hebben jullie/wat mag jullie auto trekken?
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Ik heb alles minutieus gewogen. Dus de overige 150kg is voor eten / kleding en gas.Pakkie schreef: ↑zo 24 apr 2022 16:21
Heb je die 200 kg minutieus gewogen of is dat een inschatting? Ik ben vorig jaar met het inruimen van de 650 ook aan het wegen gegaan en heb de laatste zaken geschat, maar zat er uiteindelijk toch best wat naast . Alles er weer uit en opnieuw tot in detail gewogen
Als je er van overtuigd bent dat die 200 kg klopt, dan gaat het uiteraard makkelijk passen: kleding (25 kg) en gas (20 kg) erbij en je hebt nog meer dan genoeg over. Wij zijn al van het lichtgewicht kamperen en nemen geen overtollig spul mee waardoor vele kastjes in de 650 leeg zijn. Als je van die 200 kg die je noemt de mover, accu, airco en luifel afhaalt dan zouden al jouw spullen in de caravan dus 90 kg wegen .
Hier wat "zware" zaken uit onze 650:
- reservewiel: 17
- stoelen, tafels, voetenbankjes: 30
- levensmiddelen: 25
- dekbedden en kussens: 10
- kratje met haringen ed: 10
- kabels: 10
- gereeschapskoffer: 10
- grondkleed: 7
- los gasfornuis + fles: 13
Da's bij elkaar al meer dan 130 kg en dan heb ik het nog niet over alle extra bedlinnen, bestek, borden, pannen, glazen, oprijbokken, opstapje, tv, vuilwatertank/emmer, tochtflap, campinggaz BBQ, tuin- en afvoerslang, wat spoelwater voor het toilet onderweg en allerlei ander klein spul wat stiekem bij elkaar minimaal hetzelfde weegt als de 130 kg aan "zware" zaken hierboven. Het kan uiteraard dat alles bij jullie slechts 90 kg is, maar da's wel heel weinig.
MIjn tip: minutieus nawegen en je vooral niet rijk rekenen.
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
1800kg as en we hebben er een Mercedes C200 diesel voor die ook 1800kg mag trekken.
Foto van vanmiddag
Foto van vanmiddag
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Vandaag nog een keer wezen kijken.
Ivm besparing gewicht vind ik de 550 skm ook een mooi alternatief.
Nadeel:
- geen rondzit
- minder ruimte
Voordeel:
- wendbaarder, want smaller
- wel direct met serviceluik onder het bed kunnen laden
- treinrit goed bruikbaar doordat deze niet bij de wielkast zit
- goedkoper
Twijfel:
- zoals in het andere topic aangeven vind ik het jammer dat de caravan geen gfk dak heeft
Ivm besparing gewicht vind ik de 550 skm ook een mooi alternatief.
Nadeel:
- geen rondzit
- minder ruimte
Voordeel:
- wendbaarder, want smaller
- wel direct met serviceluik onder het bed kunnen laden
- treinrit goed bruikbaar doordat deze niet bij de wielkast zit
- goedkoper
Twijfel:
- zoals in het andere topic aangeven vind ik het jammer dat de caravan geen gfk dak heeft
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Ik zou die extra 20 cm wel overwegen. Wij zijn vandaag over smalle weggetjes gekomen in Toscane zonder problemen.
Je krijgt er echt een zee van ruimte voor terug. Ik zou qua indeling niet anders willen. Het bed gaat in de breedte omhoog zodat je makkelijk bij al.je spullen kunt onder het bed. Dan mis je echt geen luik.
Qua prijs zou je ook de hobby 545 kunnen overwegen maar dan ga je op kwaliteit inleveren. Ik heb destijds de hobby ook bekeken en ik werd er niet blij van.
Je krijgt er echt een zee van ruimte voor terug. Ik zou qua indeling niet anders willen. Het bed gaat in de breedte omhoog zodat je makkelijk bij al.je spullen kunt onder het bed. Dan mis je echt geen luik.
Qua prijs zou je ook de hobby 545 kunnen overwegen maar dan ga je op kwaliteit inleveren. Ik heb destijds de hobby ook bekeken en ik werd er niet blij van.
