Caravan rolt van gele oprijblok?
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Hartelijk dank voor alle reacties
Zo zie je maar weer dat er altijd wat valt te leren..
Samenvatting: achteruit de keg op, Froli blokken, afstelling remmen checken. Ga ik doen.
De rem van de ene kant is 2 jaar terug vervangen en gerepareerd. Daarna geen keg hoeven gebruiken. Daarvoor heeft het waarschijnlijk strakker afgesteld staan
Ik heb overwogen om de mover er op te laten. Maar gevoelsmatig vond ik eigenlijk dat de caravan uit zichzelf recht moest blijven staan ivm spanning op (onder)delen. Blij dat ik er op tijd achterkwam en niet de hele handel met stokken en tent aan de wandel ging.
Uiteindelijk gisteren opgelost door in een kuil te gaan staan die iemand anders al had gemaakt, stond precies waterpas. De luifel net opgebouwd. Nu 2 weken genieten van campinglife. Bedankt allemaal.
Zo zie je maar weer dat er altijd wat valt te leren..
Samenvatting: achteruit de keg op, Froli blokken, afstelling remmen checken. Ga ik doen.
De rem van de ene kant is 2 jaar terug vervangen en gerepareerd. Daarna geen keg hoeven gebruiken. Daarvoor heeft het waarschijnlijk strakker afgesteld staan
Ik heb overwogen om de mover er op te laten. Maar gevoelsmatig vond ik eigenlijk dat de caravan uit zichzelf recht moest blijven staan ivm spanning op (onder)delen. Blij dat ik er op tijd achterkwam en niet de hele handel met stokken en tent aan de wandel ging.
Uiteindelijk gisteren opgelost door in een kuil te gaan staan die iemand anders al had gemaakt, stond precies waterpas. De luifel net opgebouwd. Nu 2 weken genieten van campinglife. Bedankt allemaal.
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Dus als de oplooprem niet volledig is terug geveerd, kan de caravan op de handrem nog gewoon achteruit rollen?
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Ja dat kan. De remmen werken alleen goed in voorwaartse richting als je een terugrijautomaat hebt.
Bij voldoende kracht acbteruit lossen de remschoenen gedeeltelijk. Ze blijven nog wel wat slepen.
Zoveel kracht krijg je echter pas bij een heel steile helling.
Normaal gesproken zal je dat practisch nooit tegenkomen, en dan ook zeker niet afkoppelen in zo'n situatie.
Een geel oprijblok is ook best steil.
Daarom ook altijd achteruit eroprijden.
De rem werkt in voorwaartse richting wel goed.
In Oostenrijk in de winter wilde ik nooit van mijn leven de handrem erop zetten. Door de mogelijkheid van vastvriezen.
Vandaar de mover op de banden.
Dat beviel me zo goed, dat ik het altijd ben blijven doen.
Nooit ook maar enig probleem mee gehad.
Niet met mijn eerste ( handmatige) Enduro, en later met de hydraulische Simpark al helemaal niet.
Bij voldoende kracht acbteruit lossen de remschoenen gedeeltelijk. Ze blijven nog wel wat slepen.
Zoveel kracht krijg je echter pas bij een heel steile helling.
Normaal gesproken zal je dat practisch nooit tegenkomen, en dan ook zeker niet afkoppelen in zo'n situatie.
Een geel oprijblok is ook best steil.
Daarom ook altijd achteruit eroprijden.
De rem werkt in voorwaartse richting wel goed.
In Oostenrijk in de winter wilde ik nooit van mijn leven de handrem erop zetten. Door de mogelijkheid van vastvriezen.
Vandaar de mover op de banden.
Dat beviel me zo goed, dat ik het altijd ben blijven doen.
Nooit ook maar enig probleem mee gehad.
Niet met mijn eerste ( handmatige) Enduro, en later met de hydraulische Simpark al helemaal niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Dus met het trekkende voertuig achteruit de keg oprijden en niet met de mover.
Frans
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
[Re.gif]
Maakt natuurlijk niet uit of je dat met de auto of met de mover doet.
Als je hem maar achteruit er op zet.
Maakt natuurlijk niet uit of je dat met de auto of met de mover doet.
Als je hem maar achteruit er op zet.
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Oh, wie zet dan als je met de mover achteruit de keg oprijdt, de terugrijautomaat in werking?
Frans
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Als je achteruit rijdt heb je toch de handrem er niet op?
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Doe je met de auto toch ook zonder handrem erop, maar dan wordt wel het schuifstuk ingedrukt.
MEt de mover wordt er niets ingedrukt.
Frans
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Dat is ook niet nodig. Als je de caravan achteruit duwt ( met de hand) wordt de demper toch ook niet ingedrukt?
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Het maakt geen verschil, met de auto of met de mover of met de hand.
In alle gevallen kan de caravan achteruit van de oprijblokken afrijden als je er vooruit opgereden bent, en de handrem aantrekt.
Behalve als je de mover erop laat staan natuurlijk...
Als je de handrem erop zet, gebeurt er met de remschoenen precies hetzelfde als wanneer het schuifstuk van de oplooprem ingedrukt wordt.
In alle gevallen kan de caravan achteruit van de oprijblokken afrijden als je er vooruit opgereden bent, en de handrem aantrekt.
Behalve als je de mover erop laat staan natuurlijk...
Als je de handrem erop zet, gebeurt er met de remschoenen precies hetzelfde als wanneer het schuifstuk van de oplooprem ingedrukt wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
ik blijf er bij: als je blokkerblokjes op je keg, of een zogenaamde banaan, gebruikt maakt achteruit of vooruit erop rijden geen enkel verschil.
