Maxxfan inbouwen

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Maxxfan inbouwen

Bericht door WillyL » wo 20 apr 2022 12:11

Tja, ik moest het ergens kwijt en het is zowel exterieur, interieur als electra, dus maar in een iets meer algemener deel Kluscaravan.

De voorbije dagen heb ik dus mijn mini-Heki dakraam vervangen door een Maxxfan.
Waarom vervangen?
- Meer ventilatie wanneer het warm is
- Maxxfan een (vrij) stille nachtstand heeft waar de lucht zowel naar binnen als naar buiten kan geventileerd worden
- indien nodig de caravan snel geventileerd kan worden (op hoogste stand)
- dit alles op 12 volt kan
- volgens hun reclame het dakraam open kan blijven bij regenval (hopelijk klopt dat) en zelfs open kan blijven tijdens het rijden
- ik geen dak- of bank-airco wil
- Zomaar, omdat het kan

Wat ik zo op het eerste zicht als nadeel zie:
- Er wordt toch wat licht weggenomen (effectieve opening wordt kleiner)
- op hogere standen (60 à 100%) toch wel erg lawaaierig (maar moeten die dikwijls gebruikt worden?)

De installatie verloopt in 2 grote stappen - De eerste en een stukje van het tweede is ondertussen gedaan.
De eerste stap is buiten, het verwijderen van het bestaande dakraam en het monteren van het nieuwe in het vrijgekomen gat. Eens dat gebeurd is kan je pauzeren, het dak is immers terug waterdicht.
Stap 2 is de binnenafwerking.

Deel 1 van het verslag...

1/ Verwijderen mini-Heki (40/40 dagmaat)
Eerst dacht ik het raam van het dak te halen door de kit door te snijden met een nylondraad. Dit lukte niet te best en dan ben ik maar voorzichtig aan de slag gegaan met een brede plamuurspatel. Punt horizontaal en schuin erin en dan duwend draaien tot ik de binnenkant van het dakraam aanstootte. Na dit ettelijke malen te herhalen tot ik gans rond was zou het dakraam los moeten zitten. Dat ging, maar duurde toch wat.
Hier een algemeen zicht na het lospeuteren/-wringen (dat verbluffend gemakkelijk ging)
20220418_163925.jpg
Heki verwijderd
Daarna de zwarte kitsmurrie opgepoetst met 'White spirit' (of dit milieu- en vel-vriendelijk gebeurde is een andere zaak). Wat een plakkerige bedoening was dat - elk schilfertje bleef ergens uitgesmeerd plakken.
20220418_174616.jpg
Zwarte kitrand weg
De houder voor het nieuwe raam paste wonderwel net in de opening, Ik denk met aan alle kanten maximum 5 mm. speling zat.
En zoals de instructie documenteerde tekende ik de rand van maxxfan-houder af
20220418_174632.jpg
Aanduiding rand nieuw dakraam
Vervolg in een volgende reply...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door WillyL » wo 20 apr 2022 12:31

Daarna voldoende dik in de butyl (Dekaseal 1512) - Hopelijk was dit voldoende...
20220418_180025.jpg
Kit aangebracht
Let bij het plaatsen op, de ijzeren klipje (zijn houders voor 4 vijzen) moeten langs de zijkant komen!
De kit kwam vrijgoed langs de randen uit. Daar waar dit naar mijn mening niet voldoende was heb ik wat extra gesmeerd en dan het geheel wat afgewerkt met mijn vinger.
De houder moet met 16 vijzen vastgezet worden. Ook hier heb ik eerst in de opening wat kit gespoten en daarna over de vijzen.

De Maxxfan (ventilator-deel) kon ik dan in de opening leggen en ook vast vijzen.
Let ook hier op dat de 12v draad goed door de opening bengelt en niet nog opgeplooid ergens in de kap zit. Anders moet je terug beginnen (euh, hoe komt het dat ik dat weet).
20220418_183757.jpg
Maxxfan in de opening
Hiermee is het buitenwerk gedaan.

