Hybride auto laden

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ab » ma 25 apr 2022 00:56

Wally schreef:
zo 24 apr 2022 23:21


Sta nu op een camping, per plaats een meter, standaard 6 amp. Voor opwaarderen naar 10 amp betaal je gewoon 5 euro per dag extra voor de rest van je verblijf.
Wil je 16 amp dan wordt het 12 euro per dag extra.

En waarom zou ik dan niet maximaal gebruik mogen maken van mijn betaalde extra amp?


Frans
Frans, als je maximaal 16 A gebruikt over 24 uur, kost dat veel meer dan 12 euro. Je gebruikt dan 16A x 230 V = 3,,86 Kw per uur.
1 Kwh kost zeg maar effe een halve euro.
Dat is dus per uur € 1,93.
Gebruik je de 16 A maximaal, dan is dat 88 kwh per etmaal.
Dat is € 46,32 per dag.
Dat lijkt me best een goede reden. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » ma 25 apr 2022 01:18

.... Ware het niet dat TS een hybride auto rijdt, waarvan de accu capaciteit doorgaans beperkt is tot 13 kWh, (een factor 6 minder dan 88 kWh), en dat we TS.... Iets met een waard, vertrouwen, zijn gasten......
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hybride auto laden

Bericht door Ab » ma 25 apr 2022 02:09

Reken dan eens effe uit, wat je per dag zou moeten berekenen als je in de schoenen van een campingbeheerder stond ?
25 % marge op de inkoop is redelijk ? (noodzakelijk)

Effe ervan uitgaand, dat 50 % van de gasten ook nog 500 of 1000 watt verwarming of koeling per uur gebruikt, naast het normale verbruik van ca 5 Kwh per dag, en die 13 Kwh van de hybride ?
Uitgaande van huidige temperaturen van 5 graden in de nacht en ochtend, en 15 graden max.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » ma 25 apr 2022 07:04

Ab, we weten niet of - en hoe - TS omgaat met zijn hybride voertuig. Hij heeft dat niet aangegeven, en lag ook niet in zijn vraag besloten. Hij is kort geattendeerd op de hoge kosten die het met zich mee kan brengen - prima.

Vervolgens gaan we meteen van de slechtste situatie uit, en zitten dat - in een niet babbelbox deel - over de rug van TS - uitvoerig uit te meten, en af en toe te veroordelen. De voorliggende situatie is die van verarming (alles wordt duurder, en ook stroom), sterker: het gaat er straks nog steviger inhakken. In plaats van dat we er met z'n allen het beste van maken, zitten we elkaar te beloeren en de maat te nemen.

Een ander en ik hebben ons punt gemaakt. That's all.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23443
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hybride auto laden

Bericht door PD » ma 25 apr 2022 07:53

[re.gif]
Zoals ik al schreef, is het onder voorwaarde volgens mij zeker wel mogelijk:
PD schreef:
zo 24 apr 2022 20:48
Enige uitzondering hierbij is wanneer het in overleg gaat en je al dan niet separaat bijbetaalt, zoals Conradi schrijft.
Verder is de inhoud van de reacties hopelijk een eye-opener voor anderen dat het onbeperkt “uitmelken” van een stroomaansluiting op de camping, ongeacht of dit 6, 10 of 16 A betreft, ongepast en zeker niet de bedoeling is.

TS kan hier volgens mij wel wat mee 😉 geen Nee maar Mits 👍
Common sense.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hybride auto laden

Bericht door erichendri » ma 25 apr 2022 10:40

Als electrische auto's of phev's opladen op de camping getolereerd gaat worden moeten de ice rijders maar benzinegeld gaan vragen aan de camping beheerder, lijkt mij wel eerlijk.
Laatst las ik iets over een tesla rijder, die vroeg het ook maar waarschijnlijk had die campingeigenaar niet door dat er meer als 40 kwh geladen werd ipv max een kwh of 10 voor een phev.
Camping kwh gebruik blijft toch vaak een fair use polici.
Daar is ook de prijs van de plek op gebaseerd van de camping uitbater.
Dat er 6, 10 of 16A geleverd wordt is een comfort dingetje.

