Hybride auto laden

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
HanskeKroatie
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 feb 2022 10:39

Hybride auto laden

Bericht door HanskeKroatie » za 23 apr 2022 11:16

Ik heb sinds kort een hybride auto waar we mee op vakantie gaan. Nu kan ik laden aan openbare laadpalen, maar op de camping zijn er die nog niet. Bij de auto zit een "thuislader"-kabel. Deze zou ik willen gebruiken op een vrije plaats op de stroompaal van onze camping. De camping geeft 16A, maar op de kabel lees ik 10A.
Loop ik nu risico dat de kabel gaat smelten of zit er een soort van beveiliging in de kabel? Op de foto zie je de tekst staan die op de thuislaad-kabel staat. Ik kan natuurlijk ook stroom pakken van een stopcontact uit de caravan, maar dan vrees ik dat de zekeringen doorslaan vanwege overbelasting. Wie kan me helpen?
20220423_110622.jpg

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Hybride auto laden

Bericht door apejoekie » za 23 apr 2022 11:23

Ik vraag het altijd eerst bij de receptie of het is toegestaan. Vinden ze lang niet altijd fijn.

Maar een vrije plek pakken om te laden... dat gaan ze niet goed vinden. Je betaalt namelijk voor 1 plek en je gebruikt dan de faciliteiten van twee plekken.

Voor wat betreft het gebruik. 10A is de afname en 16A is wat de paal kan leveren. Geen gevaar dus.

Gelukkig heb je een hybride dus is laden geen 'must'.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Hybride auto laden

Bericht door Jaap van Duijn » za 23 apr 2022 11:31

@TS,

Ik zou de camping beheerder vragen om een laad mogelijkheid en daarvoor apart betalen.
Immers iedere plaats heeft zijn eigen paal voor elektra.
Het is dan zeker zoals boven gezegd dat beheerder niet blij is met Uw acties en U daarop aanspreekt.
En gezegd er zijn nog niet heel veel campings in die maar ook Nederland die 16 ampere gezekerd zijn, veelal 10 of zelfs 6 ampere.
Blijf het voor en vraag het netjes.
Dat is de manier van kamperen en gebruik maken van kampeer plaatsen.
Een voorspoedige reis, een leuke vakantie en natuurlijk leuk om nadien te horen hoe U ervaring is geweest met betrekking tot het laden.
Zullen veel van ons straks ook aan toe komen.

groeten Jaap van Duijn.

O en denk eens an een zonnepaneel wat je zo in de stekker - niet van de camping en niet van de caravan, maar van die lader kan steken.
Dan duurt het wat langer - maar zon hoop je te hebben - en je bent op vakantie toch.

Oeps zie net apesjoeki is me voor :)

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Hybride auto laden

Bericht door wolf » za 23 apr 2022 19:39

ik ben geen betrokken partij maar waarom moet je het de campinguitbater vragen?
Met 16A is het toch sowieso toegelaten om 10A te verbruiken Of je dit nu gebruikt voor airco, microgolf, oven, boiler of laden auto maakt toch geen verschil?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Hybride auto laden

Bericht door AadB » za 23 apr 2022 20:25

[re.gif]
Ook mijn idee. Je moet echter tijdens het opladen dan wel opletten dat er geen andere grote verbruiker aanstaat.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hybride auto laden

Bericht door iemand » za 23 apr 2022 20:32

Ideale oplaadkabel. Pakt max 10 ampere. thumbup.gif
Heb je 16 tot je beschikking, kun je de overige 6 ampere voor andere caravan zaken gebruiken.
Voor mij is dat zat whistle.gif

Dus niet een extra stopcontact pakken op de camping, maar alles op je eigen aansluiting.

Moet je dus niet intern de caravan aansluiten, want die is intern vaak afgezekerd met 10 ampere.

Kijk nu komt de externe haakse stekker handig uit....
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (26.02 KiB) 3678 keer bekeken
Knipsel1.JPG
Knipsel1.JPG (22.45 KiB) 3678 keer bekeken
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Hybride auto laden

Bericht door Henri Berends » za 23 apr 2022 21:42

wolf schreef:
za 23 apr 2022 19:39
ik ben geen betrokken partij maar waarom moet je het de campinguitbater vragen?
Met 16A is het toch sowieso toegelaten om 10A te verbruiken Of je dit nu gebruikt voor airco, microgolf, oven, boiler of laden auto maakt toch geen verschil?
Ik was vorig weekeind op een SVR-camping waar een verbod was om airco of elektrische verwarming in te schakelen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Hybride auto laden

Bericht door BertJan » za 23 apr 2022 21:56

niet doen in je caravan stekker, je hebt meestal 20 of 30 meter 1,5 mm2 kabel. deze heeft geen overhittingsbeveiliging wat je laadkabel voor de auto wel heeft. met het laden op 220 gebruik je langdurig een hoog vermogen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hybride auto laden