Vandaag heb ik dan voorlopig de aansluiting voor de 12v aangelegd - voorlopig, puur om te testen.
In onze Dethleffs zit er in de de achterste hoek een 12v-led-verlichting die we nooit gebruiken. De draad voor dat licht loopt bovenaan in de kastjes en die gebruik ik om de 12v aan te koppelen. De oorspronkelijk draad heb ik gewoon doorgeknipt en de de draad van de Maxxfan hierop aangesloten (let op +/-). De fan kan dan ook volledig stroomloos gezet worden omdat er reeds een mooie schakelaar zit.
Het ganse ding heb ik daarna onder spanning gezet en getest... Het werkt! blij.gif
20220420_103918.jpg
Voorlopige binnenaansluiting
Nu nog mooi afwerken en de binnenarmatuur plaatsen. Dat is voor 'later'...

Ik ga de draad enkel in een (beige) plastiek opplakgootje verbergen en niet inwerken achter/in het plafond (door het piepschuim). Het is misschien niet de mooiste oplossing maar och, mijn vrouw vindt het goed zo, ze heeft niet graag dat ik gaten maak in het plafond.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door WillyL » wo 20 apr 2022 12:40

Alhoewel scratch.gif Het kan nog dat ik een horizontaal gaatje boor in de uiterste hoek waar de zwarte draad hangt en toch zo de draad verberg...
Nog eens een nachtje of 2 over slapen! Het zou mooier afgewerkt ogen zo.

Nu nog een mooi plaatsje vinden om de afstandsbediening(houder) te hangen. De afstandbediening moet het dakraam 'zien' dus niet ergens achter een hoek.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door iemand » wo 20 apr 2022 13:42

Mooi ding thumbup.gif

Snoer zou ik inderdaad door/in plafond verstoppen. scratch.gif
Bij gat van de Maxxfan een gaatje in het balkje, ff lange breinaald erin (evt even verwarmen)
Dan rechts vanuit kastje gaatje omhoog maken. evt later daar een witte sticker erop om eea te camoufleren.

Tip voor de volgende keer nav aftekenen: Had je ook met "schilderstape" kunnen doen.
Kun je naderhand zo weghalen en is de kit mooi gelijk.

Mbt bedienen een vraagje. Is altijd de afstandbediening nodig of kan het ook met de knopjes daar in de hoek van de fan ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door WillyL » wo 20 apr 2022 14:25

Schilderstape - idd.

Dat inwerken, zeker om over na te denken.

De bediening kan inderdaad zonder AB maar dat is dan net iets moeilijker voor de versie met verduisteringsrollo en licht in de sierkap. Ze zitten dan deels verstopt en in mijn geval ook boven het bed (alhoewel niet ver van de rand).
In de 'gewone' sierkap-versie zijn ze goed bereikbaar.
Met de grote draaiknop (vooraan) kan je de kap manueel open of dicht doen. De andere knopjes (achteraan) dienen om de snelheid, blaasrichting ed. te regelen.

De verduisteringsrollo is trouwens alles of niets is, wat ik ook minder handig vind. Je kunt die dus niet bv. halverwege zetten (zoals bij de Heki).



Wie zei alweer 'Alles heb zijn voor- en nadelen'.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door Frank Volvo » wo 20 apr 2022 17:24

Willy,

Dank voor deze bijdrage. Ik overweeg deze ook, en wil net als jij ook geen airco.
Hoe zit het met het geluid, kun je daar iets over zeggen ?
Overigens, zou je geen lijmkit kunnen gebruiken ipv die schroeven, of is het oppervlak wat te klein ?

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door WillyL » wo 20 apr 2022 18:07

Op de 1ste foto van de reply kan je de onderkant zien... Die is meer dan breed genoeg, 3 a 4 cm maar er zitten enkele 'bergen en dalen' op. Ttz een 3tal richeltjes.
Ik heb hun instructies maar gevolgd ivm de vijzen.
In totaal een 3tal lijnen prut gebruikt waarvan 1 op de onderkant zoals je op die foto kunt ontwaren.
Ik dacht dat lijm te hard kan worden en niet voldoende flexibel of waterresistent. In de klassieke Butyl had ik meer vertrouwen.