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Ik heb geen ervaring met dit type indeling. Maar wel met 2.50 breedte. Ik kon bij Kabe kiezen tussen 2.30 en 2.50. Ik reis alleen en heb die extra ruimte niet nodig. En toch gekozen voor die extra 20cm en geen seconde spijt gehad: wat een wooncomfort levert dat op! Iedereen die binnen komt is verbaasd over de ruimte. Mijn buren op de vorige camping wilden de Kabe graag van binnen zien. Zij hebben een indeling met middenkeuken en middentoilet. Met 2.30 breed betekent dat dat je niet makkelijk langs elkaar loopt. De extra ruimte in de Kabe was voor hen een openbaring. Hun volgende caravan wordt zonder twijfel 2.50 breed.
Zeker als de keuken tegenover de zithoek zit en je bent met z’n vieren of vijven dan lijkt mij die extra 20cm leefruimte bijna een must voor de bewegingsruimte.
Het rijden was voor mij het grootste reden van twijfel. In de praktijk valt het enorm mee. Bij tolpoortjes en sommige ingangen van campings moet je iets meer opletten. En haakse bochten met net iets meer beleid nemen als de ruimte eromheen wat krapper is.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Overweging Fendt Saphir 560 SKM - Aantal vragen
Als je daadwerkelijk 150 kg over hebt voor gas, kleding en eten dan is gewicht geen issue meer lijkt me. Dat zou dus geen argumentatie moeten zijn om naar een 550 te kijken
Het blijft toch een kwestie van smaak, jullie gebruik etc wat qua indeling voor jullie de voorkeur heeft. De extra wendbaarheid van een 230 cm brede caravan is in theorie waar, maar daar zul je in de praktijk weinig van merken. Wij zijn in korte tijd van een relatief compacte Knaus 450 FU naar een unit gegaan zoals we nu hebben, maar de omvang is qua rijden totaal geen issue. Belangrijkste is dat je bij het manoeuvreren op de camping even extra attent bent op je breedte, maar verder doet het niet zo veel. Je moet maar zo denken: vrijwel overal komt ook de 250cm brede vuilniswagen dus jij kunt er ook prima komen met je 250cm brede caravan.
Die 20 cm geeft je echter binnen wel enorm veel meer leefruimte dus de 250cm zou mijn voorkeur hebben. Andere voordelen die ik in de 560 lijk te zien:
- meer aflegruimte op aanrecht
- deur aan voorzijde en dus niet bij stapelbed waar mogelijk kinderen liggen te slapen
- volledig bed ipv Frans bed met zo'n hoek eraf
- mogelijkheid tot douchen
Het niet aanwezig zijn van een GFK-dak is voor mij persoonlijk geen argument zijn om geen Fendt te kopen. Kwestie van goed verzekeren en hopen dat hagelschade je bespaard blijft.
Het blijft toch een kwestie van smaak, jullie gebruik etc wat qua indeling voor jullie de voorkeur heeft. De extra wendbaarheid van een 230 cm brede caravan is in theorie waar, maar daar zul je in de praktijk weinig van merken. Wij zijn in korte tijd van een relatief compacte Knaus 450 FU naar een unit gegaan zoals we nu hebben, maar de omvang is qua rijden totaal geen issue. Belangrijkste is dat je bij het manoeuvreren op de camping even extra attent bent op je breedte, maar verder doet het niet zo veel. Je moet maar zo denken: vrijwel overal komt ook de 250cm brede vuilniswagen dus jij kunt er ook prima komen met je 250cm brede caravan.
Die 20 cm geeft je echter binnen wel enorm veel meer leefruimte dus de 250cm zou mijn voorkeur hebben. Andere voordelen die ik in de 560 lijk te zien:
- meer aflegruimte op aanrecht
- deur aan voorzijde en dus niet bij stapelbed waar mogelijk kinderen liggen te slapen
- volledig bed ipv Frans bed met zo'n hoek eraf
- mogelijkheid tot douchen
Het niet aanwezig zijn van een GFK-dak is voor mij persoonlijk geen argument zijn om geen Fendt te kopen. Kwestie van goed verzekeren en hopen dat hagelschade je bespaard blijft.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S