Ik heb ooit, na een tip hier op het forum, zelf een banaan gemaakt, maar de diameter is veel groter dan de diamter van het wiel, dus niet bruikbaar.
Ik moet een nieuwe maken.
Ik heb ooit, na een tip hier op het forum, zelf een banaan gemaakt, maar de diameter is veel groter dan de diamter van het wiel, dus niet bruikbaar.
Ik moet een nieuwe maken.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan rolt van gele oprijblok?
Je zet een auto ook op de handrem of in de versnelling om wegrollen te voorkomen, het huis waar je in slaapt niet, beetje vreemd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan rolt van gele oprijblok?
Achteruit er op en dan de handrem stevig aantrekken, problem solved!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Psies.... hoe moeilijk is het.... dus niet...
En dan.. als ie ( de caravan) op de handrem staat....effe met de auto de combi "strekken"... de oplooprem weer uittrekken... voor je loskoppelt.
Dan perst de muil van de dissel zich niet in de auto bumper..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Dan is ie dus met de auto achterop de keg op gereden.
Frans
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Dat is dan inderdaad met de auto gedaan en dat “strekken” is om beschadigingen aan de auto te voorkomen. Heeft verder niets met de werking van de handrem op de keggen te maken, die werkt ten alle tijde voorwaarts, dus ook als je achteruit op de keggen rijd met de mover.
Die hele oploop toestand heb je bij stilstand niet nodig op de keggen!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die hele oploop toestand heb je bij stilstand niet nodig op de keggen!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Juist. En of dat dan met de auto of met de mover gebeurt maakt niet uit.Achteruit er op en dan de handrem stevig aantrekken, problem solved!
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Als je de caravan met de AUTO achteruit de keg op drukt (of een helling) zul je eerst weer naar voren moeten om de zaak te strekken anders doet de handrem helemaal niets.
Het schuifstuk moet eerst helemaal terug uit kunnen komen alvorens de handrem weer kan werken eerder komt de achteruitrij automaat niet terug in de rijstand
Het schuifstuk moet eerst helemaal terug uit kunnen komen alvorens de handrem weer kan werken eerder komt de achteruitrij automaat niet terug in de rijstand
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Dus het maakt geen drol uit of je caravan met een auto, mover of met de hand achter uit de keg oprijdt?
Waarom kan het vooruit dan niet?
Frans
Waarom kan het vooruit dan niet?
Frans
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Probeer het gewoon eens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
of je leest de hele thread...inclusief links
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Serieus?
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
Frans gaat het eerst maar in de praktijk proberen. Goed voorstel Ab
Daarna graag een uitgebreide analyse, liefst met
Daarna graag een uitgebreide analyse, liefst met
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Caravan rolt van gele oprijblok?
In de jaren 60 was het makkelijker. Toen bestond de automatische achteruitrijinstallatie nog niet. In welke draairichting de wielen ook draaiden, de handrem werkte dadelijk. Nu is het wat ingewikkelder.
Moet ik de handleiding van Alko eens scannen? Daar staat het mooi uitgelegd.
Voorwaarts remmen ==> de remschienen worden tegen de remtrommel gedrukt. In het mechanisme gebeurt er verder niets en de caravan staat dadelijk vast...
Stel dat je achteruit rijdt.... de rem spant aan (demper wordt ingedrukt) ==> remvoeringen proberen met het wiel mee te draaien en dat lukt nog ook want zo werkt de constructie ==> een asje waarop de remschoenen zitten wordt hierbij verdraait of verplaatst . Dit asje zorgt dat die kant van de remschoenen verder van de trommels getrokken worden en dus niet of minder remmen. Dit gebeurt dus enkel bij het achteruitdraaien van de wielen! De draairichting is hier van belang.
Trek je dan de handrem op dan beweegt de remschoen om een 2de as je en wordt tegen de remtrommel gedrukt en remt dus (terug). Deze beweging en aantrekken duurt even enkele cm's.
Bij het gebruik op een keg is het idem maar wanneer je voorwaarts movert dan kan die remschoen bewegen zoals bij het achteruit rijden en het duurt dus even voor de rem effectief remt. De caravan rolt van de keg maar staat daarna wel vast.
Mover je achterwaarts de keg op dan spant de handrem dadelijk (wiel draait in juiste richting) en staat de caravan dus dadelijk muurvast.
Raar misschien, maar het is gewoon zo.
Moet ik de handleiding van Alko eens scannen? Daar staat het mooi uitgelegd.
Voorwaarts remmen ==> de remschienen worden tegen de remtrommel gedrukt. In het mechanisme gebeurt er verder niets en de caravan staat dadelijk vast...
Stel dat je achteruit rijdt.... de rem spant aan (demper wordt ingedrukt) ==> remvoeringen proberen met het wiel mee te draaien en dat lukt nog ook want zo werkt de constructie ==> een asje waarop de remschoenen zitten wordt hierbij verdraait of verplaatst . Dit asje zorgt dat die kant van de remschoenen verder van de trommels getrokken worden en dus niet of minder remmen. Dit gebeurt dus enkel bij het achteruitdraaien van de wielen! De draairichting is hier van belang.
Trek je dan de handrem op dan beweegt de remschoen om een 2de as je en wordt tegen de remtrommel gedrukt en remt dus (terug). Deze beweging en aantrekken duurt even enkele cm's.
Bij het gebruik op een keg is het idem maar wanneer je voorwaarts movert dan kan die remschoen bewegen zoals bij het achteruit rijden en het duurt dus even voor de rem effectief remt. De caravan rolt van de keg maar staat daarna wel vast.
Mover je achterwaarts de keg op dan spant de handrem dadelijk (wiel draait in juiste richting) en staat de caravan dus dadelijk muurvast.
Raar misschien, maar het is gewoon zo.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)