Bericht door Conradi » za 23 apr 2022 23:58

Ik rij een hybride sinds 2015 en laadt vaak op de camping. Vraag het vooraf maar heb ook een kWh-meter in m’n lader zodat ik het extra verbruik kan afrekenen indien gewenst.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hybride auto laden

Bericht door Gemineye » zo 24 apr 2022 17:20

Ik heb een Skoda daarbij kun je het maximum laadvermogen instellen op “gereduceerd” als je dat wilt op een camping
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Hybride auto laden

Bericht door wolf » zo 24 apr 2022 18:56

@Henri Berends: raar! Waarom geven ze dan 16A? daar doe je toch mee wat je wil.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hybride auto laden

Bericht door Chris » zo 24 apr 2022 19:11

Bedenk dat en campingbaas ook bij de Nuon of weet ik veel wie zijn verbruik af moet rekenen.
Geloof me... dat gaan de campinggasten gezamelijk betalen.

Steeds meer komt er in dat de verbruiker betaald.
Ook op campings...
Logisch toch?
Ik heb geen elektrische auto, waarom moet ik dan de energie nota van de wel elektrisch rijdende mede kampeerders betalen?
Of denken jullie..
Ik heb een 16 ampere aansluiting... ik zal 24/7 ook die 16 ampere verbruiken !! scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hybride auto laden

Bericht door Gemineye » zo 24 apr 2022 19:15

wolf schreef:@Henri Berends: raar! Waarom geven ze dan 16A? daar doe je toch mee wat je wil.
Ik vind het een kwestie van fatsoen eigenlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ab » zo 24 apr 2022 20:34

Ga er maar vanuit dat binnen afzienbare tijd alle 16 A aansluitingen achter een verbruiksmeter komen te zitten.
Dan mag je 24 uur per dag 16 A gebruiken. Net zoveel je wilt, doe er maar lekker mee wat je wilt. mrgreen.gif

Klein nadeeltje..je mag daarvoor dan na 1 week iets van 350 tot 450 euro afrekenen. Alleen voor die 605 Kwh die je gebruikt hebt, (als je echt die 16 A continu ook gebruikt)
Tegen een bescheiden tarief van 0,65 per Kwh..
Doe je dat maar voor de helft, dan scheelt dat ook de helft uiteraard, maar dan nog steeds een dikke € 200 per week..

Goede extra bron van inkomsten voor de camping.. mrgreen.gif
Voor 4,50 per dag 16 A aanbieden kan alleen als elke staanplaats per dag niet meer dan 10 Kwh gebruikt. Dan betaal je al wat je gebruikt.
Wordt er meer gebruikt dan kost het geld voor de camping.
Met steeds meer elektrische/hybride auto's, frituurpannen, elektrische kookplaten, elektrische verwarmingsapparaten enz. gaan steeds meer campings over op betaling voor gebruik.

Geef ze eens ongelijk..ik zou er ook geen zin in hebben een camping te runnen en daar niks mee te kunnen verdienen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Hybride auto laden

Bericht door Erwin1987 » zo 24 apr 2022 20:46

Chris schreef:Bedenk dat en campingbaas ook bij de Nuon of weet ik veel wie zijn verbruik af moet rekenen.
Geloof me... dat gaan de campinggasten gezamelijk betalen.

Steeds meer komt er in dat de verbruiker betaald.
Ook op campings...
Logisch toch?
Ik heb geen elektrische auto, waarom moet ik dan de energie nota van de wel elektrisch rijdende mede kampeerders betalen?
Of denken jullie..
Ik heb een 16 ampere aansluiting... ik zal 24/7 ook die 16 ampere verbruiken !! scratch.gif scratch.gif
Waarom moet jouw buurman betalen voor jouw airco? Als hij zelf geen airco heeft. Overigens lijkt het me handig om het laden gewoon mee te nemen in de huisregels. Hier in de buurt is een camping waar je de airco volgens de regels niet mag gebruiken. Kun je zelf bepalen of je wel of niet gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Erwin1987 op zo 24 apr 2022 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hybride auto laden

Bericht door PD » zo 24 apr 2022 20:48

Een "gemiddeld" verbruik per etmaal voor een caravan (zonder gebruik van airco of vloerverwarming) ligt zo'n beetje rond de 3-5 kWh.

Wanneer je aanvullend voor een 10 A of 16 A aansluiting betaalt, krijg je daar de mogelijkheid bij om tijdelijk een wat hogere (piek)belasting te gebruiken, maar er wordt zeker niet vanuit gegaan dat je dit vermogen continue afneemt; ingeval van een 10 A aansluiting zou dit al ruim 55 kWh per etmaal zijn (bij 16 A zelfs 88 kWh); daar is de meerprijs van de camping echt niet op gebaseerd.