Eric 😎
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

DeBrons
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 4 feb 2022 10:19
Locatie: Veluwe

Re: Hybride auto laden

Bericht door DeBrons » ma 25 apr 2022 12:08

Ik kreeg in het verleden ook geen gratis benzine en nu ik een hybride heb wil ik ook geen gratis stroom. Op de camping die ik Zuid Frankrijk regelmatig bezoek heeft elke plek een elektriciteit aansluiting. Ook de kleine plaatsen voor tenten tegenover mij. Als deze onbezet zijn, overleg ik met de campingbaas wanneer ik die aansluiting gebruik en betaal die dag dan voor een extra aansluiting. De twee andere campings die ik dit jaar voor het eerst zal bezoeken, hebben volgens de beschrijving een of meerder laadpalen. Tsja, probeer de vooruitgang maar eens tegen te houden.
Volvo XC40 T4 Recharge (2020) met Chateau Calista 450 Espace (2008) en Reich MoveControl

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hybride auto laden

Bericht door WillyL » ma 25 apr 2022 12:24

Zoals Dieseltijger terecht aangaf vroeg TS niet of het mag om de elektriciteit (gratis) voor de auto te gebruiken. De vraag was of het kan via zijn draad.
Ja dus, het kan.

Of heet 'goed huisvader gebruik' is laat ik in het midden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Hybride auto laden

Bericht door wolf » di 26 apr 2022 11:00

ik kom met 1A goed toe: alleen de ijskast en max. 3 ledspotjes van elk 2W knipoog.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Hybride auto laden

Bericht door duwerke » di 26 apr 2022 11:57

Toch opvallend dat al de reacties van het kan niet komen van mensen die niet met een Plug-in of een full-electric rijden.
Als je 10€ per dag betaald aan een camping voor enkel een koelkast en wat lampjes dan is dit omgekeerd geen correcte afrekening.
Een airco 24/24 laten draaien terwijl je overdag zo nu en dan eens in de caravan komt is geen probleem.
Maar een auto enkele uren opladen is dan weer zo not done.
Blijkbaar wil iedereen hier heiliger zijn dan de paus.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

mri
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 16:55

Re: Hybride auto laden

Bericht door mri » di 26 apr 2022 12:50

Ik lees toch echt dat TS een extra stroomaansluiting van de camping wil gaan gebruiken, en niet via zijn eigen draad/aansluiting:

"Deze zou ik willen gebruiken op een vrije plaats op de stroompaal van onze camping".

Ik denk dat daarom een aantal mensen reageert dat het wel zo netjes is om dit aan de campingbaas te melden en hiervoor extra te betalen.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Hybride auto laden

Bericht door duwerke » di 26 apr 2022 13:10

mri schreef:
di 26 apr 2022 12:50
Ik lees toch echt dat TS een extra stroomaansluiting van de camping wil gaan gebruiken, en niet via zijn eigen draad/aansluiting:

"Deze zou ik willen gebruiken op een vrije plaats op de stroompaal van onze camping".

Ik denk dat daarom een aantal mensen reageert dat het wel zo netjes is om dit aan de campingbaas te melden en hiervoor extra te betalen.
Op een andere plaats dan je eigen plaats zie ik het ook niet gebeuren.
Of je moet deze plaats dan ook afhuren.
Op je eigen plaats moet dit wel lukken. Zou dan wel rechtstreeks aan de paal aftakken.
Of op de kabel die aankomt op je plaats als de paal verder staat.
Voorzie dan wel zeker een verlengkabel van 3G2.5mm
Niet eerst via de caravan gaan met de stroom
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Hybride auto laden

Bericht door yarrah » di 26 apr 2022 13:21

En dat geld voornamelijk voor campings waar je een auto op de plek mag hebben…… toch.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hybride auto laden

Bericht door Wie-niets » di 26 apr 2022 13:49

En tegenwoordig zijn er meer en meer Campings waar je de auto alleen maar bij het brengen en halen naar de plaats mag gebruiken.