Wat geluid betreft, nog niet echt getest tijdens de nacht. Op laagste stand is die wel bijna niet hoorbaar tijdens de dag. Ik heb echter tinitus en leef dus permanente met verschillende pieptonen die het geluid kunnen maskeren. Al bij al ben ik tevreden over het geluidsniveau.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door iemand » wo 20 apr 2022 20:29

Mbt "verduisteringsrollo", heb ik deze tip voor je.

Op de site Maxxfan bieden ze ook de "Dometic Plisse verduistering " aan.
Knipsel.JPG
met de opmerking: "Ps. in sommige gevallen moet u de handbedieningsknop verwijderen".

Ik ben ook benieuwd waarom je voor de Clear/transparante kap hebt gekozen ipv de variant WIT of Smoke.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door WillyL » wo 20 apr 2022 21:01

Dat is net die welke onder de oorspronkelijke Heki zat - toch proberen? Jammer, geen extra verlichting...

De handbedieningsknop is reeds een kortere maar kan inderdaad weg indien nodig.

Morgen eens proberen en vooral overleggen met LGCM...

Ene, het is de Smoke-versie die ik heb - dus iets verduisterd, maar niet veel!
Edit - nee dus, het is de Clear-versie - maar we wilde inderdaad de klaarste - naar analogie van de huidige Heki - die ook vrij doorzichtig is en die ook aangeraden werd door de behulpzame man van DW uit S-del.

LGCM = La Grande Chefe Maître - AKA de eega
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door WillyL » ma 25 apr 2022 12:10

Het ziet er deels terug uit als voordien, dus met de Heki-verduistering. @iemand, bedankt voor de hint!
De (nood)draaiknop moest inderdaad verwijderd worden (net te dik). Die ligt nu in een bakje. De kap kan dus ook nog open of toe zonder stroom.

Ook de stroomdraad is ingewerkt in het plafond. Dus niet bovenop. Hoe dit verliep? Met enige moeite:
- Eerst een zo horizontaal mogelijk gat in de houten versteviging geboord richting zijkastje
- Een lange dikke breinaald (Maat 5 en 40 of 45 cm) was net voldoende om zo door de isomo tot in het bovenkastje te geraken.
- Daarna een gaatje boren in het plafond van het kastje en zoeken waar de punt zat - dat klopte vrij goed.
- Daarna met een lange stevige koperdraad met in de punt een dubbelgevouwen (dunne maar stevige) koord gekneld tot boven dat gat in het kast en deze koordjes naar buiten gepeuterd
- Dan telkens 1 per 1 de 2 draden van de ventilator door de geleiding getrokken met een koordje en aangesloten
- De onderste (sier) plaat van het plafond heeft bovenop een aluminium afdekvel en die kan de draden schenden want vrij scherp. Daarom heb ik een dikke plastiekbuis in het gat gestoken als geleiding voor de +/- draden.
- Alles wat gecamoufleerd met duck tape en klaar was Kees in het kastje.
- Als laatste de Heki-verduistering geïnstalleerd...

De sandwichplaat van het plafond t.h.v. het gatje verwonderde me wel! Vooral dat binnenste laagje aluminium/ijzer had ik niet verwacht.
Van boven/buiten naar beneden:
- aluminium afdekplaat
- dikke multiplex (7 lagen?)
- piepschuim (2cm?)
- dun aluminiumlaagje (of ijzer = scherpe randen)
- geperst houten plaat (donkerbruin - 3 mm)
- sierlaagje
Zou het kunnen dat het binnenste aluminium/ijzeren plaatje een lokale versteviging was om de kastjes op te hangen en het toeval was dat ik dit raakte tijdens het boren van het gatje? Allicht want ter hoogte van het dakraam zag ik dit niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maxxfan inbouwen

Bericht door Chris » ma 25 apr 2022 12:22

Je gaat lekker Willy.
Benieuwd hoe goed het gaat bevallen in de zomer..

Hou ons dan ook effe op de hoogte..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”