Het is dan ook tenminste "niet netjes" om dit toch aan te wenden voor het laden van je elektrische/hybride auto, net zo min als het permanent gebruik van elektrische kachels in de winter of in mindere mate airco's in de zomer (die verbruiken significant minder). Enige uitzondering hierbij is wanneer het in overleg gaat en je al dan niet separaat bijbetaalt, zoals Conradi schrijft.

Onbeperkt je 10 A of 16 A aansluiting "uitmelken" (zoals overigens ook je 6 A aansluiting) zonder overleg met de campingeigenaar is echt ongepast.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Hybride auto laden

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 apr 2022 20:54

Een airco gebruikt veel minder per dag, wellicht maar 6 kw. Een auto laden is van een heel ander formaat en hoort niet bij het kampeermiddel.

Mijn hele huis, incl. tuinhuis, gebruikt gemiddeld maar 15 a 16 kw per dag. Dat is incl. koken en airco’s in de zomer. Maar ik tank elders.
En jullie willen gratis tanken op kosten van de camping???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Hybride auto laden

Bericht door Davendre » zo 24 apr 2022 21:06

Ik mag straks ook met een hybride gaan sturen. En heb er eerlijk gezegd geen moment over nagedacht om de accu van de auto op de camping te gaan bijladen.

Wanneer iedereen dat zou doen dan zal de prijs voor elektra op de camping flink omhoog gaan. Dus Chris slaat de spijker op zijn kop. Wanneer iedere hybride-auto dit gaat doen zullen alle kampeerders de prijs betalen.

Wanneer een camping een meter zal plaatsen dan heb ik er minder moeite mee wanneer je de auto aan de lader zet.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Hybride auto laden

Bericht door Erwin1987 » zo 24 apr 2022 21:09

Wij hebben een elektrische auto als 2e auto en als mij vrouw daarmee naar de camping komt laadt ik hem daar ook niet op de plek op, maar gewoon op de parkeerplaats. Enige wat ik zeg is dat er nu ook mensen meer verbruiken als andere en ook het gemiddelde samen betaald word, ik vind betalen naar verbruik dan ook een prima optie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Hybride auto laden

Bericht door sailor wim » zo 24 apr 2022 21:32

Zo de spanning loopt aardig op zeg mrgreen.gif
Genoeg gespreks onderwerpen op het forum treffen zou ik zeggen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Hybride auto laden

Bericht door moyzo » zo 24 apr 2022 21:54

In Kroatië zijn er campings die je een hogere Stroomprijs per dag laten betalen als er een airco op je dak zit in de zomermaanden. Ook op bankaircos en die uit een venster hangen wordt gecontroleerd ongeacht of je deze gebruikt of niet.
Logisch eigenlijk maar daar staat wel tegenover dat je over het algemeen 16 amp hebt.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Hybride auto laden

Bericht door Robertolini » zo 24 apr 2022 22:08

Blijft toch vaak lastig om meningloos een concreet antwoord op een vraag te geven merk ik…😬
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » zo 24 apr 2022 22:20

Precies. Of zonder bemoeizucht, kleingeestigheid, en ongefundeerde aannames... Het gaat ons geen ene bal aan bovendien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hybride auto laden

Bericht door Wally » zo 24 apr 2022 23:21

Waarom zou ik voor een ander moeten betalen? Dat zal alleen nodig zijn waar iedereen achter dezelfde meter hangt.

Sta nu op een camping, per plaats een meter, standaard 6 amp. Voor opwaarderen naar 10 amp betaal je gewoon 5 euro per dag extra voor de rest van je verblijf.
Wil je 16 amp dan wordt het 12 euro per dag extra.

En waarom zou ik dan niet maximaal gebruik mogen maken van mijn betaalde extra amp?

We tanken toch ook geen 45 liter en zeggen dan tegen de pomphouder reken maar 50 liter.

Frans

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » zo 24 apr 2022 23:51

@TS: Een 16 Ampere aansluiting op de camping wil zeggen dat er maximaal 16A geleverd kan worden. De kabel kan een belasting hebben van 10A (uitgerold - om de warmte kwijt te kunnen). Jouw auto bepaalt hoeveel stroom er wordt gebruikt om te laden, zorg er dus voor dat jouw auto bij het gebruik van deze voorziening minder dan 10 A stroom vraagt (check het instructieboekje) Dus ook al zou de campingaansluiting 100 A kunnen leveren: niets aan de hand, de auto is en blijft de bepalende factor.

Ik weet niet hoe zwaar de installatie in jouw caravan belast kan worden, en ik weet niet wat de maximale belasting zonder auto is. 10 Ampere is best wel veel he... Ik zou daarom de voorkeur geven aan een CEE splitter, en daar (via een adapter) jouw laadkabel op aansluiten, of op een aparte hiervoor beschikbare stroomaansluiting
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”