Krijg je ook geen schele gezichten of ergenis dat iemand op een lege plek de auto staat te laden. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18955
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hybride auto laden

Bericht door Hobby Linka » di 26 apr 2022 14:07

auto laden lámfora.jpg
auto laden lámfora.jpg (7.39 KiB) 2017 keer bekeken
.
Zo kan het ook. Een camping die een aantal laadstations heeft om auto's op te laden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Hybride auto laden

Bericht door de reiziger » di 26 apr 2022 18:42

Er is maar één goede oplossing voor iedereen: op elke plaats een meter die aangeeft wat je verbruikt hebt, met een duidelijke prijs daarvoor in het reglement van de camping.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » di 26 apr 2022 18:47

Het interesseert mij maar matig. Ik zoek een leuke camping, in een leuke omgeving, tegen een acceptabele prijs. Met of zonder meter: dat bepaalt de camping. Ik ga me niet bemoeien met de bedrijfsvoering.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Hybride auto laden

Bericht door Leentje » di 26 apr 2022 21:11

Chris schreef:
zo 24 apr 2022 19:11

Ik heb geen elektrische auto, waarom moet ik dan de energie nota van de wel elektrisch rijdende mede kampeerders betalen?
Of denken jullie..
Ik heb een 16 ampere aansluiting... ik zal 24/7 ook die 16 ampere verbruiken !! scratch.gif scratch.gif
Uhh hier geen friteuse, airco, senseo, airfryer en weet ik wat al nog meer. Die auto valt in dezelfde categorie.een vaak gevoerde discussie. De gebruiker betaalt. Per KwH zal steeds vaker gebeuren.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Hybride auto laden

Bericht door Leentje » di 26 apr 2022 21:12

Hobby Linka schreef:
di 26 apr 2022 14:07
auto laden lámfora.jpg
.
Zo kan het ook. Een camping die een aantal laadstations heeft om auto's op te laden.
Prachtig. Op De Paalberg waren de palen permanent bezet. Gaat ook een issue worden.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hybride auto laden

Bericht door Chris » wo 27 apr 2022 08:55

Leentje schreef:
di 26 apr 2022 21:11
Chris schreef:
zo 24 apr 2022 19:11

Ik heb geen elektrische auto, waarom moet ik dan de energie nota van de wel elektrisch rijdende mede kampeerders betalen?
Of denken jullie..
Ik heb een 16 ampere aansluiting... ik zal 24/7 ook die 16 ampere verbruiken !! scratch.gif scratch.gif
Uhh hier geen friteuse, airco, senseo, airfryer en weet ik wat al nog meer. Die auto valt in dezelfde categorie.een vaak gevoerde discussie. De gebruiker betaalt. Per KwH zal steeds vaker gebeuren.
Ik heb geen sensor, friteuse of airfryer ...wel airco.
En misschien heet TS die dingen juist ook allemaal...we weten het niet.
Maar gaat jou klant dan ook mijn benzine betalen.

Ik bedoel het niet kwaad hoor maar laden hoort in mijn beleving bij transport...niet kamperen.
Ik tank ook zelf voor mijn transport.
Kortom..dit zijn oeverloze discussies...100 mensen 100 meningen.

Als TS nou geschreven had dat hij voor die vrije aansluiting gewoon ging betalen was er niets aan de hand geweest
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » wo 27 apr 2022 09:11

Of nog beter.... Als we minder kleingeestig en achterdochtig waren zouden deze feitenvrije discussies die iemand onterecht ik een kwaad daglicht stellen niet plaatsvinden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Hybride auto laden

Bericht door sailor wim » wo 27 apr 2022 09:12

[re.gif] [re.gif]
Met je eens Chris ik heb niets van wat je oplepeld, zelfs geen airco.
Verder zoals als je in andere onderwerpen begint " meten is weten"
En meten is betalen wat mij betreft. Het is ook maar de vraag of het camping net meer constante belasting aankan omdat de gelijktijdigheid veranderd met de vraag van TS, teminste als er meer van deze voertuigen aanwezig zijn daar.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hybride auto laden

Bericht door WillyL » wo 27 apr 2022 10:34

blij.gif @dieseltijger Met je eens
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hybride auto laden

Bericht door dieseltijger » wo 27 apr 2022 10:50

Meten is natuurlijk gewoon prima, zoniet onomkeerbaar. Of nog goedkoper: simpelweg verbieden in combinatie met de reguliere ochtendlijke/nachtelijke inspectieronde. Zowiezo bij autovrije campings geen probleem. En niemand die een camping links laat liggen alleen vanwege het feit dat deze autovrij is of geen laadvoorziening heeft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Hybride auto laden

Bericht door sailor wim » wo 27 apr 2022 11:08

[re.gif]
We zitten in de overgang knipoog.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”